Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Glemte næsten.....ugens billede
Fra : up

Dato : 18-10-02 09:09

Tja - men der er jo stadig tid, hvis nogen vil se ugens billede på:

http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2002&week=42

.....det er som sædvanligt skudt med mit Medion kamera fra Aldi.

Selv er jeg ret glad, for de farver jeg fandt på denne stub.

mvh up

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 19-10-02 01:07

> http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2002&week=42
> ....det er som sædvanligt skudt med mit Medion kamera fra Aldi.
> Selv er jeg ret glad, for de farver jeg fandt på denne
stub.

Ja farverne er der ikke noget galt med
Jeg har dog meeeget svært ved at se hvad billedet forestiller (selv efter at
have læst billedteksten). Så jeg finder det nok af den grund lidt
uinteressant...
Der mangler genkendelsens glæde - eller nogle spændende linjer / farver (?)

Mvh.
Anders

Fra : up

Dato : 19-10-02 08:50

"Anders Frederiksen" <nize@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uinteressant...
> Der mangler genkendelsens glæde - eller nogle spændende linjer / farver

Tak for kritikken Anders. Sådan havde jeg slet ikke selv tænkt på det
Jeg overvejede endda at lave det til en "gætteleg", da jeg ikke selv behøver
at se hvad noget forestiller, for at kunne finde det interessant.

Jeg kan selv godt glæde mig over farvesammensætninger og former, uden at
vide hvad noget forestiller, og her var det altså farverne jeg "faldt for".

Den brunrøde klat i midten er jo harpiks - og den blålige aflejring rundt
omkring er - gætter jeg på - en svampeart, eller anden mikroorganisme som
er ved at etablere sig. De diagonale brunlige striber er sporene efter
saven. Det fotograferede område er vel 15-20 cm, som jeg husker det.

mvh up

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 20-10-02 02:41

"up" <melbaFJERNDETTE@c.dk> skrev i en
[...]
> Jeg kan selv godt glæde mig over farvesammensætninger og former, uden at
> vide hvad noget forestiller, og her var det altså farverne jeg "faldt
for".

Det forstår jeg godt
Men som sagt bliver jeg distraheret af formerne (guy-thing?

Ahh! Så blev vi lidt klogere!

Mvh.
Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-10-02 00:34

up wrote:

> Selv er jeg ret glad, for de farver jeg fandt på denne stub.

Hej up

Jeg vil ikke sige så meget om dit billede, for hvis du ikke selv
havde fortalt hvad det forestiller, så ville ha' troet det var et
abstrakt billede, hvor det var farverne som er drivkraften, og at
det ikke skulle forestille noget.

En helt anden snak er, at http://fotokritik.jirty.dk - i mange år
har været "stedet", hvor de analoge fotografer viste deres
allerbedste - super - perfekte billeder frem.

Så du har som digital fotograf betrådt et næsten "helligt"
område, og så med et billede taget med et Medion kamera fra Aldi,
det er godt modigt, det ville jeg aldrig ha' turdet...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : up

Dato : 22-10-02 00:39

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> [...]
> havde fortalt hvad det forestiller, så ville ha' troet det var et
> abstrakt billede, hvor det var farverne som er drivkraften, og at

Hej Niels Ebbesen. Jamen det er OK med mig, det er jo helt frivilligt om
man vil sige noget. Tak fordi du så alligevel gør det. Og du har jo ret, det
er vel nærmest at betragte som abstrakt, når man ikke kan se, hvad det er.
Og det syntes jeg selv var en del af "spøgen", om man nu kan kalde det
sådan. Det VAR jo NETOP farverne, jeg blev fascineret af, og hoppede af
cyklen for at forevige. Og formerne. Forskellighederne på så lille et
område. Kontrasterne mellem den orangebrune harpiksdråbe og den blålige
plasma-agtige organiske masse. Behøver man at kunne se, hvad et fotografi
forestiller, for at det har en berettigelse? Det er ikke ment ironisk, jeg
spørger seriøst.....?

Selv kan jeg godt lide at blive overrasket, eller forundret. Det bli'r jeg
ofte, når jeg kommer hjem og ser mine nærbilleder fra et objekt i naturen.
Af og til bli'r jeg endda glad! Over at jeg har været heldig at få taget et
billede af noget, som jeg selv er tilfreds med. Det er dog kun en brøkdel af
alle de fotos jeg har taget, tro mig.

> En helt anden snak er, at http://fotokritik.jirty.dk - i mange år
> har været "stedet", hvor de analoge fotografer viste deres
> allerbedste - super - perfekte billeder frem.

Ja se, det kunne jeg jo ikke vide.........det stod måske et eller andet sted
på sitet som jeg har overset? Det var jo værre - men for sent at ændre
ved nu.

> Så du har som digital fotograf betrådt et næsten "helligt"
> område, og så med et billede taget med et Medion kamera fra Aldi,
> det er godt modigt, det ville jeg aldrig ha' turdet...:)

Som du vil forstå af ovenstående Niels, så er jeg ikke modig - men var måske
for hurtig??

Håber på tilgivelse, men kan ikke love aldrig at gøre det mere , altså at
dumme mig, hvis det var det jeg gjorde. Jeg er (også) et legende menneske,
som ikke bryder mig om al for stramme tøjler i denne min nye hobby. Det er
umuligt for mig at sætte mig ind i alle regler, skrevne og uskrevne, hvis
jeg forsøgte ville fornøjelsen forsvinde, men jeg er selvsagt ikke ude på at
fornærme nogen, måske bare bidrage med et lille frisk vindpust - ind i al
støvet.

Som ikke-fagmand, har jeg ikke nogen fagstolthed at ligge under for, men vil
gerne blive bedre til at fotografere, i det tempo jeg nu kan kapere, derfor
modtager jeg meget gerne kritik - hvis nogen har lyst til at bruge tid på
det, så tak for indlæggene .

Med venlig hilsen
up

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 01:12

up wrote:

> [...]
> men jeg er selvsagt ikke ude på at fornærme nogen, måske
> bare bidrage med et lille frisk vindpust - ind i al støvet.

Regler kan du ikke finde, de er vist nok det man kalder for
uskrevne, og du har såmænd ret i at http://fotokritik.jirty.dk -
efterhånden virker noget støvet.

Før i tiden var der en rimmelig lang kø for at få et billede på,
det blev kun til et eller måske to billeder pr. år pr. autor, så
det har selvsagt været årets billede, de enkelte fotografer har
udstillet til kritk på sitet.

Det var som om at http://fotokritik.jirty.dk - nærmest gik i stå,
dengang da Martin introducerede http://www.fotokritik.dk - der
fik folk mere råderum, og det er da rimmelig fikst at
kommentarerne står under hvert enkelt billedet.

Og de fleste af de billeder der gennem tiden har været udstillet
http://fotokritik.jirty.dk - har været så udvalgte, at der
egenlig ikke var så meget at kommentere, og hvor ophidsende er
det med en snik-snak om man ka' li eller ikke li' et billede.

Men da det pågældne site hører til denne gruppe, så har du ikke
gjort noget disideret forkert, du måske bare netbrudt en
"mur"..:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : up

Dato : 22-10-02 09:53

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Regler kan du ikke finde, de er vist nok det man kalder for
> uskrevne, og du har såmænd ret i at http://fotokritik.jirty.dk -
> efterhånden virker noget støvet.

Ja, som nævnt ville jeg ikke fornærme nogen, men lidt "frisk blod" kan
være nødvendigt af og til. At jeg så sendte et digitalt foto, når det kun er
for analoge - det var jo ikke smart, og det ville ha' været en fordel, hvis
det fremgik af sitet, ellers har man jo ikke en chance for at gebærde sig -
som newcom'er.

> [...]
> det blev kun til et eller måske to billeder pr. år pr. autor, så
> det har selvsagt været årets billede, de enkelte fotografer har

Det kan jeg godt forstå så. Gad vide hvor mange der så er besvimede over
min "frækhed"

> [...]
> fik folk mere råderum, og det er da rimmelig fikst at
> kommentarerne står under hvert enkelt billedet.

Ja, det forenkler sagerne.

> [...]
> egenlig ikke var så meget at kommentere, og hvor ophidsende er
> det med en snik-snak om man ka' li eller ikke li' et billede.

ENIG.

> Men da det pågældne site hører til denne gruppe, så har du ikke
> gjort noget disideret forkert, du måske bare netbrudt en
> "mur"..:)

Tak for det, håber du har ret, det vil jeg gerne medvirke til - indenfor
rimelighedens grænser. Alt for megen fagstolthed begrænser og virker
nedladende, selv kan jeg godt li' udvikling, men man skal selvsagt ha'
respekt for det faglige, bare ikke bruge det som middel til at dukke andre.
Håber det bli'r opfattet som det er ment .

Du er iøvrigt altid villig til at lære fra dig - det sætter jeg stor pris
på - tak.

mvh up

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 24-10-02 17:07

> [...]
hvis
> det fremgik af sitet, ellers har man jo ikke en chance for at gebærde

Det er helt OK. Det er PRIMÆRT billeder vi diskuterer på ugens billede -
ikke udstyr.

> Det kan jeg godt forstå så. Gad vide hvor mange der så er besvimede over
> min "frækhed"

Tilsyneladende ingen
Keep posting! Men da ikke flere på een gang - der har som sagt været lidt
stille - og det er kedeligt med billder fra den samme flere uger i træk

Mvh.
Anders

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 24-10-02 17:02

> En helt anden snak er, at http://fotokritik.jirty.dk - i mange år
> har været "stedet", hvor de analoge fotografer viste deres
> allerbedste - super - perfekte billeder frem.

Der er nu ogtså mange af os der har haft knapt så perfekte billeder
liggende...

> Så du har som digital fotograf betrådt et næsten "helligt"
> område,

Bavl! Hvis der skal være hellig krig mellem analog og digitalt bliver
slagmarken nok ikke 800*600 billeder på webben
Og med 22Mpixels senrorer fra Kodak går der ikke lang tid for at jeg
erklærer 35mm'eren død. Men der går nok længere tid før "os almindelige" får
råd til kamera/storage

>og så med et billede taget med et Medion kamera fra Aldi,
> det er godt modigt, det ville jeg aldrig ha' turdet...:)

Du plejer da ellers ikke at lade dig tryne

Mvh,
Anders