Giv en god forklaring eller tie!
Fra : Søren L. Petersen

Dato : 18-10-02 17:22

Når man læser de forskellige indlæg, så er der nogen som syntes det er
tåbelige spørgsmål.
Men vi er nu ikke alle sammen lige gode til det hele. Så derfor vil jeg
opfordre alle der svarer på indlæg, at give en god og pæn forklaring, eller
undlad at svare.
Du har jo også været begynder engang.
De spørgsmål som stilles her i gruppen, er fordi de er usikre på hvad de
skal gøre, for ellers havde de vel ikke spurgt.
Så tænk dig om før du svarer!
Tak.
Søren

Fra : Søren Rohde

Dato : 18-10-02 18:15

"Søren L. Petersen" <severino@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3db035ef$0$34841$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...> Når man læser de
> [...]
> De spørgsmål som stilles her i gruppen, er fordi de er usikre på hvad de
> skal gøre, for ellers havde de vel ikke spurgt.

Hørt.

Mvh. Søren Rohde

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-10-02 18:36

"Søren L. Petersen" <severino@petersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>opfordre alle der svarer på indlæg, at give en god og pæn forklaring, eller

Jeg kan ikke genkende det problem du beskriver. Jeg har lige skimmet
de sidste dages indlæg igennem og jeg kan ikke se hvad det er, der har
fået dig til at reagere på denne måde. Kan du give nogle eksempler?

Måske har du nogle urealistiske forventninger til hvad man kan
forvente af svar i et offentligt forum og måske er du blot meget
ømskindet. Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg vil foreslå at
du prøver at læse lidt om debatteknik i (især) tekniske grupper:

http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html
http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

>De spørgsmål som stilles her i gruppen, er fordi de er usikre på hvad de
>skal gøre, for ellers havde de vel ikke spurgt.
>Så tænk dig om før du svarer!

Hvis du har læst lidt fra de to links ovenfor så vil du forstå at der
på usenet faktisk findes dumme spørgsmål. Så mens jeg er enig i at
folk skal tænke før de svarer så er det mindst lige så vigtigt at folk
tænker før de spørger.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 19:52

Lars Kim Lund skrev:

> [...]
>på usenet faktisk findes dumme spørgsmål. Så mens jeg er enig i at
>folk skal tænke før de svarer så er det mindst lige så vigtigt at folk

Enig.

--
Bertel

Fra : Søren L. Petersen

Dato : 19-10-02 15:19

Det ændre ikke noget ved min holdning. Du er jo også startet fra bunden af
IK.
Men du er måske så velbevandret i disse emner, at du er blind for de
problemer som nybegyndere kan have?
"Jeg syntes du skulle se lidt mere i bakspejlet, inden du svinger ud for
snuden af dem der vil fremad"

Søren

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke genkende det problem du beskriver. Jeg har lige skimmet
> de sidste dages indlæg igennem og jeg kan ikke se hvad det er, der har
> fået dig til at reagere på denne måde. Kan du give nogle eksempler?

Så følger du ikke særlig godt med!

> [...]

> på usenet faktisk findes dumme spørgsmål. Så mens jeg er enig i at
> folk skal tænke før de svarer så er det mindst lige så vigtigt at folk

Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-02 15:22

Søren L. Petersen skrev:

>Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar!

Mener du virkelig det?

--
Bertel

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-10-02 16:06

"Søren L. Petersen" <severino@petersen.tdcadsl.dk> wrote:

> Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar!

Hvorfor det ?

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-10-02 18:48

"Søren L. Petersen" <severino@petersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det ændre ikke noget ved min holdning. Du er jo også startet fra bunden af
>IK.

Alle er jo startet fra bundet på et tidspunkt. Jeg kan ikke helt set
pointen.

>Så følger du ikke særlig godt med!

Jeg har læst (og skrevet) med i gruppen ret konstant i det meste af
gruppens levetid, og jeg kan oprigtigt ikke se hvad der er galt.
Faktisk fremstår gruppen for mig som en af de mest velfungerende
grupper på usenet, hvor man sålænge jeg kan huske har kunnet få gode
og velkvalificerede svar.

Når du ikke vil give mig eksempler (message-id) på hvad du mener er
dårlige svar, hvordan kan jeg så andet end konkludere at du har
urealistiske forventninger eller er ømskindet?

>Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar!

Jeg kan konstatere at du desværre ikke har læst og forstået hvad der
står på de to sider jeg henviste til. Grundlæggende står der at hvis
du på usenet ønsker at få gode svar er du nødt til at stille gode
spørgsmål. Er det svært at forstå?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-10-02 23:50

> [...]
> står på de to sider jeg henviste til. Grundlæggende står der at hvis
> du på usenet ønsker at få gode svar er du nødt til at stille gode

Nu er det vel sådan Lars at spørgerens spørgsmål kommer til at bære præg af
hans aktuelle viden om den ting han stiller spørgsmål.

Som du selv pointerer har du været med "meget længe" på usenet. I lyset
heraf har jeg da også oplevet dine svar (ikke til mig) som værende, - i en
vis udstrækning "nedladende".

Du bruger tilsyneladende en hel del tid på usenet, (ikke negativt ment, du
har lavet et stort og godt arbejde i og for usenet). Når man har det store
know how eller om du vil paratviden som du er i besiddelse af, kan svar
meget nemt komme til at bære præg af dette.

Fortsat god Weekend

Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94, Tebstrup
8660 Skanderborg

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-10-02 11:03

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> wrote:

>Som du selv pointerer har du været med "meget længe" på usenet. I lyset
>heraf har jeg da også oplevet dine svar (ikke til mig) som værende, - i en
>vis udstrækning "nedladende".

Jaså. Kan jeg få nogle eksempler?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-10-02 21:00

> Jaså. Kan jeg få nogle eksempler?

Nej det kan du ikke Lars, ikke udover en enkel rettelse, med henblik på at
også du bibringes forståelse for den rette sammenhæng...

Skulle der nok havde været afsluttet med, "hvis man er newbie/nybegynder på
usenet".

Og for at foregribe begivenhedernes gang, jeg kender udmærket de forskellige
hjælpesider angående usenet, så - nej tak.

Og - når i henviser nybegyndere til disse sider, prøv så lige med den
venlige tone, i modsat fald skaber det blot ukonstruktiv "støj", hvilket jo
formentlig ikke er formålet.

Dette og forrige indlæg fra mig er ikke noget angreb, eller oplæg til en
længere debat. Derfor ingen EOD herfra. ej heller yderligere kommentarer.
Lad os så komme tilbage til netværket;-/

Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94, Tebstrup
8660 Skanderborg

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-10-02 01:02

On Sat, 19 Oct 2002 16:19:18 +0200, "Søren L. Petersen"
<severino@petersen.tdcadsl.dk> wrote:

----------cut----------------->
>Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar!
Der tager du fejl. Det er dumt at spørge om noget der er spurgt om
før, det beviser at man ikke har gjort sit hjemmearbejde godt nok, og
kan derfor ikke forvente at andre gider at svare.
Det er vel ikke for meget forlangt at folk lige kigger gamle indlæg
igemmen og læser dem der ligner det man vil spørge om ?
Jeg ved godt at det kræver noget at finde (søge efter, og soterer) de
indlæg der kunne tænkes at berører der man er på jagt efter. Det er
meget mennere at fyrer sit spørgsmål af, og så læse svaret 10 minuter
senere.

/Hans