|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | De kristne gymnasier Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  19-10-02 22:24
 | 
 |  | De kristne gymnasier vil ikke undervise i evolutionsteori. Dette er oppe
 i pressen for tiden. Egentlig er det et sympatisk argument, som en eller
 anden rektor kom med i radioavisen: " Evolutionsteorien er kun en teori
 (han mente vel hypotese) og vi kommer med en alternativ - at Gud skabte
 verden som den ser ud idag." Det ser jo umiddelbart ud som den
 videnskabelige metode - at man skal stræbe mod at tilbagevise sine egne
 hypoteser. Men at gud skabte verden er ikke engang en hypotese værd. Der
 er ikke skyggen af evidens der sandsynliggør det.
 
 Måske burde de "almindelige" gymnasier begynde at undervise i et faktum -
 at gud faktisk ikke findes. Vi er ikke skabt i Guds billede, som de
 kristne hævder. Det er faktisk lige omvendt: Mennesket har skabt gud i
 sit eget billede. Eller rettere: Forestilling om gud, for det er jo en
 forestilling eller måske retter en metafor. Det er der (i modsætning til
 biblens skabelsesberetning) rigelig med evidens for. Man kan VÆLGE at tro
 - det er ikke forbudt. Men det er irrationelt og hører ikke hjemme i et
 rationelt tænkende væsens verdensbillede. Måske er det ved at være på
 tide at forskerne tager bladet fra munden  og bekendtgør at religioner
 faktisk er noget lunkent pis (billedligt talt)? Så kunne vi også undgå
 disse overflødige krige mellem muslimer og kristne og forskellige kristne
 retninger internt, og hvad ved jeg. Det er alt sammen hjernespind
 alligevel.
 
 Med venlig hilsen Sven.
 
 
 |  |  | 
  Henning Makholm (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  19-10-02 22:28
 | 
 |  | Scripsit Sven Nielsen <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com>
 
 [snip en masse pladder]
 
 Hop over i dk.politik med den slags. Det hører ikke hjemme i
 dk.videnskab. (Dk.livssyn vil jeg ikke snakke for, men de finder det
 næppe heller særlig konstruktivt).
 
 --
 Henning Makholm                                   "Det nytter ikke at flygte
 der er henna overalt"
 
 
 |  |  | 
  Sven Nielsen (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  19-10-02 23:22
 | 
 |  | In article <yahn0pat8y6.fsf@ask.diku.dk>, henning@makholm.net says...
 
 > Hop over i dk.politik med den slags. Det hører ikke hjemme i
 > dk.videnskab. (Dk.livssyn vil jeg ikke snakke for, men de finder det
 > næppe heller særlig konstruktivt).
 
 Det har intet med politik at gøre. Det handler om at få folk med et
 rationelt verdensbillede til at (turde) melde klart ud!
 
 Med venlig hilsen Sven.
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  20-10-02 08:38
 | 
 |  | 
 
            Sven Nielsen skrev:
 >Det har intet med politik at gøre. Det handler om at få folk med et 
 >rationelt verdensbillede til at (turde) melde klart ud!
 Denne her gruppe er ikke beregnet til klare udmeldinger om
 religiøse standpunkter. Den er beregnet til videnskab.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
   Allan Kusk (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Kusk
 | 
 Dato :  20-10-02 09:14
 | 
 |  | .. Det handler om at få folk med et
 > rationelt verdensbillede til at (turde) melde klart ud!
 >
 > Med venlig hilsen Sven.
 
 De forskere der har arbejdet længst med grundforskning er enige om at der er
 en styrende kraft bag alt.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Bertel Lund Hansen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  20-10-02 10:01
 | 
 |  | 
 
            Allan Kusk skrev:
 >De forskere der har arbejdet længst med grundforskning er enige om at der er
 >en styrende kraft bag alt.
 Det er jeg også. Jeg kalder den tyngdekraften.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
     Allan Kusk (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Kusk
 | 
 Dato :  20-10-02 11:15
 | 
 |  | > >De forskere der har arbejdet længst med grundforskning er enige om at der
 er
 > >en styrende kraft bag alt.
 >
 > Det er jeg også. Jeg kalder den tyngdekraften.
 
 Det er ikke noget dårligt bud (selvom det ikke var det jeg tænkte på) for
 tyngdekraften kan man se en masse virkning af men ikke sige hvad er og man
 mangler at finde sammenhængen mellem den og de elektriske kræfter.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Sven Nielsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  20-10-02 11:44
 | 
 |  | In article <c6s4rugka6hk6mh9m07aatbh0c3cuetm29@news.telia.dk>,
 nospam@lundhansen.dk says...
 
 > Allan Kusk skrev:
 > >De forskere der har arbejdet længst med grundforskning er enige om at der er
 > >en styrende kraft bag alt.
 >
 > Det er jeg også. Jeg kalder den tyngdekraften.
 
 Godt svar!
 
 Tyngdekraften er den mest styrende kraft i Universet. Det er dog egentlig
 en treenighed, der styrer alt. De to andre kræfter er den stærke
 kernekraft og den elektrosvage kraft. Men der er forskere der arbejder
 med at forstå de tre kræfter som een.
 
 Med venlig hilsen Sven.
 
 
 |  |  | 
     Magnus Dreyer (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Magnus Dreyer
 | 
 Dato :  23-10-02 19:46
 | 
 |  | "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
 news:c6s4rugka6hk6mh9m07aatbh0c3cuetm29@news.telia.dk...
 > Allan Kusk skrev:
 >
 > >De forskere der har arbejdet længst med grundforskning er enige om at der
 er
 > >en styrende kraft bag alt.
 >
 > Det er jeg også. Jeg kalder den tyngdekraften.
 >
 Jeg troede det var Murphys lov der stod bag alt.
 
 
 mvh Magnsu
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus Underbjerg Pi~ (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~
 | 
 Dato :  19-10-02 23:51
 | 
 |  | Sven Nielsen <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> mælte sligt:
 
 >Måske burde de "almindelige" gymnasier begynde at undervise i et faktum -
 >at gud faktisk ikke findes.
 
 Det kan næppe konstateres at være et faktum, om ikke andet, så fordi
 definitionerne på "gud" er så forskellige som de er.
 
 >Man kan VÆLGE at tro - det er ikke forbudt. Men det er irrationelt og hører
 >ikke hjemme i et rationelt tænkende væsens verdensbillede.
 
 Mennesket er på utallige måder et aldeles irrationelt væsen. Oplysningstidens
 mennesketeorier blev godt og grundigt miskrediteret hele vejen op gennem det
 efterfølgende århundrede - men ganske som den brede befolkning først nu er
 begyndt at abonnere på 1700-tallets teorier, så går der vel et sekel eller så
 endnu, inden opdager, hvad Dostojevskij, Kierkegaard og Nietzsche viste i
 1800-tallet.
 
 >Måske er det ved at være på tide at forskerne tager bladet fra munden  og
 >bekendtgør at religioner faktisk er noget lunkent pis (billedligt talt)?
 
 Religionsforskningen har, blandt meget andet, vist, at religion synes at være
 et noget nær universelt fænomen. Vores halv-ateistiske århundrede er en
 brøkdel af et sekund i menneskehedens livsdag og selv her begrænser denne
 holdning sig til særlige segmenter i de vestlige lande. Religion er mulgivis
 irrationel, men det er overordentlig menneskeligt.
 
 >Så kunne vi også undgå disse overflødige krige mellem muslimer og kristne og
 >forskellige kristne retninger internt, og hvad ved jeg. Det er alt sammen
 >hjernespind alligevel.
 
 For at nå så vidt skulle vi nok skaffe os helt af med de menneskelige
 følelser. Men hvad - de er jo også bare irrationalitet og hjernespind
 alligevel.
 
 FUT: dk.livssyn, da denne debat ikke er voldsomt relevant i dk.videnskab.
 
 Hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 --
 "But it comes with a free Froghurt!"
 
 
 |  |  | 
  Sven Nielsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  20-10-02 11:02
 | 
 |  | In article <5co3rucgfv3pcjcvnfqsvq5tnbd5k44e79@4ax.com>,
 pinnerup@privat.dk says...
 
 > Det kan næppe konstateres at være et faktum, om ikke andet, så fordi
 > definitionerne på "gud" er så forskellige som de er.
 
 Du har naturligvis ret. Vi kan så vælge at beskæftige os med om Gud
 eksisterer som et selvstændigt væsen - en entitet. Dette ligner for mig
 et velformuleret videnskabeligt problem.
 
 > Mennesket er på utallige måder et aldeles irrationelt væsen. Oplysningstidens
 > mennesketeorier blev godt og grundigt miskrediteret hele vejen op gennem det
 > efterfølgende århundrede - men ganske som den brede befolkning først nu er
 > begyndt at abonnere på 1700-tallets teorier, så går der vel et sekel eller så
 > endnu, inden opdager, hvad Dostojevskij, Kierkegaard og Nietzsche viste i
 > 1800-tallet.
 
 Igen har du ret. Men vil du så også tænke tanken til ende? Tidspunktet er
 kommet til at den brede befolkning kommer ud af den sidste rest
 middelalder og indser, at religion bygger på hjernespind.
 
 > Religionsforskningen har, blandt meget andet, vist, at religion synes at være
 > et noget nær universelt fænomen. Vores halv-ateistiske århundrede er en
 > brøkdel af et sekund i menneskehedens livsdag og selv her begrænser denne
 > holdning sig til særlige segmenter i de vestlige lande. Religion er mulgivis
 > irrationel, men det er overordentlig menneskeligt.
 
 Netop at der er så mange vidt forskellige religioner er et godt bevis på,
 at det er noget, mennesket selv har fundet på. Der var et par
 interessante interviews i JP for 1 1/2 uge siden. Et af dem med
 religionshistoriker Mikael Rothstein, der havde den interessante pointe,
 at jo mere man beskæftigede sig med religion på et historisk-
 videnskabligt grundlag, jo mere ateistisk blev man. Simpelthen fordi man
 indser at religion ikke holder vand.
 
 Rothstein siger bl. a: "Jeg studerer i princippet religiøse mennesker på
 samme måde, som biologer studerer frøer, for nu at sige det lidt
 firkantet. Biologer er jo heller ikke frøer. I min branche er der en
 tilbøjelighed til, at man er mindre religiøs, jo mere man studerer det.
 Hvis man endelig skulle være det, bliver det hurtigt pillet ud af en.
 Herregud, i de historiske kilder kan vi jo se, hvornår guderne bliver
 opfundet, og hvordan folk konstruerer deres religiøse verdensbilleder i
 sociale processer."
 
 Og hans konklusion:
 
 "I det øjeblik, man bruger udtrykket "Gud", refererer man ikke til noget,
 der findes, men til et begreb i sproget, som er konstrueret i nogle
 bestemte kulthandlinger og myter og fastholdt i særlige tekster. For
 længe siden har nogen opfundet begrebet. I dag tages det for givet af
 andre, der har fået det overdraget. Men det betyder ikke nødvendigvis, at
 det refererer til noget, der findes. Det refererer til en idé eller
 tanke. På samme måde findes Anders And heller ikke i virkeligheden. Han
 er et kunstprodukt, og vi kan ikke finde ham et sted derude og røre ved
 ham. Gud er lige så virkelig som andre af verdens millioner af guder -
 konstrueret af bestemte mennesker."
 
 Og disse videnskabeligt velbegrundede konklusioner kan jeg ikke formulere
 bedre selv.
 
 Religionshistorie er vel også videnskab. Hele interviewet blev bragt i
 Jyllands-Posten d. 10/10.
 
 Med venlig hilsen Sven.
 
 
 |  |  | 
  Per Rønne (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  20-10-02 03:13
 | 
 |  | Sven Nielsen <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote:
 
 > Måske burde de "almindelige" gymnasier begynde at undervise i et faktum -
 > at gud faktisk ikke findes.
 
 Og hvornår er det så blevet et faktum?
 
 > Vi er ikke skabt i Guds billede, som de kristne hævder. Det er faktisk
 > lige omvendt: Mennesket har skabt gud i sit eget billede.
 
 Mon ikke du forveksler videnskabelighed med ateistisk tro? Man kan
 sagtens få en skabelse til at stemme med moderne kosmologi, hvorefter
 alt jo startede med Big Bang.
 
 Derimod er det naturligvis ganske og aldeles tåbeligt at tro på de to
 skabelsesberetninger i Genesis. En biologiundervisning der bygger herpå
 kan ikke kaldes forsvarlig.
 
 Men: hverken Guds [eller gudernes] eksistens eller ikke-eksistens kan
 faktisk videnskabeligt bevises eller modbevises.
 --
 Per Erik Rønne
 
 
 |  |  | 
  Hans H.V. Hansen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans H.V. Hansen
 | 
 Dato :  20-10-02 05:03
 | 
 |  | Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:
 ...
 > Men: hverken Guds [eller gudernes] eksistens eller ikke-eksistens kan
 > faktisk videnskabeligt bevises eller modbevises.
 
 Enig!
 Men inden vi nu 'futter' nogen steder hen, vil jeg lige erindre om, at
 B. Pascal (var det vist?) i sin tid be-(på-)viste, at det 'kan betale
 sig' at tro på Gud!
 
 (Annammelse af ræsonnementet forudsætter kendskab til den grundlæggende,
 kristne tese, at gudstro -> opstandelse/evigt liv)
 
 Som jeg husker det, opstillede Pascal blot flg. tabel:
 
 
 
 Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 
 Gud eksisterer          -> evigt liv                    -> 'fortabelse'
 
 Gud eksisterer ikke     -> 'fortabelse'                 -> 'fortabelse'
 
 
 Under den forudsætning, at 'nytteværdien' af evigt liv sættes højt (som
 minimum [lidt] højere end af 'fortabelse'), fremgår da ret klart, at
 gudstro 'betaler sig'(= maksimerer 'nytteværdien')! :)
 
 Og her 'futter' jeg ikke, idet sandsynlighedsregning/operationsanalyse
 jo klart falder inden for dk. videnskab 'ressort'!
 
 [Ha' en god søndag!]
 
 
 --
 med venlig hilsen
 Hans
 
 
 |  |  | 
   Peter Knutsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Knutsen
 | 
 Dato :  20-10-02 05:43
 | 
 |  | 
 
 "Hans H.V. Hansen" wrote:
 
 > Som jeg husker det, opstillede Pascal blot flg. tabel:
 >
 >                         Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 >
 > Gud eksisterer          -> evigt liv                    -> 'fortabelse'
 >
 > Gud eksisterer ikke     -> 'fortabelse'                 -> 'fortabelse'
 >
 > Under den forudsætning, at 'nytteværdien' af evigt liv sættes højt (som
 > minimum [lidt] højere end af 'fortabelse'), fremgår da ret klart, at
 > gudstro 'betaler sig'(= maksimerer 'nytteværdien')! :)
 
 Dit præmis er forkert.
 
 Tror på             Selvstændig
 kristen gud         tankevirksomhed
 
 Kristen gud eksisterer         evigt liv mod       et godt liv mod
 voldsomme afsavn    fortabelse
 
 Kristen gud eksisterer ikke    voldsomme afsavn    et godt liv
 
 > --
 > med venlig hilsen
 > Hans
 
 --
 Peter Knutsen
 
 
 |  |  | 
    Per Rønne (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  20-10-02 06:13
 | 
 |  | Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> wrote:
 
 > Dit præmis er forkert.
 >
 >                                Tror på             Selvstændig
 >                                kristen gud         tankevirksomhed
 >
 > Kristen gud eksisterer         evigt liv mod       et godt liv mod
 >                                voldsomme afsavn    fortabelse
 
 Det virker som om du tror (sic!) at det at være kristen nødvendigvis må
 føre til noget i retning af at være flagellant som Philip II af Spanien
 ....
 --
 Per Erik Rønne
 
 
 |  |  | 
    Hans H.V. Hansen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans H.V. Hansen
 | 
 Dato :  20-10-02 10:09
 | 
 |  | Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> wrote:
 ....
 > Dit præmis er forkert.
 
 Som nævnt er det ikke 'mit' - bortset fra evt. ukorrekt gengivelse.
 >
 >                                Tror på             Selvstændig
 >                                kristen gud         tankevirksomhed
 >
 > Kristen gud eksisterer         evigt liv mod       et godt liv mod
 >                                voldsomme afsavn    fortabelse
 
 >Kristen gud eksisterer ikke    voldsomme afsavn    et godt liv
 
 
 I kristen opfattelse er 'kristen gud' = 'Gud'.
 
 <OT>Dine postulerede, 'voldsomme afsavn' stiller jeg mig i øvrigt
 skeptisk over for, specielt i 'videnskabelig' kontekst!:) </OT>
 
 
 --
 med venlig hilsen
 Hans
 
 
 |  |  | 
   Per Rønne (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  20-10-02 05:43
 | 
 |  | Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
 
 >                         Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 >
 > Gud eksisterer          -> evigt liv                    -> 'fortabelse'
 >
 > Gud eksisterer ikke     -> 'fortabelse'                 -> 'fortabelse'
 
 Du mangler her at definere begrebet »fortabelse«. I traditionel kristen
 forestillingsverden, som den kan findes i Dantes »Guddommelige Komedie«
 opnår begge parter nemlig evigt liv. »Fortabelse« medfører her også et
 evigt liv - men i helvede. Og alle ikke-rettroende havner i helvede,
 selv om de »ædle« hedninge [som udøbte børn] kommer i den bedste del af
 helvede, limbus.
 
 Heroverfor står den ateistiske tro, nemlig at der intet efterliv findes.
 Så dit skema burde måske nok formuleres som:
 
 Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 
 Gud eksisterer          -> paradis                      -> helvede
 
 Gud eksisterer ikke     -> intethed                     -> intethed
 
 Stadig kan det dog »bedst betale sig« at tro på Gud. Under forudsætning
 af at man på grunden er god nok - ellers havner man jo alligevel i »de
 nedre regioner«.
 --
 Per Erik Rønne
 
 
 |  |  | 
    Hans H.V. Hansen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans H.V. Hansen
 | 
 Dato :  20-10-02 10:09
 | 
 |  | Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:
 ...
 > Du mangler her at definere begrebet »fortabelse«.
 
 Ja, som vist nævnt forsøgte jeg at rekonstruere skemaet (som jeg første
 - og foreløbig sidste - gang så for adskillige år siden), så dér har jeg
 sikkert skudt (utilbørlig) genvej!
 .....
 > Så dit skema burde måske nok formuleres som:
 >
 >                         Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 >
 > Gud eksisterer          -> paradis                      -> helvede
 >
 > Gud eksisterer ikke     -> intethed                     -> intethed
 
 Som sagt er det altså ikke _mit_ skema, men højst min forvanskede(?)
 gengivelse af Pascals - det kunne være interessant, hvis amdre kunne
 gengive originalversionen!
 
 --
 med venlig hilsen
 Hans
 
 
 |  |  | 
     Poul Evald Hansen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul Evald Hansen
 | 
 Dato :  20-10-02 15:06
 | 
 |  | 
 "Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message
 news:1fkclls.qiscq710rp1emN%h2vh@post6.tele.dk...
 > Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:
 > ..
 > > Du mangler her at definere begrebet »fortabelse«.
 >
 > Ja, som vist nævnt forsøgte jeg at rekonstruere skemaet (som jeg første
 > - og foreløbig sidste - gang så for adskillige år siden), så dér har jeg
 > sikkert skudt (utilbørlig) genvej!
 > ....
 > > Så dit skema burde måske nok formuleres som:
 > >
 > >                         Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 > >
 > > Gud eksisterer          -> paradis                      -> helvede
 > >
 > > Gud eksisterer ikke     -> intethed                     -> intethed
 >
 > Som sagt er det altså ikke _mit_ skema, men højst min forvanskede(?)
 > gengivelse af Pascals - det kunne være interessant, hvis amdre kunne
 > gengive originalversionen!
 >
 Der står skrevet i Biblen: Du må ikke tage Herrens navn forfængeligt. Jeg er
 snart træt af denne ugudelige diskussion, som ovenikøbet ikke har så meget
 med nyhedsgruppen at gøre.
 --
 Med venlig hilsen
 Poul Evald  Hansen
 pevh@vip.cybercity.dk
 Hjemmeside: http://www.danbbs.dk/~gro_poul/index.htm Såkaldt fri og ureguleret markedsøkonomi forholder sig til natur og miljø
 som en boksehandske til et blåt øje.
 So-called  unbounded and unregulated market economy has the same position to
 Nature and Environment as a boxing glove to a black eye.
 Værdisætning af tiltag, der undergraver naturgrundlaget for produktionen -
 som værdisætningen sker ud fra - er meningsløse; det er at udskrive
 ubetalelige regninger!
 Værdisætningen har mening i forhold til at vurdere forskellige skridt til at
 gøre det nødvendige eller ønskelige.
            
             |  |  | 
    Rasmus Underbjerg Pi~ (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~
 | 
 Dato :  20-10-02 12:29
 | 
 |  | serse@diku.dk (Per Rønne) mælte sligt:
 >Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
 
 >>                        Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 >>
 >>Gud eksisterer          -> evigt liv                    -> 'fortabelse'
 >>
 >>Gud eksisterer ikke     -> 'fortabelse'                 -> 'fortabelse'
 
 Denne opstilling, kendt som Pascals væddemål, er et forsøg på logisk at
 argumentere for den kristne tros rationalitet. Problemet i argumentet ligger
 bare i, at det næppe går an at argumentere med bare to muligheder ("Gud
 findes", "Gud findes ikke"). Der findes et utal af religioner, og hver i sær
 har de forskellige kriterier for, hvordan man bør leve. Skulle denne, dybest
 set latterlige, argumentation, altså forsynes med et skær af troværdighed, så
 blev man nødt til i yderste venstre søjle at tilføje en række for hver eneste
 religion. Dette ville imidlertid være praktisk umuligt, og det er heri det
 latterlige ligger, da hver person har sin egen religiøse udlægning og der
 derfor vil være uoverkommeligt mange religiøse retninger, der skal inkluderes.
 
 >Heroverfor står den ateistiske tro, nemlig at der intet efterliv findes.
 >Så dit skema burde måske nok formuleres som:
 >
 >                        Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 >
 >Gud eksisterer          -> paradis                      -> helvede
 >
 >Gud eksisterer ikke     -> intethed                     -> intethed
 >
 >Stadig kan det dog »bedst betale sig« at tro på Gud. Under forudsætning
 >af at man på grunden er god nok - ellers havner man jo alligevel i »de
 >nedre regioner«.
 
 Dit skema baserer sig stadigvæk på, at der kun gives to muligheder, nemlig
 eksistens eller ikke-eksistens af den kristne Gud.
 
 Venlig hilsen,
 Rasmus Underbjerg Pinnerup
 --
 "Præk evangeliet til alle tider.
 Brug om nødvendigt ord."
 - Sankt Frans af Assisi
 
 
 |  |  | 
     Per Rønne (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  20-10-02 13:44
 | 
 |  | Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@privat.dk> wrote:
 
 > >                        Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 
 > >Gud eksisterer          -> paradis                      -> helvede
 
 > >Gud eksisterer ikke     -> intethed                     -> intethed
 
 > >Stadig kan det dog »bedst betale sig« at tro på Gud. Under forudsætning
 > >af at man på grunden er god nok - ellers havner man jo alligevel i »de
 > >nedre regioner«.
 
 > Dit skema baserer sig stadigvæk på, at der kun gives to muligheder, nemlig
 > eksistens eller ikke-eksistens af den kristne Gud.
 
 Det er jeg skam godt klar over.
 
 Du er vel godt klar over risikoen ved ikke at lade dit barn gå gennem
 ilden? Som fønikerne gjorde det ...
 --
 Per Erik Rønne
 
 
 |  |  | 
   Corax (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Corax
 | 
 Dato :  20-10-02 08:20
 | 
 |  | 
 "Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message
 news:1fkc79k.zmh9xa1y2bfw8N%h2vh@post6.tele.dk...
 > Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:
 > ..
 > > Men: hverken Guds [eller gudernes] eksistens eller ikke-eksistens kan
 > > faktisk videnskabeligt bevises eller modbevises.
 >
 > Enig!
 > Men inden vi nu 'futter' nogen steder hen, vil jeg lige erindre om, at
 > B. Pascal (var det vist?) i sin tid be-(på-)viste, at det 'kan betale
 > sig' at tro på Gud!
 >
 > (Annammelse af ræsonnementet forudsætter kendskab til den grundlæggende,
 > kristne tese, at gudstro -> opstandelse/evigt liv)
 >
 > Som jeg husker det, opstillede Pascal blot flg. tabel:
 >
 >
 >
 >                                 Tror på Gud                     Tror ikke
 på Gud
 >
 > Gud eksisterer          -> evigt liv                    -> 'fortabelse'
 >
 > Gud eksisterer ikke     -> 'fortabelse'                 -> 'fortabelse'
 
 Eller:
 Gud eksisterer ikke -> Ufornuftigt brug af ens eneste liv    -> Fornuftig
 brug af ens liv
 
 
 - Corax
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Corax (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Corax
 | 
 Dato :  20-10-02 15:47
 | 
 |  | 
 "Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message
 news:1fkc79k.zmh9xa1y2bfw8N%h2vh@post6.tele.dk...
 > Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:
 > ..
 > > Men: hverken Guds [eller gudernes] eksistens eller ikke-eksistens kan
 > > faktisk videnskabeligt bevises eller modbevises.
 >
 > Enig!
 > Men inden vi nu 'futter' nogen steder hen, vil jeg lige erindre om, at
 > B. Pascal (var det vist?) i sin tid be-(på-)viste, at det 'kan betale
 > sig' at tro på Gud!
 >
 > (Annammelse af ræsonnementet forudsætter kendskab til den grundlæggende,
 > kristne tese, at gudstro -> opstandelse/evigt liv)
 >
 > Som jeg husker det, opstillede Pascal blot flg. tabel:
 >
 >
 >
 >                         Tror på Gud                     Tror ikke på Gud
 >
 > Gud eksisterer          -> evigt liv                    -> 'fortabelse'
 >
 > Gud eksisterer ikke     -> 'fortabelse'                 -> 'fortabelse'
 
 Minder mig om ordsproget: "Vælg altid den religion, som har det væreste
 helvede".
 
 - Corax
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sven Nielsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  20-10-02 10:32
 | 
 |  | In article <1fkc3b2.4o09vhprmrlsN%serse@diku.dk>, serse@diku.dk says...
 
 > Mon ikke du forveksler videnskabelighed med ateistisk tro? Man kan
 > sagtens få en skabelse til at stemme med moderne kosmologi, hvorefter
 > alt jo startede med Big Bang.
 
 Ja, du kan sagtens få det til at gå op, hvis du absolut vil. Det er dog
 ikke det, de fundamentalistiske kristne vil, da de vægter myter højere
 end observationer. Det er ikke videnskab.
 
 På den anden side er Gud en fuldstændig unødvendig hypotese. Du kan jo
 lige så vel hævde, at det er små blå smølfer, der kontrollerer Universet.
 Et godt videnskabeligt princip siger, at man skal luge ud i overflødige
 hypoteser.
 
 > Derimod er det naturligvis ganske og aldeles tåbeligt at tro på de to
 > skabelsesberetninger i Genesis. En biologiundervisning der bygger herpå
 > kan ikke kaldes forsvarlig.
 
 Det er vi enige i.
 
 > Men: hverken Guds [eller gudernes] eksistens eller ikke-eksistens kan
 > faktisk videnskabeligt bevises eller modbevises.
 
 Så du taler for våbenhvile mellem Gud og videnskab?! Det er der
 naturligvis også folk der gør indenfor religionerne. Men jeg mener
 faktisk ikke, at du har ret. "Eksisterer entiteten Gud?" er et validt
 spørgsmål, som jeg mener man må kunne undersøge og besvare med
 videnskabelige metoder - lige så vel som spørgsmålene:
 
 1) Startede Universets udvikling med en eksplosionsagtig udvidelse for
 ca. 16 milliarder år siden?
 
 2) Har livet på Jorden eksisteret og udviklet sig fra encellede
 organismer til det, det er i dag i løbet af de sidste ca. (mindst) 3,5
 milliarder år?
 
 3) Er der en menneskeskabt global opvarmning i gang?
 
 Det er jo ikke politiske spørgsmål. Kan du sende disse spørgsmål til
 folkeafstemning?
 
 Hvad angår min brug af ordet faktum: "Er det et faktum at Gud ikke
 findes?" Strengt taget er det ikke et faktum, men en solid videnskabelig
 hypotese. På samme måde er det heller ikke et faktum, at Big Bang har
 fundet sted. Det er blot en velkorroboreret arbejdshypotese. Fakta i
 videnskab findes kun i form af konkrete observationer (eks. voltmeteret
 viste 5,5 V), og selv da kan man hævde at disse fakta er teoribaserede.
 
 Jeg prøver at fastholde videnskaben i disse indlæg - jeg håber det
 lykkedes.
 
 Med venlig hilsen Sven.
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  20-10-02 11:04
 | 
 |  | 
 
            Sven Nielsen skrev:
 >Hvad angår min brug af ordet faktum: "Er det et faktum at Gud ikke 
 >findes?" Strengt taget er det ikke et faktum, men en solid videnskabelig 
 >hypotese.
 Det forudsætter en præcis definition af "Gud". Kan du give den?
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
    Per Rønne (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  20-10-02 13:44
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 
 > Sven Nielsen skrev:
 
 > >Hvad angår min brug af ordet faktum: "Er det et faktum at Gud ikke
 > >findes?" Strengt taget er det ikke et faktum, men en solid videnskabelig
 > >hypotese.
 
 > Det forudsætter en præcis definition af "Gud". Kan du give den?
 
 Det gør også at man skal kunne give et svar på »hvorfor kom Big Bang«.
 Det kommer man næppe nogensinde med et svar på.
 --
 Per Erik Rønne
 
 
 |  |  | 
    Sven Nielsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Nielsen
 | 
 Dato :  20-10-02 14:14
 | 
 |  | In article <upv4ruomnm161t8hckunavlj8gtgs98rf9@news.telia.dk>,
 nospam@lundhansen.dk says...
 
 > Sven Nielsen skrev:
 > >Hvad angår min brug af ordet faktum: "Er det et faktum at Gud ikke
 > >findes?" Strengt taget er det ikke et faktum, men en solid videnskabelig
 > >hypotese.
 >
 > Det forudsætter en præcis definition af "Gud". Kan du give den?
 
 Jeg kan prøve:
 Gud som et selvstændigt væsen, der reelt eksisterer. Et væsen, der har en
 vilje, og som har visse af de overnaturlige kræfter, vi normalt forbinder
 med en gud. En gud der kan kommunikere med mennesker. Altså ikke Gud som
 begreb eller metafor, som kun påvirker vore liv fordi vi tilfældigvis
 bilder os ind, at Gud vil have os til at gøre dit eller dat. Altså noget
 der kan afgøres på samme på som udsagnet: Der eksisterer en sort/hvid
 kat, som bor i mit hus. Det er muligt at du ikke på nuværende tidspunkt
 kan afgøre om det er sandt, men kig forbi, så kan jeg vise dig den.
 
 Med venlig hilsen Sven.
 
 
 |  |  | 
     Allan Kusk (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Kusk
 | 
 Dato :  20-10-02 17:27
 | 
 |  | > > Det forudsætter en præcis definition af "Gud". Kan du give den?
 
 For lige at finde ud af hvor langt vi står fra hinanden.
 De undersøgelser af der lige har været, der viser at bøn virker og at
 randomgeneratorer kan påvirkes uanset afstand, antyder  de at der er en
 metafysisk verden?  en verden hvor man måske engang ville kunne finde Gud.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Martin Moller Peders~ (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Moller Peders~
 | 
 Dato :  20-10-02 19:00
 | 
 |  | In <3db2d94f$0$28798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Allan Kusk" <a.kusk@c.dk> writes:
 
 >> > Det forudsætter en præcis definition af "Gud". Kan du give den?
 
 >For lige at finde ud af hvor langt vi står fra hinanden.
 >De undersøgelser af der lige har været, der viser at bøn virker og at
 >randomgeneratorer kan påvirkes uanset afstand, antyder  de at der er en
 >metafysisk verden?  en verden hvor man måske engang ville kunne finde Gud.
 
 Kan du give en URL til videnskablig undersoegelse med det resultat ?
 Det vil undre mig rigtig meget.
 
 Mvh
 Martin
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Kristian Damm Jensen (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  21-10-02 13:41
 | 
 |  | 
 
            Martin Moller Pedersen wrote:
 > 
 > In <3db2d94f$0$28798$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Allan Kusk" <a.kusk@c.dk> writes:
 > 
 > >> > Det forudsætter en præcis definition af "Gud". Kan du give den?
 > 
 > >For lige at finde ud af hvor langt vi står fra hinanden.
 > >De undersøgelser af der lige har været, der viser at bøn virker og at
 > >randomgeneratorer kan påvirkes uanset afstand, antyder  de at der er en
 > >metafysisk verden?  en verden hvor man måske engang ville kunne finde Gud.
 > 
 > Kan du give en URL til videnskablig undersoegelse med det resultat ?
 > Det vil undre mig rigtig meget.
http://www.princeton.edu/~pear/ Jeg skal tilføje, at jeg ikke har nærlæst deres artikler, men jeg har
 skimmet et par stykker, og de virker (overraskende nok) overbevisende.
 --
 Kristian Damm Jensen          | Feed the hungry at www.thehungersite.com kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right, 
 ICQ# 146728724                | but three lefts do.
            
             |  |  | 
      Steen Kastoft Hansen (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Kastoft Hansen
 | 
 Dato :  21-10-02 09:12
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 20 Oct 2002 18:27:26 +0200, "Allan Kusk" <a.kusk@c.dk>
 wrote:
 >De undersøgelser af der lige har været, der viser at bøn virker og at
 >randomgeneratorer kan påvirkes uanset afstand, antyder  de at der er en
 >metafysisk verden?  en verden hvor man måske engang ville kunne finde Gud.
 De undersøgelser jeg har hørt om i den retning (jeg har ingen
 URL) er enten lavet med så små testgrupper at resultaterne ikke
 kan bruges til så meget, eller der er alvorlige fejl i
 testmetoden. Eller sagt på en anden måde: resultaterne kan ikke
 genskabes et andet sted.
 Hvis de mod forventning skulle passe, så ligger der en million
 dollar at hente hos James Randi Educational Foundation, der i
 årevis har stillet en million på højkant til enhver der ved to
 simple tests kan bevise validiteten af noget overnaturligt. Sjovt
 nok er der ingen der bare har bestået den indledende test. Se
 <http://www.randi.org>. JREF bruger dusøren til aggressivt at forfølge folk med
 metafysiske påstande og således har også universitetsfolk der med
 deres forskning mener at kunne bevise ESP's eksistens o.l. da
 også fået opfordringer til at tage testene og hente pengene, men
 ingen har haft mod på det. Undskyldningerne går bl.a. på at da
 James Randi er tryllekunstner, så er det at synke for lavt at
 skulle have noget at gøre med sådan en person. James Randi på den
 anden side mener at videnskabsfolk, i modsætning til
 tryllekunstnere, ikke har uddannelse i hvordan folk føres bag
 lyset og derfor gerne falder for de mest simple kneb brugt af
 calirvoyante og ske-bøjere.
 Det ville være fantastisk spændende hvis forbøn virkelig kunne
 helbrede, fordi så vil vi endelig få beviset for at kristendommen
 er den eneste sande tro, idet vi må gå ud fra at Gud ikke lytter
 til de andre religioner. Der må så efterfølgende laves
 videnskabelige undersøgelser af om Gud holder mere med katolikker
 eller protestanter, eller om det er de græsk-ortodokse som ligger
 inde med den absolutte sandhed. Vi går en spændende tid i møde!
 Steen
            
             |  |  | 
       Torben Frandsen (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Frandsen
 | 
 Dato :  21-10-02 10:54
 | 
 |  | "Steen Kastoft Hansen" <nospam@joste.dk> skrev
 
 > årevis har stillet en million på højkant til enhver der ved to
 > simple tests kan bevise validiteten af noget overnaturligt. Sjovt
 
 Er det ikke kontradiktorisk? Jeg mener, hvis du kan bevise validiteten af
 noget, er det vel såre naturligt?
 
 Torben
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rado (22-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rado
 | 
 Dato :  22-10-02 17:07
 | 
 |  | On Sun, 20 Oct 2002 11:32:23 +0200, Sven Nielsen
 <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote:
 
 
 >På den anden side er Gud en fuldstændig unødvendig hypotese.
 
 Måske inden for rammerne af den nuværende videnskabelige viden. Men
 den er jo langt fra fuldkommen, absolut eller komplet.
 
 
 
 
 --
 Rado
 
 The more I study physics, the more I am drawn
 to metaphysics. - Albert Einstein
 
 
 |  |  | 
    Allan Kusk (24-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Kusk
 | 
 Dato :  24-10-02 20:37
 | 
 |  | > Rado
 >
 > The more I study physics, the more I am drawn
 > to metaphysics. - Albert Einstein
 
 For lige at suplere.
 Han havde altid en bog af Helena Blavatsky liggende på sit natbord.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  20-10-02 12:21
 | 
 |  | h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) writes:
 
 > Men inden vi nu 'futter' nogen steder hen, vil jeg lige erindre om, at
 > B. Pascal (var det vist?) i sin tid be-(på-)viste, at det 'kan betale
 > sig' at tro på Gud!
 
 Ja, den store voldtægtsgud:  Elsk mig eller bliv tortureret for evigt!
 
 Problemet er at argumentet gælder for en vilkårlig Gud, for eksempel
 det store flisemonster:  Hvis du træder på revnen mellem fliserne vil
 du blive tortureret for evigt!  Hvis man skal tro Pascal er det
 argument nok for at undgå at træde på fliserne.
 
 Fejlen er selvfølgelig når man ganger et nul (sandsynligheden for
 eksistensen af en vilkårlig fantasifigur) med et uendelig (straffen
 for at forbryde sig mod den fantasifigur) så er resultatet udefineret.
 
 Og argumentet for at sandsynligheden for eksistensen af en vilkårlig
 fantasifigur er 0 er at der findes et endeligt antal ukendte
 skæbninger, og et uendelig antal fantasiskabninger, og endelig delt
 med uendelig giver 0.  Hvilket igen viser en af de sjove effekter når
 man har med uendelige størrelser at gøre, der er forskel på at noget
 er umuligt, og at sandsynligheden er 0.  Det er muligt at den
 lutheranske voldtægtsgud eller flisemonsteret (eller den skjulte
 koloni af grønne pingviner på Nordpolen) eksisterer.  Det kan i hvert
 fald ikke modebevises. Sandsynligheden for det er bare 0.
 
 > Og her 'futter' jeg ikke, idet sandsynlighedsregning/operationsanalyse
 > jo klart falder inden for dk. videnskab 'ressort'!
 
 Apologisme hører til under dk.livssyn, det er ikke en alment anerkendt
 videnskabelig teori.
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  20-10-02 12:32
 | 
 |  | Sven Nielsen <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> writes:
 
 > "Eksisterer entiteten Gud?" er et validt spørgsmål, som jeg mener
 > man må kunne undersøge og besvare med videnskabelige metoder
 
 Nej man kan ikke, da Gud ikke traditionelt forstået som underlagt
 fysikens love.  Det er ikke fysik, men meta-fysik.
 
 Og mere genrelelt er det umuligt at modbevise eksistensen af
 entiteter, man kan kun bevise dem.  Hypoteser der ikke kan modbevises
 er uvidenskabelige.
 
 Favoriteksemplet fra dk.livssyn er den skjulte koloni af grønne
 pingviner på Nordpolen.  Vi kan bevise de eksisterer ved at fange en
 af dem, men vi kan aldrig bevise at de ikke eksisterer.  Kun at de er
 meget gode til at gemme sig.
 
 Gud er på niveau med de grønne pingviner, han kræver et trosspring.
 
 > Jeg prøver at fastholde videnskaben i disse indlæg - jeg håber det
 > lykkedes.
 
 Det er fint, fasthold den i dk.livvsyn hvor emnet er on-topic.
 
 
 |  |  | 
   ASKF (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ASKF
 | 
 Dato :  20-10-02 22:52
 | 
 |  | Per Abrahamsen ytrede sig i <rjlm4t1h2s.fsf@zuse.dina.kvl.dk> med dette:
 
 >Hypoteser der ikke kan modbevises er uvidenskabelige.
 
 Det er vist en fortalelse[1], skulle der ikke have stået "Hypoteser hvor
 der ikke empirisk kan påvises/sandsynliggøres eller modbevises er
 uvidenskabelige"?
 
 Det er jo velkendt at der er mange hypoteser der ikke kan modbevises, af
 disse er mange blevet forfremmet til at være teorier.
 
 [1] Jeg antager selvfølgelig at det er falsificerbarhedsprincippet du
 hentyder til og du har jo før vist at du ikke har forståelses problemer
 des angående.
 
 PS. Kunne du ikke en anden gang gøre lidt tydligere opmærksom på når du
 har sat en fut, jeg glemte at kikke i gruppefeltet på trods af din
 afsluttende sætning:
 >Det er fint, fasthold den i dk.livvsyn hvor emnet er on-topic.
 --
 Mvh
 Allan Stig Kiilerich Frederiksen
 
 
 |  |  | 
  Jeppe Stig Nielsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen
 | 
 Dato :  20-10-02 13:15
 | 
 |  | 
 
            Per Abrahamsen wrote:
 > 
 > Problemet er at argumentet gælder for en vilkårlig Gud, for eksempel
 > det store flisemonster:  Hvis du træder på revnen mellem fliserne vil
 > du blive tortureret for evigt!  Hvis man skal tro Pascal er det
 > argument nok for at undgå at træde på fliserne.
   Det værste problem er efter min mening at man jo ikke bare på kommando
 kan ændre på hvad man faktisk tror: »Nu vil jeg tro (hhv. ikke tro) på
 Gud«. Det er ellers det kristendommen kræver: Tro på Jesus, eller du
 fortabes for evigt. Så er det nemmere med religioner der bare kræver
 visse gerninger og ritualer gennemført. Man kan tvinge sig selv til at
 gøre ting (fx foretage ofringer eller gå i kirke), men man kan ikke
 tvinge sig selv til at tro (eller ikke tro).
 Et andet ubehageligt problem når man skal optimere sit liv efter døden,
 er at dét at man overholder kriterierne for én religion, i alle tilfælde
 betyder at der er mindst én anden religion ifølge hvilken man fortabes.
 -- 
 Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>.                            «
 "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
 hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
            
             |  |  | 
  - wolf - (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : - wolf -
 | 
 Dato :  20-10-02 18:39
 | 
 |  | "Per Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message
 news:1fkc3b2.4o09vhprmrlsN%serse@diku.dk...
 > Mon ikke du forveksler videnskabelighed med ateistisk tro?
 
 Ateisme er ikke tro, men *fravær* af tro.  Lidt ligesom en tom ballon ikke
 bare indeholder en anden form for luft.
 
 - wolf -
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per Rønne (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  20-10-02 19:50
 | 
 |  | - wolf - <wolf@blazingangles.com.nospam> wrote:
 
 > "Per Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message
 > news:1fkc3b2.4o09vhprmrlsN%serse@diku.dk...
 > > Mon ikke du forveksler videnskabelighed med ateistisk tro?
 >
 > Ateisme er ikke tro, men *fravær* af tro.  Lidt ligesom en tom ballon ikke
 > bare indeholder en anden form for luft.
 
 Nej, det hedder agnosticisme.
 
 Politikens Store Ordbog:
 
 ateisme [ateZismS] subst. -n
 1. en livsanskuelse der fornægter eksistensen af en guddommelig magt =
 GUDLØSHED d ateismen fornægter Guds eksistens e ateist  ateistisk
 
 agnosticisme [HgnPsdiZsismS] subst. -n
 1. den anskuelse at man ikke kan erkende noget som ligger ud over
 erfaringen, især om Guds eksistens e agnostiker  agnostisk
 ! a/gno/st/ic+is/me ¯ nydannet afl. af græsk ágn@stos 'uvidende om,
 ukendt, uerkendelig' ¯ a- 'u-' + en afledning af gign@skein 'vide'
 (besl.m. kende, kunne og med latin notus 'bekendt')
 --
 Per Erik Rønne
 
 
 |  |  | 
    - wolf - (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : - wolf -
 | 
 Dato :  23-10-02 07:21
 | 
 |  | "Per Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message
 news:1fkddbv.i6i5no1eml4o9N%serse@diku.dk...
 > > > Mon ikke du forveksler videnskabelighed med ateistisk tro?
 > >
 > > Ateisme er ikke tro, men *fravær* af tro.  Lidt ligesom en tom ballon
 ikke
 > > bare indeholder en anden form for luft.
 >
 > Nej, det hedder agnosticisme.
 >
 > Politikens Store Ordbog:
 >
 > ateisme [ateZismS] subst. -n
 > 1. en livsanskuelse der fornægter eksistensen af en guddommelig magt =
 > GUDLØSHED d ateismen fornægter Guds eksistens e ateist  ateistisk
 
 Hvilket også er fravær af tro.
 
 - wolf -
 
 
 
 
 |  |  | 
     Lasse Reichstein Nie~ (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~
 | 
 Dato :  23-10-02 15:10
 | 
 |  | "- wolf -" <wolf@blazingangles.com.nospam> writes:
 
 > "Per Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message
 > news:1fkddbv.i6i5no1eml4o9N%serse@diku.dk...
 
 > > Nej, det hedder agnosticisme.
 > >
 > > Politikens Store Ordbog:
 > >
 > > ateisme [ateZismS] subst. -n
 > > 1. en livsanskuelse der fornægter eksistensen af en guddommelig magt =
 > > GUDLØSHED d ateismen fornægter Guds eksistens e ateist  ateistisk
 
 > Hvilket også er fravær af tro.
 
 Den definition er *mere* end bare fravær af tro. Det er ikke bare
 fravær af tro på eksistensen af guddommelig magt, det er
 *fornægtelsen* af den. Det er forskellen på "ikke at tro ..." og at
 "tro at ikke ...". Lige som der er forskel på "ikke at vide hvad
 klokken er" og "at vide hvad klokken ikke er" :).
 
 Det er dog lidt forskelligt hvad folk bruger af definition. Nogle
 bruger distinktionen Agnostiker/Ateist, andre Svag Ateist/Stærk
 Ateist, men de mener det samme.
 
 /L
 --
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
 
 
 |  |  | 
      Jahnu (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jahnu
 | 
 Dato :  25-10-02 07:53
 | 
 |  | On 23 Oct 2002 16:09:43 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
 <lrn@hotpop.com> wrote:
 
 
 >Den definition er *mere* end bare fravær af tro. Det er ikke bare
 >fravær af tro på eksistensen af guddommelig magt, det er
 >*fornægtelsen* af den. Det er forskellen på "ikke at tro ..." og at
 >"tro at ikke ...". Lige som der er forskel på "ikke at vide hvad
 >klokken er" og "at vide hvad klokken ikke er" :).
 >
 >Det er dog lidt forskelligt hvad folk bruger af definition. Nogle
 >bruger distinktionen Agnostiker/Ateist, andre Svag Ateist/Stærk
 >Ateist, men de mener det samme.
 
 Hvad de end mener, og hvilke betegnelser de end påhäfter sig selv, så
 er det altsammen trosretninger. Ingen kan väre foruden tro.
 
 mvh
 jahnu
 
 
 |  |  | 
       Frodo (26-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frodo
 | 
 Dato :  26-10-02 17:13
 | 
 |  | 
 > Hvad de end mener, og hvilke betegnelser de end påhäfter sig selv, så
 > er det altsammen trosretninger. Ingen kan väre foruden tro.
 >
 > mvh
 > jahnu
 Det må du uddybe, jeg mener så absolut at være uden tro, for mig er det
 indlysende jeg er her på jorden, dør og så er
 der.........................................................................
 ligesom jeg før jeg blev født var ...................................
 hvad .......... betyder kan jeg ikke svare på da jeg hverken tror/ved noget
 om det    Hilsen Frodo
            
             |  |  | 
        Jahnu (27-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jahnu
 | 
 Dato :  27-10-02 10:29
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 26 Oct 2002 18:13:00 +0200, "Frodo" <frodo@post5.tele.dk>
 wrote:
 >
 >> Hvad de end mener, og hvilke betegnelser de end påhäfter sig selv, så
 >> er det altsammen trosretninger. Ingen kan väre foruden tro.
 >>
 >> mvh
 >> jahnu
 >
 >Det må du uddybe, jeg mener så absolut at være uden tro, 
 Du sagde det lige selv. Du mener, at du er uden tro. Det er en tro du
 har.
 >for mig er det
 >indlysende jeg er her på jorden, dør og så er
 >der.........................................................................
 >ligesom jeg før jeg blev født var ...................................
 >hvad .......... betyder kan jeg ikke svare på da jeg hverken tror/ved noget
 >om det    Du tror selvfölgelig altid på det ene eller det andet. Alle tror på et
 eller andet. Så ingen kan väre foruden tro.
 mvh
 jahnu
            
             |  |  | 
     Jahnu (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jahnu
 | 
 Dato :  23-10-02 12:58
 | 
 |  | On Wed, 23 Oct 2002 08:20:57 +0200, "- wolf -"
 <wolf@blazingangles.com.nospam> wrote:
 
 >"Per Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message
 >news:1fkddbv.i6i5no1eml4o9N%serse@diku.dk...
 >> > > Mon ikke du forveksler videnskabelighed med ateistisk tro?
 >> >
 >> > Ateisme er ikke tro, men *fravær* af tro.  Lidt ligesom en tom ballon
 >ikke
 >> > bare indeholder en anden form for luft.
 >>
 >> Nej, det hedder agnosticisme.
 >>
 >> Politikens Store Ordbog:
 >>
 >> ateisme [ateZismS] subst. -n
 >> 1. en livsanskuelse der fornægter eksistensen af en guddommelig magt =
 >> GUDLØSHED d ateismen fornægter Guds eksistens e ateist  ateistisk
 >
 >Hvilket også er fravær af tro.
 
 At du ikke tror på Gud, er en trosretning du har antaget.
 
 mvh
 jahnu
 
 
 |  |  | 
      Per Rønne (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  25-10-02 05:31
 | 
 |  | Jahnu <warehouse@mandala.org> wrote:
 
 > On Wed, 23 Oct 2002 08:20:57 +0200, "- wolf -"
 > <wolf@blazingangles.com.nospam> wrote:
 >
 > >"Per Rønne" <serse@diku.dk> wrote in message
 > >news:1fkddbv.i6i5no1eml4o9N%serse@diku.dk...
 > >> > > Mon ikke du forveksler videnskabelighed med ateistisk tro?
 
 > >> > Ateisme er ikke tro, men *fravær* af tro.  Lidt ligesom en tom ballon
 > >> > ikke bare indeholder en anden form for luft.
 
 > >> Nej, det hedder agnosticisme.
 
 > >> Politikens Store Ordbog:
 
 > >> ateisme [ateZismS] subst. -n
 > >> 1. en livsanskuelse der fornægter eksistensen af en guddommelig magt =
 > >> GUDLØSHED d ateismen fornægter Guds eksistens e ateist  ateistisk
 > >
 > >Hvilket også er fravær af tro.
 >
 > At du ikke tror på Gud, er en trosretning du har antaget.
 
 Man skulle måske præcesere.
 
 At insistere på at Gud ikke eksisterer er ateisme. At sige at man ikke
 /ved/ om Gud eksisterer [og at man i øvrigt er ligeglad] er
 agnosticisme.
 
 Det er på den baggrund at man kan kalde ateisme [men ikke agnosticisme]
 en tro.
 
 FUT dk.livssyn.
 --
 Cand.scient. Per Erik Rønne
 Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
 DK-2700 Brønshøj
 Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  21-10-02 09:50
 | 
 |  | Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:
 
 > Det værste problem er efter min mening at man jo ikke bare på kommando
 > kan ændre på hvad man faktisk tror: »Nu vil jeg tro (hhv. ikke tro) på
 > Gud«. Det er ellers det kristendommen kræver: Tro på Jesus, eller du
 > fortabes for evigt. Så er det nemmere med religioner der bare kræver
 > visse gerninger og ritualer gennemført. Man kan tvinge sig selv til at
 > gøre ting (fx foretage ofringer eller gå i kirke), men man kan ikke
 > tvinge sig selv til at tro (eller ikke tro).
 
 Ovenstående har efter min ikke meget med videnskab at gøre, så jeg
 forstår ikke hvorfor du ignorerer min FUT til dk.livsyn.
 
 Men i øvrigt er jeg enig.  I de fleste religioner er det nok at man
 opfører sig efter religionens bud for at blive accepteret.
 Kristendommen er ret alene om at fungere som tankepoliti.
 
 Den katolske udgave er dog mere sympatisk end den protestantiske, den
 tillader dog at man køber aflad for sine synder.  Det er måske
 forklaringen på at katolske samfund (og mennesker) traditionelt har
 været mere åbne og frie end lutheranske.
 
 FUT: dk.livssyn (igen)
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  21-10-02 10:32
 | 
 |  | ASKF <askf@privat.dk> writes:
 
 > Per Abrahamsen ytrede sig i <rjlm4t1h2s.fsf@zuse.dina.kvl.dk> med dette:
 >
 >>Hypoteser der ikke kan modbevises er uvidenskabelige.
 >
 > Det er vist en fortalelse[1],
 
 Nej.  Jeg har svaret på den besked du sendte i dk.livssyn.
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  21-10-02 14:08
 | 
 |  | 
 
            "Torben Frandsen" <tf@remove.belman.dk> writes:
 > "Steen Kastoft Hansen" <nospam@joste.dk> skrev
 >
 >> årevis har stillet en million på højkant til enhver der ved to
 >> simple tests kan bevise validiteten af noget overnaturligt. Sjovt
 >
 > Er det ikke kontradiktorisk? Jeg mener, hvis du kan bevise validiteten af
 > noget, er det vel såre naturligt?
 Han er jo ikke dum vel    Der er en gang en der blev testet positiv af den forbløffende Randi,
 han hævdede at kunne genkende musik på lp'er ved hjælp af
 fingerspidserne.  Og det kunne han.  Han fik ikke pengene, fordi
 følsomme fingerspidser ikke er en overnaturlig egenskab.
 Det undrer mig i øvrigt at Randi ikke har taget sig af 
     <http://www.princeton.edu/~pear/> det kunne være interessant.
            
             |  |  | 
   Steen Kastoft Hansen (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Kastoft Hansen
 | 
 Dato :  25-10-02 07:49
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 21 Oct 2002 15:07:30 +0200, Per Abrahamsen
 <abraham@dina.kvl.dk> wrote:
 >"Torben Frandsen" <tf@remove.belman.dk> writes:
 >
 >Der er en gang en der blev testet positiv af den forbløffende Randi,
 >han hævdede at kunne genkende musik på lp'er ved hjælp af
 >fingerspidserne.  Og det kunne han.  Han fik ikke pengene, fordi
 >følsomme fingerspidser ikke er en overnaturlig egenskab.
 Det lyder godt nok som en skrøne. Jeg spørger gerne Randi om
 baggrunden for historien, men hvis du har et link vil det hjælpe
 mig.
 >Det undrer mig i øvrigt at Randi ikke har taget sig af 
 >
 >    <http://www.princeton.edu/~pear/> >
 >det kunne være interessant.
 Jeg ved ikke om Randi "har taget sig af" Princeton Universitetet
 i dette tilfælde, men for at opfordre dem til at komme og tage
 pengene skal de først påstå noget overnaturligt. Min skimning af
 dette site siger kun at de forsker i det og tror på det, men ikke
 at de er kommet frem til nogen resultater.
 Steen
            
             |  |  | 
  Per Abrahamsen (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  21-10-02 14:16
 | 
 |  | 
 
            Kristian Damm Jensen <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> writes:
 > http://www.princeton.edu/~pear/ Deres resultater kommer jævne mellemrum frem i pressen.  I kan måske
 huske forsøget hvor folk skulle påvirke en computer ved at tænke på et
 billede af en baby, det kom i mange medier.
 Jeg har aldrig set nogen reaktioner på deres forsøg og resultater fra
 den etablerede videnskabelige verden.  Det er også svært at bruge dem
 til noget.  Det er en svag men tilsyneladende reproducerbar statistisk
 signifikant effekt, der ikke passer ind i resten af det
 naturvidenskabelige teori-kompleks.
 Jeg tror det vil blive ignoreret indtil nogen finder en måde at unytte
 effekten kommercielt, eller gøre effekten så stor at den kan ses uden
 at skulle ty til advanceret statistik.
            
             |  |  | 
   Allan Kusk (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Kusk
 | 
 Dato :  25-10-02 07:47
 | 
 |  | 
 
            > > http://www.princeton.edu/~pear/ > Jeg har aldrig set nogen reaktioner på deres forsøg og resultater fra
 > den etablerede videnskabelige verden.  Det er også svært at bruge dem
 > til noget.  Det er en svag men tilsyneladende reproducerbar statistisk
 > signifikant effekt, der ikke passer ind i resten af det
 > naturvidenskabelige teori-kompleks.
 >
 > Jeg tror det vil blive ignoreret indtil nogen finder en måde at unytte
 > effekten kommercielt
 Jeg forstår godt at det er svært at acceptere resultaterne, fordi de antyder
 jo at ens tanker har en effekt på ens omgivelser , og hvis den effekt så
 enten kan være positiv eller negativ er det jo ikke ligegyldigt hvad man
 tænker.
 Hvad det har med videnskab at gøre?
 Som det er sagt "alt skal måles og vejes".
 Det er måske et eksempel på at man har målt noget der ingen vægt og
 udstrækning har.
            
             |  |  | 
  Per Abrahamsen (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  25-10-02 13:33
 | 
 |  | Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:
 
 > Det er ikke bare
 > fravær af tro på eksistensen af guddommelig magt, det er
 > *fornægtelsen* af den.
 
 Man kan ikke fornægte noget der ikke eksisterer, derfor kan ateisme
 ikke eksistere i følge ordbogsdefinitionen.  Det er en monoteistisk
 definition der kun giver mening i et monoteistisk univers.  Måske
 skulle vi der ikke tror på nisser kalde os fritænkere i stedet for
 ateister, men det er så prætensiøst.  Og agnostiker er for vattet, det
 antyder at eksistensen af nisser er en mulighed der var værd at tage
 seriøst.
 
 > Det er forskellen på "ikke at tro ..." og at "tro at ikke ...".
 
 I dagligdagen er der ingen forskel, hvis man ikke har nogen grund til
 at tro der gemmer sig en dværg i køleskaber der vil myrde dig så snart
 du åbner det, så opfører man sig præcis ligesom hvis man tror der ikke
 gemmer sig en dværg i køleskaber.
 
 Hvorfor lave andre regler når der drejer sig om guder?
 
 Og så hører diskussioner om tro og mangel på samme altså til i dk.livssyn.
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  25-10-02 13:42
 | 
 |  | 
 
            Steen Kastoft Hansen <nospam@joste.dk> writes:
 > Det lyder godt nok som en skrøne. Jeg spørger gerne Randi om
 > baggrunden for historien, men hvis du har et link vil det hjælpe
 > mig.
 Det er i sci.skeptic FAQ, f.eks. 
  < http://burtcom.com/mtrsn/sfaq_000.htm  >
 søg efter Arthur C. Lintgen.
 > Jeg ved ikke om Randi "har taget sig af" Princeton Universitetet
 > i dette tilfælde, men for at opfordre dem til at komme og tage
 > pengene skal de først påstå noget overnaturligt. Min skimning af
 > dette site siger kun at de forsker i det og tror på det, men ikke
 > at de er kommet frem til nogen resultater.
 Kig nærmere, de er kommet til masser af resultater.  Men de regner
 selvfølgelig ikke selv telekinese for spor overnaturligt.
            
             |  |  | 
   Peter B. Juul (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-10-02 13:57
 | 
 |  | Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:
 
 > Kig nærmere, de er kommet til masser af resultater.  Men de regner
 > selvfølgelig ikke selv telekinese for spor overnaturligt.
 
 Og det forekommer mig, at Randi's million-stunt altid vil kunne gemme
 sig bag det, at så længe noget ikke er vist, så udbetales summen ikke,
 men når det er vist kan det pludselig kaldes naturligt i stedet for
 overnaturligt.
 
 Ikke dermed sagt, at det er Randi's mål, men manden er så indædt
 skeptiker, at jeg ikke har den store forventning om, at han nogensinde
 vil godtage noget, skulle fornuftig evidens dukke op.
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
 The RockBear.  ((^))
 I speak only  0}._.{0
 for myself.    O/ \O
 
 
 |  |  | 
    Peter Knutsen (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Knutsen
 | 
 Dato :  25-10-02 14:43
 | 
 |  | 
 
 "Peter B. Juul" wrote:
 >
 > Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:
 >
 > > Kig nærmere, de er kommet til masser af resultater.  Men de regner
 > > selvfølgelig ikke selv telekinese for spor overnaturligt.
 >
 > Og det forekommer mig, at Randi's million-stunt altid vil kunne gemme
 > sig bag det, at så længe noget ikke er vist, så udbetales summen ikke,
 > men når det er vist kan det pludselig kaldes naturligt i stedet for
 > overnaturligt.
 
 Telepati og telekinese er klart overnaturligt, idet de kun kan
 virke via fænomener som ikke er beskrevet af videnskaben.
 
 Det at læse grammofonpladespor med fingerspidserne er derimod
 et eksempel på en ekstrem ekstrapolering af eksisterende og
 alment anerkendte menneskelige evner: intelligens, hukommelse,
 mønstergenkendelse og fingerspidsfornemmelse.
 
 Du og jeg ville godt kunne lære at skelne mellem forskellige
 "følespor" der hver indeholder måske 100 bits information, hvis
 sporbredden og amplituden vel at mærke er stor nok. Vi ville
 næppe kunne kende forskel på 101......01.......1 og
 101......11.......1, men det kunne ham manden som blev undersøgt
 af Randi jo heller ikke, han kunne kende forskel på (og
 genkende) Beatles og Jarre eller noget i den stil.
 
 > --
 > Peter B. Juul, o.-.o  "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
 
 --
 Peter Knutsen
 
 
 |  |  | 
     Peter B. Juul (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-10-02 16:47
 | 
 |  | Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:
 
 > Telepati og telekinese er klart overnaturligt, idet de kun kan
 > virke via fænomener som ikke er beskrevet af videnskaben.
 
 Nej da. Ikke mere end lyn var overnaturlige for tusind år siden.
 
 Vores nuværende viden om et givent emne afgør ikke om det er naturligt
 eller overnaturligt. Hvis det er reproducerbart og konsistent måleligt
 (som Princeton-forsøgene måske vil vise), så er det naturligt. Den
 nøjagtige beskrivelse af, hvad der får det til at virke er ikke
 nødvendig.
 
 Eller for at holde os til lynene: I Viden Om forleden fortalte de om
 Røde Feer, et lyn-lignende fænomen, som man for nylig har bekræftet
 eksistensen af og i øjeblikket studerer for at forstå. Er de
 overnaturlige, fordi vi ikke kender detaljerne endnu?
 
 Er kuglelyn, hvis eksistens ikke officielt er bekræftet og hvis
 virkemåde er ganske ukendt, overnaturlige?
 
 > Det at læse grammofonpladespor med fingerspidserne er derimod
 > et eksempel på en ekstrem ekstrapolering af eksisterende og
 > alment anerkendte menneskelige evner: intelligens, hukommelse,
 > mønstergenkendelse og fingerspidsfornemmelse.
 
 Det kunne aldrig falde mig ind at kalde det for overnaturligt. Det er
 mine generelle forventninger til Randi, jeg udtaler mig om.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
 The RockBear.  ((^))   selv om der er mange der køber den."
 I speak only  0}._.{0                               -Charbax
 for myself.    O/ \O
 
 
 |  |  | 
  Kristian Damm Jensen (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristian Damm Jensen
 | 
 Dato :  25-10-02 14:27
 | 
 |  | 
 
            Per Abrahamsen wrote:
 > 
 > Steen Kastoft Hansen <nospam@joste.dk> writes:
 > 
 > > Det lyder godt nok som en skrøne. Jeg spørger gerne Randi om
 > > baggrunden for historien, men hvis du har et link vil det hjælpe
 > > mig.
 > 
 > Det er i sci.skeptic FAQ, f.eks.
 > 
 >  < http://burtcom.com/mtrsn/sfaq_000.htm  >
 > 
 > søg efter Arthur C. Lintgen.
 > 
 > > Jeg ved ikke om Randi "har taget sig af" Princeton Universitetet
 > > i dette tilfælde, men for at opfordre dem til at komme og tage
 > > pengene skal de først påstå noget overnaturligt. Min skimning af
 > > dette site siger kun at de forsker i det og tror på det, men ikke
 > > at de er kommet frem til nogen resultater.
 > 
 > Kig nærmere, de er kommet til masser af resultater.  Men de regner
 > selvfølgelig ikke selv telekinese for spor overnaturligt.
 Taler de overhovedet om telekinese? Taler de overhovedet om
 årsagssammenhænge? De eneste artikler, jeg har gået en smule dybere ned
 i, gør ikke andet end at etablere en statistisk signifikant sammenhæng
 mellem hændelser, som tilsyneladende er uforbundne.
 De er med andre ord ikke kommet længere i deres arbejde end fysikerne
 var dengang de kastede bolde op i luften for at konstatere, at de sgu
 faldt ned. Hver gang. Uden at kunne give nogen forklaring på, hvorfor
 det forholdt sig sådan.
 Eller som Tycho Brahe, der registrede stjernehimlen med så stor
 præcision, at han kunne afvise Kopernikus verdensbillede som ukorrekt.
 (At hans eget så var endnu mere skævt er en anden sag - det passede dog
 i det mindste med de på det tidspunkt kendte observationer.)
 --
 Kristian Damm Jensen          | Feed the hungry at www.thehungersite.com kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right, 
 ICQ# 146728724                | but three lefts do.
            
             |  |  | 
  Per Abrahamsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  20-10-02 12:41
 | 
 |  | Jeg tror det er bedst for alle parter at holde videnskaben fri af
 religion, både i gymnasiet og på Usenet.
 
 FUT: dk.livssyn
 
 
 |  |  | 
  Rado (22-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rado
 | 
 Dato :  22-10-02 16:56
 | 
 |  | On Sat, 19 Oct 2002 23:23:52 +0200, Sven Nielsen
 <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote:
 
 
 >Måske burde de "almindelige" gymnasier begynde at undervise i et faktum -
 >at gud faktisk ikke findes.
 
 Gud defineret som? Du er nødt til at have en præcis defnition af Gud
 for at kunne bevise eller modbevise hans/hendes/dens/dets eksistens.
 
 
 --
 Rado
 
 Religion and science are opposed ... but only in the same sense
 as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
 the two, one can grasp everything.
 - Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915
 
 
 |  |  | 
  Jahnu (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jahnu
 | 
 Dato :  23-10-02 12:58
 | 
 |  | 
 
 On Sat, 19 Oct 2002 23:23:52 +0200, Sven Nielsen
 <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote:
 
 
 >Måske burde de "almindelige" gymnasier begynde at undervise i et faktum -
 >at gud faktisk ikke findes.
 
 Er det et faktum? Hvor har du i så fald det fra?
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  N/A (25-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  25-10-02 07:47
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
 |  |