Når man for sine fisk hjem fra foretningen~
Fra : Chokmah

Dato : 17-10-02 11:54

jeg kan mærke jeg er ved at begynde at formulere mig lidt tåget
allerede inden jeg begynder at skirve så bær lidt over med mig - men
der er så mange ting der overlapper hinaden i det her indlæg.

indledningsvist så vil jeg takke denne fortrinelige nyhedes gruppe for
de mange gode postninger -
jeg er dybt facineret af den enorme viden som denne gruppes skribenter
råder over !
der har inspireret mig til at tage mine akvarier lidt mere alvorligt
selv om de har ståed lidt i skyggen af min hund hun er 1½ år og det
første år der er mildst talt en del skønhedes fejl der skal rettes
også har mine parakitter fåed unger hvoraf jeg har beholdt en - den er
mildest talt også krævene :)

Nå så jeg tog ned og for at købe mig en sværdrager han til min ensomme
hun - de var dog udsolgte ved nørrebro rundel - men jeg har 2½ kg
planter som jeg tager ud til Bent med i dag - v trianglen så skal han
sgu også komme til at stå skole ret for den med kampfisken der kunne
skifte køn han bed mig på ærmet
selv om det logisk talt stadigt undre mig de små hanner der ligner
hunner ikke følger derres naturlige adfærd og kæmper til døden med
andre Hanner ( ? )

men til sagen - jeg plejer når jeg kommer hjem med posen at sætte
først posen over i akvariet for at gi den samme temeratur som der er i
akvariet - det ved vi well alle stort set man skal - så hælder jeg
vand fra akvariet op i posen så den kemi der er i akvariet ikke skal
komme som det store sjok for fiskene og efter 1-2 timer lukker jeg dem
så ud - er det ikke den bedste måde man kan gøre det på ?

men nu skal forskelige fisk well ofte have forskeligt vand milliue -
jeg kan se det er meget forskeligt hvordan de trives eller retter de
trives dem der er men - det er meget forskeligt hvor meget de yngeler
- det er nu ellers nemme fisk - menjeg havde en lang periode hvor mine
grønne sværdrager ynglede som besatte - men så gik det ligesom i sig
selv og der er kun en tilbage nu efter 4 år - så har mollyer og
sejlfinner ellers holdt akvariet stort set selvforsynene de sidste par
år - det synes så at være gåed lidt i står men så er mine gupyer
begyndt at yngle som gale - de er nu ikke specilt pæne - men ud kommer
de da.

findes der en måde hvor på man med noget hjemme kemi kan tjekke
hvordan tingene forholder sig i ens akvarie og i så fald hvad.

PT så er det vist lidt brandams agtigt - da jeg ikke har gjort så
meget ud af det de sidste par år - de for mad også hver 10-12 uge
skifter jeg ca 50 L på 200 L og fjerne de fleste af de planter der
ligger i overfladen - renser pumpen - som er groed samme med noget mos
jeg havde en gang - der plejede at ligge på bunden - fortrineligt til
ungerne til at gemme sig i - men med den hage at det går også ud hænd
af vejen og ligger sig som noget rådent stads på bunden der ikke er
til at fjerne - det er faktisk så gralt så jeg ikke kan have en suge
malle uden den dør af forgiftning - men mine kuli år klare sig fint
har haft dem i 5-6 år formoder det er tilvending og at resten af fiske
klare sig er nok fordi de er vand til det er født i det ( ? )

jeg har så et 30 L tilbage fra et forgæves forsøg med dværg guramier
og kampfisk - ja de troveds da i starten byggede reder og lagde æg -
fik ingen unger og døde så med tiden for mig også smed jeg et par guld
fisk i de her kugleformede lidt deforme nogen at se til man ofte ser i
bowler - der går de sammen med en jomfruelig guppi hun der røg som
unge med nogen planter over - well i det akvarie skiftede jeg også 1/3
vand i går smed nogen af planterne ud og satte en meget flot guppi han
over med mørk tyrkis blå farvede hale - lidt spændt på at se om der
kan komme nogen pæne unger ud af det.
menjeg ved så ikke om han klare sig i det vand der er ingen pumpe -
men om ikke andet så kan han well nå at bedægge hende inden han går
til - hvis det går så galt.

nok for nu -
som man kan læse er der en del spørgsmål flettet ind i beretningen her
- håber på noget feed back og lidt mere inspiration.

MvH
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Plesner

Dato : 17-10-02 16:35

> [...]
> planter som jeg tager ud til Bent med i dag - v trianglen så skal han
> sgu også komme til at stå skole ret for den med kampfisken der kunne

Husk lige at melde tilbage om Bent kryber til korset og indrømmer, at han
har budnet dig en historie på ærmet.

> selv om det logisk talt stadigt undre mig de små hanner der ligner
> hunner ikke følger derres naturlige adfærd og kæmper til døden med
> andre Hanner ( ? )

Det er nu ikke så usædvanligt. Hos nogle sværddragerarter er der også kun
en han i hvert akvarie, som udvikler sig med sværd og det hele. Hvis
denne han dør - eller bliver fjernet, er der en til, der udvikler hannens
karakteristika - og der er en del andre eksempler.

> [...]
> komme som det store sjok for fiskene og efter 1-2 timer lukker jeg dem
> så ud - er det ikke den bedste måde man kan gøre det på ?

Alt efter hvor sarte fisk det drejer sig om, og hvor stor forskellen er
på dit vand og det de kommer fra, så lyder det som udgangspunkt som en
god måde at gøre tingene på.

> [...]
> år - det synes så at være gåed lidt i står men så er mine gupyer
> begyndt at yngle som gale - de er nu ikke specilt pæne - men ud kommer

Hmmm... måske er det små ændringer i forholdene i akvariet, der gør, at
det ikke er de samme fisk der hele tiden klarer sig bedst...

> findes der en måde hvor på man med noget hjemme kemi kan tjekke
> hvordan tingene forholder sig i ens akvarie og i så fald hvad.

Jeg har ikke beskæftiget mig vandkemi i snart 15 år, så det er der sikert
andre her i gruppen, der er mere a jour med end jeg er.

> [...]
> ligger i overfladen - renser pumpen - som er groed samme med noget mos
> jeg havde en gang - der plejede at ligge på bunden - fortrineligt til

Umiddelbart ville jeg nok synes, at det var lidt i underkanten med dine
vandskifter, men hvis tingene i øvrigt fungerer, så skal du bestemt ikke
lave om på det. Der er ikke kun et rigtigt svar på, hvordan tingene skal
gøres.

> men med den hage at det går også ud hænd
> af vejen og ligger sig som noget rådent stads på bunden der ikke er
> til at fjerne -

Forstår ikke lige, hvad det er for noget - og hvorfor er det svært at
fjerne ?

> det er faktisk så gralt så jeg ikke kan have en suge
> malle uden den dør af forgiftning

Er du sikker på, at de dør af forgiftning ?

> - men mine kuli år klare sig fint
> har haft dem i 5-6 år formoder det er tilvending og at resten af fiske
> klare sig er nok fordi de er vand til det er født i det ( ? )

Det kan godt være fordi dine fisk er vant til det, men der er mange andre
muligheder.

> [...]
> vand i går smed nogen af planterne ud og satte en meget flot guppi han
> over med mørk tyrkis blå farvede hale - lidt spændt på at se om der

Nu har jeg for nylig i en anden tråd skrevet, at jeg synes det er en
dårlig ide med guldfisk under sådanne forhold, så det vil jeg ikke komme
yderligere ind på her. Guppyerne ville have det noget bedre, hvis de fik
hele beholderen for sig selv - slørhaler sviner en del og belaster dermed
også vandet meget.

> menjeg ved så ikke om han klare sig i det vand der er ingen pumpe -
> men om ikke andet så kan han well nå at bedægge hende inden han går
> til - hvis det går så galt.

Det er nok ikke iltfattigt vand, der er den største fare for, at han står
af.

> - håber på noget feed back og lidt mere inspiration.

Jamen det har du så fået.

Plesner

Fra : Chokmah

Dato : 17-10-02 17:36

On 17 Oct 2002 15:34:38 GMT, Plesner <you@wish.net> wrote:

>Husk lige at melde tilbage om Bent kryber til korset og indrømmer, at han
>har budnet dig en historie på ærmet.

det skal jeg sgu love dig for jeg tjekker om han er der inden jeg
tager derned :)

> [...]
>denne han dør - eller bliver fjernet, er der en til, der udvikler hannens
>karakteristika - og der er en del andre eksempler.

Nååe der af den gamle historie om sværdrager der skifter køn - hmm jeg
har da nu tit haft en 4-5 store hanner !

>Alt efter hvor sarte fisk det drejer sig om, og hvor stor forskellen er
>på dit vand og det de kommer fra, så lyder det som udgangspunkt som en
>god måde at gøre tingene på.

ja det virker da indtil vider - nu købte jeg nogen salt og peber
mollyer i går der er lidt sarte i forhold til de mollyer jeg ellers
har haft ellers har jeg bare været uheldig - men de sidste døde nu !
ret hurtigt !

>Hmmm... måske er det små ændringer i forholdene i akvariet, der gør, at
>det ikke er de samme fisk der hele tiden klarer sig bedst...

ja men det er nu sært med guppyerne for de plejer da at ku yngle i alt
- men ok det kan selvføligt være ungerne er blevet ædt - de er ikke så
hurtige som f.eks sværdrager unger er.

>Jeg har ikke beskæftiget mig vandkemi i snart 15 år, så det er der sikert
>andre her i gruppen, der er mere a jour med end jeg er.

hmmm jaeeee.... men ellers må man well kunne ringe ud på danmarks
akvarie ?

> [...]
>vandskifter, men hvis tingene i øvrigt fungerer, så skal du bestemt ikke
>lave om på det. Der er ikke kun et rigtigt svar på, hvordan tingene skal

altså de yngler jo og plnterne gror som bare den - jeg smider knap 1-2
kg ned til bent hver 3 md eller så for skilpaderne det lidt hænd af
vejen.

>Forstår ikke lige, hvad det er for noget - og hvorfor er det svært at
>fjerne ?

jamen det er simpelthænd akvarie mos det ligner lidt almindeligt mos
bare tynder stilke det ligner lidt hård meget tynd der er groed sammen
- men det går jo ud på et tidspunkt detvsære typisk det der ligger
inde i midten af klumpen også falder det ned i nogen store klaser hvor
det ligger og rådner - jeghar en akvarie støvsuger som jeg købte i
vitnam men mangler en *dims* men den første dyrehandler når man kommer
fra byen op af nørrebrogade kan skaffe den så jeg håber den kan gøre
det !

>Er du sikker på, at de dør af forgiftning ?

ja jeg kan snart ikke se hvad det ellers skal være de dør i løbet af
de første 14 dage jeg for dem og de er nu ellers sejlivede nok den
sidste jeg havde - havde jeg i godt well 7 år
altså borste fra dem der er døde.
ærgeligt jeg fik ellers nogen unger forærene....

>Det kan godt være fordi dine fisk er vant til det, men der er mange andre
>muligheder.

ja det er jo svært at sige med mindre man for vandet undersøgt - men
fisk og pader er jo generalt sejlivet hvis de ikke bliver udsat for
alt for drastiske omskiftninger.

> [...]
>hele beholderen for sig selv - slørhaler sviner en del og belaster dermed

ok jeg tror jeg smider dem over i den store det var såmænd bare fordi
jeg ikke brugte varme legemet og de kan tåle der er lidt køligt - men
har tilgengæld ikke godt af der er for varmt jeg mener faktisk den
største i Danmark var en sag på 2 kg der blev fanger i søborggård sø
tror jeg det var den var selvfølig sat ud men så den i Danmarks
akvarie for mere ind 10 år siden køn var den sgu ikke - men det var
godt nok stor !

>Det er nok ikke iltfattigt vand, der er den største fare for, at han står
>af.

Nahh men det skulle det ikke være har 1/3 af akvariet fyld med planter
der bare ligger så ....

>Jamen det har du så fået.

og jeg takker så mange gange

bedste hilsner
Bo M Mogensen

Fra : Plesner

Dato : 17-10-02 18:53

> Nååe der af den gamle historie om sværdrager der skifter køn - hmm jeg
> har da nu tit haft en 4-5 store hanner !

Nej det var nu ikke den histori, jeg tænkte på - den almindelige
sværddrager (hedder Xiphophorus helleri på latin) det er den man ser i et
væld af forskellige mere eller mindre kunstige varianter i butikkerne -
selvom den også i naturen findes i utroligt mange former. Jeg har selv en
variant fra Catamaco-søen i Mexico. Efter sigende skulle det være en af
de største varienter - både hanner og hunner skulle kunne opnå en samlet
længde på 16 cm. Nej jeg tænkte på andre naturlige former af
sværddragerer - det jeg beskrev gælder f.eks. for Xiphophorus montezumae
(Montezumae-sværddrageren), som er en sværddrager, men ikke samme art,
som den vi normalt ser - den har i øvrigt et noget længere sværd.

> [...]
> mollyer i går der er lidt sarte i forhold til de mollyer jeg ellers
> har haft ellers har jeg bare været uheldig - men de sidste døde nu !

Salt og peber mollyer er jo også en kulturform og mange af disse er
ganske enkelt mere sarte end deres vilde slægtninge.

> ja men det er nu sært med guppyerne for de plejer da at ku yngle i alt
> - men ok det kan selvføligt være ungerne er blevet ædt - de er ikke så
> hurtige som f.eks sværdrager unger er.

Tjah, nu er kulturguppyer gået hen og blevet en ret sart fisk i forhold
til den guppy, de er fremavlet fra.

> hmmm jaeeee.... men ellers må man well kunne ringe ud på danmarks
> akvarie ?

De ved sikkert en del om det - men jeg har nu aldrig prøvet at spørge dem
om den slags.

> altså de yngler jo og plnterne gror som bare den - jeg smider knap 1-2
> kg ned til bent hver 3 md eller så for skilpaderne det lidt hænd af
> vejen.

Hvad er det så for nogle planter ?

> jamen det er simpelthænd akvarie mos det ligner lidt almindeligt mos
> bare tynder stilke det ligner lidt hård meget tynd der er groed sammen

Tænker du på javamos ?

> [...]
> sidste jeg havde - havde jeg i godt well 7 år
> altså borste fra dem der er døde.
> ærgeligt jeg fik ellers nogen unger forærene....

Ancistrus-maller ? - ja de plejer at finde sig i det meste.

> Nahh men det skulle det ikke være har 1/3 af akvariet fyld med planter
> der bare ligger så ....

Lige præcis - jeg bruger ikke pumpe i de fleste af mine akvarier - men
har masser af planter.

Plesner

Fra : Chokmah

Dato : 18-10-02 18:15

>Husk lige at melde tilbage om Bent kryber til korset og indrømmer, at han
>har budnet dig en historie på ærmet.

ja forsøget er nu gjort - men det benægter han nu hård nakket han
nogen sinde har sagt og det må være mig der har mosforståed ham - det
er ikke utænkeligt !
sagen er i mellem et kuld af hunner er der som beskrevet før nogen
mindre hanner - det er de *hunner* han refere til han havde faktisk
lige fåed 75 *hunner* hjem fra tyrkiet hvoraf de næsten alla var
Hanner... men han var nu flink som altid og jeg fik et par rigtigt
pæne fisk i byt for min planter også ku jeg bare komme ned med nogen
vand prøver så skulle han nok måle om det var som det skulle være -
ellers man kan få sådan et sæt til 59 kr der måler ph værdi og nitrat
indhold i vandet men måneden har været tynget af udgifter så ....
jeg må forlade mig på kreative bytte løsning og mine medmenskkers gode
vilje
men den blå han jeg købte i forgårds den er sgu væk - men har nu
byttet mig til en gul en der virker lidt hurtiger og jeg spændt på at
se hvad der kommer ud af den yngel der med lidt held må komme med min
garentere jomgruelige hun med mindre den anden inden sin hurtige død
nåed at bedægge hende ?

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-10-02 00:49

"Chokmah" <chokmah@c.dk> wrote in message
> On 17 Oct 2002 15:34:38 GMT, Plesner <you@wish.net> wrote:
Klip
> [...]
> se hvad der kommer ud af den yngel der med lidt held må komme med min
> garentere jomgruelige hun med mindre den anden inden sin hurtige død

Hej Bo.
Beklager, men har dine kampfisk ikke bygget rede, og lagt æggene i det (sker
nok ikke lige i et selskabsakvarie), så kommer der nok ikke lige unger ud af
den han du mistede......
Hvilke fisk er det du helt nøjagtig har til at gå i det akvarie, hvor du
havde din blå han ???? For flere af de kampfisk man i dag, kan købe i
handelen har så lange "haler" at de ikke har en levende chance overfor de
lidt hurtige finnenapperne. De kan nemlig ikke svømme fra dem pga sit lange
slør....

Har du fået fingrerne i en gul han ???? Skynd dig at put ham i et akvarie
for sig selv !!!!!! Så du ikke også mister ham. Det er nemlig ikke særlig
tit man klarer at komme over en gul han i handelen.
Ellers held og lykke med yngelprosjektet med den nye hannen :)
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-10-02 01:16

Chokmah <chokmah@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1g0rused3gpqssuvhi5nqbr6q0l345tqa@4ax.com...
> [...]

> mindre hanner - det er de *hunner* han refere til han havde faktisk
> lige fåed 75 *hunner* hjem fra tyrkiet hvoraf de næsten alla var

Nu har jeg beskæftiget mig med hobbyen, mest på det private, men også lidt
på det kommersielle, og har aldrig hørt om at der skulle komme fisk fra
Tyrkiet.

Mon ikke det er nok en historie fra hans side?

Er der andre som har hørt om akvariefiske expørtører fra Tyrkiet?

Carsten

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-10-02 10:09

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aoq86u$2gl1$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> Mon ikke det er nok en historie fra hans side?
>
> Er der andre som har hørt om akvariefiske expørtører fra Tyrkiet?

Vedkommende har nok ment Tjekkiet! - Da der jo kommer en hel del fisk
derfra! :)

katja

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-10-02 13:45

KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aor7i0$11f0$1@news.cybercity.dk...

> Vedkommende har nok ment Tjekkiet! - Da der jo kommer en hel del fisk
> derfra! :)

Se det giver langt mere mening, selv om jeg ikke mener at have set
kampfisk på deres prislister.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 20-10-02 20:57

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tyrkiet.
>
> Mon ikke det er nok en historie fra hans side?

Jeg tror nærmere at det er endnu en af Chokmahs historier ??!!

Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 17-10-02 19:47

Chokmah <chokmah@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:624tqu81pj2dqk0089fhdb69k9ftogn3ab@4ax.com...
> [...]
> komme som det store sjok for fiskene og efter 1-2 timer lukker jeg dem
> så ud - er det ikke den bedste måde man kan gøre det på ?

Personligt er jeg lidt enig og så samtidig.. - gør du noget jeg aldrig ville
gøre!!
Det er udemærket det med at lægge posen i vand - sådan for at få udlignet
temperaturen - og det er måske også okay at tage akvarievand op i posen! -
men der stopper legen for mig! - jeg vil IKKE have noget som helst af
akvarievandet fra posen ned i mit akvarie! - det må dyrehandleren godt
beholde for sig selv! - Måske er jeg lidt sart på det område - men en del
dyrehandlere putter lidt forskelligt skidt i deres vand! og det ønsker jeg
simpelthen ikke at få med over i mit akvarievand - så jeg stikker simpelthen
en pote i posen og fisker fisken op.. og lader den dumpe ned i mit akvarie.

katja

Fra : Plesner

Dato : 17-10-02 20:09

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in

> [...]
> akvarievand - så jeg stikker simpelthen en pote i posen og fisker
> fisken op.. og lader den dumpe ned i mit akvarie.

Jeg kan godt se fornuften i det her - og har også selv gjort det i visse
tilfælde - men jeg kan samtidig også komme i tanke om en del fisk, der er
så sarte, at det ikke er nok, at vandtemperaturen bare stemmer nogenlunde
- mange andre ting omkring vandets værdier er ligeså vigtige eller endda
vigtigere.

Under alle omstændigheder er det en ting, man kan komme uden om, hvis man
ALTID kommer sine fisk i et karantæneakvarium i nogle uger, inden det
kommer over i det akvarium, hvor det skal gå. Jeg skal være den første
til at indrømme, at jeg bestemt ikke tilnærmelsesvis altid har brugt
karantæneakvarier - og det har også kostet nogle døde fisk, men hvis jeg
er det mindste i tvivl om, hvorvidt der er noget galt med vandet, mine
nye fisk går i, så kommer de for så vidt muligt i et akvarium for sig
selv.

Plesner