Maleri / Dybbøl Mølle / vurdering
Fra : Kim

Dato : 19-10-02 01:05

Jeg har postet et billede af et maleri i dk.binaer :
som formodentligt er et motiv af af Dybbøl Mølle el. omegn

dk.binaer : Maleri / Dybbøl Mølle.

Kan det bekræftes, at motivet er fra Dybbøl Mølle ?

Hvis der kan gives et bud på, hvad maleriet er værd,
så hører jeg også gerne nærmere ...

--
Kim

Fra : Tom H Petersen

Dato : 19-10-02 11:28

Hej Kim!!

"Kim" <Jenzen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har postet et billede af et maleri i dk.binaer :
> som formodentligt er et motiv af af Dybbøl Mølle el. omegn
>

> dk.binaer : Maleri / Dybbøl Mølle.
>

> Kan det bekræftes, at motivet er fra Dybbøl Mølle ?
Ja det er helt klart Dybbøl Mølle med udsigt over Sønderborg.

> Hvis der kan gives et bud på, hvad maleriet er værd,
> så hører jeg også gerne nærmere ...
Det er straks vanskeligere,
Billedet er meget snavset og en signatur havde været rart,
hvordan ser bagsiden ud ? er der nogen påtegninger?
Nej en vurdering tør jeg ikke give på det forhåndenværende grundlag.
Men prøv at tage maleriet med til et par auktionshuse deres vurdering
er gratis.
Jeg syntes bestemt ikke at billedet er uden kvalitet -- bortset fra
forgrund nederst til venstre, hvad i alverden er det -- et oltidsminde?
det syntes jeg ikke at kende noget til på Dybbøl Banke og da slet ikke
af næsten Stonehenge dimensioner, nå måske er det bare kornstaver
eller rester af en skanse?? jeg ved det ikke.

M.V.H.
Tom.

Fra : Kim

Dato : 20-10-02 11:30

>Ja det er helt klart Dybbøl Mølle med udsigt over Sønderborg.

Tak.

>Det er straks vanskeligere,
>Billedet er meget snavset

Ja - der er kommet en del tobaksrøg på.

>og en signatur havde været rart,

Ja - det burde jeg have skrevet.
Det er malet af : Einar Gross i 1929.

>hvordan ser bagsiden ud ?

Formentligt ganske normal.

>Nej en vurdering tør jeg ikke give på det forhåndenværende grundlag.
>Men prøv at tage maleriet med til et par auktionshuse deres vurdering
>er gratis.

En lokal billedhandler påstår at der er tale om "fidusmaler" og at
billedet stort set ingen værdi har. Men p.gr.a. rammen ville han
gerne give 2000,- kr.

> [...]
>af næsten Stonehenge dimensioner, nå måske er det bare kornstaver
>eller rester af en skanse?? jeg ved det ikke.

Jeg ved det heller ikke - jeg er ikke stedkendt.
Men det kan jo være, at der ser anderledes ud i dag.

I midten af højre / nederste del af maleriet står en
mindesten med flg. inskription :

1864-1914.

"Tvende gange skudt i grus,
atter rejst som møllehus.
Vogter for et mindebo,
selv en bauta dansk og tro.

Spejd saa langt dit øje naar,
grav ved grav i marken staar.
Danske mænd gav livet hen,
troskab holder skansen end.

Taaredugget ærekrans,
slaar om Dybbøls navn sin glans.
Slægter dør, men sproget binder,
fremtid gror af dyre minder".

Ovenstående tekst er også malet med guld-skrift
nederst på maleriet.

I øvrigt er maleriet ganske stort : Ca. 1 x 2 mtr.

--
Kim