Et matematisk symbol for "tæt på"!
Fra : Heureka

Dato : 17-10-02 21:26

Hejsa

Jeg er muligvis OT men tillader mig alligevel at stille spørgsmålet!

Jeg sidder og roder med noget statistik og har brug for et symbol som
fortæller at to værdier ligger tæt på hinanden. Mange vil ty til
\approx(imation) (Latex notation) , men den er nok for præcis i mit
tilfælde.

Jeg har lidt svært ved at forklare mig selv hertil aften så jeg tillader mig
at komme med et eksempel:

hvis vi har et udfaldsrum for en stokastisk variabel (lad os sige) [0 5] og
jeg udtager en stikprøve som giver anledning til følgende data {0.1 0.2 0.3
0.1 0.2 4 0.1} så er det jeg gerne vil skrive på matematisk vis at 4 ligger
tæt på 5 i forhold til de andre "udtagelse". Noget tegn der kan anbefales?

Håber mit indlæg kan godtages :)

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 21:39

Heureka skrev:

>fortæller at to værdier ligger tæt på hinanden. Mange vil ty til
>\approx(imation) (Latex notation) , men den er nok for præcis i mit
>tilfælde.

I gymnasiet skrev vi =~ dog med krøllen ovenover lighedstegnet.
Derfor bruger jeg det anførte symbol her på usenet til at betyde
"cirka lig med".

--
Bertel

Fra : Heureka

Dato : 17-10-02 21:52

Tak Bertel(har set dit navn så mange gange så jeg tillder mig at bruge dit
fornavn )

Jeg synes nu alligevel ikke det er helt tilstrækkeligt i mit tilfælde. Sådan
som jeg har brugt "dit" symbol har været i tilfælde hvor to tal ligger tæt
på et eller andet decimal og ikke i forhold til et udfaldsrum som i mit
eksempel.

Thomas

Fra : Thomas Krog

Dato : 18-10-02 00:32

> [...]
ligger
> tæt på 5 i forhold til de andre "udtagelse". Noget tegn der kan anbefales?

a << b
betyder normalt at a er væsentligt mindre end b

så hvad med:
|5-4| << s
hvor s er spredningen og |x| er den numeriske værdi af x.

Fra : Simon Kristensen

Dato : 18-10-02 10:06

"Thomas Krog" <rick@kampsax.dtu.dk> writes:

> [...]
> betyder normalt at a er væsentligt mindre end b
>
> så hvad med:
> hvor s er spredningen og |x| er den numeriske værdi af x.

Pas på her! Dette er ikke eneste betydning af <<. I Vinogradov-
notation betyder << "mindre end op til en konstant". Altså:

a << b hvis og kun hvis der findes et c>0 så at a <= cb.

Hvis det skrevne skal kunne læses af alle, bør notationen nok
forklares. Hvis du alligevel skal til det, kan du jo lige så godt
opfinde dit eget symbol.

Er fritekst ikke nok i dette tilfælde? Skal det forfattes i
matematiske tegn bliver det nok en ordentlig omgang.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-10-02 12:05

Simon Kristensen wrote:

> Pas på her! Dette er ikke eneste betydning af <<. I Vinogradov-
> notation betyder << "mindre end op til en konstant". Altså:

Næsten enhver notation kan betyde flere ting. Alligevel er det almin-
deligt at bruge << i betydningen »meget mindre end«. I denne betydning
kan symbolet naturligvis ikke defineres stringent (det er ret relativt

Lighedstegn med én to eller tre streger hvoraf nogle af stregerne er
krøllede, kan betyde masser af ting: Kongruens, ligedannethed, homo-
topi, homotopiækvivalens, homeomorfi, diffeomorfi, isomorfi og mange
andre former for »ækvivalens« efter forfatterens behag. Men det kan
også betyde »cirka lig med«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Simon Kristensen

Dato : 18-10-02 12:10

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Næsten enhver notation kan betyde flere ting. Alligevel er det almin-
> deligt at bruge << i betydningen »meget mindre end«. I denne betydning
> kan symbolet naturligvis ikke defineres stringent (det er ret relativt

Naturligvis. Jeg opfordrer derfor til at definere den anvendte
notation i fritekst. Er der brug for Vinogradov-notation andetsteds i
det skrevne, er det formodentlig dumt at bruge det til begge ting. I
artikler indenfor mit felt vil << forøvrigt altid blive læst som
Vinogradov-symbolet, men vi forsøger da at gøre opmærksom på det i
fritekst (i det omfang vi ellers kan huske (jeg er selv ret slem til
at glemme det)).

Venligst

Simon