Telia Bredbånd med alarmnet på samme linie~
Fra : Frans Meyer

Dato : 17-10-02 20:19

Kan det lade sig gøre?

Deres kundeservice var usikre på det.

vh
Frans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-10-02 20:25

"Frans Meyer" <frans@___-pc.dk> wrote in message
news:3daf0d1f$0$3361$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kan det lade sig gøre?
>
> Deres kundeservice var usikre på det.

Kræver Forsikringsselskaberne ikke forbindelsen på sin egen Linie?

Jeg mener, hvis man har TDC ISDN sammen med ADSL, at det godt kan lade sig
gøre.. Da den nye NT box, har nødforsygning til linien, og den kan sættet op
til at have størst priotet til ALARM linien.. Altså hvis begge linier bliver
brugt, så koblet alarmenopkaldet altid igennem.... Den løsning er vist
godkent... Men hæng mig ikke op på noget...

Fra : Frans Meyer

Dato : 17-10-02 22:11

> "Frans Meyer" <frans@___-pc.dk> wrote in message

> Kræver Forsikringsselskaberne ikke forbindelsen på sin egen Linie?

Jamen linien bruges idag til alm. telefoni - så den bruges ikke kun til
Alarm.

Jeg har dykket mere ned i det - og TDC skriver om deres:

""
Kan jeg bruge en linie, hvor der er tilsluttet en tyverialarm, til min
Pro@ccess ADSL forbindelse?
Det bedste er at anvende en linie, hvor der ikke er AlarmNet tilslutning.
Hvis der ikke er andre muligheder, så kan det godt lade sig gøre. Få
sælgeren til at notere det i bemærknings feltet på ordre blanketten, da det
er en fordel at teknikeren, der skal installere ADSL forbindelsen, er
opmærksom på, at der er en alarm på forbindelsen.
""

Ergo det kan lade sig gøre - og så kan Telia vel også!?

vh
Frans

Fra : Frans Meyer

Dato : 17-10-02 22:22

Og måske ikke alligevel:

<http://www.teledanmark.dk/menu/sm0835.htm>

""
Nyhedsbrev - Alarm-TeknikNet August 2002
Alarm & ADSL
Det er med beklagelse, at Tele Danmark må meddele, at der med øjeblikkelig
virkning spærres for oprettelse af AlarmNet og ADSL på samme linie. Der har
vist sig at være tekniske problemer, der besværliggør sameksistensen af
AlarmNet og ADSL.

Problemerne menes at være isoleret til, at visse typer af ADSL-filtre fra
Tele Dan-marks leverandører ikke lever op til kravene om at kunne
sameksistere med Alarm-Net.

For at undgå situationer, hvor kundernes alarmer ikke fungerer efter
hensigten, har Tele Danmark besluttet at spærre for oprettelse af AlarmNet
og ADSL på samme linie, samtidig med, at der er igangsat en intern
undersøgelse for at få klarlagt, hvor stort
omfanget af de tekniske problemer er, samt hvori de består.

Når resultatet af undersøgelsen foreligger, vil der blive taget stilling
til, om spærrin-gen skal ophæves eller ej. Det anbefales derfor, at kunderne
får deres alarm oprettet på en ISDN2 linie eller på en almindelig PSTN
linie - uden ADSL.

Da de tekniske problemer skyldes forhold hos vores leverandører, er Tele
Danmark ikke i stand til at kompensere kunderne for eventuelle ekstra
udgifter i forbindelse med oprettelse af alarm, hvis de er nødsaget til at
få etableret en ekstra linie pga. ADSL.
""

vh

Frans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-10-02 04:55

> [...]

kunderne
> får deres alarm oprettet på en ISDN2 linie eller på en almindelig PSTN

Jamen, så er det da bare at få konvateret til ISDN2.. SÅ for du en ekstra
linie med i købet

Fra : Frans Meyer

Dato : 18-10-02 12:16

> "Frans Meyer" <frans@_pc.dk> wrote in message

> Jamen, så er det da bare at få konvateret til ISDN2.. SÅ for du en ekstra
> linie med i købet

Desværre ikke - for Telia Bredbånd er kun til PSTN ikke ISDN.

vh
Frans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-02 12:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:aon2pn$hrc$1@tux.netsite.dk...
> [...]
sættet op
> til at have størst priotet til ALARM linien..

Du blander den offentlige alarmtjeneste (som er udenbånds) og
almindelige opkaldsrobotter sammen.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Kenny P.

Dato : 17-10-02 20:48

"Frans Meyer" <frans@___-pc.dk> wrote in message
> Kan det lade sig gøre?

Ved Telia bredbånd skal al telefoni køre igennem et filter for at filtrere
frekvensområnderne (upstream, downstream, telefoni) fra hinanden, det vil
sige at der kun må være 1 første stik (ADSL stikket).

Hvis alarmsystemet er koplet på samme linie som den alm. telefoni er der et
problem.
1) Hvis alarmsystemet får lov til at køre uden om filteret, bliver der 2
første stik (ADSL stikket og alarmsystemet), hvormed der kan opstå støj med
kroniske eller periodiske problemer som følge... støj på telefonien, udfald
på ADSL'en.
2) Hvis alarmsystemet kører gennem filteret skulle der ikke forekomme nogen
periodiske problemer eftersom der kun er et første stik (ADSL stikket) hvor
upstream-downstream-telefoni filtreres men til gengæld er alarmsystemet
pludselig afhængig af ADSL stikket samt kablingen til ADSL stikket (der så
gerne ikke skulle være trukket udendørs!).
/Kenny

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-10-02 20:54

"Kenny P." <The_Wirepuller@(no.spam)hotmail.com> wrote in message
> Ved Telia bredbånd skal al telefoni køre igennem et filter for at filtrere
> frekvensområnderne (upstream, downstream, telefoni) fra hinanden, det vil
> sige at der kun må være 1 første stik (ADSL stikket).

Nu er det godtnok et sammehængede frekvensbånd der bliver brugt til ADSL

> Hvis alarmsystemet er koplet på samme linie som den alm. telefoni er der
et
> problem.

Ja med forsikringsselskabet, der vil have vished om alarm systemet
fungere...

Kom til at tænkte på, hvis der kun er ALARM og ADSL på samme linie, IKKE
telefoni.... Så skulle den vel være godnok, da der vist altid skal være en
linie til rådighed.

> [...]
med
> kroniske eller periodiske problemer som følge... støj på telefonien,

Nu er det jo fagfolk der installere ADSL´en i boligen.. Så vidt jeg ved,
installere Telia stadig kun med tekniker...

Her trækket et kabel fra fordelerdåsen, til et accessstik ved ADSL´en...
Hvor der forbindes til delefilteret, og tilbage til nuværende telefon/alarm
system... Alt som virkede før, vil også virke efter installation af adsl med
tekniker.. Det er mere med gør det selv løsningerne.. Der er du inde på det
rigtige

Fra : Kenny P.

Dato : 17-10-02 21:19

> Nu er det godtnok et sammehængede frekvensbånd der bliver brugt til ADSL

Ja... Retter lige min formulering : upstream-downstream-telefoni til ADSL og
telefoni.

> med
> udfald
>
> Nu er det jo fagfolk der installere ADSL´en i boligen.. Så vidt jeg ved,
> installere Telia stadig kun med tekniker...

Ja og hvor er vi så henne? Så er vi ved en ADSL installation hvor
alarmsystemet kommer efter ADSL stikket med delefilter hvormed vi løber ind
i problemet med at alarmen bliver andet stik istedet for første. Det er ikke
sikkert forsikringsselvskaberne godtager dette.

> [...]
med
> tekniker.. Det er mere med gør det selv løsningerne.. Der er du inde på

Fin beskrivelse men det ændre ikke på det fakta at alarmen kommer ind efter
ADSL stikket med delefilter, hvilket måske er et problem med
forsikringsselvskaberne (næsten copy/paste).
/Kenny

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-02 10:12

no.spam skrev den Thursday 17 October 2002 22:19 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Fin beskrivelse men det ændre ikke på det fakta at alarmen kommer ind
> efter ADSL stikket med delefilter, hvilket måske er et problem med
> forsikringsselvskaberne (næsten copy/paste).

Men det rammer jo kun dem der har et forsikringskrav om at have alarm, eller
har billiger forsikring pga.alarmen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-02 12:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:aon4ge$rka$1@sunsite.dk...
> [...]
IKKE
> telefoni.... Så skulle den vel være godnok, da der vist altid skal

Snakker du udenbånds alarmnet eller primitive opkaldsrobotter her?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-02 12:17

"Frans Meyer" <frans@___-pc.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det lade sig gøre?

Som du selv skriver senere er der pt lukket for det.
Alarmnet kan sammenlignes med ADSL på den måde at alarmsignaleringen
foregår i et andet frekvensbånd end telefonien.
I starten dæmpede skillefiltrene ikke dette frekvensbånd men senere har
det vist sig at nogle skillefiltre alligevel gør.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Frans Meyer

Dato : 18-10-02 12:22

> [...]
> I starten dæmpede skillefiltrene ikke dette frekvensbånd men senere har
> det vist sig at nogle skillefiltre alligevel gør.

Aha... yes... så vi venter og ser hvad der udmeldes fra AlarmNet sektionen
hos TDC.

Kan man forstille sig at der er kommer en positiv liste - over hvilket
filtre som virker?

vh
Frans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-02 13:04

> Kan man forstille sig at der er kommer en positiv liste - over hvilket
> filtre som virker?

Jeg tror umiddelbart ikke det bliver tilladt igen.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Knud

Dato : 18-10-02 20:24

Er det ikke de færreste private, som har Alarmnet ? Den alarm jeg har fra
Falck/Securitas er tilkoblet den almindelige telefonlinie, men ikke
Alarmnet. Iflg. en tekniker jeg talte med fra Falck/Securitas skulle det
ikke give problemer at køres ADSL og en 'almindelig' alarm over samme linie.

Knud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-10-02 13:00

"Knud" <xxx@cc.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke de færreste private, som har Alarmnet ?

Jo, sandsynligvis.
Og derfor tror jeg ikke man vil ofre resurser på at vedligeholde en
positivliste, med alt det kræver af tests og dokumentation.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats