MS Windows
briani 27239
installation af Harddisk nr 2...?
Fra : Michaelbs

Dato : 20-10-02 11:46

MIn PC's HD på 40 GB er fuld, og jeg vil gerne købe en ekstra og installere
den... nogen der har et link til en instruktionsvejledning?? både hvordan
man fysisk sætter den til og hvordan man gør PC'en modtagelig overfor en ny
harddisk?? Jeg har XP installeret på min harddisk 1...skal jeg også
installere det på den nye eller hvordan?? jeg er rimeligt grøn i det her...

Nogen der har et forslag til en lydsvag, hurtig 80 GB Harddisk??
Er de billigere i Tyskland? (netbutikker)

mvh Michael

Fra : Michael Østergaard

Dato : 20-10-02 12:37

> [...]
> man fysisk sætter den til og hvordan man gør PC'en modtagelig overfor en

Din "gamle" hd sætter du til master vha jumperne bag på hd´en
Den nye sætter du til slave.
Dette forudsætter at du bruger det samme IDE kabel til de to hd.

Herefter kører du et program der hedder fdisk, ligger på den computer et
eller andet sted, søg evt efter det.
inde i programmet laver du en en primær partion, går ud af programmet
rebooter og herefter formaterer du den nye hd.

Dette var lige en hurtig recap fra hukommelsen for lige at give en ide om
hvad man skal.
Det er højst sandsynlig at du kan få en lidt mere udførlig beskrivelse der
hvor du køber din hd

Jeg har XP installeret på min harddisk 1...skal jeg også
> installere det på den nye eller hvordan?? jeg er rimeligt grøn i det
her...

Ikke nødvendigt.

> Nogen der har et forslag til en lydsvag, hurtig 80 GB Harddisk??

Personlig er jeg fan af Seagates barracuda´er.

Venlig hilsen
Michael

Fra : Brizz

Dato : 20-10-02 12:39

> [...]
> harddisk?? Jeg har XP installeret på min harddisk 1...skal jeg også
> installere det på den nye eller hvordan?? jeg er rimeligt grøn i det

Du tager låget af den. Skruer den fast under eller over den anden disk der
sidder i. Tager det kabel som går til den anden disk og tager det stik der
sidder EFTER din 1 disk og sætter i disk nummer 2. På din disk nummer 2 skal
du bagpå, sætter "jumperne" ( små platic dimser der sidder ned over 2 små
stikben) sætte den som "slave". Så langt så godt. Husk at tage strøm fra for
en sikkerheds skyld. Det var den fysiske del af operationen. Start din
maskine op og gå ind i bios og find den nye disk. Kan ikke huske hvad menuen
hedder. Men noget i stil med hhd select.
så skal maskinen genstartes. Hvordan du så vil partionerer den er op til dig
selv om du vil fdiske eller bruge et andet program til det samme. Det
bestemmer du. og husk at den skal formateres efter partionering. Så er du
kørende.

> Nogen der har et forslag til en lydsvag, hurtig 80 GB Harddisk??
> Er de billigere i Tyskland? (netbutikker)

Hmm kører maxtor og det er da ikke dem jeg kan høre i min maskine. og om de
er billiger i Duskland? Aner det ik. Synes ikke det er den vilde udskrivning
herhjemme hvis man går i datatel eller ligende

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 20-10-02 14:52

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det her...

> Nogen der har et forslag til en lydsvag, hurtig 80 GB Harddisk??
> Er de billigere i Tyskland? (netbutikker)

Jeg vil bare tilføje at du ikke behøver bruge fdisk - men kan bruge
Diskhåndtering som du finder i XPs computeradministration.
Det ville måske gøre computeren lidt hurtigere hvis du satte den nye
harddisk op som master og installerede XP på den. Men der er jo en
del mere arbejde i det ;)
Seagate Barracuda er hurtig og støjsvag og kan fås for lidt under en
tusse.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Pico

Dato : 20-10-02 17:52

Johnny Nielsen wrote:
> "Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan forstå på det hele at du er "meget" grøn
Der er ikke noget forkert i de svar du har fået, men når du ikke ved mere
om det vil jeg råde dig til at koble din HD nr. 1 fra, evt. bare strømmen,
og så sætte den nye i som master og starte op på en Win 98 startdiskette.
Husk den skal være med Format.com der ikke altid automatisk lægges på
disketten. Kør Fdisk fra A promten, lav partionerne som du vil have dem,
husk der skal være en aktiv partion, og formatere derefter.
Når det så er færdigt er du sikker på du ikke har lavet noget galt med din
HD 1, som du så slutter til igen, HD nr. 2 skal du så evt ændre til slave alt
efter hvordan du tilslutter den til IDE kablerne.
Prøv at gå til WWW.Wintip.dk og søg på Fdisk og format. jeg mener at
huske der er gode vejledninger.
Grunden til at jeg råder dig til at nøjes med at have den nye HD tilsluttet
når du arbejder med disken er at jeg har hørt mange skrækhistorier om
at folk har slettet den forkerte disk. De trode det var den rigtige
Jeg bruger næsten altid den fremgangsmåde når jeg skal sætte en ny disk
op, særligt hvis det er for andre.

Det ville være ret fjollet at installere XP på 2 diske i den samme PC, hvis
du ikke lige har meget specielle grunde til det. Noget andet er at hvis den
nye disk er hurtigere end den gamle vil det være en fordel at have XP på
den, du kan så nyinstallere eller klone.
Pico

Fra : Brizz

Dato : 21-10-02 11:27

> [...]
> når du arbejder med disken er at jeg har hørt mange skrækhistorier om
> at folk har slettet den forkerte disk. De trode det var den rigtige

Den var sq god den der. Har aldrig selv tænkt sådan på det. Har nemlig selv
gjort det forkerte en enkelt gang og det var på mine forældres. IKKE godt
Men den vil jeg lige huske på den der....skide smart Egon

Brian
--
www.gronaerten.dk