Krydsvarmeveksler
Fra : Dan MOrtensen

Dato : 19-10-02 20:49

Hej.

Jeg har købt og monteret en "Genvex" krydsvarmeveksler, og syntes at
den bruger lige lovlig meget varme, fra varmefladen.

Jeg har monteret en stak termofølere, og måler det med en PC.

Kan man regne et "varmebehov" ud fra flg. oplysninger:

Udeluft = -0.2°C
Udsugning fra stuer = 24.9 °C
Efter veksler = 15.6°C
Ønsket Indblæsning = 26°C
Afkast = 15.6°C
(Fremløb til Varmeflade = 55°C, og retur = 23.4°C

Det var så temperaturerne, så skal vi bare have luftudskiftningen, og
her har jeg ikke mulighed for at måle, men vi må antage at den er på:

400m³/h (iflg. spec.), ved ca. 60% last, og nye filtre.
<http://www.exhausto.dk/www/01_pdf_archive/01_productinformation/01_vent/03_vex/3000688_inf_vex_5_72_dk.pdf>

Der bliver tilføjet ca. 100W fra køling af blæsermotor (en lille del
vil opvarme afkast-luften).

Hvad skal man regen med at tilføre af varme fra ekstern varmekilde?

På forhånd tak (også for en rigtig god usenet-gruppe).

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-10-02 22:57

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> wrote in message
> Jeg har købt og monteret en "Genvex" krydsvarmeveksler, og syntes at
> den bruger lige lovlig meget varme, fra varmefladen.

Hvilken "varmeflade" ?

Min far har Genvex på 15. år. Jeg skal prøve at spørge ham, men jeg ved ikke
hvad "varmefladen" er...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 20-10-02 10:22

On Sat, 19 Oct 2002 23:56:54 +0200, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

>"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> wrote in message
>
>Hvilken "varmeflade" ?

Da krydsvarmeveksleren ikke yder 100%, må der tilføjes lidt varme.
Dette gøres med en form for kalorifere/radiator lige efter
krydsvarmeveksleren.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Ivar

Dato : 20-10-02 12:08

Dan MOrtensen skrev:

> Jeg har købt og monteret en "Genvex" krydsvarmeveksler, og syntes at
> den bruger lige lovlig meget varme, fra varmefladen.

I teorien skulle en varmeveksler kunne give samme temperatur
på indblæsningsluften, som på den luft der suges ud.
Indblæsningsluften faktisk kunne blive varmere end udsugningsluften,
da udeluften normalt har en lavere reel luftfugtighed end indluften.
Hvis du i et hus på 150-200 m^2 udskifter luften med en hastighed
på 400 m^3/t, vil du forny luften ca. 1 gang pr. time.
Hvis det er et normalt hus med 2-4 beboere, vil du når
udetemperaturen nærmer sig 0 C få en relativ luftfugtighed
på 15-20%. Du bliver nødt til at anskaffe dig en form for
kunstig befugtning, eller du kan sænke lufthastigheden til
en 1/5 eller 1/10 del. En luftudskiftning på 2 gange i døgnet
er stadig betydelig større end hvad den normalt er i et
uventileret hus.

En krydsvarmeveksler er i bund og grund en tåbelig konstruktion.
Den indgående og udgående luft bør ikke krydse, men bør løbe
mod hinanden. Kun ved at lade dem løbe mod hinanden
kan man komme tæt på 100% virkningsgrad. I
krydsvarmeveksleren møder noget af det varmeste
udblæsningsluft noget af det koldeste indblæsningsluft, der
hvor det sker, vil virkningsgraden aldrig kommer over 50%.
Hvis luften løb mod hinanden, ville det varmeste indblæsningsluft
kun møde det varmeste udblæsningsluft.

Den eneste grund til at lave en krydsvarmeveksler er at den er
simpel og billig. Jeg ved ikke hvem der begyndte med at lave
krydsvarmevekslere, men de danske Genvex og Exhausto
(som i dit link) ligner en forsimplet udgave af nogle udlandske
konstruktioner, hvor den ene af de to centrifugalblæsere er
vendt således at den ene luftstrøm, løb modsat. Forskellen
mellem de to er nok begrændet, da luften stadig krydser.

Jeg har selv en Genvex krydsvarmeveksler med ekstra
varmeflade til fjernvarme. Jeg er godt tilfreds med at
have ventilation i mit hus. Hvis jeg skulle købe et anlæg
i dag, ville jeg droppe varmefladen (det er problematisk
med fjernvarme i et uopvarmet luftrum) og gå efter en
varmeveksler med bedre virkningsgrad. Indblæsningsluften
behøves ikke at være lige så varm som indeluften, hvis
man ikke benytter så stor lufthastighed. Hvis blot
indblæsningstemperaturen er 18 C ved 0 C udetemperatur
ville jeg være tilfreds. Ved udetemperaturer på under
-5 C, slukker jeg helt p.g.a. den tørre luft.

Ivar

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 20-10-02 15:35

On Sun, 20 Oct 2002 13:08:00 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

> [...]
>en 1/5 eller 1/10 del. En luftudskiftning på 2 gange i døgnet
>er stadig betydelig større end hvad den normalt er i et

Okay, vi oplever nu ikke en tør luft, men den er mere tør, end den var
før.

Vi har haft nogle større problemer med fugt på vinduerne efter vi har
isoleret loftet. Årsagen er sikkert at vores hus er fra 1860(?), og vi
har isoleret en del. Vi har dog ikke "nået" at få gulvene isoleret, så
i realiteten er der frit til den bare jord.

Det skal vi også have gjort noget ved - men der skal jo en bunke penge
til

Desuden er der en meget dårlig "lugt", men det stammer sikkert fra
fugten. "Der lugter af døde mus" - som der sikkert også er mange af.

> [...]
>kan man komme tæt på 100% virkningsgrad.

>Den eneste grund til at lave en krydsvarmeveksler er at den er

Ja, de ventilationsfolk jeg har talt med, mener ikke at den extra pris
er det værd.

> [...]

>ville jeg være tilfreds. Ved udetemperaturer på under
>-5 C, slukker jeg helt p.g.a. den tørre luft.

Okay, jeg har sat temperaturen ned til ~20°C, og ser hvordan det
føles. Vi har normalt omkring 22-23°C i stuerne.
--

/Dan MOrtensen

Fra : Ivar

Dato : 20-10-02 19:03

Dan MOrtensen skrev:

> Okay, vi oplever nu ikke en tør luft, men den er mere tør, end den var
> før.
Du bør nok skaffe dig et hygrometer. Det er først når udetemperaturen
har været lav i nogle dage/uger, at det for betydning for indeklimaet.
Kraftig ventilation _vil_ sænke luftfugtigheden!

> Ja, de ventilationsfolk jeg har talt med, mener ikke at den extra pris
> er det værd.

Hvad mener du ?
Det var netop den ringe virkningsgrad, der var årsag til dit
indledene spørgsmål.

Ivar

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 21-10-02 18:57

On Sun, 20 Oct 2002 20:02:50 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Hvad mener du ?
>Det var netop den ringe virkningsgrad, der var årsag til dit
>indledene spørgsmål.

Tja, det kan man jo så se bagefter. Men jeg syntes nu nok at selve
veksleren arbejder fint, det var mere behovet for eftervarme.

Efter jeg har sat den ned i indblæsningstemp./mængde er motorventilen
begyndt at regulere nedad. Den plejer at stå på ca. 60-80 %, og nu
ligger den på ca 40%. Så vi får se om det ikke var mig der var for
ivrig.

Mange tak for hjælpen indtil videre!

--

/Dan MOrtensen

Fra : Ivar

Dato : 21-10-02 19:33

Dan MOrtensen skrev:

> Men jeg syntes nu nok at selve
> veksleren arbejder fint, det var mere behovet for eftervarme.

Vekslerens eneste funktion er at sænke varmeforbruget,
så din udtalelse er selvmodsigende.

> [...]
> begyndt at regulere nedad. Den plejer at stå på ca. 60-80 %, og nu
> ligger den på ca 40%. Så vi får se om det ikke var mig der var for

Hvis du har en kontant indetemperatur, sparer du ikke energi ved
at sænke indblæsnings-temperaturen, du flytter blot energi-tilførslen
til husets primære varmekilde. Du sparer energi ved at sænke
ventilationen, da det ekstra varmeforbrug næsten er proportionalt
med mængden af luft du udskifter pr. time.

Ivar

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-10-02 22:04

Ivar skrev:
> Hvis du har en kontant indetemperatur, sparer du ikke energi ved

....at betale ved kasse ét!

> at sænke indblæsnings-temperaturen, du flytter blot
energi-tilførslen
> til husets primære varmekilde.

Jo, men det kommer vel an på hvor effektivt varmefladen udnytter den
tilførte energi til at varme luften op, set i forhold til hvor
effektiv husets primære varmekilde er, ved den specifikke
"belastning"?

Jeg har selv en Genvex med en varmeflade. Varmekilden i huset
(radiatorer og Genvex-varmeflade) er fjernvarme, MEN jeg betaler kun
for hvor mange m3 fjernevarmevand, som jeg "forbruger" (rent teknisk
er det hvor meget vand der løber tilbage til fjernvarmeværket), og
IKKE for hvor meget vandets temperatur er blevet sænket i mit system.
Desuden ryger fjernvarmevandet direkte i radiatorerne (ingen
varmeveksler) - noget man tænker lidt over, når en radiator begynder
at lække...

-------
Tomas