Mac
Fra : Morten Hjort

Dato : 18-10-02 16:04

Jeg skal have skaffet mig en ny computer da min Pc er alt for ustabil
(og Logic er jo også skiftet til Mac så...). men jeg aner ingenting om
Mac. jeg har tænkt på en G4 PowerMac men når der er dual processorer
betyder det så at hvis det er en dual 800 Mhz Mac så vil svare til en
1600 Mhz IMac??? og hvordan er Hz i forhold til PC? for den er jo
klart lavere.. det samme med ram'ne ovs....

Mvh. morten hjort

Fra : Tom

Dato : 18-10-02 23:08

For at g're en lang historie kort.. Så udvikler Pcerne sig hurtigere end
Mac, så en lynhurtig 2x 2,4 Ghz P4 løber altså fra en mac..
Omvendt vil du på de helt store Macer kunne afvikle omkring 20 - 150 ?! VST
plugs og instrumenter.
Så der skulle være godt dækket ind.
Jeg kender en der arbejder på en væsentligt langsommere ( 2x500 Mhz ) mac,
og han kører uden problemer 20-25 EXS plus en masse VST ( i) på et audiowerk
kort.
Så der er altså masser af hestekræfter..
I forhold til clock etc.. Vil du opleve at det "ikke længere betyder
noget"..
Når du nu alligevel skifter til Mac..

PS
Alt hvad der starter med i og e i denne verden er tænkt som kontormaskiner
der IKKE kan udvides !
Tom

De nyeste Mac er kører 167 på bussen, og arbejder ( så vidt jeg med 266/333
Mhz ram ?!)

On 18/10/02 16:03, in article
75d0cf2.0210180703.6cac8fa8@posting.google.com, "Morten Hjort"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-02 06:22

Hej Morten

Morten Hjort wrote:

> [...]
> Mac. jeg har tænkt på en G4 PowerMac men når der er dual processorer
> betyder det så at hvis det er en dual 800 Mhz Mac så vil svare til en

Nej, du kan ikke blot doble op i mhz, men du kan regne med, at en dual
800 vil have en ca. 75% højere ydelse end en single 800mhz processor.

Men hvis du skal bruge maskinen primært itl lyd, så vil jeg helt klart
fraråde en dual. Mange lydkort har store problemer med at kunne 'forstå'
og bruge dual-teknikken. Du vil få langt mere ud af en single 1000mhz
fremfor en dual 800mhz til musikbrug.

Dual-teknikken opnår sin bedste ydelse i forbindelse med grafik og video
og ikke til lyd.

> og hvordan er Hz i forhold til PC? for den er jo klart lavere..

Det er svært at sammenligne PC hastigheder med Mac hastigheder. Måler man
i ren mhz, så er der ingen tvivl om, at PC'erne er de hurtigste, men hvis
man måler i Gigaflop og MLPS, så er det ligeså klart Mac, der løber fra
alle PC'ere - uden undtagelse!

En 500mhz G3 er fx. hurtigere i GF og MLPS end en 1400mhz AMD. En 1000mhz
QuickSilver G4 (single processor) er hurtigere end en 2200mhz DUAL P4 i
GF og MLPS. En QS Dual 1000mhz/MP og en AMD Dual 2800 er faktisk
identiske i ydelse i MLPS, men QS'eren er hurtigere i GF.

> det samme med ram'ne ovs....

Alle nye Mac har ATA-100 interface, og flere af de største bruger nu også
DDR RAM, - ellers bruger de std. PC-133 RAM. Grafikkort er også med både
PC-133 eller DDR RAM. Du kan dog ikke bruge fx. de lidt billigere
Innovision Radeon PCI versioner på Mac.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-10-02 13:01

> Dual-teknikken opnår sin bedste ydelse i forbindelse med grafik og video
> og ikke til lyd.

Den køber jeg ikke. Lyd- og videobehandling er signalprocessing og begge
gode kandidater til multiprocessing.

Et program i Logics størrelse benytter helt sikkert
threading/multiprocessing.

Mac OS X har på OS niveau overtaget DSP, Midi og plug-inn
funktionaliteten med Core Audio, Core Midi og Audio Units og dermed
gjort denne multiprocessing.

Mac OS X er en meget bedre platform til musik end Mac OS 9.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : thomas tomcat

Dato : 19-10-02 17:19

in article 1fkayq4.1uop6ya2pu0cgN%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 19/10/02 14:00:

> Mac OS X er en meget bedre platform til musik end Mac OS 9.

passer vist meget godt, men tilføjelse: I forbindelse med nyanskaffelse skal
man Liige osse tænke med, at der vist er en del 3.parts (ofte brugte) sager
til netop musik (VST plugins og den slags), der ikke helt endnu er kørende
optimalt under X.

har ikke fulgt det uptodate, men er alligevel ret sikker på, at dette stadig
gælder.

lille, men vigtig oplysning, hvis den vordende X-køber har en hoben grej
iforvejen, for så vil han jo gerne ha' at det virker under X uden probs.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-02 01:33

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Den køber jeg ikke. Lyd- og videobehandling er signalprocessing og begge
> gode kandidater til multiprocessing.

Meget mulig, - men det er de færreste lydkort, der er istand til at bruge
dual-teknikken. - Tænk bare nogle få måneder tilbage til alle de problemer,
som Thomas N. havde med sin MP'er. Jeg véd også, han ikke er den eneste, der
har haft de problemer med multiprocessorer og lydkort.

> Et program i Logics størrelse benytter helt sikkert
> threading/multiprocessing.

Nej, det gør det ikke - endnu, men såvidt vides er de igang med nogle tests
på et nyt kort, der vil være istand til at håndtere multiprocessorer.

> Mac OS X har på OS niveau overtaget DSP, Midi og plug-inn
> funktionaliteten med Core Audio, Core Midi og Audio Units og dermed
> gjort denne multiprocessing.

Ja, lad os nu se, om det kommer til at virke efter hensigten, - der er
ihvertfald enorme problemer med MIDI-styringen og så OS X - både X.1.x og
X.2.x.

> Mac OS X er en meget bedre platform til musik end Mac OS 9.

Nej, ikke endnu. Det bliver den først, når der kommer X-native versioner af
de store programmer, så er der en - endda rimelig stor chance - for, at OS X
vil blive god til lyd. Men som det er nu, så er OS 9.2.2 stadig det bedste
til formålet.

Og det er ikke bare noget, jeg siger. Jeg har fået en del spørgsmål
efterhånden om Mac og musik, og det har i de sidste måneder været omkring
brugen af nogle af de store og kendte lydprogrammer som Logic, BIAS Peak,
Deck II og ProTools sammen med OS X, og det er fra folk, der har enorme
problemer med at få det til at virke. Det lidt specielle er, at ca. 80% af
spørgsmålene har gået på brugen af RTAS udgaver og ikke på VST versionerne.
Og næsten alle spørgsmål har drejet sig om brug af MIDI, som er det område
inden for lyd, jeg kender mindst til. Jeg har kun kunnet foreslå dem at
starte op i ren OS 9.x, slå MP fra og prøve igen, og i alle tilfælde løste
det problemerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 21-10-02 02:27

Erik Richard Sørensen wrote on 21/10/02 2:33:

> [...]
>
> Nej, det gør det ikke - endnu, men såvidt vides er de igang med nogle tests
> på et nyt kort, der vil være istand til at håndtere multiprocessorer.

Logic har understøttet multi processing i et stykke tid nu:
<http://www.emagic.de/english/products/logic/lap2.html#ps>

Multi processing bliver først understøttet i vers. 6 af ProTools.
Har man problemer med vers. 5 under OS 9 kan dette måske løse det:
<http://www.digidesign.com/download/mp/>

Cubase understøtter også multi processing:
<http://service.steinberg.net/knowledge_pro.nsf/show/compatibility_chart1>

Mht. Lydkort, så vil jeg mene at det er softwaren, dvs. drivere, der er
afgørende for om kortet er understøttet. Hvis man har et ældre lydkort er
der nok ikke så stor en chance for at driverne bliver opdateret.

> Ja, lad os nu se, om det kommer til at virke efter hensigten, - der er
> ihvertfald enorme problemer med MIDI-styringen og så OS X - både X.1.x og
> X.2.x.

Igen et spørgsmål om drivere, vil jeg tro.

> [...]
> starte op i ren OS 9.x, slå MP fra og prøve igen, og i alle tilfælde løste

Det er rigtigt, at man generelt som professionel indenfor lydproduktion ikke
kan bruge OS X til noget pt.
Når du nu nævner ProTools, skal du lige huske på at du snakker om OS 9
versionen af ProTools, da version 6 til OS X endnu ikke har set dagens lys.
Og hvis de omtalte mennesker bruger ProTools i Classic (hvilket jeg ikke
engang tror de kan), så burde de tænke sig om en ekstra gang og boote i OS 9
i stedet.

Det ser også ud som om VST får konkurrence af AudioUnits. Emagic har
frigivet et SDK, der skulle gøre det nemt at omskrive VST-plugins til
AudioUnits.

/Richard Nees

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-02 05:06

Hej richard

Richard Kruse Nees wrote:

> Logic har understøttet multi processing i et stykke tid nu:
> <http://www.emagic.de/english/products/logic/lap2.html#ps>

Logic hævder, de understøtter MP, men i praksis fungerer det ad #.... til sammen
med PCI og USB lydkort.

> Multi processing bliver først understøttet i vers. 6 af ProTools.
> Har man problemer med vers. 5 under OS 9 kan dette måske løse det:
> <http://www.digidesign.com/download/mp/>

Igen det samme som Logic - Det fungerr bedst med SP med PCI / USB lydkort.
Fungerer rimeligt i single processor med de indbyggede lydkort.

> Cubase understøtter også multi processing:
> <http://service.steinberg.net/knowledge_pro.nsf/show/compatibility_chart1>

Cubase virker IKKE med MP !!! - og da slet ikke med USB, FireWire og PCI lydkort.
Og det er uanset, hvad Cubase så påstår. Folks erfaringer siger nøjagtig det
modsatte!

> Mht. Lydkort, så vil jeg mene at det er softwaren, dvs. drivere, der er
> afgørende for om kortet er understøttet. Hvis man har et ældre lydkort er
> der nok ikke så stor en chance for at driverne bliver opdateret.

Nej, det er ikke software + driverne, men hardware + programmer, der ikke kan
fungere sammen med MP teknikken.

> Igen et spørgsmål om drivere, vil jeg tro.

De problemer, jeg har fået spørgsmål omkring, er selve X.2, der laver knuder, når
man bruger MIDI. De drivere, der bruges er X-drivere.

> [...]
> versionen af ProTools, da version 6 til OS X endnu ikke har set dagens lys.

Svjv. er den ude i beta nu... Ihvertfald én af dem, der har henvendt sig til mig
bruger en beta af ProTools X. Andre bruger klassisk ProTools til ikke-X systemer.

> Og hvis de omtalte mennesker bruger ProTools i Classic (hvilket jeg ikke
> engang tror de kan), så burde de tænke sig om en ekstra gang og boote i OS 9
> i stedet.

Jo ProTools commercial kan godt boote classic mode under X.1.5, men det kører
ikke godt, og jeg anbefaler dem også at starte op i ren OS 9.x, hvis de vil bruge
ProTools. Der er desværre bare lidt for mange, der har valgt at bruge ProTools
Free fremfor Commercial versionen.

> Det ser også ud som om VST får konkurrence af AudioUnits. Emagic har
> frigivet et SDK, der skulle gøre det nemt at omskrive VST-plugins til
> AudioUnits.

Det tror jeg også. Hvis Apple seriøst vil satse på det projekt, så både håber og
tror jeg, der kommer et hammer-godt produkt ud af det samarbejde i de to teams. -
Det ville bare være rart, om der så også kom en lidt billigere version af Logic
Audio, som var til at købe for alm. menneskepenge...

mvh. Erik Richard

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 21-10-02 08:17

Erik Richard Sørensen wrote on 21/10/02 6:05:

> Logic hævder, de understøtter MP, men i praksis fungerer det ad #.... til
> sammen
> med PCI og USB lydkort.

Jeg tror nu ikke, at Emagic ville anbefale brug med MP med mindre det kunne
lade sig gøre... Her må der være andre ting, der spiller ind.

> Igen det samme som Logic - Det fungerr bedst med SP med PCI / USB lydkort.
> Fungerer rimeligt i single processor med de indbyggede lydkort.

Det er heller ikke det, jeg siger. Version 5 understøtter slet ikke MP.
Og mht. En evt. Beta af vers. 6 til OS X, ja - ikke alt forventes at kunne
virke upåklageligt i beta versioner.

> [...]
> lydkort.
> Og det er uanset, hvad Cubase så påstår. Folks erfaringer siger nøjagtig det

Igen tror jeg ikke, som ved Emagic, at Steinberg ville anbefale brugen af
MP, hvis det var så fejl-behæftet.

Et eksempel, dog fra Digidesign.
Jeg overvejede på et tidspunkt, at anskaffe mig et Digi001-system, men det
var ikke godkendt af Digidesign til brug på beige G3, som jeg har. Af
uforklarlige årsager kom der hele tiden en fejl i DAE'en. Det lod jeg så
være med at købe.

Jeg kan simplethen ikke acceptere idéen om, at ellers velrenomerede
software-producenter ville gøre sådan noget.

> Nej, det er ikke software + driverne, men hardware + programmer, der ikke kan
> fungere sammen med MP teknikken.

Jeg tror nu stadigvæk, det er primært et software problem - drivere og
tredje-parts-software, som f.eks. VST-plugins.
Hvad findes der ellers af ekstern hardware, der ikke fungerer sammen med MP?

> De problemer, jeg har fået spørgsmål omkring, er selve X.2, der laver knuder,
> når
> man bruger MIDI. De drivere, der bruges er X-drivere.

Lad mig omformulere det:
Et spørgsmål om bedre drivere.
Det er i øvrigt irrelevant at nævne 10.1.x, da der alligevel ikke var nogen
af de store programmer på det tidspunkt. Alt kommende prof. Lyd-software
kommer til at kræve min 10.2.x.

> [...]
> mig
> bruger en beta af ProTools X. Andre bruger klassisk ProTools til ikke-X

ProTools 5 understøtter ikke MP:
Citat:
Pro Tools currently does not utilize the second processor in dual processor
Power Mac G4 models. If problems (such as -6042 errors) occur when using Pro
Tools on a Dual Processor CPU, Digidesign recommends the following: Download
and install ApplePCI - Apple Multiprocessor and G4 PowerBook Expansion
Chassis Fix

ProTools 6 er en beta - man kan ikke forvente alt virker. Jeg håber så, den
pågældende, der har fornøjelsen af at beta-teste PT6 på en Dual-maskine,
sender noget feedback tilbage til Digidesign, så de kan rette evt. fejl.

> [...]
> bruge
> ProTools. Der er desværre bare lidt for mange, der har valgt at bruge ProTools

Det er ikke meningen at ProTools skal virke i Classic:
Citat:
Digidesign products are not currently compatible with the Mac OS X operating
system. In order to use Pro Tools with the Mac OS, it is necessary to boot
in OS 9 on Apple computers, which ship with both OS X and OS 9
pre-installed. Choose OS 9 in your Startup Disk control panel or hold down
the Option key while booting, then choose OS 9.

Med mindre du ejer Digidesign hardware (mBox, Digi001, Digi002, ProToolsHD
osv.) så kan du ikke bruge den såkaldte commercial version til noget.
Derfor bruger nogle FREE version, til at få en forsmag på hvad ProTools er
og kan.

> [...]
> Logic
> Audio, som var til at købe for alm. menneskepenge...

Helt enig - det er godt nok mange penge, men det er jo også rettet mod
professionelle.

/Richard Nees

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-02 05:55

Hej Richard

Richard Kruse Nees wrote:

> Jeg tror nu ikke, at Emagic ville anbefale brug med MP med mindre det kunne
> lade sig gøre... Her må der være andre ting, der spiller ind.

Prøv blot at spørge Thomas N. om hans problemer med et FireWire lydkort og visse
lydprogrammer. - men pas på, du tænder ild til en lunte...

Hvis det var så smertefrit med at bruge MP og PCI/eksterne lydkort, hvorfor er der
så så mange, der har problemer med det? - og især da med MIDI. - Jeg skrev
forleden, at jeg havde fået adskillige spørgsmål omkring emnet... - alene idag -
mandag - har jeg fået yderligere 12 mails omkring emnet fra 6-7 personer, - bl.a.
også omkring Emagic produkterne og X.2...

Hvad skal man egentlig svare dem? - Drop X? - og gå tilbage til OS 8.6? - skifte
til PC, - hvor det er endnu værre? - Jeg har ikke lyst til at råde folk til at
smide adskillige tusinde kr./USd ud til noget, som jeg véd ikke ivl virke og så
senere endda få en 'skideballe' af de store og i sidste ende miste mit renomé som
en person, der har en stor viden og kendskab til brugen af lydprodukter og Mac! -
Det vil jo faktisk svare til, at en Concorde supporter anbefalede en bruger at
skifte til Excel....!

> Det er heller ikke det, jeg siger. Version 5 understøtter slet ikke MP.
> Og mht. En evt. Beta af vers. 6 til OS X, ja - ikke alt forventes at kunne
> virke upåklageligt i beta versioner.

OK, så misforstod jeg dig, men ikke desto mindre véd jeg om én, der bruger en Dual
800 og ProTools _uden_ at have slået MP fra! - Jeg kan desværre ikke huske, hvilket
lydkort, han bruger det sammen med. Hm... måske noget Yamaha, men det er jeg ikke
sikker på.

> Igen tror jeg ikke, som ved Emagic, at Steinberg ville anbefale brugen af
> MP, hvis det var så fejl-behæftet.

- Spørg Thomas - men pas på lunten...

> [...]
> uforklarlige årsager kom der hele tiden en fejl i DAE'en. Det lod jeg så

Det lyder som de samme problemer, jeg og andre har med ProTools Free og Beige G3.
Det er stadig kun lykkedes mig at holde den oppe at køre i ca. 5 min. på min
333AV...

> Jeg kan simplethen ikke acceptere idéen om, at ellers velrenomerede
> software-producenter ville gøre sådan noget.

Næ, det burde heller ikke være tilfældet. - Jeg har bare på fornemmelsen, at når de
tester deres produkter, så tester de dem udelukkende på fuldstændigt 'clean'
systemer og temmelig ofte uden brug af div. forskellige 'tunge' plug-ins fra fx.
VST.

På et tidspunkt prøvede jeg en VST plug-in sammen med Amadeus II, som ellers kører
fantastisk stabil hos mig. Det var en 'dbx compressor, men såsnart jeg klikkede
'Apply' crashede programmet med en type 1 fejl. Prøvede samme plug-in i Peak med
nøjagtig samme resultat, - programmet lukkede med en type 1 fejl. Man skulle jo så
tro, det var dbx plug-in'et, der havde fejlen. Prøvede så med en Dolby A plug-in på
Peak med nøjagtig samme resultat. Forsøgene blev gjort pga. en henvendelse om
problemet på en 500MP. Man turde vel egentlig mene, at ihvertfald Peak havde testet
deres program med div. denoisers...

> Jeg tror nu stadigvæk, det er primært et software problem - drivere og
> tredje-parts-software, som f.eks. VST-plugins.

Selvfølgelig er der da plug-ins, der er så dårligt konstruerede, at de kan skabe
problemer. Men hvorfor kan et Yamaha lydkort fungere , mens et AudioWerk ikke kan?
- Eller hvorfor virker et AudioWerk PCI kort mens en tilsvarende FW enhed ikke gør?

Hvis jeg skulle give et bud på, hvor 'fejlene' ligger, så tror jeg mest på, at det
er i firmwaren i lydkortene.

> Hvad findes der ellers af ekstern hardware, der ikke fungerer sammen med MP?

Hm... for at nævne et par stykker... Soundcraft Digital mixere kører ikke/meget
dårligt med MP teknologien. Alesis ADAT har det heller ikke for godt. Yamahas
digitale mixerpulte har også problemer. Akais digitale studios har også problemer
med MP. Problemerne med MP gælder både på Mac og PC, så det er ikke et Mac-fænomen

> [...]
> pågældende, der har fornøjelsen af at beta-teste PT6 på en Dual-maskine,
> sender noget feedback tilbage til Digidesign, så de kan rette evt. fejl.

Jeg mener alligevel, man kan forlange, at en public beta i grundtrækkene forventes
at køre nogenlunde, og at netop PB tiden skal bruges til finpudsning. Jeg tror også
nok, at de to her siger deres mening direkte i deres betarapporter, - ellers kender
jeg dem dårlgit.

> [...]
> pre-installed. Choose OS 9 in your Startup Disk control panel or hold
> down the Option key while booting, then choose OS 9.

Det er jo faktisk også det, jeg siger.... Og jeg anbefaler dem jo også at bruge ren
OS 9.x...

> [...]
> osv.) så kan du ikke bruge den såkaldte commercial version til noget.
> Derfor bruger nogle FREE version, til at få en forsmag på hvad ProTools er

Øh.... Da har jeg da haft den fulde ver. af ProTools på min 333AV og brugt den til
et par tests. Den virker skam ganske udmærket i alle grundfunktionerne, men
selvfølgelig kan jeg ikke bruge de features, der kræver ProTools hardware. - Men
hold da op, hvor er den tung at køre med...

> Helt enig - det er godt nok mange penge, men det er jo også rettet mod
> professionelle.

Efter min sygdom er jeg jo vendt tilbage til mit opr. arbejde igen med
lydproduktioner m.v., så jeg har seriøst overvejet at investere i et godt
lyd-/mixerkort og Logic Audio, men da jeg så fik regnet ud, hvad det ville koste, -
og ikke mindst hvor mange CD, jeg skulle sælge om året, - ja, så valgte jeg at
undlade al videre overvejelse, og da jeg så fandt den her Beige G3/333AV'er og fik
et meget godt tilbud på en rigtig god brugt Behringer mixer, så har det hele stået
mig i under 10.000kr. istedet for de ca. 50.000kr., jeg kom frem til.

mvh. Erik Richard

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 22-10-02 08:39

Erik Richard Sørensen wrote on 22/10/02 6:54:

> [...]
> Mac! -
> Det vil jo faktisk svare til, at en Concorde supporter anbefalede en bruger at

Jeg er ikke i stand til at rådgive dig om hvad du skal rådgive andre om.
Men folk burde som altid vente, indtil kanterne er blevet slebet af.
Jeg husker en historie med bandet Depeche Mode, der under deres Songs of
Faith and Devotion turne i '94 havde anskaffet sig det seneste nye HD-system
fra Roland til den nette sum af et par millioner. Det skulle bruges til
backing tracks, men crashede på et tidspunkt - flere ugers forberedelse var
spildt. Et andet eksempel: En af mine venner havde fået sig en G4, Logic og
en M-Box fra Digidesign - men det ville ikke spille sammen. Så han skrabede
nogle flere penge sammen og købte Digi001 istedet, da det var afprøvet
teknologi. M-Box'en virker sikkert fint i dag med Logic, da der er bedre
drivere. M-Box'en, i en kombination med en iBook, bliver brugt af Radioens
Symfoni Orkester, når de er på turne, til at optage deres koncerter.

> [...]
> hvilket
> lydkort, han bruger det sammen med. Hm... måske noget Yamaha, men det er jeg

Har han prøvet Digidesign's fix?

> - Spørg Thomas - men pas på lunten...

Hvis Thomas læser dette, kan han jo kommentere, hvis han vil.

> [...]
> G3.
> Det er stadig kun lykkedes mig at holde den oppe at køre i ca. 5 min. på min

Nu bruger jeg ikke selv ProTools, men Logic, men ProTools kan f.eks. godt
køre med 888/882/Mix-Farm-hardware på en beige G3 - Digidesign har sikkert
den holdning at de ikke vil rette en fejl i Digi001, da markedet af beige G3
brugere i prof. lyd blive mindre og mindre meget hurtigt.

> [...]
> gør?
>
> Hvis jeg skulle give et bud på, hvor 'fejlene' ligger, så tror jeg mest på, at

Firmware er jo også en slags software.
Grunden til at et kort virker og andet kort ikke virker, skal findes i at de
er forskellige. Hvis du havde to Audiowerk-kort, hvor det ene ikke virkede,
mens det andet gjorde, så ville jeg blive forvirret.

> [...]
> problemer
> med MP. Problemerne med MP gælder både på Mac og PC, så det er ikke et

Her mente jeg egentlig ikke lydkort, men andet hardware - grafikkort osv.

> [...]
> også
> nok, at de to her siger deres mening direkte i deres betarapporter, - ellers

Jeg mener ikke, at man kan forlange noget af beta software, inkl. public
beta software. Man skal ikke bruge beta'er i et produktionsmiljø.

> [...]
> Men
> hold da op, hvor er den tung at køre med...

ProTools uden Digidesign hardware holder ikke.

> [...]
> stået
> mig i under 10.000kr. istedet for de ca. 50.000kr., jeg kom frem til.

Jeg mixer alt i computeren, da jeg ikke har råd til en kæmpe mixerpult.
Jeg har dog en lille Mackie, med 4 mikrofon indgange til indspilning af
vokal go akustisk guitar.
Audiowerk8-kort kan du købe brugt til 1500-2000 i den blå avis.

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2.x:
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.gz>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-02 06:13

Hej Richard

Richard Kruse Nees wrote:

> Jeg er ikke i stand til at rådgive dig om hvad du skal rådgive andre om.
> Men folk burde som altid vente, indtil kanterne er blevet slebet af.

Selvfølgelig skal man ikke bare gå hen og købe det sidste nye, men vente lidt
indtil 'børnesygdommene' er overstået.

Men det løser jo bare ikke folks problemer her og nu.... Og indtil, vi véd, vi får
et produkt, der vil virke på både SP og MP maskiner, så tilråder jeg faktisk folk
at være meget varsomme med både at investere i MP og div. lydkort og andet eksternt
grej. - Der _er_ simpelthen _for- store problemer med MP og eksterne lydkort.

> Har han prøvet Digidesign's fix?

Det er muligt, men han har ikke nævnt noget om det.

> Hvis Thomas læser dette, kan han jo kommentere, hvis han vil.

Thomas har købt et 'konkurrende system', så det er ikke så tit, han bruger gruppen
her længere, men sidst jeg hørte fra ham, var han da tilsyneladende tilfreds med
det, han havde købt.

Men han er jo bare én af adskillige, der har haft de samme problemer med MP
maskiner, Cubase og eksterne USB/FireWire lydkort.

> [...]
> den holdning at de ikke vil rette en fejl i Digi001, da markedet af beige G3
> brugere i prof. lyd blive mindre og mindre meget hurtigt.

Tja... men der er nu alligevel stadig en hel del af AV modellerne, - især 300AV og
333AV, der netop bruges til lyd.

> [...]
> er forskellige. Hvis du havde to Audiowerk-kort, hvor det ene ikke virkede,
> mens det andet gjorde, så ville jeg blive forvirret.

OK, - så bliv forvirret.. - Jeg har faktisk et enkelt eksempel på, at to ellers
identiske kort fra AudioWerk var monteret på to identisk G3/450 maskiner. - på den
ene virkede det perfekt, - mens intet virkede stabilt på den anden. - 'Fejlen' var,
at kortet på den maskine, hvor det ikke virkede var flashet på en PC og derefter
monteret og firmware opdateret på Mac'en. - alt blev gjort nøjagtig som AW
anbefalede det.

> Her mente jeg egentlig ikke lydkort, men andet hardware - grafikkort osv.

Hm... Grafikkort er ikke just mit speciale, så det véd jeg ikke ret meget om. - Men
jeg mener da ikke, det har ret meget med MP teknologien at gøre

> Jeg mener ikke, at man kan forlange noget af beta software, inkl. public
> beta software. Man skal ikke bruge beta'er i et produktionsmiljø.

Her er vi så både enige og også uenige. Jeg mener helt klart, at en PB er et
'færdigt' produkt, der blot skal 'afpudses'. Men så når det er sagt, så er det
heller ikke meningen at en PB bør bruges professionelt!

> Jeg mixer alt i computeren, da jeg ikke har råd til en kæmpe mixerpult.
> Jeg har dog en lille Mackie, med 4 mikrofon indgange til indspilning af
> vokal go akustisk guitar.

Hm, jeg har faktisk set SoundCraft 24/24/8/2 med digitale udgange til lydkort helt
ned til omkring 18.000kr. ($2400USd), så de er begyndt at falde i brugtpriserne.

> Audiowerk8-kort kan du købe brugt til 1500-2000 i den blå avis.

Også til Mac? - og ikke bare et PC kort, der skal flashes og opdateres, før det kan
bruges på fx. en Beige G3? - Det er da værd at overveje, så kan jeg få det fulde
udbytte også af min Behringer mixer, selvom den ikke er digital. Men i øvrigt, så
er det jo mest re-mastering, jeg laver, så det vil ikke betyde det helt store for
mig med et måske bedre lydkort, end det, der i forvejen sidder i en Beige G3. Det
kort er jo langt bedre end de kort, der sidder i nyere maskiner. - Så jeg vil nok
hellere investere i en DAT båndoptager, det har jeg faktisk mere brug for.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-02 15:29

> [...]
> vil blive god til lyd. Men som det er nu, så er OS 9.2.2 stadig det bedste

Jeg kan se at Richard Kruse Nees har påtaget sig at debattere de andre
punkter og jeg vil lige sammle op på denne. Med plaform tager jeg
selvfølgelig ikke stilling til programmerne der kører på denne men
udelukkende på de muligheder platformen tilbyder. Mac OS 9 tilbyder
praktisk talt intet. Mac OS X har på OS nivaua undestøttelse for Midi,
Audi Units og dermed en generalisret interface som ikke støtter sig på
trdieparts producenters teknologi som under OS 9. Med Mac OS X vil vi
kunne forvente os programmer og hardware der kan tale sammen!

Se det er en god platform. Læs evt.:
<http://www.emagic.de/english/news/2002/osx1.html>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : thomas tomcat

Dato : 21-10-02 15:44

in article 1fkevwf.foixcmsjizr4N%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 21/10/02 16:28:

> Med Mac OS X vil vi
> kunne forvente os programmer og hardware der kan tale sammen!

helt sikkert (siger han, som om han har dyb forståelse for det sagte)
men husk lige, at ham der startede med at spørge tråden, allerede laver
musik, og kun /overvejer/ at skifte til Mac -- vistnok pga Apples køb af
emagic/Logic, som han pt kører på sin pc.

Så hvis han vil købe Mac og bruge sit grej NU, skal han ha 9.2.2. Ikk?

(Til næste år vil vi musikhoveder sikkert alle gerne ha OS X)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-02 16:39

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
> emagic/Logic, som han pt kører på sin pc.
>
> Så hvis han vil købe Mac og bruge sit grej NU, skal han ha 9.2.2. Ikk?

Det har du helt ret i, hvis hans grej ikke kan bruges på OS X. Min
motivation for i denne tråd var flg. generalisering fra ERS:

| Dual-teknikken opnår sin bedste ydelse i forbindelse med grafik og
| video og ikke til lyd."

> (Til næste år vil vi musikhoveder sikkert alle gerne ha OS X)

Og vi skal da have Morten Hjort med ikke.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-02 02:41

Hej Thomas

thomas tomcat wrote:

> [...]
> musik, og kun /overvejer/ at skifte til Mac -- vistnok pga Apples køb af
> emagic/Logic, som han pt kører på sin pc.

Det var nu vist nok lige så meget pga. PC'ens ustabilitet...

> Så hvis han vil købe Mac og bruge sit grej NU, skal han ha 9.2.2. Ikk?

Jo, hvis han har et Logic eksternt/internt lydkort, så skal han bruge
mindst OS 9.1. Svj. erindrer kan de lydkort, der bruges på en PC flashes i
firmwaren, så de umiddelbart også kan bruges på en Mac. - Jeg har dog ikke
kunnet finde stedet igen, hvor jeg læste det, - men lad os forudsætte, at
de kan flashes, så reducerer det jo en investering betragteligt. - Logics
lydkort hører just ikke til de billigste...

> (Til næste år vil vi musikhoveder sikkert alle gerne ha OS X)

Måske... men softwaren skal også være tilstede, ellers bør man blive på OS
9.x indtil softwaren er 'kørt ind' og virker stabilt på X!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-02 02:34

Hej Michael

> Jeg kan se at Richard Kruse Nees har påtaget sig at debattere de andre
> punkter

Der kommer også svar/kommentar til det senere...

> og jeg vil lige sammle op på denne. Med plaform tager jeg
> selvfølgelig ikke stilling til programmerne der kører på denne men
> udelukkende på de muligheder platformen tilbyder.

Selvfølgelig vil X give nogle større muligheder i fremtiden, men indtil da, så er
det da stadig de bestående programmer, som vi (lyd- og musikfolket) er nødt til
at bruge. - Hvad vi kan forvente os af fremtidens programmateriale, hjælper os jo
ikke her og nu.

> Mac OS 9 tilbyder praktisk talt intet. Mac OS X har på
> OS nivaua undestøttelse for Midi, Audi Units og dermed en
> generalisret interface som ikke støtter sig på trdieparts
> producenters teknologi som under OS 9.

Det er for såvidt rigtig, men til gengæld så fungerer de fleste af de 3.-parts
produkter temmelig godt på OS 9, - især på 9.1 og 9.2.x, - vel at mærke sålænge
man afholder sig fra at bruge MP teknologien sammen med eksterne lydkort til FW
og USB.

> Med Mac OS X vil vi kunne forvente os
> programmer og hardware der kan tale sammen!

Ja, netop "forvente". Mig bekendt er der endnu ingen hardware produkter fra de
store og kendte - fx. lydkortproducenter, - der endnu siger, at deres kort kan /
vil fungere bedst med hverken OS X.x eller MP-teknologien, men det skal da nok
komme.

> Se det er en god platform. Læs evt.:
> <http://www.emagic.de/english/news/2002/osx1.html>

Jeg læste faktisk de artikler hos Emagic allerede samme dag som Apple annoncerede
ovetagelsen af firmaet.

Jeg er da selv lige så interesseret i, at de både hard- og soft produkter, der
vil komme bliver så kompatible som muligt, for hvis det går med de ting, jeg er i
gang med, så vil det på lidt længere sigt kræve, at jeg selv investerr i et noget
større system end den 333AV, jeg nu bruger som grundmaskine. - Men jeg vil også
se produkterne _fungere_! - før jeg vil gå ud og investere 40-50.000kr. i nyt
grej. - Der skal godt nok sælges mange CD'er for bare at betale afskrivningerne
på det beløb...

mvh. Erik Richard