Fejl i tabel
Fra : Søren

Dato : 19-10-02 14:18

Med PHP ønsker jeg at oprette en tabel i en MySQL database. Jeg får
fejlmeldingen:

Notice: You have an error in your SQL syntax near '1329 ( id varchar(3) not
null, dato ch' at line 1 in /xx/xx/xx/uploader.php on line 35

Jeg har været ved at gennemgå min kode men kan ikke umiddelbart finde
fejlen. Jeg håber, at der er én her i NG der kan gennemskue hvor fejlen er.
PHP koden ser således ud:

<?php

//connect to the database
$conn=mysql_connect("database", "jon", "secret")
or die ("couldn't connect to server");
$selected=mysql_select_db("jon",$conn)
or die ("couldn't connect to database");

//make tabel 1329
$tabelSQL = "create table 1329 (
id varchar(3) not null,
dato char(2) not null primary key,
maned char(2) not null,
aar char(4) not null,
ugenr char(2) not null,
ns varchar(3),
jp varchar(3),
ber varchar(3),
pol varchar(3),
inf varchar(3),
bt varchar(3),
eb varchar(3),
constraint 1329fk
foreign key (id)
references avis (id)
on delete set default
on update cascade
)";
mysql_query($tabelSQL)
or trigger_error(mysql_error());

//close the connection to the database
mysql_close($conn);

?>

Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-02 15:10

On Sat, 19 Oct 2002 15:17:35 +0200, "Søren" <sorenh@gmx.net> wrote:

> [...]
>
>Jeg har været ved at gennemgå min kode men kan ikke umiddelbart finde
>fejlen. Jeg håber, at der er én her i NG der kan gennemskue hvor fejlen er.

Det er ikke php-koden der er noget galt med - det er den sql du smider
efter mysql

>//make tabel 1329
>$tabelSQL = "create table 1329 (

Mon ikke det hjælper hvis du smider tabelnavnet i '':
$tabelSQL = "create table '1329' (

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Søren

Dato : 19-10-02 15:49

> Det er ikke php-koden der er noget galt med - det er den sql du smider
> efter mysql

> Mon ikke det hjælper hvis du smider tabelnavnet i '':
> $tabelSQL = "create table '1329' (

Jeg prøvede med at anvende plinger, som du skrev, men med uændret resultat.
Jeg prøvede så at erstatte tabellens navn (1329) med et navn i bogstaver
fremfor tal. Det betød, at jeg så kunne få lov at oprette tabellen. Jeg ved
ikke, om man ikke kan oprette en tabel med navn bestående af tal, for det
var åbenbart der, den var gal.

Søren

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 19-10-02 16:20

Søren wrote:
> Jeg ved ikke, om man ikke kan oprette en tabel med
> navn bestående af tal, for det var åbenbart der, den var gal.

Fra http://www.mysql.com/doc/en/Legal_names.html:

"A name may start with any character that is legal in a name. In
particular, a name may start with a digit (this differs from many other
database systems!). However, a name cannot consist only of digits."

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Søren

Dato : 19-10-02 21:07

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> particular, a name may start with a digit (this differs from many other
> database systems!). However, a name cannot consist only of digits."

Tak for linket og informationen Jakob ... det var lige noget, jeg kunne
bruge !

Søren