Undgå "document contained no data" ?
Fra : Marilu+Bjarne

Dato : 19-10-02 09:15

Gents,

Jeg har et script på serveren som kun har det formål at maile mig en
kopi af en statusrapport når jeg klikker på det dertil indrettede link.

Kan man sende en "gør-det-nu" kommando uden at min browser går i
"nu-kommer-der-en-ny-side...næe-det-var-en-tom-side" mode når jeg
klikker ?

M.v.h. / Bjarne

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-10-02 12:26

Marilu+Bjarne skrev:
> [...]
>
> Kan man sende en "gør-det-nu" kommando uden at min browser går i
> "nu-kommer-der-en-ny-side...næe-det-var-en-tom-side" mode når jeg

Du kan sætte en header("location: http:\\mydomain.dk\foo.php") på den
side, der sender mailen.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-10-02 16:51

On Sat, 19 Oct 2002 10:14:57 +0200, Marilu+Bjarne
<mbjensen@t-online.de> wrote:

>Kan man sende en "gør-det-nu" kommando uden at min browser går i
>"nu-kommer-der-en-ny-side...næe-det-var-en-tom-side" mode når jeg
>klikker ?

HTTP-løsningen er at sende en "204 No Content"-header.

Fra RFC2616, 10.2.5: <URL:http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2616.html>

==
[..]
If the client is a user agent, it SHOULD NOT change its document view
from that which caused the request to be sent. This response is
primarily intended to allow input for actions to take place without
causing a change to the user agent's active document view, although
any new or updated metainformation SHOULD be applied to the document
currently in the user agent's active view.
[..]
==

Jeg ved dog ikke hvor godt, det er implementeret i praksis. Yderligere
er der den risiko at brugeren ikke kan se om siden rent faktisk bliver
requestet ordentligt, udover at browseren holder op med at forsøge at
loade en side, efter man har submittet noget. Med browseres
pre-rendering er det ikke sikkert at resultatet vil være så tydeligt.

Således kunne jeg selv i nogle tilfælde være fristet til at bruge
redirect-løsningen. Omvendt set kan det nogle gange kræve en vis
mængde arbejde fx at genskabe forms, indhold af samme og lignende,
javascript-tilstande og -værdier, hvorfor 204-headeren kunne være
praktisk nok.

--
- Peter Brodersen