sværdrager køns skifte
Fra : Chokmah

Dato : 18-10-02 13:29

i.flg Louise lars eller Lasse ved Danmarks akvarium

http://www.danmarks-akvarium.dk/DanishSite/FinalPages/Aabningstider.htm

så skifter sværdrager hunnerne nu rent faktisk køn i det øjeblik - der
mangler en han !

den med kampfisken havde de godt nok ikke hørt før men jeg vil tage
ned til Bent om lidt og satse på han er der

MvH
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Plesner

Dato : 18-10-02 16:10

> i.flg Louise lars eller Lasse ved Danmarks akvarium

Det ville jeg gerne have dem til at dokumentere - det er en af de her
sejlivede vandrehistorier, som bare bliver ved med at cirkulere. Rent
faktisk blev det med kønsskifet dokumenteret af en tysk kvinde (en Dr.
Else Frieß) i 1933, men siden er hendes arbejde blevet analyseret og
fundet særdeles mangelfuldt - jeg ved ikke, om det er her, skrønen
stammer fra

> http://www.danmarks-akvarium.dk/DanishSite/FinalPages/Aabningstider.htm

Nu kan jeg ikke lige finde noget om sværddragere noget som helst sted på
deres side.

> så skifter sværdrager hunnerne nu rent faktisk køn i det øjeblik - der
> mangler en han !

Nej, men en vis del af de underkuede hanner er meget længe om at udvikle
sig til hanner. Gamle hunner begynder at producere testosteron og får
dermed nogle af hannens træk - prøv at give en kvinde testosteron og se,
hvad der sker.

Jeg citerer lige fra en af mange bøger om ungefødere (hvilket bl.a.
sværddragere jo er), som har den samme holdning til emnet - Bogen hedder
Livebearing Fishes og er skrevet af John Dawes: "Elongated anal fin rays
and extension of the lower caudal fin rays in Swordtail females belonging
to the species Xiphophorus helleri, X. signum and X. alvarezi are two
secundary male characteristics that have been documented." Senere skriver
han: " Internally, those masculinized females that have been examined
have been found to have fully formed ovaries, with no sign of testicular
tissue." Den korte udgave af disse to citater er, at forlængelser af
gatfinnen og af de nederste finnestråler i halefinnen er to eksempler på
dokumenterede hanlige karakteristika hos hunner af 3 forskellige
sværddrager-arter. Når man har obduceret fisk med sådanne karakteristika,
har de vist sig at have fuldt udviklede æggestokke, men ingen spor af
testikel-væv.

Om unge fisk, hvor hunner tilsyneladende er blevet til hunner, har
grundige undersøgelser vist, at det hver gang drejede sig om sent
udviklede hanner (gider ikke lige citere hele teksten - den er endnu
længere end den jeg citerede ovenfor).

Som konklussion på alle disse ting skriver han bl.a.: "...therefore, true
sex reversal in livebearers is not believed to exist." Jeg kunne finde
mange andre beskrivelser omkring det samme, men det vil nok ikke aflive
disse vandrehistorier.

For yderligere læsning kan du f.eks. prøve:

http://www.xiphophorus.org/100300s3/css/100300s3_2.htm

For at gøre det hele meget mere kompliceret, så er det muligt med en del
ungefødere at give dem en hormonbehandling på et tidligt tidspunkt i
deres liv, så de rent faktisk skifter køn.

> den med kampfisken havde de godt nok ikke hørt før men jeg vil tage
> ned til Bent om lidt og satse på han er der

Mon du får ham til at indrømme, at det er noget, han har bundet dig på
ærmet ?

Plesner

Fra : Chokmah

Dato : 18-10-02 21:42

On 18 Oct 2002 15:10:20 GMT, Plesner <you@wish.net> wrote:
*snip* mht sværdrager
jeg sender det hele til Danmarks akvaria og ser om de svare - for jeg
ved det ikke ?????

>For yderligere læsning kan du f.eks. prøve:
>
>http://www.xiphophorus.org/100300s3/css/100300s3_2.htm

det vil jeg gøre !

> [...]
>deres liv, så de rent faktisk skifter køn.

>Mon du får ham til at indrømme, at det er noget, han har bundet dig på

ARLDRIG
jeg var nu også lidt en klovn jeg ringede der ned i forvejen og
forlagde sagen - jeg skulle selvfølig have ladet som ingenting og sagt
Bent nu er det sgu sket igen en af min kamp fiske hunner er blevet til
en han - nej det er bare pjat - det må være mig der har fåed det
forkert ind - nu er jeg selvfølig ekspert på nivou med dem der er gode
i denne gruppe - men Bendt er sgu dygtig !

MvH
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)
To live outside the law, you must be honest.(Dylan)
http://ww21.tiki.ne.jp/~wildside/tabs/magic_and_loss.html

Fra : Plesner

Dato : 19-10-02 01:31

> jeg sender det hele til Danmarks akvaria og ser om de svare - for jeg
> ved det ikke ?????

Som ikke-forsker/-videnskabsmand kan jeg kun forholde mig til de forsøg,
andre har foretaget. Jeg er med i Poecilia, som er foreningen for
entusiaster udi ungefødende tandkarper og har i den forbindelse et ret
omfattende litteraturmateriale om emnet. Både i litteraturen og i
foreningen er det den fremherskende holdning, at det med kønskifte hos
sværddragere er en and - en ret vedholdende en af slagsen, men stadig en
and. Det er dybest set en 'uvidenskabelig' måde at nå frem til en
konklussion, men vi kan jo ikke alle være eksperter på alle områder -
derfor hører jeg under alle omstændigheder gerne, hvad Danmarks Akvarium
svarer tilbage.

> det vil jeg gøre !

www.xiphophorus.org som ovenstående adresse er taget fra, er i øvrigt et
genialt sted at starte, hvis man vil lære lidt om sværddragere og platyer
på nettet.

> nu er jeg selvfølig ekspert på nivou med dem der er gode
> i denne gruppe - men Bendt er sgu dygtig !

100 % - jeg prøver altid selv at blive ekspederet af ham, når jeg er inde
i hans forretning.

Plesner