MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Driver Problem - Brænder (W2K)
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-10-02 14:31

NG,

O/S: Windows 2000 Prof.
H/W: Plextor 24/10/40A

Jeg har netop fået min Plextor brænder byttet da den var defekt.

Nu har jeg så sat den nye i, men med Windows opstår der et nyt problem.
Windows vil have en driver til min brænder, men der findes så vidt jeg ved
ingen drivers til en Plextor 24/10/40A.

Jeg har forsøgt at sætte brænderen i en anden computer med samme version af
Windows 2000 og der er ingen problemer. Jeg kan koble brænderen til og fra
så mange gange jeg vil uden at den spørger efter drivers. Sådan skal det
fungere.

Men på min computer vil Windows altså have en driver og jeg aner ikke, hvad
jeg skal gøre. Hver gang jeg re-booter siger jeg cancel til installation af
drivers og brænderen fungere fint. Næste gang jeg re-booter vil den have
drivers igen .

Hvad kan jeg stille op?

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Morten C

Dato : 19-10-02 18:59

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote in message
> [...]
> Windows vil have en driver til min brænder, men der findes så vidt jeg ved

Køre Hardwaretilføjelses-wizarden igennem.
Den vil finde det fundne hardware, og du kan her angive af hvilken type det
er.
Så vælger du blot at det er et CDRW-drev, og den potte *skulle* være ude.

//MortenC

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-10-02 23:15

Morten C,

> [...]
det
> er. Så vælger du blot at det er et CDRW-drev, og den potte *skulle* være

Det virker desværre ikke.

Jeg har ikke muligheden for at vælge type. Den siger blot ca. sådan her "No
drivers for this device could be located".

Total nedtur :(.

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 03:01

Glenn Rasmussen skrev:

> [...]
> problem. Windows vil have en driver til min brænder, men der
> findes så vidt jeg ved ingen drivers til en Plextor 24/10/40A.

Godt nok kører jeg ikke med en Plextor 24/10/40A, men derimod med
en Plextor 16/10/40A. Kan dog ikke forestille mig at der er ret
meget forskel på de to drev, udover brænderhastigheden.

Her er det følgende drivere som styrer drevet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/win2000/sp3_dk/braender_driver.gif>

Det er filer fra MS så kan du ikke bare henvise den til Win2000
cd'en når den spørger om den driver? Har du prøvet 'Opdater Driver'-
fanebladet inde i Enhedshåndtering og igennem guiden med 'Vise en
liste over kendte...' > Vælg cd-rom-drev på listen > 'Har diskette/
cd...' > Henvis til Win2000 cd osv. ?

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 20-10-02 12:22

Madsen.

> [...]
> fanebladet inde i Enhedshåndtering og igennem guiden med 'Vise en
> liste over kendte...' > Vælg cd-rom-drev på listen > 'Har diskette/

Jeg har prøvet alt! Intet virker. Den kan ikke finde noget på Windows 2000
(W2K) CD'en.

Fakta er i hvert fald, at det er nuværrende installation den er gal med.
Sætter jeg brænderen i en anden computer med W2K er der ingen problemer.

For at teste kørte jeg re-install af W2K i går nat og så var der ingen
problemer.

Noget helt andet er, at brænderen heller ikke fysisk virker mere. Jeg har
netop fået den byttet i denne uge p.g.a. samme fejl. Jeg fik den nye i
fredags og alt virkede lige indtil lørdag aften. Nu står den grønne diode
bare og blinker. Maskinen er ca. 10-15x så langsom i alt, hvad den skal
udføre. Laver jeg en disable af brænderen virker resten af computeren igen
fint.

Kan mine fladkabler være defekte? Vil det have noget at sige? Jeg overvejer
nemlig at købe nogle ny "runde" fladkabler.

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 14:50

Glenn Rasmussen skrev:

> [...]
> Jeg har netop fået den byttet i denne uge p.g.a. samme fejl. Jeg
> fik den nye i fredags og alt virkede lige indtil lørdag aften. Nu

Det lover jo ikke godt.
Måske er der en der har prøvet noget lignende og kan fortælle hvad
der er galt i gruppen <news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom>. Det er her
brændereksperterne sidder.

> Maskinen er ca. 10-15x så langsom i alt, hvad den skal udføre.

Har du stillet brænderen til at køre UDMA? Min brænder har en jumper
bagpå drevet som sørger for at den kører UDMA Mode 2 (ATA33). Som
standard kører den "kun" PIO-mode 4, så vidt jeg husker.
Det gør ingen forskel på hastigheden at ændre på den indstilling, men
det har betydning for hvor mange processor-ressourcer der bliver brugt
på at brænde. Om Plextor 24/10/40A har den jumper, ved jeg ikke, men
det ved de sikkert i cd-rom-gruppen.

> Laver jeg en disable af brænderen virker resten af computeren igen
> fint.

Det tyder voldsomt på at ombytteren også er syg.

> Kan mine fladkabler være defekte? Vil det have noget at sige?

Hvis kablet er defekt så kan du formentlig ikke få kontakt til
brænderen overhovedet.

> Jeg overvejer nemlig at købe nogle ny "runde" fladkabler.

Der skulle vist være meget forskel på kvaliteten af disse runde
fladkabler. Pas på med hvad du køber og hvis du køber ATA66/100/133-
kabler, så husk på at standarden siger maks. 40 cm i længden.
Jeg kører godt nok med længere kabler uden problemer, men det ændrer
ikke på at standarden siger maks. 40 cm.

Madsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 20-10-02 19:15

Madsen,

> Det lover jo ikke godt.
> Måske er der en der har prøvet noget lignende og kan fortælle hvad
> der er galt i gruppen <news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom>. Det er her
> brændereksperterne sidder.

Tak, jeg prøver at poste mit problem derover.

P.S.: Der er 2-pins stik bagpå brænderen, hvor der står DMA. Skal der et
stik i den?

Fra : Madsen

Dato : 20-10-02 19:41

Glenn Rasmussen skrev:

> P.S.: Der er 2-pins stik bagpå brænderen, hvor der står DMA. Skal
> der et stik i den?

Ikke et stik, men en jumper og det tyder så på at din brænder har
den samme mulighed som min har. Prøv at kigge på følgende link:
<http://www.cdrinfo.com/hardware/plextor1610a/>

Madsen.