At tage en kat i nakken...
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 07:18

Hej alle,

hvordan er det lige med katte (halvvoksne og voksne) og det at tage
dem i nakken og sige NEJ som straf, hvis de bare ikke forstår at NU
stopper de.

Gør det mere ondt på dem end en killing ? Det ville jeg mene var
ulogisk.

Jeg ved godt det er en ydmygende ting for den voksne kat, da den jo
trods alt ikke er killing mere.

Nogen der har nogle input til det ?

Jacob

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-10-02 08:35

Hej Jacob
Du kan godt tage en voksen kat i nakkeskindet, du må
bare ikke løfte den i nakkeskindet, de fleste katte har
stadig lidt af deres killingereflekser dvs at lige som de
blev "rolige" når mor tog dem, så blive de det når vi tager
fat i nakken på dem, men aldrig løfte det er de blevet for tunge til og det
vil gøre ondt.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 09:01

Hey, og tak

Er det rigtigt hvad jeg har hørt, at det er en ydmygende affære for en
voksen kat, at blive taget i nakkeskindet ?

Er det i det hele taget brugbart som middel til at få katten til at
forstå, at nu er det NOK ?

Jacob

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-10-02 10:20

Katte er jo nogle "specielle" dyr, de bryder sig ikke om at
skulle gøre noget de ikke har lyst til, så der er nok lidt
om det, at det er ydmygende/krænkende for dem.

Jeg har haft held med at bruge det ved medicingivning
og kloklipning, når katten roterede rundt, havde 20 poter
og var rigtig usamarbejdsvillig, et godt tag i nakken og
*nej, så er det nok* det "kølede" dem lidt ned

Fra : Niels Peter

Dato : 18-10-02 11:09

"Jacob Saaby Nielsen" <dont@think.so> skrev i en meddelelse news:vqfvqucdpaktl5v3isl04ghcqbg4lsavan@4ax.com...
> Hey, og tak
>
> Er det rigtigt hvad jeg har hørt, at det er en ydmygende affære for en
> voksen kat, at blive taget i nakkeskindet ?

Nej, hvis det skal være ydmygende, skal man tage fat OG samtidig presse dens hoved ned mod underlaget. Det er det, en anden kat kan finde på for at sige "Her er det mig, der er boss".

> Er det i det hele taget brugbart som middel til at få katten til at
> forstå, at nu er det NOK ?

Det kommer an på. I kombination med skældud tror jeg, det er en dårlig ide, fordi katten vil opfatte det som modstridende signaler.
At blive taget i nakken vil som sagt udløse beroligelse (selvfølgelig er der undtagelser, det er jo katte vi snakker om , altså det stik modsatte af skældud.
Men hvis det, du har fået nok af, er at katten drøner rundt som et barn, der har fået for mange farvestoffer, kan det jo være en glimrende metode til at få den til at geare lidt ned ...

Niels Peter

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 11:52

On Fri, 18 Oct 2002 12:08:44 +0200, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Det kommer an på. I kombination med skældud tror jeg, det er
> en dårlig ide, fordi katten vil opfatte det som modstridende signaler.

Aah, godt input ! Det vil jeg huske på, og lade være med at tage
Scottie i nakken med mindre han bare lige skal geare lidt ned For
der har da været et par gange hvor "nu måtte han bare fatte at det der
sku' han ikke gøre", og jeg har taget ham i nakken og sagt NEJ.

Også godt at vide det med at samtidig presse hovedet ned. Det har
jeg nu godt nok aldrig gjort, men det kan vel være en nyttig
oplysning.

Jacob

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 19-10-02 12:26

Hejsa

Jeg vil lige blande mig i diskussionen.
Jeg har kun een gang taget lidt i nakkeskindet på min kat. Det var da han
skulle vaskes, og strittede meget imod.
Men jeg bryder mig ikke om det ellers.
Hvis han gør noget forkert, vil jeg hellere, med det samme, fortælle ham at
det må han ikke.
Et lille strint med en vandpistol har han stor respekt for, og så er det
vandpistolen han er "bange" for, og ikke mine hænder. Det foretrækker jeg.
Nu er det efterhånden nok bare at få vandpistolen til at knirke, så ved han
gør noget forkert. Det er heldigvis ikke så tit det sker.

Mvh. Morten

Fra : Niels Peter

Dato : 18-10-02 11:03

"Jacob Saaby Nielsen" <dont@think.so> skrev i en meddelelse news:5q9vqu00h6npa1fs78i9amh7ndf0fujfic@4ax.com...
> Hej alle,
>
> hvordan er det lige med katte (halvvoksne og voksne) og det at tage
> dem i nakken og sige NEJ som straf, hvis de bare ikke forstår at NU
> stopper de.

Hvis problemet er hyperaktivitet, kan det såmænd være nok blot at tage fat i nakken uden at skælde ud.
Det udløser en beroligende effekt stammende fra den gang, deres mor bar dem på den måde - naturen fandt hurtigt ud af, at det ville lette morens arbejde, hvis det udløste en beroligende refleks hos killingen.
Det er nok en blandt mange grunde til, at hannen tager fat her under parringen - for at berolige hunnen. En anden er, at ellers ville han falde af hele tiden, når hun stepper rundt ...

> Gør det mere ondt på dem end en killing ? Det ville jeg mene var
> ulogisk.

Det gør kun ondt (killing eller ej), hvis man *løfter* dem i nakkeskindet. Ikke hvis man bare holder der.

> Jeg ved godt det er en ydmygende ting for den voksne kat,

Ikke nødvendigvis - de fleste katte oplever i forvejen deres mennesker som en art morerstatning.
> da den jo
> trods alt ikke er killing mere.

I forhold til ejeren kan den som nævnt godt opfatte sig som sådan ....

Niels Peter

Fra : Nick Price

Dato : 18-10-02 11:57

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

parringen - for at berolige >hunnen. En anden er, at ellers ville han falde
af hele tiden, når hun stepper rundt ...

Det tror jeg sørme, at jeg vil prøve, når jeg kommer hjem i aften. Vores
lille ny er godt nok temmeligt overgearet - især lige inden vi skal sove, og
lige efter han er vågnet om morgenen.

Nick

Fra : Denise

Dato : 18-10-02 13:18

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> En anden er, at ellers ville han falde af hele tiden, når hun stepper
rundt ...

Får lige nogle billeder ind på nethinden - *LOL*

Hilsen
Denise

Fra : Pernille Scharff

Dato : 18-10-02 14:21

Hej Jacob,

vi bruger stort set kun nakkegrebet når kattene spræller for meget,
f.eks. ved vask, kloklipning eller alm. børstning. Det er som regel ret
effektivt til at få en "roterende" kat til at falde lidt til ro så man
ikke kommer til at klippe hele tåen af

/Pernille

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 15:49

On Fri, 18 Oct 2002 15:20:55 +0200, "Pernille Scharff"
<pernille@btob.dk> wrote:

> [...]
>f.eks. ved vask, kloklipning eller alm. børstning. Det er som regel ret
>effektivt til at få en "roterende" kat til at falde lidt til ro så man

Ok, men Scottie synes det er meget hygsomt at få klippet negle, det
har han intet imod som sådan. Jo, han gider ikke sidde der i alt for
lang tid, men ellers er det en ret stille affære.

Djamal har jeg dog ikke prøvet det på endnu, men jeg må sgu' indrømme
at jeg gruer for når jeg skal til det

Jacob

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-10-02 17:04

Du kan jo få hjælp 1. gang, så ser du hvordan han reagerer.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-10-02 21:54

On Fri, 18 Oct 2002 18:03:31 +0200, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

>Du kan jo få hjælp 1. gang, så ser du hvordan han reagerer.

Hehe, når jeg tænker på hvordan han reagerer på at blive taget op, så
kan jeg kun få skræk-scener om min forrevne arm når han skal ha'
klippet kløer

Han gider i max. 5 sekunder, så vrider han sig for at komme væk. Når
så han finder ud af at han ikke kan det, så prøver han MEGET at komme
væk

Da han sku' re-vaccineres måtte jeg holde ham i nakken mens dyrlægen
gav ham sprøjten. Det var han GODT nok ikke meget for. Jeg fik da også
et hvæs med på vejen da han var sluppet væk. Men han var nu go' igen
efter et par minutter, så skød han ryg igen og var lidt nusselig.

Jacob

Fra : Ann K.

Dato : 18-10-02 22:45

Hej Jacob.
Ang. det der med at klippe klør....
Flere herinde fra gruppen oplevede i allerhøjeste grad, hvad Namacoola
mente om at få klippet sine klør... hæ - det lød nærmest som om man på
grusomste vis, var ved at tage livet af hende!... Helle og Maj-Britt (=
prinsessens tidligere ejere) kan tillige fortælle laaaange
skrækhistorier om, hvordan man ser ud efter sådan en omgang!
Så det var med bævende hjerte, at jeg så i øjnene at jeg for eftertiden
_selv_ skulle foretage dette... overvejede faktisk om ikke man bare
skulle lade dyrlægen tage sig af det - hver gang! ;)
Heldigvis har Namacoola også sine anfald af nussesyge... og når hun er i
det humør, kan man få lov til at gøre næsten hvad som helst ved hende

Så jeg begyndte lige så forsigtigt med at holde omkring hendes pote -
bare i 2 sekunder i starten... senere udvidet til længere og længere
tid... jeg slap hende lige så snart hun viste at hun følte sig lidt
utryg - eller hvis bare hun ikke lige havde tid til det der pjat...
efter nogle dage forsøgte jeg så at trykke en af kløerne ud - igen i ca
2 sek.... Til sidst kunne jeg få lov til at trykke alle kløerne ud - og
så var det jo kun et spm om at sidde klar med klosaksen Igen tog jeg
kun én klo ad gangen - så første gang, jeg selv klippede hendes kløer,
tog det altså ca 3 dage...
Men jeg fik til gengæld ikke så meget som én skramme!
Og Namacoola hygger sig ganske gevaldigt, mens hun får klippet
kløerne... det skader nu heller ikke vores gode forhold, at hun får en
lille guf bagefter ;)

Måske var det en metode, du kunne bruge? Sådan et slag med sømposen er
trods alt ikke helt smertefrit

Mvh Ann

Fra : Helle Andersen

Dato : 18-10-02 23:00

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:aopvdg$gl$1@sunsite.dk...
> Helle og Maj-Britt (=
> prinsessens tidligere ejere) kan tillige fortælle laaaange
> skrækhistorier om, hvordan man ser ud efter sådan en omgang!

Nope, ikk' mig Hun var ikke specielt begejstret, men
ikke værre end hendes mor var, da hun var yngre - så jeg
har lært, at gøre det uden at få skrammer. Heldigvis er de
nu alle så vant til det, at det er pærenemt

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk