MS Windows
briani 27239
Multiboot med XP?
Fra : Nick*

Dato : 19-10-02 22:11

Hej

Jeg vil gerne have installeret WinXP, så jeg kan multiboote med andre
styresystemer (Win98) og Linux, tidligere har jeg kørt Win98 og linux og
brugt menumaker (menuitem) i autoexec.bat og config.sys, imidlertid
eksisterer disse systemfiler (tilsyneladende?) ikke i WinXP, jeg kunne
derfor godt tænke mig at vide hvordan jeg får lavet en multiboot session så
jeg i opstart kan vælge, f.eks således

1. WinXp
2. Linux
3. Win98

mvh Nick

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-10-02 13:51

Selv hvis de havde været der havde det jo ikke hjulpet dig med at
multiboote!
Installer i denne rækkefølge.

WIN98 på C:
WIN XP på et andet drev/partition
Linux med Grub eller LILO på et tredje drev/partition.

Fra : Nick*

Dato : 20-10-02 17:20

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote in

> Selv hvis de havde været der havde det jo ikke hjulpet dig med at
> multiboote!

Jo, jeg burde lige have tilføjet at jeg bruger "loadlin" til at loade
Linux, men det kan jeg vel ikke bruge i XP?

> Installer i denne rækkefølge.
>
> WIN98 på C:
> WIN XP på et andet drev/partition
> Linux med Grub eller LILO på et tredje drev/partition.

Ja, det må jeg så se på, spørgsmålet er om Grub og LILO kan se forskel
på min Win98 og min WinXP, men man angiver måske bare partitionen
(f.eks. /dev/hdb1)? Nå jeg finder nok ud af det hen ad vejen, anyway,
tak for hjælpen

Mvh Nick

Fra : Edmund

Dato : 20-10-02 18:49

Nick* wrote:

> [...]
> på min Win98 og min WinXP, men man angiver måske bare partitionen
> (f.eks. /dev/hdb1)? Nå jeg finder nok ud af det hen ad vejen, anyway,

Hvis man laver en normal installation med først win98, så winXP og til
sidst mandrake med lilo.
Så virker det på den måde at man i lilo vælger melllem linux og windows.
Når man vælger windows kommer man så over i den bootmenu som XP har
lavet hvor man vælger mellem 98 og XP.

Du er vel klar over at hvis du har linux og 98 og så installerer XP
bagefter så vil XP fjerne lilo bootmenu fordi XP laver en ny MBR.

Der har været en tråd i denne gruppe hvor der var en der forklarede
hvordan man fik alle tre systemer ind i XP´s bootmenu, det må havde
været før 25-9 for jeg kan ikke finde det på min news server.

Måske der er mere hjælp at hente i dk.edb.system.unix
Jeg mener også der skulle være nogle flere Linux grupper på sunsite.dk
news serveren.

--
Mvh Edmund

Fra : Hans Greve

Dato : 20-10-02 21:09

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske der er mere hjælp at hente i dk.edb.system.unix
> Jeg mener også der skulle være nogle flere Linux grupper på sunsite.dk

Her http://www.littlewhitedog.com/reviews_other_00011.asp er en anvisning
til w2000. Som jeg
har brugt til XP- menu

Hans Greve