Gamle film -
Fra : LBH

Dato : 19-10-02 03:21

Desværre har det/er været sådan at filmselskaberne altid har haft pokkers
travlt med at destruerer kopierne. Før i tiden var det p.g.a. sølvindholdet
derfor er der mindre end 2% tilbage af hvad der er lavet af stumfilm - men
det gør man stadig. For at tage et eksempel brændte Universal i 1949 hele
deres lager af negativer fordi : "de manglede plads"
Utallige film der udgives på DVD/Video er fulde af ridser og ejendommelige
klip - fordi de er sat sammen af forskellige kopier eller somme tider en
udlejningskopi - der har kørt i diverse biografer.
Hvor er f.eks. "Jens Langkniv" - den er væk!
Filmselskaberne/producenterne er total ukompetente til
at bevare film for eftertiden.
Årsagen til at man kan se den gamle stumfilmsudgave af
Oliver Twist skyldes udelukkende en privat samler.
Herhjemme i Danmark har i sin tid CIC, Columbia Fox,
United Artists brændt næsten alle deres 70 m.m.(6 kanal stereo) kopier - og
de bliver svære at skaffe fremover - alene p.g.a. af at prisen pr. stk. er
ca. 350.000 kr.

Tornerose (Walt Disney) Dansk Tale (Forsvundet for evigt).
Hello Dolly, Ørneborgen, Når Guldfeberen Raser, S.O.S.
Nordpolen, Sound Of Music, Elvis - That´s The Way It Is - ja! jeg kunne
fortsætte hele natten, med at nævne titler!

Derfor : Mange af de film man søger findes ikke; af den simple grund at de
ikke længere eksisterer - takket være at producenterne/filmselskaberne
ønsker dem destrueret.

De Bedste Hilsner

Lars

Fra : Morten DH

Dato : 19-10-02 14:35

"LBH" <hexata@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Derfor : Mange af de film man søger findes ikke; af den simple grund at de
> ikke længere eksisterer - takket være at producenterne/filmselskaberne

Jeg ved ikke hvad din kilde er, eller om det er rigtigt; men trist er det
sgu i hvert fald

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-10-02 14:42

> [...]

> Derfor : Mange af de film man søger findes ikke; af den simple grund at de
> ikke længere eksisterer - takket være at producenterne/filmselskaberne

Ligefrem "ønsker" er nok en lidt stærk formulering. Sandheden er nærmere, at
filmselskaberne i størstedelen af mediets levetid har været bedøvende
ligeglade med at bevare for eftertiden, fordi de ingen motivation havde. Før
videomarkedet dukkede op, var der rent ud sagt ikke mange håndører at tjene
på en film, når den først én gang havde udspillet sig i biograferne. Læg
dertil, at idéen om filmen som kunstart først begyndte at blive almindeligt
udbredt i 1960'erne. Indtil da var den fremherskende opfattelse, selv blandt
store instruktører som John Ford, at mediet var tarvelig underholdning på
linje med markedsgøgl og litteraturen og teatret underlegent. Set i det lys
er filmselskabernes indstilling til egne produkter måske ikke så mystisk. Vi
kan som filmelskere idag så bare glæde os over, at den økonomiske gulerod er
blevet væsentligt større for producenterne, og at de forskellige regeringer
også er begyndt at se den kulturbevarende fornuft i at præservere gamle
produktioner.

MVH
Jens

Fra : thomas tomcat

Dato : 19-10-02 17:23

in article 3db0c29b$0$34788$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, LBH at
hexata@hansen.mail.dk wrote on 19/10/02 4:21:

> Mange af de film man søger findes ikke; af den simple grund at de
> ikke længere eksisterer - takket være at producenterne/filmselskaberne
> ønsker dem destrueret.

herligt at leve i et demokrati.

Fra : LBH

Dato : 20-10-02 01:54

"thomas tomcat" <tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse
> in article 3db0c29b$0$34788$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, LBH at

> herligt at leve i et demokrati.

Ha! Når folket engang finder ud af at alle "kasserne" er
pakket ind i "papir", hvor der står "demokrati" på, men indholdet ikke
svarer til papirets beskrivelse, håber jeg der kommer til at rulle hoveder!

De Bedste Hilsner

Lars