Rumisolering?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-10-02 05:03

Kan der angives gode grunde til at isolere uopvarmede bygninger?

Baggrund: 'Min' svæveflyveklub er i færd med at opføre en 'hangar' til
diverse jordmateriel; bygningen består af betonfundament/betongulv,
hvorover er rejst et antal stålbuer. Taget er beklædt med eternit,
siderne med bølgeblik.

Under tagpladerne er der placeret Rockwool-måtter, og vi er p.t. i gang
med at opsætte lignende måtter på indersiden af væggene.

Inden jeg nu eksponerer mig selv til evig spot og spe for klubbens mere
byggesagkyndige medlemer, 'tager jeg lige temperaturen' her! :)

Hvad opnår man i grunden vd at bruge penge og tid på at opsætte sådan
isolering i den uopvarmede bygning?

Indetemperaturen bliver vel over (næsten samme) tid = udetemperaturen?

Kunne det evt have betydning ifm. dannelse af kondensvand??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan Kusk

Dato : 20-10-02 09:47

> Kan der angives gode grunde til at isolere uopvarmede bygninger?

Det er rigtigt at man undgår kondensproblemer (det vil jo dryppe ned på
jeres fly) og temperaturen kan også holdes noget højere.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-10-02 10:15

Allan Kusk <a.kusk@c.dk> wrote:

> Det er rigtigt at man undgår kondensproblemer (det vil jo dryppe ned på
> jeres fly)

OK - men kunne kondensproblmer ikke (også?) undgås ved passende
udluftning?

> og temperaturen kan også holdes noget højere.

Det forstår jeg så ikke helt!:
Uden opvarmning må det vel blot være *udsvingene* i temperaturen, der
begrænses/'forsinkes'?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-10-02 11:45

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Klip
>
> Det forstår jeg så ikke helt!:
> Uden opvarmning må det vel blot være *udsvingene* i temperaturen, der
> begrænses/'forsinkes'?

Jo det vil jeg give dig ret i.

Isoleringen af uopvarmet hus giver bare en lidt længere tidskonstant.

Så hvis der er koldere indendørs end udendørs, vil det vare længere at varme
op.!

Men det er formentlig det modsatte man tænker på når man tænker på isolering:

At temperaturen forbliver højere med isolation, end uden, når
ude-temperaturen er lav.

Og det er jo også korrekt.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-10-02 13:23

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Uden opvarmning må det vel blot være *udsvingene* i temperaturen, der
> begrænses/'forsinkes'?

Det ville jeg også umiddelbart tro. Kan dét være en fordel i jeres
tilfælde (at temperaturændringerne bliver langsommere)? Man kunne
fx (i princippet) forestille sig at med god isolering var der ingen
væsentlig forskel på dag- og nattemperaturer, således at det kun var
den årstidsbestemte variation der nåede ind i bygningen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-10-02 19:43

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Det ville jeg også umiddelbart tro. Kan dét være en fordel i jeres
> tilfælde (at temperaturændringerne bliver langsommere)?

Som jeg skrev, benyttes bygningen til opbevaring af 'jordmateriel'-
altså fortrinsvis køretøjer af forskellig art. Så jeg kunne lige så godt
have spurgt, om der er nogen væsentlig gevinst ved at isolere en garage
af nævnte konstruktion?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-10-02 19:41

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> OK - men kunne kondensproblmer ikke (også?) undgås ved passende
> udluftning?

Nej, det kan jo også dryppe kondens fra træernes grene.

> Det forstår jeg så ikke helt!:
> Uden opvarmning må det vel blot være *udsvingene* i temperaturen, der
> begrænses/'forsinkes'?

Nej, bygningen opvarmes lidt af jordens varme.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-10-02 10:30

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
>
> Indetemperaturen bliver vel over (næsten samme) tid = udetemperaturen?
>
> Kunne det evt have betydning ifm. dannelse af kondensvand??

Ja, klimaet bliver mere tørt i en isoleret opvarmede bygning,
da vand er vigtig ved rust dannelse, så holder flyene længere.
det er også nødvendigt med frisk luft.

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-10-02 11:49

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Ja, klimaet bliver mere tørt i en isoleret opvarmede bygning,

Du svare ikke på det der bliver spurgt om.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-10-02 10:43

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message
> Ja, klimaet bliver mere tørt i en isoleret opvarmede bygning,
> da vand er vigtig ved rust dannelse, så holder flyene længere.

Læste du overhovedet teksten ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jens

Dato : 20-10-02 21:11

> [...]
> isolering i den uopvarmede bygning?
>
> Indetemperaturen bliver vel over (næsten samme) tid = udetemperaturen?

Ikke helt jorden afgiver jo varme, selvom det er meget lidt i forhold til
den varme, der kan komme fra eventuelle vinduer. Der skal ikke mange vinduer
til, og ikke meget sollys, før at du kan vinde et par grader ved at isolere.

> Kunne det evt have betydning ifm. dannelse af kondensvand??

Der vil kun dannes kondensvand, hvis blikpladerne er koldere end
indetemperaturen, og hvis der er noget til at afgive vanddampe. men går der
nu mange menesker i sådan en hal, om aftenen hvor udetemperaturen falder,
kunne det blive et problem med kondensvand. Men da de nye blikplader er
rustbeskyttede, og da taget skråner, sådan at vandet ikke vil dryppe midt i
hallen, vil jeg ikke mene at det er grund nok til alt det arbejde.

Og så gør isoleringen jo også noget ved lyden, både inde i hallen, og uden
for.
Og hvis man så selv isolere sådan en hald uden at få løn for det, koster det
jo ikke mange hånd øre.

Jens