MS Windows
briani 27239
Ændre IRQ i Win XP
Fra : Troels

Dato : 20-10-02 00:09

Hej
Jeg vil gerne ændre IRQ for mit lydkort, da jeg har hørt at nogle IRQ'er
skulle være bedre til lyd end andre, men af en eller anden grund kan de ikke
ændres under enhedshåndteringen. Jeg er logget på som adminstrator. Er der
et eller andet sted man skal hen og slå "Windows finder selv ud af det" fra,
før man kan få lov at ændre det, eller hvad gør jeg galt?

/Troels

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-10-02 03:24

Sun, 20 Oct 2002 01:08:45 +0200, skrev "Troels"
<tllund@[SPAM=ARGH!!!]hotmail.com>:

>Jeg vil gerne ændre IRQ for mit lydkort, da jeg har hørt at nogle IRQ'er
>skulle være bedre til lyd end andre, men af en eller anden grund kan de ikke
>ændres under enhedshåndteringen.

Hvis du vil ændre IRQ. så skal du installere Windows het forfra
og undlade at bruge ACPI-understøttelse.

Jeg tvivler på, at der vil være nogen forskel om du bruger den
ene eller anden IRQ til dit lydkort.

Se evt.
http://www.svein.dk/Windows2000/Tips/IRQ_deling.asp

(om det er 2000 eller XP gør ingen forskel)

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 16:14

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Hmm - linket virkede da jeg sendte svaret i nat, men nu bliver
> jeg i tvivl om det var googles cache jeg så.

For et par dage siden havde jeg brug for et link inde på svein.dk og
da var siden heller ikke tilgængelig, men jeg tør så ikke sige om
den er i perioder.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 14:58

Knud Gert Ellentoft skrev:

> http://www.svein.dk

Har været nede længe. Hvorfor ved jeg ikke, men det ærgrer mig
lidt.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-10-02 15:44

Sun, 20 Oct 2002 15:57:42 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

>Har været nede længe. Hvorfor ved jeg ikke, men det ærgrer mig
>lidt.

Hmm - linket virkede da jeg sendte svaret i nat, men nu bliver
jeg i tvivl om det var googles cache jeg så.

Det er det første link, som kommer, når man søger på ændre irq
windows xp, så må man bruge cacheen.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-10-02 16:00

"Troels" <tllund@[SPAM=ARGH!!!]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fra,
> før man kan få lov at ændre det, eller hvad gør jeg galt?

Du kan prøve at flytte lydkortet til et andet stik. Oftest har stikkene
faste IRQ-værdier og stikkene deler som regel også IRQ to og to. Afhængig af
hvilken Bios du har, kan der her være mulighed for at tildele andre
IRQ-værdier til stikkne.

Allan Bojesen

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 17:02

Allan Bojesen skrev:

> Men det var måske bare begynderheld )

Hvis du ikke kører ACPI så er det ikke begynderheld. Hvis du kører
ACPI, så fristes jeg til at kalde det held, ja. :)

Madsen.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-10-02 17:35

> Hvis du ikke kører ACPI så er det ikke begynderheld. Hvis du kører
> ACPI, så fristes jeg til at kalde det held, ja. :)

Jeg mener jeg kører ACPI, da jeg ikke kan ændre nogen ting i
Enhedshåndtering, men der står ikke noget med ACPI nogensteder som der
gjorde da jeg kørte Win2000.

Allan Bojesen

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 18:03

Allan Bojesen skrev:

> Jeg mener jeg kører ACPI, da jeg ikke kan ændre nogen ting i
> Enhedshåndtering, men der står ikke noget med ACPI nogensteder som
> der gjorde da jeg kørte Win2000.

Heller ikke hvis du klikker på plus-tegnet ud for Computer inde i
Enhedshåndtering? Hvis der ikke står noget med ACPI i computernavnet,
så kører du ikke ACPI.

Madsen.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-10-02 18:33

> Heller ikke hvis du klikker på plus-tegnet ud for Computer inde i
> Enhedshåndtering? Hvis der ikke står noget med ACPI i computernavnet,
> så kører du ikke ACPI.

Ved at klikke på plus-tegnet får jeg at vide at det er en standard-pc, og
under egenskaberne herfor er der et faneblad der hedder IRQ-styring. Her kan
jeg sætte flueben ved IRQ-styring - eller lade være. Der står intet om ACPI.
Men det var ikke noget jeg fravalgte ved installationen - ihvertfald ikke
bevidst

Allan Bojesen

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 18:37

Allan Bojesen skrev:

> [...]
> hedder IRQ-styring. Her kan jeg sætte flueben ved IRQ-styring -
> eller lade være. Der står intet om ACPI.

Så kører du heller ikke ACPI så det er derfor at du har kunnet skifte
IRQ-adresse.

> Men det var ikke noget jeg fravalgte ved installationen -
> ihvertfald ikke bevidst

Hvis du ikke har fravalgt det under installationen så har WinXP sikkert
ikke fundet din pc fuld ACPI-kompatibel. Det er muligt at du kan tvinge
den til at køre ACPI ved at bestemme det under installationen, men hvis
den ikke pr. automatik har valgt det, hvilket den har her, så er din pc
sikkert ikke fuldt ud ACPI-kompatibel.
I visse BIOS-versioner har man mulighed for at slå ACPI fra og hvis det
er slået fra når man installerer WinXP, så bliver pc'en heller ikke
installeret som en ACPI-PC, men i stedet som en Standard-PC.

Madsen.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-10-02 21:45

Takker for forklaring. Så lærte jeg også noget idag

Allan Bojesen

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 21:55

Allan Bojesen skrev:

> Takker for forklaring.

Velbekom.

Du kan forresten læse mere om hvordan WinXP bestemmer sig for om
ACPI skal installeres eller ej på denne adresse:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314088>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 16:15

Allan Bojesen skrev:

> [...]
> og to. Afhængig af hvilken Bios du har, kan der her være mulighed
> for at tildele andre IRQ-værdier til stikkne.

Ikke på Win2000/XP hvis der køres ACPI og dermed IRQ-sharing, som
Knud nævner.

<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fdanmark%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fda252%2F4%2F20%2Easp&LN=DA>

Madsen.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-10-02 16:42

> Ikke på Win2000/XP hvis der køres ACPI og dermed IRQ-sharing, som
> Knud nævner.

Jeg kører XP og havde held til at flytte netop lydkortet da det kørte sammen
med grafikkortet. Lydkortet sad i stikket lige ved siden af grafikkortet, og
jeg flyttede det 3 stik længere væk. Lydkortet kører nu sammen med
USB-controlleren og uden problemer.

Fra : Troels

Dato : 21-10-02 00:05

> [...]
fra,
> før man kan få lov at ændre det, eller hvad gør jeg galt?

Ok, mange tak for svarene.
Grunden til at jeg ville prøve at ændre IRQnummeret er, at hvis jeg optager
ind på flere spor i f.eks. Cool edit, kommer der altid et lille hak ved ca.
40 sekunder. Jeg tænkte at det kunne være at lydkortet har en konflikt med
et eller andet, så den skal bruge ressoucer på noget der. Men jeg kan forstå
på jer at i ikke mener at det vil hjælpe, selv om det så lykkedes mig at
skifte IRQnummer?

/Troels

Fra : Martin Østerberg

Dato : 21-10-02 08:50

On Mon, 21 Oct 2002 01:05:03 +0200 skrev "Troels"
<tllund@[nof******spam]hotmail.com> .

> [...]
>på jer at i ikke mener at det vil hjælpe, selv om det så lykkedes mig at

Næppe, men prøv det...måske du kan fortælle om det hjalp eller ej ?

VH Martin