Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken Software?
Fra : 2U

Dato : 20-10-02 09:58

Hej

Håber det er det rigtige sted og spørge.
Jeg vil gerne høre hvad i bruger til og rediger jeres billeder med.
Skal man vælge Adobe eller Paintshop pro?

Mvh
R2U

Fra : Lars [8210]

Dato : 20-10-02 09:59

"2U" <random2u@softhome.net> wrote in message
> [...]
> Jeg vil gerne høre hvad i bruger til og rediger jeres billeder med.
> Skal man vælge Adobe eller Paintshop pro?
Det kommer an på din pengepung!
Mvh
Lars

Fra : 2U

Dato : 20-10-02 10:25

"Lars [8210]" <lars@brandts.NO-SPAM.d2g.com> skrev i en meddelelse
> "2U" <random2u@softhome.net> wrote in message
> [...]

Jeg er ikke rig
Men vil gerne være god ved mine billeder og mig selv.

Mvh
R2U

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-10-02 10:27

2U wrote:

> Skal man vælge Adobe eller Paintshop pro?

Hvis du vi ha' et seriøst billedbehandlingsprogram så hedder
det PhotoShop, det er en defakto standard i den grafike- og
fotografiske branche, men til privat brug kan mindre også
gøre det.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : 2rb1

Dato : 20-10-02 10:39

JA

Fra : Lars [8210]

Dato : 20-10-02 10:51

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message
> JA
>
> "2U" <random2u@softhome.net> skrev i en meddelelse

Hvis det er det bedste du vil ha så vælg Adobe Photoshop v7.0 - og opgrader
til version 7.01.

Her er et prisklip fra wwwedbpriser.dk

PhotoShop 7.0 Fuld 1 DK MAC 8.295 kr.
Photoshop 7.0 Fuld 1 DK PC 8.295 kr.
Photoshop 7.0 Fuld 1 INT PC 6.295 kr.

mvh

Lars

begin 666 info_knap.gif
M1TE&.#EA'0`,`,0``````/____KZ_/S\_=S?X[G"S $"`S-8?C]BA5!NC7F/
MIC U.J*QP%E=8>?J[>+EZ.[P\I.4E?3U]I:CK\7.UM'7W!P@(T5*3G%U>/GZ
M^@0$`_[^_A@8& H*"@<'!____R'Y! $``!\`+ `````=``P```75("".9&F>
M8A ,Q)2\B<)L:FW?01I #.,B0(2"8MM,+H] I;&X%'2T#2011!P0!54%`^@X
M")RNX2(J*!P!1JQ"*"0FA:S$(EH$(H:SAPYX"20Q`Q19#!4;!0X#$PL`& $7
M'A .>R(Q`10'1 @3:1(5"0X;$F$,`QH71@!D`!,,:0=9%1D5"@(9$#1/'0\2
M'@L4C!$B$ 5J" D,% Q"`@P0*L(+`QNK``T9(AL.$U8'WMX*2@-:#04T! T-
=$Q(;*1L;! P*\_-910%1*N\T)P8C&OY0H @!`#L`
`
end

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 20-10-02 10:54

Prøv at søg i nyhedsgrupperne efter en brugt Adobe Photoshop f.eks. version
5.0, 5.5 eller 6.0, nu er der jo kommet ny udgave så mange har jo en ældre
version liggende.

Så er du rigtig godt kørende med billedebehandling fremover.

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-10-02 11:11

"(4690) Claus Smith" wrote:

> Prøv at søg i nyhedsgrupperne efter en brugt Adobe Photoshop
> f.eks. version 5.0, 5.5 eller 6.0, nu er der jo kommet ny
> udgave så mange har jo en ældre version liggende.

Den eneste hage ved en brugt version af PhotoShop, er at det ikke
er en licens der gir' ret til at købe billige opdateringer, den
ret beholder den der sælger det brugte program.

En anden mulighed er PhotoShop Elements, det er et rigtig godt
program til prisen (ca. 900 kr). Det er netop kommet i en ver. 2,
og det kan senere mod betaling (jeg kender ikke prisen)
opgraderes til en fuld PhotoShop version.

Fordelen ved at starte med PhotoShop Elements, er at det ikke er
så stort og uoverskueligt, og det man lærer i PhotoShop Elements
kan direkete overføres til PhotoShop, hvis man opgraderer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-10-02 14:44

Ikke korrekt. Siden en opgradering kræver at man har en fuld version
at opgradere fra hvordan skulle ham der lige har solgt sin fulde
version kunne bibeholde opgraderingsretten?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-10-02 17:48

Jens Peter Karlsen wrote:

> Ikke korrekt. Siden en opgradering kræver at man har en fuld
> version at opgradere fra hvordan skulle ham der lige har solgt
> sin fulde version kunne bibeholde opgraderingsretten?

Fordi ham der sælger en ældre brugt version af PhotoShop f.eks.
PhotoShop version 6.0, formentlig selv har opdateret til den
nyere PhotoShop version 7.0.

Det er egenlig noget man ikke må sælge, for en software licens er
kun en ret til at bruge det pågældne software, og ikke en
ejendomsret til den pågældne software.

Og så er det sådan, at når man køber og installerer en PhotoShop
licens, så registerer man sig on-line hos Adobe, eller man sender
det medfølgende kort som man har udfyldt med navn, adresse,
o.s.v. til Adobe, og det er kun den der har registreret
softwaren, som kan købe opdateringer til det pågældne licens nr.

Det er er derimod en helt anden snak, hvis sælger i forbindelse
med handlen overdrager licensen, men det kræver at der rettes
henvendelse til Adobe's danske afd. som så sørger for at den nye
ejer kommer til at så som licenstager i deres database.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-10-02 16:04

Se inline.

On Sun, 20 Oct 2002 18:48:16 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Fordi ham der sælger en ældre brugt version af PhotoShop f.eks.
>PhotoShop version 6.0, formentlig selv har opdateret til den
>nyere PhotoShop version 7.0.

Derfor skal han jo stadig bruge den fulde version hvis han engang skal
geninstallere opgraderingen til version 7 eller hvis han engang vil
opgradere til en nyere version.

>Det er egenlig noget man ikke må sælge, for en software licens er
>kun en ret til at bruge det pågældne software, og ikke en
>ejendomsret til den pågældne software.

Det er korrekt. Det man sælger er installations mediet og samtidig
overdrager man licensen til køberen.

>Og så er det sådan, at når man køber og installerer en PhotoShop
>licens, så registerer man sig on-line hos Adobe, eller man sender
>det medfølgende kort som man har udfyldt med navn, adresse,

Nu er det sådan at kun meget få nogensinde registrerer deres software.

>o.s.v. til Adobe, og det er kun den der har registreret
>softwaren, som kan købe opdateringer til det pågældne licens nr.

Det er noget vrøvl, alle og enhver kan købe en opgradering hos deres
lokale software pusher til priser lidt over 2000 for Photoshop 7 opg.

> [...]
>henvendelse til Adobe's danske afd. som så sørger for at den nye
>ejer kommer til at så som licenstager i deres database.

Det er ikke nødvendigt. Den nye "ejer" kan vælge at registrere sig hos
Adobe eller lade være som han har lyst til.

Så afslutningsvis, sælgeren mister opgraderingsmuligheden og køberen
får den.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-02 17:44

Jens Peter Karlsen wrote:

> Derfor skal han jo stadig bruge den fulde version hvis han
> engang skal geninstallere opgraderingen til version 7 eller
> hvis han engang vil opgradere til en nyere version.

Nej sådan er det ikke med Adobe PhotoShop, der får man en fuld
version af programmet når man opgraderer, d.v.s. at man ikke
længre behøver den gamle CD med f.eks. version 6, når man har
opgraderet til version 7.

En ny PhotoShop ver. 7.0 IE koster 7.249,- kr. og hvis man ikke
registrerer softwaren, så vil den ikke kunne opgraderes til
version 8.0 når den engang kommer, man kan dog sagtens vente med
at registrere til der bliver behov for en opdatering.

Hvis man har en ældre licens til PhotoShop, det kan være ver. 4.0
til 6.0, så kan denne opgraderes til ver. 7.0 for 1.749,- kr. det
forudsætter dog at man har registreret sin licens, og man skal
oplyse licens nummer ved bestilling / køb af opdateringen, der
sker så det at man får et helt nyt licens nummer sammen med en
fuld version 7.0, og Adobe sætter det gamle licens nummer på en
separat liste, som gør at det pågældne licens nummer ikke længre
kan opgraderes.

Og det er typisk disse gamle brugte PhotoShop licenser, der er
blevet opdateret, og som derfor ikke kan opgraderes, der sælges
meget billigt som brugte PhotoShop programmer, og det er de
færreste købere der nogensinde opdager denne detalje.

Jeg vil naturligvis ikke afvise, at der også handles brugte
PhotoShop licenser som er opgraderbare, men de er sjældne og
deres pris ligger typisk på lige omkring halvdelen af en ny licens.

Jeg kan ikke svare for andre, men det er min erfaring, at de
fleste virksomhedder er meget flinke til at registrere deres
licenser, det beskytter jo ejerskabet hvis softwarepakken bliver stjållet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-10-02 01:24

Prøv at undersøge hvad du skriver om.

Fra Adobes hjemmeside.

Adobe Photoshop 7.0 Upgrade
To install upgrade successfully, you will need a serial number and a
previous version of this product on the same platform as this
purchase.

Det kan vist ikke være meget tydeligere.

On Mon, 21 Oct 2002 18:44:11 +0200, Niels Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 09:49

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> and a previous version of this product on the same platform as
> this purchase.
>
> Det kan vist ikke være meget tydeligere.

Jeg har licenser til samtlige versioner af PhotoShop siden
version 1.0, og opdateringer af PhotoShop fungerer som jeg har
beskrevet, det er kun de små gratis opdateringer med
fejlretninger, som kræver at en bestemt ver. af PhotoShop er
installeret.

Og som jeg læser ovenstående tekst, så står der at man skal ha'
en licens og serie nummer til en ældre version af PhotoShop, for
at kunne købe en opdatering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-10-02 21:01

Plus en ældre version at opgradere fra.

On Tue, 22 Oct 2002 10:49:25 +0200, Niels Ebbesen

Fra : Morten Grouleff

Dato : 20-10-02 19:57

"2U" <random2u@softhome.net> writes:

> Håber det er det rigtige sted og spørge. Jeg vil gerne høre hvad i
> bruger til og rediger jeres billeder med. Skal man vælge Adobe eller
> Paintshop pro?

Jeg synes begge er for dyre til hobbybrug. Hvor mange af dem, der
anbefaler Photoshop til hjemmebrug betaler faktisk licensen?

Jeg bruger Gimp, ImageMagick og andre gratis værktøjer. De kan
utvivlsomt ikke det samme, men til hobbybrug er det okay.

PS. Endnu en fordel, som de fleste er ligeglade med: Gimp og ImageMagick
findes både til Windows og til GNU/Linux systemer. Og Olympus kameraer
fungerer også fint som plug'n'play USB device under min RedHat8. Herligt.
--
Morten Grouleff.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-10-02 16:09

Til "hoppybrug" ville jeg ikke anbefale Photoshop men derimod
Photoshop Elements som er meget billigere. PaintShop Pro er også et
godt bud.

Fra : 2U

Dato : 22-10-02 07:13

> Til "hoppybrug" ville jeg ikke anbefale Photoshop men derimod
> Photoshop Elements som er meget billigere. PaintShop Pro er også et
> godt bud.

Tak for jeres svar alle sammen.
Nu har jeg lidt og gå ud fra

Mvh