MS Windows
briani 27239
jljljljljljljljljlj
Fra : Kurt

Dato : 20-10-02 09:49

Hej alle

Hjælp??!!
Min ene computer, win xp pro, vil ikke starte mere.
Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.
Hvad gør jeg??
Skal jeg virkelig til at formatere hele skidtet??

mvh
kurt

Fra : Svend Emil

Dato : 20-10-02 10:02

> [...]
> Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.
> Hvad gør jeg??
> Skal jeg virkelig til at formatere hele skidtet??

Har du prøvet, eller har du mulighed for at prøve at sætte en anden skærm
til computeren????

Det kunne jo være problemet !
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Per H

Dato : 20-10-02 11:08

On Sun, 20 Oct 2002 11:01:31 +0200, "Svend Emil"
<svendemil@hotmail.com> skrev:

>Har du prøvet, eller har du mulighed for at prøve at sætte en anden skærm
>til computeren????

Det var ikke skærmen hos mig

Det var vist noget med opstarten af oprativsystemet.
tror det var noget med en konflikt med et system.
arrg min hukommelse er dårlig.

Gu, ved om jeg læste windows ind igen, bare ovenpå.?/

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 20-10-02 11:10

<svendemil@hotmail.com> wrote:

>Har du prøvet, eller har du mulighed for at prøve at sætte en anden skærm
>til computeren????
>
>Det kunne jo være problemet !

Det plejer at være bios'en. Enten en fejl, eller en virus, som
overskriver bios.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Per H

Dato : 20-10-02 10:44

On Sun, 20 Oct 2002 10:49:07 +0200, "Kurt" <kurt@qrts.dk> skrev:

> [...]
>Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.
>Hvad gør jeg??
>Skal jeg virkelig til at formatere hele skidtet??

Jeg har ikke løsningen ( kan ikke huske det)

Men jeg formaterede den ikke.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-10-02 11:09

"Kurt" <kurt@qrts.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.
> Hvad gør jeg??
> Skal jeg virkelig til at formatere hele skidtet??

Det kune lyder som om det er boot block'en
på harddisken der røget sig en tur,

prøve at boot op på en win98/me bootdisk
www.bootdisk.com
og se hvad der sker

jeg mener at commandoen for at genskabe en ny
er FDISK /MBR hvis du køre FAT32

http://inet.uni2.dk/~svolaf/utilities.htm
er Disk driver's heaven

Jan Rasmussen

Fra : Morten

Dato : 20-10-02 13:24

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.bootdisk.com
> og se hvad der sker
>
> jeg mener at commandoen for at genskabe en ny

har selv prøvet det et par gange.

se om bios har fundet din HD
tjek at c er sat til Aktiv partition

og ellers fdisk/mbr

Morten

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 20-10-02 11:41

> [...]
> Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.
> Hvad gør jeg??
> Skal jeg virkelig til at formatere hele skidtet??

Prøv at starte med XP cd'en. Vælg R for reparer. I Recovery Console
(genoprettelseskonsol) kører du fixboot.
Hvis du heller ikke kan se noget når du booter med cd'en er det
måske skærmen det er galt med, og som Svend Emil har nævnt.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 20-10-02 14:00

"Johnny Nielsen" <johnny@wintip.dk> skrev i en meddelelse

> "Kurt" <kurt@qrts.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at starte med XP cd'en. Vælg R for reparer. I Recovery Console
> (genoprettelseskonsol) kører du fixboot.

God ide.

> Hvis du heller ikke kan se noget når du booter med cd'en er det
> måske skærmen det er galt med, og som Svend Emil har nævnt.

Det er det ikke - det plejer at være diskens MBR.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 20-10-02 14:38

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det ikke - det plejer at være diskens MBR.
>
> --
>
> Stig Meyer Jensen
> stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Tak - så fik jeg det bekræftet. Jeg har nemlig kun oplevet noget
lignende med en fejl i Linux - hvor jeg var nødt til at boote med
diskette indtil jeg fik oprettet en ny linux.bin på dev/hda.

Fra : Steffen

Dato : 20-10-02 12:22

Dengang jeg havde Win, 98 fik jeg også det problem mange gange, så jeg
geninstallerede bare Win. 98 hvorefter det virkede

--

Sincerly / Mvh. Steffen Y.

"To start press any key........ Where's the 'any' key?"
- Homer Simpson.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-10-02 20:22

Fejlen betyder en defekt bootsektor. De fleste gange jeg er spurgt til råds
om den, bad jeg folk om at fjerne den diskette, der sad i deres a-drev, og
minsandten om ikke den så kunne komme videre og få fat i en rigtig
bootsektor.

Kurt

Fra : Steen B

Dato : 20-10-02 13:55

On Sun, 20 Oct 2002 10:49:07 +0200, "Kurt" <kurt@qrts.dk> wrote:

> [...]
>Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.
>Hvad gør jeg??
>Skal jeg virkelig til at formatere hele skidtet??

normalt en fejl i grafikram eller løst grafikkort
/steen

Fra : Hans

Dato : 20-10-02 13:58

"Kurt" <kurt@qrts.dk> wrote in message
> [...]
> Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.
> Hvad gør jeg??
> Skal jeg virkelig til at formatere hele skidtet??

Det er ganske givet din bootsektor som er beskadiget.

Boot op på XP cd'en og vælg en Reparation fra konsol. Kør kommandoen fixboot
inde fra konsollen og genstart maskinen. Det skulle få din bootsektor på
plads igen.

mvh, Hans

Fra : Allan Ryder

Dato : 20-10-02 17:53

Du har vel ikke en diskette siddende i drevet?. en defekt opstartsdiskette
kan lave denne fejl
Allan

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 14:53

Kurt skrev:

> Min ene computer, win xp pro, vil ikke starte mere.
> Skriver jljljljljlj over hele skærmen. Har ellers kørt fin.

Jeg har oplevet det tidligere på Win9x og hver gang har det virket at
boote på Win98-bootdisken og skrive følgende linier, (efterfulgt af et
tryk på Enter efter hver linie).

Fdisk /mbr
Sys C:

Det virker nok bare ikke hvis man kører NTFS på disken, kunne jeg
forestille mig, men jeg ved det ikke. Har ikke oplevet problemet siden
jeg skiftede til Win2000/XP.

Madsen.

Fra : Kurt

Dato : 20-10-02 21:54

Tak for de mange forslag.
Men ingen af dem hjalp desværre.
Min bios fandt min harddisk. Ja den fandt alting som den skulle.
Men jeg kan ikke køre fdisk som jeg skal.
Okay, jeg formaterede, og det kunne jeg godt???
Men jeg kan ikke fdiske. Der er for lidt plads til at oprette en dospartion.
Jeg kan heller ikke køree en scandisk af over fladen.

det gør den på ca 1 sekund og melder 0 fejl. (40 GB)!!!
Nå, men efter en lang og hård insats er jeg nu nået til en situation som er
således.
Alle mine jljljl'er er væk, men efter opstart står skærmen med følgende
tekst:
NTLBR mangler

Og, hvad gør jeg så???
Er min harddisk død for evigt???

mvh
kurt

Fra : Erik B. H@nsen

Dato : 21-10-02 01:15

> [...]
er
> således.
> Alle mine jljljl'er er væk, men efter opstart står skærmen med følgende

Undgå yderligere forvirring og dermed kaos ved at boote op fra XP CD'en og
brug de gode værktøjer hvormed du kan slette og oprette partitioner,
formatere og vælge filsystem, det er faktisk nemt at gøre. Derefter en ren
installation. Og går det galt en anden gang så er der også mulighed for at
køre XP CD'en og den reparations funktion.
Lad være med at fedte rundt i gamle OS'ers boot diske når det gælder XP.
Boot XP CD'en og gå rent igennem med den.
Harddisken er ikke ødelagt og hvis du følger denne fremgangsmåde går det
ikke galt.

Mvh Erik.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-10-02 16:55

"Erik B. H@nsen" <nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Undgå yderligere forvirring og dermed kaos ved at boote op fra XP CD'en og
> brug de gode værktøjer hvormed du kan slette og oprette partitioner,
> formatere og vælge filsystem, det er faktisk nemt at gøre.

Nu er der jo ingen grund til at slette hele ens C:\ partion
bare fordig at bootblokken en død.

Jan Rasmussen

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 21-10-02 20:48

> [...]
situation som er
> således.
> Alle mine jljljl'er er væk, men efter opstart står skærmen med

Nej - men når du nu er gået så drastisk til værks at formaterer og
geninstallerer - så gør som Erik også foreslår - nemlig at bruge XP
installationsprogrammet på CDen til at oprette og formaterer drev.
Jeg vil også lige råde dig til at checke din BIOS' indstillinger -
jeg har nemlig oplevet at S.M.A.R.T er blevet slået til ved genstart
under installtion af XP. Og det kan medfører at nogle filer ikke
indlæses rigtigt under installation.

Fra : Kurt

Dato : 22-10-02 15:42

Hrj igen

Ja, jeg har fået liv i min harddisk.
Jeg fandt via www.wintip.dk et link til en hjemmeside
(www.jalbert.dk/Kursus/debug.htm), som beskrev hvordan man bruger DEBUG.
I ren panik fulgte jeg guiden og, ja, nu virker min harddisk igen.

Jeg ved ikke hvad der egentligt var sket med den. Virus eller en teknisk
fejl???
Men tro mig. Jeg prøvede virkeligt at følge de råd I alle her har givet. Men
det virkede ikke som det skulle.
Men det lykkedes først efter at have kørt DEBUG, hvad forskellen så ellers
er???

Løsningsmodellen hermed givet videre.

mvh
Kurt