Scottie og Djamal - kan ikke helt tyde dem~
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 09:14

Hej alle

Inden for den seneste uges tid har jeg lagt mærke til noget der bliver
mere og mere udbredt herhjemme:

De slås mere !

For det meste virker det som om de er lige gode om det. Men jeg har
lagt mærke til at på det seneste har Djamal (den store af dem) gået
rundt og givet lyd fra sig. Lyde jeg opfatter som "jeg er irriteret
over et eller andet".

Typisk, når han går og siger de lyde (de lyder som halv mjaven, halv
rusten stemme), går han og kigger efter Scottie. Og ikke så lang tid
efter, slås de, eller jagter den hinanden gennem lejligheden.

LIGE her før, så jeg Scottie sidde på spisebordet og mjave højt (han
kan mjave rigtig hjerteskærende ), hvorefter Djamal hopper op til
ham, og dasker forsigtigt til ham. Scottie går stille lidt hen ad
bordet, hvorefter Djamal prøver at nappe ham i nakkeskindet og holde
ham ned mod bordet. Andre gange er det Scottie der flyver lige i
flæsket på Djamal for fuld hammer. Så Djamal nærmest vælter bagover.

Jeg har tænkt på to mulige scenarier:

1. Djamal er lidt sky, men vil meget gerne nusses. Og når vi er ude i
køkkenet specielt, hopper han op på bordet eller vaskemaskinen så han
kan blive nusset. I det hele taget er han ret nusselig. Men, så snart
Scottie dukker op, så er det som om at nusseriet ikke er sjovt mere,
og så går han ofte. Kan det være fordi Scottie simpelthen "fylder" for
meget ? Hvis f.eks. jeg nusser med Djamal, så er Scottie der på et
split-sekund for at se eller komme derop hvor vi nusser. Om så han
sover inde på tøjhylden, i klatretræet eller hvor det er. Swoosh, så
er der to katte. Det er lidt som om "du må ikke nusse Djamal, du skal
nusse mig !". Kan det ha' noget at gøre med at Scottie ikke er
kastreret endnu ?

2. Kan det være en kamp om mig, og min opmærksomhed ? Scottie ER meget
far-syg, og har det endda med at følge efter mig rundt i lejligheden.
Han vil ofte gerne være hvor jeg er. Djamal kan ligge hele dagen inde
på hjørnet af sengen (fordi jeg næsten altid har åbent vindue i
soveværelset vil jeg tro, så der er dejlig køligt), og så kommer han
ellers hvis jeg skal i køkkenet, eller hvis bare han lige skal ind og
se hvad der foregår. Han virker meget mere som sin egen, og tingene
sker for ham, når han har lyst til det. Det gør Scottie slet ikke.

Hmm... Spørg hvis der er noget I har brug for at vide for at komme
nærmere hvad der måske kan være "problemet". Jeg synes bare det har
været meget tydeligt specielt den sidste uges tid, og er lidt bekymret
for om den ene måske bli'r trynet af den anden. Problemet er at jeg
ikke helt kan tyde hvem der bli'r trynet af hvem ))

Jacob

Fra : Camilla Baird

Dato : 18-10-02 11:33

On 18/10/2002 10:14, in article d0gvqu8ql7vc4uh80dc7nnogaprtua30v9@4ax.com,
"Jacob Saaby Nielsen" <dont@think.so> wrote:

> [...]
> for om den ene måske bli'r trynet af den anden. Problemet er at jeg
> ikke helt kan tyde hvem der bli'r trynet af hvem ))

Det lyder ikke, som om der er nogen, der bliver trynet - det lyder, som om
de har et ganske "normalt" forhold. Hankatte vil til tider tage nogle
jagtture og brydekampe - så længe ingen af dem ser kuet ud eller får skader
(der flyver pels eller flyder blod) hygger de sig sikkert meget godt

Du nævner selv, at Scottie endnu ikke er kastreret (hvor gammel er han?), og
at han samtidig er begyndt at mjave - jeg tror, han er kønsmoden. Jeg tror,
det er en magtkamp, du ser for din øjne. Jeg vil foreslå, du kastrerer
Scottie - det tror jeg vil give mere ro i dit hjem efter lidt tid.

Det er også muligt, at Djamal er irriteret på Scottie, fordi Scottie hele
tiden blander sig, når du og Djamal har lidt "alenetid". Kan du prøve at
lukke en dør en gang i mellem, når Djamal kommer for at nusse, så Scottie
ikke kan forstyrre jer?
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 12:00

On Fri, 18 Oct 2002 12:32:37 +0200, Camilla Baird <mail@korat.dk>
wrote:

> [...]
>jagtture og brydekampe - så længe ingen af dem ser kuet ud eller får skader
>(der flyver pels eller flyder blod) hygger de sig sikkert meget godt

Det er også det jeg har tænkt, og derfor jeg har det rimeligt ok med
det. Men jeg skal være helt ærlig og sige, at jeg har bekymret mig
mest om Djamal, og at han får den opmærksomhed han skal have, nu hvor
Scottie trods alt bare tager den han vil ha'. Derfor har jeg også til
tider simpelthen bare ignoreret Scottie når han kommer, og er blevet
ved med at nusse og snakke med Djamal. Men på et tidspunkt går han jo
så af sig selv

> [...]
>det er en magtkamp, du ser for din øjne. Jeg vil foreslå, du kastrerer
>Scottie - det tror jeg vil give mere ro i dit hjem efter lidt tid.

Det har du nok ret i. Scottie er et halvt år, og jeg ved godt det er
ved at være tid. Men, som arbejdsløs er der ikke de store penge at
rutte med, desværre. Så det bliver først hvis det er nødvendigt, eller
jeg får et job (hvilket jeg da trods alt håber på sker forholdsvist
snart ). Tænk sig... arbejde må være skidt for Scottie. For
arbejde til mig = han får klippet klokkerne

> [...]
>lukke en dør en gang i mellem, når Djamal kommer for at nusse, så Scottie

Det er også det jeg har tænkt at han er. Og jo, jeg må prøve at se om
ikke jeg kan finde en måde vi kan få lidt alenetid på. For det er
tydeligt at se, at Djamal ikke gider mere så snart Scottie kommer. Men
når Scottie har sovet eller noget, har Djamal nogle gange sneget sig
hen til mig, og endda helt op på mit skrivebord, eller i mit skød
(hvilket jo var en stor oplevelse ).

Lidt tidligere da jeg sku' lave frokost, fór han også ud i køkkenet.
Og man kan se det på ham. Han kigger sig tilbage for at se om jeg
kommer derud også, hans ryg buer opad i ren forventning om at blive
nusset, og han kigger helt forvildet på mig og hopper så pronto op på
køkkenbordet og gnider tænder med kanterne på køkkenskabene. Det sjove
er så at han bliver nusset, og nogle gange går han bare lidt rundt, så
vil han ikke nusses så meget, bare være i nærheden.

Nåh, men nu må vi se hvordan det spænder af. Jeg er selv meget spændt
på ændringen når jeg får Scottie kastreret.

Jacob

Fra : Camilla Sivebæk Chri~

Dato : 18-10-02 12:28

Håber også at det spænder godt af. For at berolige dig lidt kan jeg sige at
jeg har haft lidt det samme problem her. Lillemis elsker at blive nusset men
gik også når Keshna kom og hvis han ikke gik kilede hun sig ned mellem ham
og mig eller direkte skubbede ham ned. Lillemis var også ret sky men er af
en eller anden grund i dag ikke sky mere kan tværtimod godt lide at have
gæster o.l. for så er der jo flere til at nusse. Og samtidig med at han er
blevet mere fortrolig med mennesker er der også sket en forandring med
kattene. Nu har det en ordning med at ligge sig på hver sin side af mig - de
har åbenbart fundet ud af at jeg har to hænder

Det jeg selv gjorde for at hjælpe det lidt på vej var at jeg i starten lagde
Keshna over på den anden side når hun kom, og i dag går det helt af sig
selv.

Det var vist en lang smøre, men håber det kan berolige dig lidt hvis du kan
finde rundt i mit indlæg.

Mvh
Camilla Christiansen

Fra : Britt Johannesen

Dato : 18-10-02 12:50

Hej Jacob

Jeg kan også kun berolige dig, jeg havde nemlig sammen problem med mine to
katte, den ældste (Chilli ) gik hver gang lillebror ( Monty ) blandede sig -
og det gjorte han hele tiden -. Han er nemlig også meget anmasende og
jalous.
Chilli fik aldrig en chance for at være alene sammen med mig, da hun ikke
ville dele mig med andre. De sloges også meget, dog aldrig alvorligt, men
meget forstyrende.
Nu har de snart levet sammen i 8 mdr. og har nu fundet magtbalancen- Chilli
styrer det hele, undtaget når det drejer sig om mad - i mellem tiden er
Chilli blevet neutraliseret, dette hjalp meget på kampene.
Idag kan både Chilli og Monty hygge sig med os, både alene og sammen. De
kæmper næsten hver dag, men det er helt tydeligt at det er leg - og der
bliver virkeligt fræset igennem - De sover og spiser fint sammen og er
blevet rigtig gode til at vaske hinanden.
Sidst vi var med Monty hos dyrelægen var det helt tydeligt at Chilli havde
savnet ham, da han kom hjem :)

Så jeg tror de finder tråden, de skal bare have lidt tid. Da Scottie er ved
at blive stor er Djamals position truet, derfor er han nok lidt på vagt,
skal lige vænne sig til at Scottie ikke er killing længere, og Scottie skal
lige lære at opføre sig som hankat. Men det bliver helt klart nemmere når de
begge er kastrater.

Held og lykke
Britt

Fra : Denise

Dato : 18-10-02 13:34

Hej Jacob
Jeg tror det er fordi Scottie skal kastreres, han har måske gang i noget
magtkamp og jeg ved ikke om kan kan udsende nogle dufte der gør, at Djamal
får lyster og vil parre Scottie. Vores gamle kastrat kunne også gå rundt og
sige sjove lyde, hvorefter den overfaldt og holdt fast i nakken på Blonde
(der ikke anede hvad der foregik, men bare lå stille Så det er måske
noget parringshalløj - ja jeg ved godt det er 2 hanner
Bare et vildt gæt, kan være andre opdrættere eller NP kan forklare.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 18-10-02 16:53

Hej Jacob
Tænk, da jeg svarede dig inde fra arbejdet, kunne jeg slet ikke se, at der
var nogle der havde svaret dig overhovedet. Det var grunden til jeg svarede,
men der var jo allerede masser af kvalificerede svar . TDC er da noget
underlig nogle gange, så nu bruger jeg sunsite herhjemme.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-10-02 14:48

Hej Jacob

Også her er din beretning ret velkendt _Begge_ mine er skrup-jaloux
når den anden bliver nusset. Ditte møver sig ind, Donna sidder og
nidstirrer en med et såret udtryk *suk* Også de andre ting kan jeg
genkende. Faktisk slog det mig at Scotties siameserblod måske er ret
dominerende i ham?
Putter de sammen ind imellem "kampene", for så tror jeg ikke det er så
alvorligt ment?

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 15:53

On Fri, 18 Oct 2002 15:47:50 +0200, Ann Rudbeck
<ann_rudbeck@yahoo.com> wrote:

>Putter de sammen ind imellem "kampene", for så tror jeg ikke det er så
>alvorligt ment?

Jeg ser dem faktisk aldrig putte sammen. I nærheden af hinanden ja,
men aldrig sammen.

NOGLE gange, specielt når jeg nusser en af dem, kan den anden finde på
at komme hen og slikke den der bliver nusset, i øret eller på hovedet.

Men tak iøvrigt alle sammen ! Det er dejligt at vide det trods alt nok
bare er et spørgsmål om tid (og penge) før den situation er overstået

Jacob - lettet

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-10-02 16:59

Hej Jacob

Djamal legede også meget vildt herhjemme, somme tider så tøserne hvæsede og
slog efter ham, men det var aldrig alvorligt ment.

Han prøvede også at hjælpe Djamilla, når hun var i løbetid. Desuden kan
parringsadfærd også bruges i en fredelig magtkamp.

Jeg synes du skal få Scottie kastreret hurtigst muligt, det koster under en
tudse inkl. øremærkning, og måske kan du få lov at afdrage. Der flyder jo
testetoron rundt i en hankat op til 40 dage efter kastrationen.

Det undrer mig, at Djamal stadig er så tilbageholdende, herhjemme skubbede
han jo alt og alle til side, så han selv kunne komme til.

Jeg synes ikke, din beskrivelse tyder på, de er uvenner.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 21:59

On Fri, 18 Oct 2002 17:58:37 +0200, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

>Jeg synes du skal få Scottie kastreret hurtigst muligt, det koster under en
>tudse inkl. øremærkning, og måske kan du få lov at afdrage. Der flyder jo
>testetoron rundt i en hankat op til 40 dage efter kastrationen.

460,- hos min dyrlæge for kastrering, og vist nok 120,- for
øremærkning mener jeg hun sagde. Så det er jo som sådan ikke det store
beløb, men idet jeg går arbejdsløs er det

>Det undrer mig, at Djamal stadig er så tilbageholdende, herhjemme skubbede
>han jo alt og alle til side, så han selv kunne komme til.

Det gør han for såvidt også her, men han udviser ret stor tålmodighed
med Scottie. Når Scottie f.eks. spiser hans mad og han selv vil ha',
så er der ingen kære mor, så er det bare væk.

Jeg ved ikke hvorfor han stadig er så tilbageholdende. Men det kommer
i perioder at han meget gerne vil i kontakt. Nogle gange vælter han
endda om på ryggen så jeg kan nusse ham på maven.

Men nu ser vi hvad der sker, når Scottie får klippet klokkerne. Hvis
han begynder at strinte, så bli'r pengene sgu' brugt uanset hvad ))

Jacob

Fra : Kate

Dato : 19-10-02 19:43

> Jeg ved ikke hvorfor han stadig er så tilbageholdende. Men det kommer
> i perioder at han meget gerne vil i kontakt. Nogle gange vælter han
> endda om på ryggen så jeg kan nusse ham på maven.

Jeg ved godt at din og Djamals situation er lidt anderledes end min og
Lante, idet han jo skulle hjem til 2 voksne katte. En eller anden sagde
til mig da jeg fik Lante at jeg skulle forvente op til ½ år før han
ville være 100% faldet til. Faktisk gik der flere måneder før jeg følte
at Lante stolede 100% på mig, så måske Djamal også bare skal ha' lidt
tid. Altså foruden at Scottie skal kastreres.
Andre har jo givet dig råd, så jeg ville bare dele den tanke med dig.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 19-10-02 20:49

On Sat, 19 Oct 2002 18:43:23 +0000 (UTC), Kate <joeyREMOVE@oliwer.dk>
wrote:

>Andre har jo givet dig råd, så jeg ville bare dele den tanke med dig.

Jamen ork, han har og får ikke andet end tid Så det skal såmænd
nok blive godt nok !

Lige her før var jeg i køkkenet. Det første han gør er at pile derud
fordi jeg overhovedet har retning mod køkkenet. Så går han lidt stift
på benene og siger små lyde og kigger sig bagud, og når han så ser jeg
skal derud, er det op på bordet, for så skal der nusses. Så går han
der og spinder og gnider tænderne mod kanterne på køkkenskabet

Han er sgu' sød... jeg tror bare Scottie skal blive lidt mindre
dominerende, for det er tydeligt at han så gerne vil, når han er
alene.

Jacob

Fra : Pia J

Dato : 20-10-02 21:12

> [...]
> Han er sgu' sød... jeg tror bare Scottie skal blive lidt mindre
> dominerende, for det er tydeligt at han så gerne vil, når han er

Jeg har jo 2 brødre på 4 måneder - og det er samme situation. Den ene er
meget påtrængende, spinder bare han ser en og kravler rundt på mig så snart
jeg sidder stille eller ligger på bordet ved siden af mig. Den anden er der
mere gang i, han spinder gerne når man nusser, men gider kun, hvis han ikke
skal ligge helt tæt og må voldbide mig i hånden samtidig... Kan ikke lide at
blive holdt fast, var skræmt lidt længere tid end sin bror da de flyttede
ind.

Men han kommer gerne og ligger ved siden af i sofaen om aftenen, bare man
ikke piller for meget. Og hvis Hannibal er optaget eller for en gangs skyld
tager en lur i hængekøjen, så kan han godt finde på at ligge på skødet og
sove til middag. Men han skal selv have lov at bestemme hvornår, og hvis
brormand så opdager det og kommer og mænger sig, så er Felix den der er
skredet igen. Hvis han var alene, ville han formentlig være mere kælen, men
det er som om han mener, drenge ikke må være for bløde Til gengæld
virker han også mere intelligent og bliver den bedste jæger tror jeg -
Hannibal har tendens til bildæk og hjulene roterer ikke helt så hurtigt.

:Pia