Schandorph af Linå, Skanderborg amt
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 19-10-02 21:55

I forbindelse med slægtsforskning er jeg stødt ind i aner som i følge FT1834
skulle have haft bopæl på "Skolen i Linaae". Det drejer sig om Michael
Schandorph (født 1782) og hans hustru Maren (født 1786, død mellem 1834 og
1840).

Hans far, som også hed Michael Schandorph (født 1753), står i FT1787 opført
som "skoleholder" og i FT1801 som "Skoelelærer wed den Kongl Skoele"
ligeledes i "Linaae Bye".

Er der nogle der har information om far og søns lærergerning ved skolen i
Linå? Eventuelt henvisning til billedmateriale fra datiden? Eller kan I
henvise til relevant litteratur om skolens historie?

Ole Gyldenløve
e-mail: mailto:ole@gyldenlove.dk
Fjern *NOSPAM*, når du svarer via e-mail
Remove *NOSPAM* when replying via e-mail

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-10-02 08:31

On Sat, 19 Oct 2002 22:55:05 +0200, "Ole Gyldenløve"
<ole@*nospam*gyldenlove.dk> wrote:

> [...]
>Linå? Eventuelt henvisning til billedmateriale fra datiden? Eller kan I
>henvise til relevant litteratur om skolens historie?

Jeg har tilfældigvis i går indtastet følgende:

FT-1845, Landetaten, København (Staden), København, 11637
Frederiksholms Kanal No 245 St. A., Livgardeeskadronens Caserne Stue
Etagen
5466, Niels Erichsen, M, 47, Gift, Egense Sogn, Svendborg Amt,
Regimentsdyrlæge ved Garden og Grovsmedemester,
5467, Bolette Jacobsen, K, 53, Gift, Søllerød Sogn, Kjøbenhavns Amt,
hans Kone,
5468, Jacobine Charlotte Erichsen, K, 21, Ugift, Kiøbenhavn, deres
Børn,
5469, Erich Erichsen, M, 23, Ugift, Kiøbenhavn, deres Børn, Veterinair
Elev,
5470, Niels Erick West, M, 7, Ugift, Egense Sogn, Svendborg Amt, Deres
Pleiesøn,
5471, August Fricke, M, 28, Ugift, Helsingøer, Growsmedesvende,
5472, Hans Peter Mortensen, M, 26, Ugift, Herstedvester, Kjøbenhavns
Amt, Growsmedesvende,
5473, Niels Petersen, M, 22, Ugift, Saxkjøbing, Growsmedesvende,
5474, Hans Poulsen, M, 25, Ugift, Vordingborg Sogn, Præstøe Amt,
Growsmedesvende,
5475, Knud Olsen, M, 22, Ugift, Kiøbenhavn, Growsmede-Lærlinge,
5476, Christian Peter Olsen, M, 19, Ugift, Kiøbenhavn,
Growsmede-Lærlinge,
5477, Peter Christensen, M, 26, Ugift, Gimming Sogn, Randers Amt,
Growsmede-Lærlinge,
5478, Johan Christian Schandorf, M, 19, Ugift, Wesled Sogn,
Skanderborg Amt, Growsmede-Lærlinge,
5479, Peter Christensen, M, 16, Ugift, Aagerup Sogn, Roeskilde Amt,
Growsmede-Lærlinge,
5480, Johanne Petersdatter, K, 30, Ugift, Lidøe Sogn, Kiøbenhavns Amt,
Tjenestepige,

Der er ingen tvivl om, at der som fødested står "Wesled sogn", jeg ved
ikke, om det skal betyde Vedslet (i Voer herred).
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Erik - OZ1KKH

Dato : 20-10-02 15:42

Den omtalt Johan Christian Schandorf er ganske rigtig født i Vedslet sogn 23
Aug 1827 men forældrene var Gaardmand Johan Schandorf og hustruen ? Arnolda
eller Arnoldo (svært at tyde skriften i kirkebogen) Raupach i Grumstrup.

Med venlig hilsen
Erik Nielsen
oz1kkh@tiscali.dk
http://home.worldonline.dk/~oz1kkh

Fra : Nils N Jepsen

Dato : 20-10-02 10:51

Edv. Egeberg havde i 1920-erne en artikelsereie i Aarhus Stifts Aarbøger :
Linå sogn i gamle dage. Sidste afsnit fra 1930 hedder : Degne og
skoleholdere. side 112-156.
Måske kan du finde noget der.
venlig hilsen
Nils

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 27-10-02 21:41

Tusind tak for hjælpen. Jeg tror vejen frem er Aarhus Stifts Aarbøger -
håber på velvillig hjælp fra Erhvervsarkiverne i Aarhus.

Med venlig hilsen

Ole Gyldenløve
E-mail ole@gyldenlove.dk