Jørgen Kristensen wrote:
> "Arne H. Wilstrup" wrote:
>>
>
>> Har i øvrigt lige været på et interessant "seminar" med linux-folk -
>> søde og rare mennesker, og jeg må nødtvunget indrømme, at der er
>> mange ting, der er fine ved linux -men der er stadig for meget
>> "hokus-pokus" omkring installationsprocedurer og enkelte
>> uhensigtsmæssigheder -men det var jo kun et styresystem, jeg
>> undersøgte. Der findes flere af slagsen.
>>
>> Det gør det imidlertid yderst vanskeligt - også for linux-folkene -
>> når det drejer sig om produktet til folkeskolen: hvordan kan man få
>> folkeskolerne til at indkøbe det, når den almindelige kommunale
>> embedsmand slet ikke kan holde rede på de mange distributioner?
>> Og hvordan stiller man sig på det politiske felt, når man hører at
>> man kan risikere at blive yderst afhængig af, at der sidder nogle
>> (gode) amatører, der fremover skal være ansvarlige for at skolerne
>> til stadighed kan anskaffe sig noget bestemt programmel? Og hvordan
>> sikrer man sig at eventuelle oversatte programmer fra f.eks.
>> Mikroværkstedet ikke kommer til at koste en bondegård?
>>
>> som jeg ser det, er styresystemet præget af nogle - skal vi sige -
>> overraskelser, der imidlertid gør det interessant som legetøj for
>> nørder og andre interesserede hobby-it-enthusiater, men jeg tror at
>> det vil vare forholdsvis længe før det bliver "modent" nok til
>> folkeskolen.
>>
>> Jeg blev på mødet fascineret af de mange genkendelige ting i Linux
>> (Mandrake) og alle de mange "godter" der befinder sig i systemet. Men
>> jeg konstaterede også at det var de tekniske muligheder og det
>> arbejde, der er gjort for at få det til at fungere, der imponerede
>> ´mig - det er stadig for vanskeligt for Maren i Kæret at håndtere.
>> Mine tidligere argumenter om at det er lettere at installere Windows
>> end Linux fik i første omgang en bekræftelse, da jeg fik problemer
>> med at installere en distribution hentet fra nettet og som lod sig
>> installere uden videre på en standardmaskine, medens min bærbare
>> gjorde vrøvl. Og man manglede at tydeliggøre ram-kravene til
>> maskinen førend ´jeg kastede mig over installationen. Men en bedre
>> udgave gjorde udslaget -
>
> Lad os kalde tingene ved rette navn.
> Har jeg ret i at problemerne med den bærbare computer var at
> cdromdrevet ikke kunne læse de hjemmebrændte cdrommer uden læsefejl ?
Jeg har faktisk kaldt tingene ved deres rette navn: jeg har brændt
adskillige skiver på samme brænder eller andre - og ingen af dem har
haft besvær med at blive læst i den bærbare. Så hvad der er årsagen kan
man ikke uden videre udgrunde. Det kan være CD-rom-kvaliteten, det kan
være den bærbare, det kan være noget helt andet. Men det er ikke
centralt her. Bemærk min bemærkning: "Men en bedre udgave gjorde
udslaget - "
> Er det rigtigt at den bedre udgave var fra firmaet Linux Pusher
>
http://www.linuxpusher.dk/ og cdrommerne var brændt på kvalitets
> cdrommer af fabrikat "Verbatim"
Aner det ikke - jeg hæftede mig kun ved at den anden brænding kunne
installere det nogenlunde problemfrit.
>
> Jeg glæder mig til at se din vurdering af kontorprogrammerne fra
>
http://www.openoffice.org/ og det bliver interresant at se om du kan
> bekræfte at tekstfiler fra Microsoft Works kan læses med Open Ofice
> Writer.
Jeg benytter mig af Microsoft Word -og jeg skal da gerne forsøge at lave
en sådan test på et tidspunkt.
>
> En af de fordele jeg ser ved at anvende kontorprogrammerne fra
>
http://www.openoffice.org/ er den at eleverne fuldt lovlig kan
> indstallere de samme programmer på hjemmecomputerne.
Ikke nødvendigvis en fordel: hvis eleverne ikke kan installere
programmet nogenlunde smertefrit, hvem skal så? Og hvem skal
vedligeholde det?
>
> Bruger man programmerne fra Microsoft Office er forældrene nødt til
> at købe Microsoft Office. Prøv at orientere forældrene om de to
> muligheder (vise dem programmerne indstalleret på to forskellige
> computere så de selv kan prøve begge muligheder)
Nej, det vil jeg ikke- for det første skal jeg ikke promovere linux
eller andre produkter som vi ikke har i skolen, og for det andet er det
en ´tidsmæssig umulighed at forklare mere end 100 forældre, hvordan de
skal håndtere disse ting. Jeg får løn for mit arbejde - det indebærer to
forældrekontakter a 15 minutter pr. elev -og et forældremøde a to timer,
som skal deles med flere kolleger, hvor vi fortæller om fag og hvad der
ellers foreligger omkring skolevæsenets ordning.
Jeg får ikke løn for at være privatinstruktør for forældre eller deres
børn.
Hvis kommunen vil betale mig for dette, så er det naturligvis en anden
sag - men som jeg allerede har understreget: jeg er ikke
linux-fanatiker -jeg har set på produktet, givet MIN personlige
opfattelse af det -hvilket jeg også har gjort her og på mødet i går -og
konklusionen er at det stadig ikke er modent nok til at indgå i
folkeskolen - hvilket jeg allerede har skrevet indtil flere "epistler"
om, hvorfor de ikke skal gentages her.
Jeg bemærkede i øvrigt at du selv havde besvær med at finde frem til
visse features via den grafiske brugerflade på trods af din erfaring med
det i længere tid, og at ham, jeg sad ved siden af forklarede at han
foretrak det tekstbaserede fordi han kunne en masse af kommandoerne i
hovedet.
Efter min opfattelse skal man naturligvis i vid udstrækning benytte det
grafisk baserede når det nu er der. Det er imponerende hvad man kan have
i hovedet af forskellige kommandoer, men det er ikke formålet her. Vil
du for eksempel forvente at eleverne skal lære alle de tekstbaserede
kommandoer som du kan for at kunne benytte produktet?
Skal vi ikke lige kalde tingene ved deres rette navn og indrømme at det
er et sjovt stykke legetøj, som sikkert en dag kan bruges af almindelige
brugere og dermed lærere og elever, men at det for indeværende ikke er
modent nok til at indgå på det niveau?
Jeg synes eller at det var det, de fleste af linux-folkene kunne blive
enige om: skal det ind i folkeskolen, må der altså bedre stabilitet og
bedre programudvikling til -og det er hverken noget vi som lærere kan
gøre ret meget ved eller bestemme i praksis.
Som lærer er jeg ligeglad med om der står en pingvin eller et vindue
eller et æble på pakken - blot det virker efter hensigten, og jeg er som
almindelig bruger flintrende ligeglad med om man kan være "smart" og
erstatte den ene fil med en anden for at få rettet nogle fejl i et
program og jeg er også ligeglad med om man kan have fire forskellige
skriveborde, flere forskellige tekstbehandlingsprogrammer, 8 forskellige
regnearksprogrammer, lydprogrammer, billedbehandlingsprogammer etc. Det
har jeg i forvejen set nok til. Mit favoritprogram består af
styresystemet med de væsentligste grundprogrammer (tekstbehandling,
regneark, database, billedbehandlingsprogram og adgang til printer,
scanner og kamera) - hvis det kan rumme det på en cd-rom eller en
dvd-skive er jeg udmærket tilfreds med denne grundindstilling.
Så skal det for mig som lærer give mulighed for at jeg kan istallere
diverse software -programløsninger, jeg måtte vælge til den aktuelle
fagrække. Og disse programmer skal være pædagogisk opbyggede, være på
dansk og holde sig til skoleloven og klare mål hvad angår
ikt-implementeringen i alle fag.
Jeg troede ellers at mit budskab var gået rent ind, da jeg så jer face
to face - skoleprogrammer til de forskellige fag - styresystemets navn
underordnet. Hvor er det mit budskab glippede?
>
> Hvor mange tror I der vælger OpenOffice.org ?
Aner det ikke - jeg vil se på det og komme med min vurdering - lige nu
har jeg 20 engelske stile at rette, så det bliver nok noget senere end
som så. Men jeg skal nok melde tilbage, når jeg har set på det.
>
> Tak for sidst Arne.
'
Selv tak!
>
> Det glæder mig at du tog imod tilbuddet fra foreningen SSLUG
> (Skåne Sjælland Linux User Group)
Når jeg ligefrem bliver udfordret sådan og så oven i købet kunne få min
ven med på ideen, så var det næsten for fristende at sige nej til !
--
Med venlig hilsen
Arne H.Wilstrup