|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Marinisering af dieselmotor Fra : Peter
 | 
 Dato :  17-10-02 12:33
 | 
 |  | Hej gruppe
 Min båd - en 36' sejlbåd - skal have ny motor.(I nabolaget af 30 hk).
 MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
 SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
 eventuelt at købe
 en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.
 
 Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??
 
 På forhånd tak for hjælpen / Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  mogens (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : mogens
 | 
 Dato :  20-10-02 21:30
 | 
 |  | idet du bygger en ferskvandskølet maskine, er det ikke sså kompliceret.. det
 eneste der kommer i kontakt med med salt,, er indsugningsluften,,,, så vidt
 jeg ved om emmnet, er at de originale pakninger i en "land" maskine
 skal udskiftes med pakninger reststente for salt påvirkninger,,, forhør dig
 hos en marine specialist...
 
 
 m.v.h.
 
 Mogens
 "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
 news:aom3tp$hod$1@sunsite.dk...
 > Hej gruppe
 > Min båd - en 36' sejlbåd - skal have ny motor.(I nabolaget af 30 hk).
 > MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
 > SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
 > eventuelt at købe
 > en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.
 >
 > Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??
 >
 > På forhånd tak for hjælpen / Peter
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ole (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole
 | 
 Dato :  23-10-02 17:15
 | 
 |  | Hej Peter
 Hvis du køber en bilmotor, bliver du nødt til at skifte knastaksel og
 samtidig skal indsprøjtningspumpen justeres om, bilmotorer er beregnet til
 "meget let drift" og kan ikke tåle at køre næsten fuld gas i flere timer.
 Hvis du køber en industrimotor (de er beregnet til fra let til svær drift)
 slipper du for den investering, til gengæld får du også lavere ydelse.
 (Til eksempel er Volvo Penta 161 på ca.350KW eller 480hk i svær drift og
 ca.650hk til brug i lastbiler.)
 Derudover kommer kølevandspumpe til saltvand, varmeveksler til kølevand og
 motorolie, vandkølet manifold og udstødningsbøjning.
 God arbejdslyst.
 Hilsen Ole
 
 --
 Ps. hvis du kan bruge en ældre BMC på 38hk kan du kontakte mig på  mail:
 o.n.l@mail.dk
 
 
 "mogens" <mogens@privat.dk> skrev i en meddelelse
 news:3db31312$0$34837$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > idet du bygger en ferskvandskølet maskine, er det ikke sså kompliceret..
 det
 > eneste der kommer i kontakt med med salt,, er indsugningsluften,,,, så
 vidt
 > jeg ved om emmnet, er at de originale pakninger i en "land" maskine
 > skal udskiftes med pakninger reststente for salt påvirkninger,,, forhør
 dig
 > hos en marine specialist...
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Tersgov (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  21-10-02 00:46
 | 
 |  | 
 "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
 news:aom3tp$hod$1@sunsite.dk...
 
 > MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
 > SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
 > eventuelt at købe
 > en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.
 > Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??
 
 Skal det gøres ordentligt, er der nok ikke meget at spare i længden. Det
 afhænger naturligvis af, hvilken motor du vælger. Problemet er, at mange
 bilmotorer er konstrueret af mange forskellige metaller, hvilket kan udgøre
 en potentiel korrosionsrisiko.
 
 Endelig skal der jo konstrueres en adapter til gearet og denne pris afhænger
 af motoren og om der måske findes en færdig adapter/tegninger.
 
 Jeg ville umiddelbart anbefale de gamle Mercedes motorer, f.eks. OM 615. Den
 er på ca. 60 hk,  220 cc. Netop denne motor er meget hårdfør og nærmest
 uopslidelig. Du kan stadig få alle reservedele til den. Den sad bl.a. i de
 gamle 206 og 306 varevogne.
 
 Mange både har desuden en mindre motor i samme serie på 36 til 44 hk, det er
 samme motor, blot droslet ned i pumpen. Jeg kan ikke lige huske nummeret på
 den. Men denne motor er temmelig gammel, fra '50 erne og den er ikke så
 hårdfør som den anden. Til gengæld har Mercedes i Stutgart selv mariniseret
 den. En kammerat har lige fået totalrenoveret netop denne model, og jeg
 mener, han gav lidt over 30.000 for det. Det var dog inkl. en ny
 højtrykspumpe.
 
 Jeg ville umiddelbart mene, at du kan få en ny motor importeret fra england
 til en pris, som kun ligger en smule over, hvad det ellers vil koste dig at
 bygge een selv, når man samtidig tager i betragtning, hvad du skal bruge på
 reperationer de første par år.
 
 En kammerat købte en 25 hk til 43.000 inkl alt.. en anden kammerat købte en
 48hk til 50.000 osse inkl. alt.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  21-10-02 09:23
 | 
 |  | Hej Claus
 
 Jeg er interesseret i et evt "link" til de importerede engelske motorer.
 Er det noget du kunne fremskaffe?
 
 De motorer jeg havde i tankerne for marinisering er f.eks. Mitshubishi eller
 Kubota.
 De findes i forvejen som marine motorer, men bruges - så vidt jeg ved - også
 som industrimotorer
 i små vejmaskiner, generatoranlæg m.v.
 
 Jeg har tidligere været på nippet til at købe en Mitshubishi
 mener at prisen kun var lidt over 10.000
 (men er som nævnt helt uerfaren med, hvordan man får mariniseret sådan en
 fætter)
 
 Mvh. / Peter
 
 "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:aovf7g$gja$1@news.cybercity.dk...
 
 > Jeg ville umiddelbart mene, at du kan få en ny motor importeret fra
 england
 > til en pris, som kun ligger en smule over, hvad det ellers vil koste dig
 at
 > bygge een selv, når man samtidig tager i betragtning, hvad du skal bruge
 på
 > reperationer de første par år.
 >
 > En kammerat købte en 25 hk til 43.000 inkl alt.. en anden kammerat købte
 en
 > 48hk til 50.000 osse inkl. alt.
 >
 > Claus
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Tersgov (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  23-10-02 00:57
 | 
 |  | 
 "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev
 
 > Jeg er interesseret i et evt "link" til de importerede engelske motorer.
 > Er det noget du kunne fremskaffe?
 
 Ikke lige med det samme. Jeg aner nemlige ikke, hvem firmaerne er. Den ene
 motor var basseret på en Ford, og den anden på Kubota. Det varer noget, før
 jeg igen kommer ned i havnen, og jeg har tabt min telefon, så jeg har heller
 ikke deres telefonnumre, så jeg kunne ringe til dem..
 
 > De motorer jeg havde i tankerne for marinisering er f.eks. Mitshubishi
 eller
 > Kubota.
 
 Jeg tvivler altså på, at du kan marinisere dem selv og samtidig spare så
 meget, at det er umagen værd... Husk på, at alt det løse løber op..
 
 Der er en gut i Lynetten, som arbejder hos Citroen. Han får indimellem
 mulighed for at købe nye motorer til fantasipris. Han købte en Citroen
 diesel sidste år sprit ny for ti tusinde, men mariniseringen løb op i
 29.000. Bare til sammenligning...
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter (23-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  23-10-02 15:31
 | 
 |  | Jeg siger tak for indsatsen, og vil pusle videre med projektet.
 Skibet skal jo ha en motor
 
 / Peter
 
 
 "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:ap4okc$316a$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev
 >
 > > Jeg er interesseret i et evt "link" til de importerede engelske motorer.
 > > Er det noget du kunne fremskaffe?
 >
 > Ikke lige med det samme. Jeg aner nemlige ikke, hvem firmaerne er. Den ene
 > motor var basseret på en Ford, og den anden på Kubota. Det varer noget,
 før
 > jeg igen kommer ned i havnen, og jeg har tabt min telefon, så jeg har
 heller
 > ikke deres telefonnumre, så jeg kunne ringe til dem..
 >
 > > De motorer jeg havde i tankerne for marinisering er f.eks. Mitshubishi
 > eller
 > > Kubota.
 >
 > Jeg tvivler altså på, at du kan marinisere dem selv og samtidig spare så
 > meget, at det er umagen værd... Husk på, at alt det løse løber op..
 >
 > Der er en gut i Lynetten, som arbejder hos Citroen. Han får indimellem
 > mulighed for at købe nye motorer til fantasipris. Han købte en Citroen
 > diesel sidste år sprit ny for ti tusinde, men mariniseringen løb op i
 > 29.000. Bare til sammenligning...
 >
 > Claus
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per (28-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per
 | 
 Dato :  28-10-02 15:32
 | 
 |  | 
 
            Hej Peter.
 Har du checket brugt-priserne inden du går igang?
 Her er et af stederne til brugte motorer:
http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1 Mvh.
 Per
 "Peter" <peter@ishoejby.dk> wrote in message news:aom3tp$hod$1@sunsite.dk...
 > Hej gruppe
 > Min båd - en 36' sejlbåd - skal have ny motor.(I nabolaget af 30 hk).
 > MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
 > SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
 > eventuelt at købe
 > en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.
 >
 > Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??
 >
 > På forhånd tak for hjælpen / Peter
 >
 >
            
             |  |  | 
  Peter (31-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  31-10-02 17:30
 | 
 |  | 
 
            Ja lidt, men denne her kendte jeg ikke.
 Tak for linket / Peter
 "Per" <per.francke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:QTbv9.2808$Hy5.2362@news.get2net.dk...
 > Hej Peter.
 > Har du checket brugt-priserne inden du går igang?
 >
 > Her er et af stederne til brugte motorer:
 > http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1 >
            
             |  |  | 
   Sven Hansen (01-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Hansen
 | 
 Dato :  01-11-02 09:19
 | 
 |  | 
 
            Hej NG
 skulle jeg blande mig lidt i debatten, ville jeg vælge en Perkins 4 Cyl. de
 bruges stort set over alt. "Søg på nettet"
 Fordele: alt i mariniserings udstyr, reservedele er utroligt billig i
 England, eller hos den lokale Ferguson forhandler,
 kan få stumper i hele verden. "I yderste nødstilfælde kan reservedele købes
 hos Frede "fup" på Fyn "det meget dyrt"-
 de har en hjemmeside
 Erfaring har jeg fra mit eget skiv der fik en Perkins 6 Cyl i for et par år
 siden se hjemmeside
 ulempe ved Perkins. Den er Engelsk    --
  Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh
http://www.marineengine.com/
http://www.lancingmarine.com/   engelsk firma
http://www.fornaes.dk/index.htm  Dansk firma
 --
  Med sejler hilsen Sven Hansen
  E-mail: sven@hansen.tdcadsl.dk
  Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
 news:aprigj$rd3$1@sunsite.dk...
 > Ja lidt, men denne her kendte jeg ikke.
 >
 > Tak for linket / Peter
 >
 >
 > "Per" <per.francke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:QTbv9.2808$Hy5.2362@news.get2net.dk...
 > > Hej Peter.
 > > Har du checket brugt-priserne inden du går igang?
 > >
 > > Her er et af stederne til brugte motorer:
 > > http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1 > >
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
    Peter (01-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  01-11-02 21:42
 | 
 |  | 
 
            Alle tiders
 - Jeg troede slet ikke at nogen så så langt tilbage i listen -
 Fine links - de er nu blandt "foretrukne"
 Tak for hjælpen / Peter
 "Sven Hansen" <svhh@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3dc237e8$0$34788$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej NG
 > skulle jeg blande mig lidt i debatten, ville jeg vælge en Perkins 4 Cyl.
 de
 > bruges stort set over alt. "Søg på nettet"
 >
 > Fordele: alt i mariniserings udstyr, reservedele er utroligt billig i
 > England, eller hos den lokale Ferguson forhandler,
 > kan få stumper i hele verden. "I yderste nødstilfælde kan reservedele
 købes
 > hos Frede "fup" på Fyn "det meget dyrt"-
 > de har en hjemmeside
 > Erfaring har jeg fra mit eget skiv der fik en Perkins 6 Cyl i for et par
 år
 > siden se hjemmeside
 > ulempe ved Perkins. Den er Engelsk    >
 > --
 >
 >  Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh >
 > http://www.marineengine.com/ > http://www.lancingmarine.com/   engelsk firma
 > http://www.fornaes.dk/index.htm  Dansk firma
 >
 >
 > --
 >  Med sejler hilsen Sven Hansen
 >  E-mail: sven@hansen.tdcadsl.dk
 >  Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh >
 >
 >
 > "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
 > news:aprigj$rd3$1@sunsite.dk...
 > > Ja lidt, men denne her kendte jeg ikke.
 > >
 > > Tak for linket / Peter
 > >
 > >
 > > "Per" <per.francke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:QTbv9.2808$Hy5.2362@news.get2net.dk...
 > > > Hej Peter.
 > > > Har du checket brugt-priserne inden du går igang?
 > > >
 > > > Her er et af stederne til brugte motorer:
 > > > http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1 > > >
 > >
 > >
 > >
 >
 >
            
             |  |  | 
 |  |