hvalpedressur
Fra : Jonna og Torben Jens~

Dato : 19-10-02 15:00

Hej Ng

Er der nogen der ved hvor man kan få hjælp til at træne/dressere sin hund
efter lystprincippet og ikke tvangsprincippet?
Træningen skal gerne være jagtrelateret, da vi har en Kleiner Münsterländer,
som både skal være familie- og jagthund.

Vi har netop haft en meget dårlig oplevelse i Dansk Münsterländer Klub,
Horsens afd. Bl.a. med:

Hundeejere der smed rundt med deres (hylende) hvalpe, fordi de ikke ville
blive liggende efter en dækkommando,
(3. træningsaften - vores 1. aften), der var endda én som slog sin hvalp med
remmen.

Vi var dybt chokeret/rystede, så vi tog vores dejlige hvalp og udvandrede i
protest.

Vi har sidenhen talt med "træneren" som bare hældte vand ud af ørerne om at
han også snart stoppede med at være træner, da han hellere ville træne sin
egen hvalp, desuden fortalte han, at en del af hundeførerne var hans venner
og han derfor ikke ville irettesætte dem. Mere useriøs træner/klub skal man
lede længe efter.

Håber der er nogen der kender nogle bedre steder at træne hvalp/hund.

Vi bor i Give som ligger nær Billund (sydjylland), men vi kører gerne op til
50 km for at få trænet hund.

Venlig hilsen
Jonna Jensen

Fra : Holm

Dato : 19-10-02 20:00

Jonna og Torben Jensen <jensen.holm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Ptds9.47$Vh4.997@news.get2net.dk...
> Hej Ng
>
> Er der nogen der ved hvor man kan få hjælp til at træne/dressere sin hund
> efter lystprincippet og ikke tvangsprincippet?

(klip)

> [...]
> blive liggende efter en dækkommando,
> (3. træningsaften - vores 1. aften), der var endda én som slog sin hvalp

Grotesk!!!

> Vi var dybt chokeret/rystede, så vi tog vores dejlige hvalp og udvandrede
> protest.

Godt gået !!

> Håber der er nogen der kender nogle bedre steder at træne hvalp/hund.

Hej Jonna

Jeg træner selv i DcH, og jeg synes faktisk det er en rigtig god klub.
Måske kan der være forskel på de forskellig afdelinger, det skal jeg ikke
kunne sige, men ihvertfald er træningen efter min mening meget alsidig.
Man træner almindelig lydighed ( gå pænt , sit , dæk osv.) og derudover
kommer der også træning som direkte kan bruges til bla. jagt og
eftersøgning.
Hundene lærer at aportere, søge efter ting/mennesker og i vores afdeling kan
man også koble hundesvømning på , hvor der kan trænes apport på vand f.eks.

Jeg er meget glad for at træne i DcH og har kun gode erfaringer.
Måden der trænes på er udelukkende efter positiv-forstærkning og absolut
ingen tvang.
At afstraffe sin hund i DcH kan få den konsekvens at man bliver smidt ud af
klubben ...en virkelig god regel...så her har vi ikke nogen der straffer
sine hunde , og SLET ikke med bank af hunde remmen ....Det er afskyeligt at
høre om sådan en opførsel.

Desuden synes jeg at der er en god og hyggelig stemning , og man knytter
hurtigt mange venskaber ...både til de firbenede og de to-benede,,)

Mange hilsener Holm

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-10-02 17:58

> [...]
> sine hunde , og SLET ikke med bank af hunde remmen ....Det er afskyeligt at

Så har DcH lavet MEGET om siden jeg besøgte klubbens afdeling på
Nordals hele 3 gange inden jeg pakkede min hund og smuttede.

Kim C.

Fra : René Kofoed

Dato : 22-10-02 20:12

Hejsa NG.
Såvidt jeg er informeret træner ALLE DCH-klubber efter det samme princip!!!
Nemlig : De 3 Kér. Kærlighed, krav og konsekvens!! Men hvordan de lærer
hundeførene det er vidt forskelligt.
Og det er en selvfølge!! For ikke en hundefører og hund er ens.
De vigtigste ord jeg har fået med på vejen, er: Du skal ikke bare gøre som
vi siger, du skal tænke over det, og vurdere hvorvidt det vil hjælpe på din
hund, for der er ikke nogen der kender din hund bedre end dig!!! Hvis du
mener at, det ikke kan bruges, så sig fra, det skylder du din hund.
EKS. min egen hund! En bla. af Lab. og en ukendt jagtrace.(måske tysk
korthår el. korthåret hønsehund)
En meget forsigtig, blid, mild, exremt førerfokuseret hund. Bare ikke i
lineføring! Rådene lød: træk hårdt i den, tag den i nakken, ikke hårdt, træk
den ind på plads med hånden på ydersiden af hunden. Men lige meget hjalp
det, hver gang jeg brugte et af de råd, "løb" den længere væk!! En dag hvor
jeg trænede selv, og havde sprunget lineføringen over, og alt var lavet
perfekt indtil da. Så prøvede jeg at, løbe fra hunden, roste med mad, når
den kom tæt på, løb igen, roste igen. Det virkede!!
Jeg skiftede klub pga flytning, nogle af de samme råd dukkede op, men denne
gang sagde jeg fra, kom med forklaringen, og vi fandt ud af i samarbejde med
træneren hvad der virkede!! Jeg har scoret 10 til kredskonkurence, og (for
mig) et "hammergodt" 9-tal til dm, i lineføring.
Alt i alt, afhænger resultaterne af DIG som hundefører for din hund, og ikke
af diverse hundeklubber.
Jeg tager stærkt afstand fra at, bruge magt og tvang i træningen. Ingen hund
har fortjent det!!!
Men gad vide om det, ikke er folks uvidenhed som gør at, det stadig sker??
Desuden er det ikke alle hundetrænere (desværre), der underviser lige godt,
efter hundens ve og vel.
Undskyld det lange indlæg, håber på feedback!
MVH Susanne.

Fra : Malle-brok

Dato : 22-10-02 20:55

Hej Susanne.

> Såvidt jeg er informeret træner ALLE DCH-klubber efter det samme
princip!!!
> Nemlig : De 3 Kér. Kærlighed, krav og konsekvens!! Men hvordan de lærer
> hundeførene det er vidt forskelligt.

Jeg har nu i løbet af de sidste 13 år været medlem af 6 forskellige
lokalforeninger i DcH - fordelt på 3 ud af 6 kredse. Min konklusion er, at
der er utrolig stor forskel på træningen i de forskellige
lokalforeninger........

Ikke fordi jeg har mødt nogle foreninger hvor man banker hunden, men
alligvel er der nogle klubber der er fulgt bedre med i udviklingen inden for
hundetræning end andre !!! - og andre har vist misforstået noget, så man
slet ikke kan stille krav til hunden, eller arbejde med den rent
lydighedsmæssigt :o|

Jeg var forresten til konkurrence forrige weekend, hvor en hundefører var
tæt på at blive diskvalificeret pga. gentagne ryk i linen .... det synes jeg
egentlig var fint

Hvilke lokalforeninger har du forresten trænet i, og hvilken klasse stillede
du op i til DM ????

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Leyna

Dato : 23-10-02 07:01

On Tue, 22 Oct 2002 21:12:13 +0200, "René Kofoed" <r-kofoed@image.dk>
wrote:

> [...]
>Desuden er det ikke alle hundetrænere (desværre), der underviser lige godt,

Som nybagt hvalpeejer kan jeg selv fortælle at man får utroligt mange
forskellige inputs, og da man jo gerne vil gøre det bedste for hunden,
så forsøger man at lytte til hvad "de kloge" siger. Desværre er de
ikke enige og man ender med at blive skrupforvirret, og hunden bliver
lige så forvirret. Så selvfølgelig er der en del uvidenhed med i det,
men det er efter devisen, at man bare ønsker at gøre det rigtige for
hunden, og så stoler man nogle gange lidt for blindt på hvad man
hører.
Jeg går ikke selv til træning med min hund (han er kun 4 måneder) men
træner med ham privat, og efter at jeg er holdt op med at lytte til
hvad alle andre mener at jeg bør gøre, så går det faktisk rigtig godt.
Han kommer når jeg kalder, han kan sitte, dække, gi' pote og gi' hals
indtil videre, og nu er vi så i gang med at han skal "dække og blive".
Det er i hvert fald for os, meget bedre at vi gør det på vores facon,
for det er trods alt os der kender os bedst.
Jeg må så lige tilføje at jeg ALDRIG kunne finde på at træne med min
hund et sted hvor der blev anvendt tvang. Måske ved jeg ikke meget om
hvalpe, men jeg har da haft hund før. En gammel mishandlet hund, så
jeg har set hvad tvang kan føre til. Det duer i hvert fald ikke.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 23-10-02 07:12

Wed, 23 Oct 2002 08:01:09 +0200, Leyna wrote:

> [...]
>men det er efter devisen, at man bare ønsker at gøre det rigtige for
>hunden, og så stoler man nogle gange lidt for blindt på hvad man

Nååå men du har da hørt så meget efter, at du kom herind!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Leyna

Dato : 23-10-02 08:37

On Wed, 23 Oct 2002 08:11:42 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

>Nååå men du har da hørt så meget efter, at du kom herind!

Jamen jeg er skam heller ikke blevet "døv" overfor gode råd. Nu
sorterer jeg bare selv.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 23-10-02 09:21

Wed, 23 Oct 2002 09:36:33 +0200, Leyna wrote:

>Jamen jeg er skam heller ikke blevet "døv" overfor gode råd. Nu
>sorterer jeg bare selv.

Og det er netop meningen!

Fra : preben ipsen

Dato : 19-10-02 20:50

man kan da ikke sige det er godt gået..bare at udvandre fra en træning hvor
der sker noget der ikke må....henvend jer dog til DKK....det andet er da som
at vende ryggen til....
preben

Fra : Holm

Dato : 20-10-02 07:34

preben ipsen <preben@bornholm.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3db1b757$0$28780$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
hvor
> der sker noget der ikke må....henvend jer dog til DKK....det andet er da

Jeg tror nu ikke de "bare" vender ryggen til.
Men det er måske nok en udmærket idé , at anmelde dette trænings-sted!!!

Holm

Fra : Jørgen

Dato : 20-10-02 08:05

Jeg vil anbefalede alle hunde ejer at låne nogen video film
på biblioteket.
f.eks.
Forstå din hund
og
Hunden - Ulven ved din side.

De handler om træning efter "lystprincippet"

Hilsen Jørgen og Nico

Fra : preben ipsen

Dato : 20-10-02 08:38

forøvrigt har jeg videresendt indlægget til formanden for Munsterlænder
klubben......så må vi se om der kommer svar.

Fra : Jonna og Torben Jens~

Dato : 20-10-02 10:49

> forøvrigt har jeg videresendt indlægget til formanden for Munsterlænder
> klubben......så må vi se om der kommer svar.
>
> preben

Vi har selv kontaktet formanden for Münsterländerklubben pr. tlf. (samme
aften) Han mente også det var en forkert træning, og han bad os om at skrive
et brev om hvad vi havde oplevet og han vil så bringe det i klubbladet for
at få en dialog igang om træningsmetoder. Vi har også talt med vores hunds
opdrætter, som selv er formand i en anden DMK afd. Han mente også det var en
tragisk oplevelse og fortalte at sådan trænede de ikke hund i hans afd. Så
lad os håbe at det kun er i Horsens det foregår, og at vi kan få stoppet
det!

Ellers tak for jeres henvendelser.

Vores hvalp er 6 mdr., og vi har gået til hvalpemotivation i DKK (super),
men mangler nu noget mere jagtrelateret træning
hvilket de ikke kan tilbyde i DKK.

Jeg har før trænet hund i DCH, hvilket også er en god klub med gode værdier,
men de har ikke en egentlig jagttræning, hvor hunden lærer at håndtere hår-
og fuglevildt, eller ikke at være i ro ved skud. Desuden skal den også lære
at afsøge en mark under dirigering, tag stand for fugl, og vente til den får
lov til at rejse fuglen. Jeg ved selvfølgelig godt, at alt dette kan man
ikke lære en 6 mdr. hvalp, men jeg tror, at jo før den bliver præsenteret
for noget at det, jo nemmere går det senere hen, men vi vil have han skal
lære det af lyst og ikke tvang.

Vi har også lånt et hav af bøger både om hundeadfærd, hvalpmotivation og
jagttræning, men det er ikke nemt at se sine egne fejl ved træningen, og det
var derfor, vi gerne ville træne i en klub, for at man netop kan få rettet
sine egne fejl.

Hilsen Jonna

Fra : JFB

Dato : 21-10-02 17:55

Hvad med at træne i en af egnens jagtforeninger ? Jeg ved at f.eks Stilling
Jagtforening har en del hundetræning, som foregår nær ved
motorvejsfrakørslen Skanderborg N / Stilling. Nu er det jo ikke sikkert at
geografien passer, men bare lige som en mulighed.

Hilsen Jette B
- som lige er startet til hvalpemotivation andentsteds med min glade og
frække Jack Russel Terrier. Men når vi engang skal til jagttræning
så........ Måske ses vi ?

Fra : Jonna og Torben Jens~

Dato : 21-10-02 21:22

JFB <jfbertel@xxxpost4.tele.dk> skrev i
> Hvad med at træne i en af egnens jagtforeninger ?
klip
Jeg har hørt gennem andre hundefolk, at vores egen jagtforening også
praktisere tvang og ikke så meget lyst, og med fare for at blive rigtig
upopulær, tror jeg, at tvang er meget brugt i de forskellige jagtforeninger,
nok fordi "trænerne" er "gamle" jagthundefører, som deler ud af deres egen
erfaringer, som bygger mest på tvang, fordi det har man brugt i mange år. +
jagtforeningerne har ikke økonomi til at uddanne trænerne, eller få bistand
af adfærdskonsulenter.Men ellers mange tak for rådet, vi vil da prøve at
ringe lidt rundt og høre andre jagtforeninger, hvilken form for hundedressur
de bruger, jeg kunne jo komme til at "æde" mine egne ord igen .

Hilsen
Jonna

Fra : JFB

Dato : 22-10-02 09:45

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om at der trænes med tvang, men grunden
til at jeg skrev det var, at jeg kender nogle, der har trænet/træner i
Stilling, og det er ikke folk jeg ville tiltro at ville bruge sådanne
metoder, men - indrømmet - jeg har ikke selv 1.håndskenskab til det. Jeg
skal være sammen med nogle af dem i aften, så jeg vil lige spørge mig for,
det kan jo også blive aktuelt for mig.

Jeg håber, at I finder noget.
Hilsen Jette B

Fra : kajo

Dato : 21-10-02 18:33

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvor man kan få hjælp til at træne/dressere sin hund
> efter lystprincippet og ikke tvangsprincippet?

Har du prøvet denne adresse:
http://hjem.get2net.dk/hsl/

Mvh Kajo
http://home.worldonline.dk/privat09/

Fra : Heidi

Dato : 22-10-02 08:15

"Jonna og Torben Jensen" <jensen.holm@get2net.dk> wrote in message news:<Ptds9.47$Vh4.997@news.get2net.dk>...
> [...]
>
> Vi bor i Give som ligger nær Billund (sydjylland), men vi kører gerne op til

Hej Jonna!

Jeg forstår din frustration. Jeg har tre terriers, som alle har været
med til træning fra de var ganske små. Noget af det bedste, jeg har
prøvet var Politihundeforeningen i Vejle. Jeg kan ikke præcis huske,
hvad træningsstedet hedder, men det ligger på hovedvejen imellem Vejle
og Billund. De respekterede, at vi arbejder med hvalpe, og at
socialisering faktisk er det primære i hvalpealderen, så der var
utroligt meget leg indbygget i træningen. Ring til
politihundeforeningen og få et telefonnummer. Jeg har det desværre
ikke mere, da vi er flyttet til Sjælland. Da jeg gik der havde alle
hunde adgang, store og små.

Go' fornøjelse.

Heidi