css menu
Fra : Miccel

Dato : 17-10-02 14:16

Jeg har et CSS-problem i min menu.

Hvordan får jeg css-bjælken (både den lyse og mørke) til at gå
hele vejen over i Netscape og Opera som den gør i IE ?
Link: http://www.absolut4u.dk

Hilsen Miccel.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 17-10-02 14:55

Miccel <miccel@ofir.dk> wrote in news:aomd66$3jr$1@sunsite.dk:

> Hvordan får jeg css-bjælken (både den lyse og mørke) til at gå
> hele vejen over i Netscape og Opera som den gør i IE ?
> Link: http://www.absolut4u.dk

Du kan ikke angive width på inline-elementer. Det må være en fejl i IE.
Brug eventuelt display:block; på dine links.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Miccel

Dato : 17-10-02 15:03

> Du kan ikke angive width på inline-elementer. Det må være en fejl i IE.
Det validerer da ellers fint (bortset fra nogle warnings:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.absolut4u
dk&warning=1&profile=css2

> Brug eventuelt display:block; på dine links.
Hvor mere præcis, og afhjælper det problemet ?

Fra : Miccel

Dato : 17-10-02 15:07

> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.absolut4u
> dk&warning=1&profile=css2

Hvad hulen er der galt med dette link ?
Nå, jeg prøver igen. Ellers prøv at validere manuelt :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-02 16:20

On Thu, 17 Oct 2002 14:07:17 +0000 (UTC), Miccel <miccel@ofir.dk>
wrote:

>Hvad hulen er der galt med dette link ?
>Nå, jeg prøver igen. Ellers prøv at validere manuelt :)
>
>http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.absolut4u.dk
>&warning=1&profile=css2

Mener du:
- ?

Nogle news-klienter har det med at hakke links i stykker

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-10-02 15:06

Miccel wrote in <aomfuf$gu5$1@sunsite.dk>:
> Det validerer da ellers fint (bortset fra nogle warnings:

Der er mange ting der ikke bliver fanget der. Fx. mørkegrå skrift på sort
baggrund kan næsten kun være en fejl, men det fanger den ikke. Den kan
heller ikke se noget problem i at din menu er blandet samen med en tabel.
Jeg kan ikke lige se formålet med den tabel, og foreslår at du fjerner den.
:)

> Hvor mere præcis, og afhjælper det problemet ?

I dine klasser, fx. menupunkt.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Miccel

Dato : 17-10-02 15:17

Hvorfor syntes du, tabellen skulle væk ?

Jeg har sat linkene i en tabel grundet den grå kant omkring med en vis
padding samt linkenes positionen på sitet.
Jeg kunne lave et fuldstændigt typografiark, men da vil sitet se for
forskelligt ud i forskellige browsere (mere end det gør nu) :)

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-10-02 15:22

Miccel wrote in <aomgnu$ke4$1@sunsite.dk>:
> Hvorfor syntes du, tabellen skulle væk ?

Fordi det ikke er en tabel. :)

> Jeg har sat linkene i en tabel grundet den grå kant omkring med en vis
> padding samt linkenes positionen på sitet.

Mener du den 1 pixels brede ramme omkring den hvide firkant? Det er da
nemmere at lave med CSS, end med en tabel.
Og så synes jeg det bliver endnu mere underligt, hvorfor putte hvert punkt i
sin egen celle?

> Jeg kunne lave et fuldstændigt typografiark, men da vil sitet se for
> forskelligt ud i forskellige browsere (mere end det gør nu) :)

Gør det noget?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Rune Glerup

Dato : 17-10-02 15:16

Miccel skrev:

> Det validerer da ellers fint (bortset fra nogle warnings:
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.absolut4u
> dk&warning=1&profile=css2

<http://www.w3.org/TR/CSS2/visudet.html#the-width-property>:
“This property does not apply to non-replaced inline-level elements.”

Et replaced element er fx et billede hvor image-elementet i dokumentet
bliver erstattet af et billede. Et anchor-element er et non-replaced
element.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-10-02 15:24

Thu, 17 Oct 2002 13:15:50 +0000 (UTC), skrev Miccel
<miccel@ofir.dk>:

>Hvordan får jeg css-bjælken (både den lyse og mørke) til at gå
>hele vejen over i Netscape og Opera som den gør i IE ?

Bruger valid kode og ikke IEs fejlfortolkning, du kan ikke sætte
width på et a-tag, det er et inlineelement.

Du skal derfor lave det om til et blockelement og det gør du
sådan i dit cssark:

a.menupunkt {
color: #0046C5;
line-height: 18px;
text-decoration: none;
background-color: #FFFFFF;
width: 100%;
display: block
}

og tilsvarende i de andre.

Fra : Miccel

Dato : 17-10-02 15:27

Fra : Miccel

Dato : 17-10-02 15:28

> a.menupunkt {
> color: #0046C5;
> line-height: 18px;
> text-decoration: none;
> background-color: #FFFFFF;
> width: 100%;
> display: block
> }

Og så kan width godt komme med ?

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-10-02 15:28

Miccel wrote in <aomhdp$ng2$1@sunsite.dk>:
> Og så kan width godt komme med ?

Ja.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Miccel

Dato : 17-10-02 15:25

Tak for svarene.

display:block; var, hvad der skulle til.
Jeg vil også gå ind og rette CSS-width´en.