MS Windows
briani 27239
Format et NTFS
Fra : Claus

Dato : 19-10-02 00:20

Hvordan formatere man et NTFS drev?

--
Claus Jepsen

Email : nespej.data@tiscali.dk
Icq : 144896563

Fra : Louby

Dato : 19-10-02 01:51

"Claus" <claus_jepsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:_G0s9.127445$Qk5.5315121@news010.worldonline.dk...
> Hvordan formatere man et NTFS drev?

Højre-klik på drevet i stifinder og vælg formater

Mvh Louby

Fra : Claus

Dato : 19-10-02 10:30

Også når det er c drevet som XP ligger på ?

claus

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-10-02 12:05

"Claus" <claus_jepsen@tiscali.dk> wrote in message
> Hvordan formatere man et NTFS drev?

Formatere hvordan? Du kan ikke umiddelbart formatere NTFS, men hvis du vil
fjerne drevet, kan du boote på en win98 diskette og bruge fdisk til at
fjerne "ikke DOS drev". Derefter kan du oprette nye partitioner og formatere
dem som FAT/FAT32.

mvh
Preben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-10-02 15:24

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
> Formatere hvordan? Du kan ikke umiddelbart formatere NTFS, men hvis du vil

Joo, det gør jeg da tit.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Edmund

Dato : 19-10-02 17:31

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
>
> Joo, det gør jeg da tit.

Hvordan

--
Mvh Edmund

Fra : Henning

Dato : 19-10-02 21:58

On Sat, 19 Oct 2002 18:31:11 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

>Hvordan

Format drevbogstav: - hvorfor skulle det være sværere end normalt?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Edmund

Dato : 20-10-02 04:32

Henning wrote:

> Format drevbogstav: - hvorfor skulle det være sværere end normalt?

Fordi Claus vil have formateret sit C-drev.

Man får mulighed for at formatere i starten af en XP installation,
men er det c-drevet der skal formateres skal man bruge installations-
disketterne fra Microsoft, fordi den normale installation har lagt nogle
midlertidige installations filer på c- drevet og dem får man ikke
lov til at slette.
Hent filen som laver 6 bootdisketter fra:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994

Disketterne er også rare at have på lager, hvis man en dag skal have
repareret sin XP installation, eller have adgang til Recovery-console,
som man ikke har adgang til ved at boote direkte på en XP home CD.

--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-10-02 08:17

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
> Fordi Claus vil have formateret sit C-drev.

Der blev påstået at man ikke kan formattere et NTFS-drev... Det er lodret
løgn, hvilket jeg da også pointerede.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-10-02 22:46

> Hvordan

Computer Management -> Disk Management -> Højreklik på partitionen og vælg
"Format..."

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Vacca foeda

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-10-02 09:10

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> "Edmund" <edm@os.dk> wrote in message
>
> Computer Management -> Disk Management -> Højreklik på partitionen og vælg
> "Format..."

Kan ikke lade sig gøre her, kommandoen Format er nedtonet ved NTFS
partitioner.

mvh
Preben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-10-02 12:12

> Kan ikke lade sig gøre her, kommandoen Format er nedtonet ved NTFS
> partitioner.

Fejl i dit system...

Fra : Martin Østerberg

Dato : 20-10-02 14:51

On Sun, 20 Oct 2002 13:12:12 +0200 skrev "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> .

>"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
>
>Fejl i dit system...

Hvorfor postulerer du det ?

Du ved måske om manden er logget på med de fornødne rettigheder ?

Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-10-02 19:14

"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> wrote in message
> Hvorfor postulerer du det ?

For hvis der ikke er fejl, så kan man godt formattere...

> Du ved måske om manden er logget på med de fornødne rettigheder ?

Nu påstod han jo selv hårdnakket at man ikke kunne formattere NTFS. Jeg
kender ikke til hans rettigheder, jeg kan blot afvise at man ikke kan
formattere NTFS. Og kan han ikke formattere NTFS, så ligger fejlen altså i
hans system.

Fra : D3c0d1f1c4d0r3s

Dato : 21-10-02 08:42

On Sun, 20 Oct 2002 20:14:00 +0200 skrev "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk> .

>"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> wrote in message
>
>For hvis der ikke er fejl, så kan man godt formattere...

Når forudsætningerne er tilstede....ja...ved du om de er det i Preben
Andersens's tilfælde ???

> [...]
>kender ikke til hans rettigheder, jeg kan blot afvise at man ikke kan
>formattere NTFS. Og kan han ikke formattere NTFS, så ligger fejlen altså i

Har ledt efter hårdnakkede påstande i tråden, kunne du give mig et hint ?
Resten af din argumentation ligner noget jeg kender fra en populær
sang....'Deeeer huuul midt i spanden'....tror derfor jeg siger EOD

Martin

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-10-02 16:45

> "Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
>
> Fejl i dit system...

Ja helt sikkert.

Fra : Edmund

Dato : 20-10-02 13:44

Preben Andersen wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message

> Kan ikke lade sig gøre her, kommandoen Format er nedtonet ved NTFS
> partitioner.

Det må være fordi windows har nogle systemfiler på drevene.
F.eks windows på C: og en swap-fil på D

--
Mvh Edmund

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-10-02 18:22

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse news:aou8e0$pmal1$1@ID-

> Det må være fordi windows har nogle systemfiler på drevene.
> F.eks windows på C: og en swap-fil på D

På min XP-pro kan jeg godt vælge formater c-drevet ved højreklik. Men skal
man ikke være logget på som administrator for at kunne dette.??

Mvh Martin

Fra : Edmund

Dato : 20-10-02 18:58

Martin Christiansen wrote:

> På min XP-pro kan jeg godt vælge formater c-drevet ved højreklik.

Er det ikke højreklik i stifinder og ikke inde i computeradministaation
du mener.

Her i home kan man godt vælge formater C: i stifinder men ikke
gennemføre.
I omputeradministaation / diskhåndtering er formater nedtonet

--
Mvh Edmund

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-10-02 20:35

> [...]
> gennemføre.
> I omputeradministaation / diskhåndtering er formater nedtonet

Jo! Det har du sgu' ret i! I computeradministrationen er formater nedtonet.
Men hvorfor skulle man egentlig kunne formatere c-drevet(windows-drevet)
herfra..?

Mvh - Martin

Fra : Edmund

Dato : 20-10-02 20:56

Martin Christiansen wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jo! Det har du sgu' ret i! I computeradministrationen er formater
> nedtonet. Men hvorfor skulle man egentlig kunne formatere
> c-drevet(windows-drevet) herfra..?

Hvis man f.eks som mig også har XP til at ligge på d:
Så sætter man bios til at boote på d: og så kan man formatere C drev på
nul komma fem.

Hvis jeg i stedet for laver en bootmenu på c: som henviser til XP på d:
kan man ikke få lov at formatere, men underligt nok kan man slette alt
på C: uden at XP brokker sig, selv om man sletter alle boot filerne

--
Mvh Edmund

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-10-02 21:11

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse news:aov1nm$ptbjj$1@ID-
> Hvis man f.eks som mig også har XP til at ligge på d:
> Så sætter man bios til at boote på d: og så kan man formatere C drev på
> nul komma fem.

Jo, men hvis man har installeret xp på f.eks. d drevet, så ligger der jo
altid stadigvæk bootfiler på c-drevet som xp skal bruge til at starte op
på..? Måske derfor man ikke kan formatere det..?

Mvh - Martin

Fra : Edmund

Dato : 20-10-02 21:20

Martin Christiansen wrote:

> Jo, men hvis man har installeret xp på f.eks. d drevet, så ligger der
> jo altid stadigvæk bootfiler på c-drevet som xp skal bruge til at
> starte op på..? Måske derfor man ikke kan formatere det..?

Det var også derfor jeg skrev at jeg satte bios til at boote på d, det
kræver selvfølgelig at der er bootfiler på d- drevet også.

Man fjerner c-drevet når man installerer på D. så er der bootfiler begge
steder

--
Mvh Edmund

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-10-02 22:30

On Sun, 20 Oct 2002 22:20:23 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

> [...]
>kræver selvfølgelig at der er bootfiler på d- drevet også.
>
>Man fjerner c-drevet når man installerer på D. så er der bootfiler begge

Ellers er det bare at kopiere de skjulte filer fra C: til D:

--
Jens

Any answer over three words is no.

Fra : Edmund

Dato : 21-10-02 16:53

Jens Petersen wrote:

> Ellers er det bare at kopiere de skjulte filer fra C: til D:

Nej det er ikke nok, der skal havde været installeret XP på drevet en
gang før, ellers vil der ikke være en MBR der dur.

Har man først gjort det en gang, kan man formatere og kopiere som du
skriver.

--
Mvh Edmund

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-10-02 19:00

On Mon, 21 Oct 2002 17:52:35 +0200, "Edmund" <edm@os.dk> wrote:

> [...]
>gang før, ellers vil der ikke være en MBR der dur.
>
>Har man først gjort det en gang, kan man formatere og kopiere som du

Nå, det er da muligt. Jeg gjorde tricket på NT4 for "mange" år siden,
men det er da ikke utænkeligt at der havde været system på disken
tidligere, med de skjulte filer var der ikke.

--
Jens

A cure for apathy? Why bother?

Fra : Henning

Dato : 19-10-02 14:15

On Sat, 19 Oct 2002 01:19:48 +0200, "Claus" <claus_jepsen@tiscali.dk>
wrote:

>Hvordan formatere man et NTFS drev?

Øh, som normalt? Format x: ?
Eller boot op på din Windows-cd.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Edmund

Dato : 22-10-02 18:04

Claus wrote:
> Hvordan formatere man et NTFS drev?

Beklager alt mit vrøvl om at man skal bruge installationsdisketter for
at formatere med XP home CD.

Hvis man booter direkte på XP home cd kan man vælge at slette C
partition. Bagefter opretter man så partition igen. For at formatere
skal man så starte en installation. Men man skal være hurtig til at
slukke pc for straks efter formatering begynder den at over føre data
til C:\. men skal men installere XP igen er det jo helt fint.

Det er kun hvis man starter installation inde fra en kørende XP at man
ikke kan slette C

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund