Hvad gør man ??
Fra : Heidi Rydgren

Dato : 26-02-01 17:39

Hej NG,

Som Lars skriver længere nede, har vi taget springet og købt en dejlig Grand
Danois-tæve.

Desværre kan hun ikke være alene hjemme og ødelægger alt, hvad hun kan få
fat i. Hvad gør man ?? Anskaffer sig en mundkurv ? Vi kan ikke lukke
hunni'erne inde nogle steder.

Hjælp - er der nogle gode råd ???

Heidi

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-02-01 18:26

Heidi Rydgren <rydgren@indbakke.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:AFvm6.68$Fn5.12261@news010.worldonline.dk...

> Desværre kan hun ikke være alene hjemme og ødelægger alt, hvad hun kan få
> fat i. Hvad gør man ?? Anskaffer sig en mundkurv ?

Nej det gør man i al fald ikke ... men man går i gang med alenehjemmetræning
og en af måderne kunne passende være at isolere hende i et værelse, hvor
hun kan se dig - ved at bruge en høj plade eller babyspærrer/ hvis I ikke
har et mulighed for dette så lær hende at ligge i sin kurv. Fjern
pladen/eller gå lidt væk fra hende(hvis i bruger metoden med kurven) efter
et kort øjeblik uden at rose - som om det var den naturligste ting i verden.
Næste skridt bliver at isolere hende UDEN at hun ser dig. Kun et øjeblik i
starten. Derefter går du ud i entréen og lukke døren til stuen (et kort
øjeblik i starten). Derefter går du udenfor yderdøren et meget kort øjeblik
("Farvel - kommer snart") - ikke rose. (Hvis man roser, så gør man gensynet
endnu dejligere og mere eftertragtet .) Så er man nået dertil hvor man kan
være udenfor længere og længere tid og blande det, så man en gang imellem
er udenfor i 5 minutter, andre gange 20 min. osv. Fidusen er , at hunden
aldrig ved, om man måske kommer meget snart. Meningen er at den skal føle
tryghed - Man må ikke gå så hurtigt frem, at hunden begynder at pibe. Man
skal vende tilbage, INDEN den begynder at sige noget! og man skal
selvfølgelig ikke gå længe fra hunden i den tid, hvor den er under
indlæring.

En anden vigtig ting er at hunden når den skal være alene hjemme er træt ...
ikke fordi den er blevet motioneret helt vildt/eller har fræset rundt ...
men har fået en gåtur og er blevet beskæftiget med hjernearbejde ... f.eks
søg efter godbidder på græsplænen (næsearbejde er utroligt trættende for
hunden)eller at man har arbejdet med at lære den nogle "hundekunster"
(indlæring af nye kunster er god motion for hjernen ... og trætter også)En
god ide når man går fra hunden er forskellige steder i det rum den opholder
sig at gemme godbidder som den kan få tiden til at gå med at lede efter og
vil man gøre det rigtigt lækkert for hunden giver man den en et stykke tøj
af sit eget .. det kan være en gammel sweaters ... el. lign.

Held og lykke med foretagenet.

MVH Anne-Marie