GPRS og SMS
Fra : MoDeM

Dato : 20-10-02 14:40

Hej..

Sider lige og læser i min manual til min Nokia 7650, at hvis man værler "Når
tilgændelig" i indstilingerne vil den sende sms'erne over GPRS.. Betyder det
så at man ikk betaler normal sms takst, men kun hvor hvor meget den
fylder..?? Hvis ja hva fylder en sms så med 160 tegn...??

På forhånd tak..

Mvh
Morten

Fra : L@rs K

Dato : 20-10-02 15:21

"MoDeM" <morten@funstuff.dk> skrev i en meddelelse
> Hej..
> Betyder det så at man ikk betaler normal sms takst, men kun hvor hvor
meget den
> fylder..??

Nu er det jo svært at sidde her og gætte på hvilken operatør du har købt dit
GPRS abonnement ved men....
Nej !! Du betaler stadig standard pris pr. SMS.

>Hvis ja hva fylder en sms så med 160 tegn...??

Ja.... en SMS på 160 tegn fylder 160 tegn !! Sådan er det med SMS'er

P.S. Det går meget hurtigere når du sender SMS over GPRS !
Noget godt skal der jo være.

> På forhånd tak..

Det var så lidt

L@rs

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-10-02 09:14

"L@rs K" <Lars.Kongsdal@IT.dak> wrote:

[snip]
>Ja.... en SMS på 160 tegn fylder 160 tegn !! Sådan er det med SMS'er

En SMS består af en header og op til 140 bytes data. Headeren er af
variabel længde (som jeg husker normalt det omkring 30 bytes). Hvert
tegn er på 7 bit, så man kan max have 160 tegn i datadelen.

Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-02 18:29

nospam@rongsted.dk (Peter Rongsted) wrote in

> [...]
> af variabel længde (som jeg husker normalt det omkring 30
> bytes). Hvert tegn er på 7 bit, så man kan max have 160 tegn i

Hvilket giver en SMS på hvor mange kilobyte ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Epedemic

Dato : 22-10-02 19:06

0.16kb... men det er ikke "gratis" alle selskaber der støtter sms over gprs
kan nu også taksere dem... :/

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 26-10-02 11:26

On Tue, 22 Oct 2002 20:06:21 +0200, "Epedemic" <fdgas@jsdaf.com>
wrote:
>0.16kb... men det er ikke "gratis" alle selskaber der støtter sms over gprs
>kan nu også taksere dem... :/
Lige lidt flueknepperi.

160 bytes = 160/1024kbytes = 0.156kbytes

Hvis GPRS koster 25kr./MB så vil en SMS reelt kun koste 0,000004kr.
altså overtaksrere de 134433 gange ved 50øre pr. SMS.

Det er tankeveækkende. Prøv med e-mails det er MEGET billigere, men
det kræver jo at man har en mobil med indbygget e-mail client.

Og ja, selskaberne kan sagtens takserer SMS over GPRS, da disse data
sendes over en særskilt "data kanal" i GPRS forbindelsen. E-mails
f.eks. sendes over den normale 25kr./MB data kanal, så derfor vil de
ikke kunne takserer det særskilt.

/Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-02 20:11

Thomas Lykkeberg <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> wrote in

> Hvis GPRS koster 25kr./MB så vil en SMS reelt kun koste 0,000004kr.
> altså overtaksrere de 134433 gange ved 50øre pr. SMS.

Overtaksere er måske ikke det helt rigtige ord i den forbindelse -
selvom SMS priserne vist er temmelig meget over den reele udgift...

Fra : Søren Blom

Dato : 20-10-02 22:12

"MoDeM" <morten@funstuff.dk> skrev
> Betyder det så at man ikk betaler normal sms takst, men kun hvor hvor
meget den
> fylder

Hvilket selskab har du GPRS hos?

I en periode var det gratis at sende SMS over GPRS hos TDC, men den glæde
har de taget fra os, så idag betaler amn for trafikken, men med de priser
der er på GPRS kan det også hurtig løbe op.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : MoDeM