Q: P4PE og CPU Temp...
Fra : Martin Bilgrav

Dato : 18-10-02 10:21

Ja, undskyld, men jeg har også posted i asusboards.com, derfor denne kopi:

Håber i can forsta what som står der... =

http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26616

Hiya,

After having read all the sadness for S8X, i decided to get a P4PE instead -
nice chooise i'll say !
After just having installed, i powered up and everything is really fine.
I load windows, and install drivers and software from the CD - also no prob.
So I launch the ASUS Prope tool, and find my CPU TEMP = 60 gr Cel !! ARGH

It this right ?
My setup:
Intel P4 NW2 2.53/533 FSB
2x 256 PC3200 SAMSUNG RAM
windows98se
Prolink GF4ti4600 128mb
Seventeam 300wPSU in a tower cab.
Aopen CDRW
Thoshiba CDROM

I have tried both a TermalTake SilentViking rated for 2.6 ghz
and the In-a-box cooler aswell.
both giving 60 gr cel in CPU Temp...
The Prope tool gives me an option for "enable CPU cooling"
What does this do ?? I find it strange, since if I enable this the TEMP
imediately drop2 6-8 gr cel !!
Does it lower internal voltages or something ?

Plz help - i am very confused
Regards
Martin

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 18-10-02 16:30

Hej Martin,
du skal lige vide en ting: Asus monitorenheder sidder placeret bag på
bundkortet. Det vil sige at man ikke har den umiddelbare CPU-temperatur. Der
kan sagtens hobe sig varm luft op bag bundkortet og dermed give en forkert
aflæsning. Min CPU målte 75 grader idle og moderbrættet 56 grader. Efter at
have installeret to stk papst kabinetskølere, faldt de begge til henholdsvis
52 grader og 29 grader (CPU = Xp2000).

Dog vil jeg lige sige, at 60 er sgu meget for en P4 - ork for satan da =)

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : M.N.

Dato : 18-10-02 17:10

"Trygleren [9000]" <TryglerenSLETDETHER@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> 52 grader og 29 grader (CPU = Xp2000).
>
> Dog vil jeg lige sige, at 60 er sgu meget for en P4 - ork for satan da =)

Der er ingen føler til CPU på bundkort til en P4. Den er indbygget i CPU'en.

Mogens

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 18-10-02 17:49

> Der er ingen føler til CPU på bundkort til en P4. Den er indbygget i
CPU'en.

Har du nogen form på dokumentation for den påstand? Jeg mener helt bestemt
den sidder placeret på bagsiden af bundkortet, direkte bag soklen.

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 18-10-02 18:34

Her læst selv.
http://www.intel.com/design/Pentium4/datashts/29864304.pdf
afsnit 6.3.1

Mvh
Thomas

Fra : Frontier

Dato : 18-10-02 23:34

Hi

My 2.53 GHz P4 (also sitting on a P4PE) never goes over 56c (when
really loaded). Mostly, I'm just below 50 - 48 with CPU cooling
enabled in Asus probe.

Cooling unit: Swiftech 4000b + a noname 80 mm. case fan. Tried first
with a Pabst 19 DB(a), but that one was a tad too warm (58 when
loaded, 52-54 idle). Bought this noname which makes about the same
amount of noise, but has a tad better CFM.

At all time, the case has been running with 3 Pabst 80 mm case fans.

/Frontier

Fra : Michael Holm

Dato : 20-10-02 21:43

Min 2.4Ghz P4 på et P4PE (installeret idag) idler ved 41grader på CPU og 35
på mobo.

--Mic

Fra : Leony

Dato : 21-10-02 10:01

"Martin Bilgrav" <SodOff@Baldric.uk> skrev i en meddelelse

> I have tried both a TermalTake SilentViking rated for 2.6 ghz
> and the In-a-box cooler aswell.
> both giving 60 gr cel in CPU Temp.

Det er normalt at temperaturen er meget høj i starten. Kølepasta'en/thermal
pad'en skal lige "køres til", det tager 1-2 uger, herefter falder
temperaturen 10 grader eller mere. Det er i hvert fald min oplevelse med
pasta/pad.
Det er et kendt faktum at Asus aflæser temperaturer som Fanden læser Biblen.
Ofte kan man opnå et kraftigt fald i temperatur ved at opdatere til nyeste
BIOS.

> The Prope tool gives me an option for "enable CPU cooling"
> What does this do ?? I find it strange, since if I enable this the TEMP
> imediately drop2 6-8 gr cel !!

Du kan få et par programmer til at "køle" CPU'en.
CPUidle er et af dem. Du kan læse hvordan det virker her:
http://www.cpuidle.de/works.html
Mon ikke Asus' software cooling virker på samme måde.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-10-02 13:03

> Det er et kendt faktum at Asus aflæser temperaturer som Fanden læser
Biblen.
> Ofte kan man opnå et kraftigt fald i temperatur ved at opdatere til nyeste
> BIOS.

Nemlig. Som jeg også skrev tidligere oppe, hehe =)