Hvad skal en Hellig Birma veje?
Fra : Helle Nielsen

Dato : 20-10-02 09:03

Hejsa.

Jeg er den lykkelige ejer af en Hellig Birma på 14 uger som kommer fra et
meget usselt hjem. Jeg synes han er meget for undervægtig da hans brystben
og ribben er meget tydelige at mærke at de stikker ud. Det kan da ikke
passe? hans pels er flot efter han har været i et "dejligt" shampo bad og
har fået loppekur. Han spiser og drikker som han skal og får lige nu Hills
alm. killingefoder. Jeg overvejer at give ham noget tørfoder til
undervægtige katte så han kan få lidt mere sul på kroppen. Madglad det er
han i hvert fald og spiser vidst stort set alt. Hvor han kom fra blev han
fodret med de underligste ting. Hans afføring er fint og fast og han har
fået ormekur for en uges tid siden sagde den tidligere ejer.

Er der nogen der ved hvad han sådan ca. skal veje?

Vh Helle

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 20-10-02 10:58

hejsa Helle

jeg ved ikke hvad den skal veje.

men et godt råd fra mig, giv den en ormekur mere om ca 4 uger, for at være
helt sikker på at den ikke har flere orm. Giver du et godt foder skal vægten
nok komme tilbage. Jeg kan anbefale Eukanuba killing, der er mere kød i det
end hos Hill's og Iams og mine killinger vokser mere når de spiser
eukanuba's foder Jeg har brugt alle 3 mærker og de er gode alle 3 men
killingerne har været mest glade for Eukanubas.

Held og lykke fra Sanne

Fra : Eva Schmidt

Dato : 20-10-02 11:14

> [...]
> fået ormekur for en uges tid siden sagde den tidligere ejer.
>
> Er der nogen der ved hvad han sådan ca. skal veje?

Hej Helle

Jeg vil da ønske dit tillykke med Emil, han er garanteret dejlig.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor du valgte at få en killing,
fra et sted, som du beskriver som både beskidt og uhumsk?
Og hvor killingen efter dit udsagn ikke har fået et ordentligt foder? Det
har morkatten jo så sandsynligvis heller ikke fået, hverken da hun var
drægtig eller da killingerne diede.
Nu er Emil så sluppet væk derfra og får fremover et godt liv, men den
svinske "opdrætter" kan jo fortsætte sin virksomhed og producere flere
killinger under disse horrible forhold.
Jeg er overbevist om, at seriøse opdrættere ikke tjener på deres opdræt, men
kunne godt forestille mig, at denne personage gør. Nu ved jeg ikke, hvad I
gav for ham og det ønsker du måske heller ikke at oplyse.
Men efter min mening burde den slags opdræt stoppes og der er jo sikkert
også en grund til, at killingerne ikke har stamtavle.

Det er absolut ikke min hensigt at ødelægge din glæde over Emil, men jeg
bliver bare så gal over, at nogen kan sælge en killing i den forfatning
som i din beskrivelse.

Håber Emil snart er helt på toppen oven på sin ret så uheldige start i
livet!

mvh Eva

Fra : Helle Nielsen

Dato : 20-10-02 16:20

> [...]
> som i din beskrivelse.
>
> Håber Emil snart er helt på toppen oven på sin ret så uheldige start i

---
Ja hvorfor købte jeg ham? fordi jeg gerne ville have en racekat men ikke
ville give 4000 kr for en da han ikke skal bruges til udstilling eller avl.
Han kostede 2000 kr fordi han har en fejl på halen - det er knæk. Derfor den
pris. Ja, det var måske nok lidt dumt at købe sådan et sted men jeg tabte
mit hjerte totalt til ham og han virkede frisk nok - specielt kiggede jeg
meget på moderen til Emil og hun var godt i stand, flot, og trives godt. Det
har nok været sådan, at når der var mad var den den der var højest på rangen
og havde flest krafter som fik mest mad og derfor er han underernæret. Jeg
har lige vejet ham og han vejer KUN 1045 gr!! Det er helt vildt lidt så der
er ingen tvivl: han skal i hvert fald fodres med speciel foder og have en
del mad. Og det er bestemt ikke noget problem at få mad i ham. Der hvor han
kom fra var det tydeligt at dyrene havde det godt - ejeren havde den
indstilling: først kommer dyrerne og derefter hende selv. Hun levede for dem
og de fik hende 100% fulde opmærksomhed og omsorg - men sikke en svinesti!!
Grunden til at Emil ingen stamtavle er, fordi hun ikke er registreret
opdrætter og hun fortalte at så kunne man ikke få stambogsført mere end eet
kuld om året - hun havde derfor valgt at stambogsføre hendes Maine Coon
kuld - men jeg så dog stamtavle på hans bedsteforældre og han eer 100%
ægte.

Hilsen Helle

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-10-02 16:26

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> writes:

en hel masse snippet vaek..

Tillykke med den lille mitter..

> og han eer 100%
> ægte.

*GG* ja han siger vel ogsaa miau naar han aabner munden..*S*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-10-02 16:50

Hej Helle

Hmmm - har vist hørt om den pågældende dame (på Fyn, så vidt jeg husker...).

For det første vil jeg sige, at hvis det *er* hende, så laver hun MANGE
kuld - og hun er IKKE medlem af nogen klubber, så hun kan slet ikke få
stamtavler til sine katte (man kan i øvrigt kun lave et kuld i alt uden
stamtavle - ikke et om året!). Hendes avlskatte er bl.a. katte med lukkede
stamtavler.
Nu ved jeg ikke, om du så hendes have - har nemlig fået at vide, at
(han)kattene går i bure der...

Dernæst - en helt ægte birmakilling med stamtavle og hele molevitten koster
ca. 3.000 kr. - hvis det var en ældre killing måske lidt billigere - og
selve stamtavlen koster kun 150 kr., og er altså en meget lille post i
budgettet...
Og hvis det er sådan, at der har været så lidt mad, at de ligefrem har
måttet slås for føden (altså, de stærkeste har fået, de svageste har måttet
undvære), så har damen ihvertfald misforstået noget - killinger skal have
foder ad libitum, så alle har mulighed for at få mad!

Er du overhovedet sikker på, at han er 14 uger gammel - igen, hvis det er
den pgl. dame, så kunne jeg fint tro, at han nok slet ikke var så gammel,
men måske kun 9-10 uger, og så passer vægten nogenlunde. Er han vaccineret?
Hvis ikke, så skal du jo også lige lægge vaccinationspris på ca. 350 kr. x 2
oven i prisen... Og det vil under alle omstændigheder nok være en god idé at
få ham checket, for lige at få kigget efter, om han mon har orm, er
undernæret eller om han i virkeligheden var alt for ung til at flytte
hjemmefra.

Undskyld min "sure" mail, men jeg bliver bare SÅ rasende over disse "Back
Yard Breeders", som gang på gang snører folk og sælger dem "ægte katte" (din
er givetvis ægte - men der findes andre af disse typer også, som bl.a.
sælger "korthårede maine coons" og meget andet) og bruger alle mulige
undskyldninger for ikke at have stamtavler på kattene - og så er det i de
fleste tilfælde *løgn* fra ende til anden - og dermed sælge, hvad der i
princippet er huskatte til 2.000 kr. stykket!

Under alle omstændigheder, held og lykke med Emil - jeg er glad for, at han
har fået et godt hjem, selvom jeg muligvis nok hellere havde set, at denne
BYB ikke havde fået solgt endnu en killing...

Mvh. Camilla

Fra : Jesper & Pernille

Dato : 20-10-02 18:18

Ja, det lyder mistænkeligt som om det er samme sted som vi fik Ce'Nedra
fra - og nej, jeg havde ikke købt kat hos den dame i dag. Hvis det var
på Assensvej i Bellinge så er det garanteret den samme! Og hende vil jeg
meget gerne advare alle kattekøbere mod..hun er altså lidt af en fusker.

Jeg ved tilfældigvis at hun sidste efterår havde fået en Birma-avlshun
(det snakkede hun en del om da vi købte kat derude).

Hun er ikke medlem af nogen klub og har fået stambogsført et enkelt kuld
MCO'er sidste år, uden stamnavn. Vi havde fået lovet stamtavle på
Ce'Nedra, men den kunne hun jo så ikke få, og da Jyrak så henvendte sig
til hende blev hun gal over at de "blandede sig" og så meldte hun sig
ud. Heldigvis lykkedes det os at få stamtavlen alligevel, men det er en
anden historie.

Med mine erfaringer med Ce'Nedra og Polgara i bagagen vil jeg mene at
det er en umanerlig dårlig ide at købe racekat uden stamtavle. Hvis man
køber en racekat uden stamtavle for 2.000 kr og så skal betale for to
vacciner a ca. 350 kr så kunne man vist lige så godt have købt en
racekat (kælekat) med stamtavle for 2500 kr og så vide at den i hvert
fald var vaccineret 1. gang. Men det gjorde jeg jo heller ikke selv
første gang - omend Ce'Nedra altså ikke blev solgt til samme pris som
NFO'er normalt bliver solgt til. Prisforskellen har vi så rigeligt
betalt i dyrlægeregninger.

En anden væsentlig fordel ved at købe en racekat med stamtavle er også
at man så meget ofte har en kontrakt - og en sælger som man garanteret
kan henvende sig til hvis der viser sig at være noget væsentligt galt
med katten.

Så hvis nogen går og overvejer MCO, NFO, "halve" MCO og NFO og nu også
Birma - uden stamtavle - så find et bedre sted end Assensvej i Bellinge.

/Pernille (der uanset kattenes herkomst elsker alle sine 4 misbamser
lige højt!!)

Fra : Grit Wessel

Dato : 21-10-02 10:13

> (man kan i øvrigt kun lave et kuld i alt uden
> stamtavle - ikke et om året!).

Øhmm Camilla, du mener *uden stamnavn* i stedet for *uden stamtavle* ikke?
Der er en temmelig stor forskel, og man må så vidt jeg ved ikke lave
killinger uden stamtavle, når man er medlem af en Felis Danica tilsluttet
klub.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-10-02 17:11

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev...
> [...]
> Der er en temmelig stor forskel, og man må så vidt jeg ved ikke lave
> killinger uden stamtavle, når man er medlem af en Felis Danica tilsluttet

Jo Faktisk *ville* jeg vist nok have skrevet noget i retning af:
"En ikke-registreret opdrætter kan lave eet kuld med stamtavler - ikke et
pr. år - derefter SKAL man være registreret med stamnavn, og derefter også
få stamtavler til alle sine killinger"
Det gav vist lidt mere mening

Mvh. Camilla

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 21-10-02 12:48

Ofte kan man få en kælekat til ca 2400- 3000. kr. som har stambog, fået
ormekur (får som regel oplyst hvilken) og en til to vaccinationer at efter
katens alder. en stamtavle fortæller ikke kun om forældre men også lidt om
alder.

Jeg er sikker på Emil nu har fået et godt hjem, men vi egentlig bare sige at
det ikke altid er den billigste løsning der også er den billigste i længde,
her tænker jeg på dyrlæge regninger osv.

Sanne

Fra : Mick Kausmally

Dato : 20-10-02 12:26

Hej Helle.
En Hellig Birma på 14 uger, skal veje ca.1600-1800g. Nu nævner du ikke noget
om hans vægt, men med de forhold han kommer fra, er han sikkert undervægtig.
Godt han har fundet et nyt hjem hos en som bekymre sig om ham. Du skriver at
han er madglad, fint, så skal han hurtig indhente det forsømte.
Tillykke med ham og held og lykke!

Hilsen fra Susanne K. SUKA`S HELLIGE BIRMAER.