Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad synes i???
Fra : Mich@el Christensen

Dato : 20-10-02 16:18

Hejsa har lige uploadet et billede til fotokritik og vil lige høre jeres
mening
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=17161

MVH
Michael

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-10-02 19:32

On Sun, 20 Oct 2002 17:17:35 +0200, "Mich@el Christensen"
<michaelmc@stofanet.dk> wrote:

>Hejsa har lige uploadet et billede til fotokritik og vil lige høre jeres
>mening
>http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=17161

Jeg synes den mangler to bagben i venstre side

--
Jens

Have you been drinking? You look blurry.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-10-02 20:17

"Mich@el Christensen" wrote:

> Hejsa har lige uploadet et billede til fotokritik og vil lige
> høre jeres mening
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=17161

Hej Michael

Jeg synes også det er spændende at macrofotografere edderkopper
og insekter, og korsedderkopper er jo rimmeligt taknemmelige, da
de sidder helt stille midt i deres spin.

Du skal skal prøve om du kan komme til at fotografere korsedder-
koppen fra ryg-siden, og så er skråt modlys godt til at fremhæve
de fine detaljer, især hvis du sørger for en relativ mørk og
rolig baggrund, der danner kontrast til edderkoppen.

Prøv at se eksempel på flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter(04)/_korsedderkop-03.html

Jeg kan også fortælle dig, at andre arter edderkopper er meget
svære at fotografere, jeg har hele denne sommer målrettet gået
efter at lave et billede af en mejer, men det er bare ikke
lykkedes at lave noge, der egner sig til at blive vist frem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 20-10-02 23:10

On Sun, 20 Oct 2002 21:16:30 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> de fine detaljer, især hvis du sørger for en relativ mørk og
> rolig baggrund, der danner kontrast til edderkoppen.

<SNIP>

Et andet hit er, at medbringe en fin forstøverflaske og spraye lidt
vand på edderkoppespindet, netop nok så der hænger dråber, men ikke
så meget at det lille kræ flygter. Med den rette belysning kan det
give en god stemning (og med et stjernefilter, et meget syret
edderkoppebillede.....har en 6x6 negativ af hvad der bedst kan
beskrives som en 80'er-disco-edderkop *grin*)

Forstøverflasken er forresten af og til rar også ved andre typer
fotografering: b.la. blomster og blade får et mere "friskt look" af
at blive sprayet lidt..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-10-02 23:51

Thomas Heide Clausen wrote:

> Et andet hit er, at medbringe en fin forstøverflaske og spraye
> lidt vand på edderkoppespindet, .....cut............

Jamen dog Thomas - inden vi når til sådan noget hokus-pokus, så
har vi jo alledede sat vores eget lys [1] op, en reflektorskærm,
og en assistent eller et stativ til at holde et eller andet
mørkt, f.eks et tæppe med natur/jordfarver, der kan danne den
rette baggrund.

Og så tror jeg egenlig at jeg vil komme til den konklution, at
billedet med dug i spindetvævet, skal tas' i morgenlys, hvor
duggen er der helt naturligt, det er lidt for kreativt og fake
med dug i et spindelvæv på en dag med højt solskin.

[1] lyset kan være som foreslået / beskrevet i Message-ID:
<news:3DADECBF.C38F7C95@niels-ebbesen.net>, hvis man vælger den
lette type B-lampestativ, der minder lidt om et nodestativ, en
passende extern blitz ledetal 15 til 25, og evt en lille parasol,
så er det jo sammenpakkeligt og transportabelt lys, og man er
ikke afhængig af en stikkontakt...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen