Hvad er det for en motor ?
Fra : Grønne

Dato : 16-10-02 23:49

Hej alle motor eksperter...

Jeg har nu klikket mig gennem ca. 1000 cider på nettet for at finde lidt
info om min moske kommende motor.

Alt hvad jeg ved er at det er en Volvo Penta 10hk og den har et type nr. der
heder noget med FL-11321 og vist nok er en model 2002.

Jeg har postet et par billeder i dk.binaer.

Er der nogen der kan komme med lidt information ? Er det en god motor ?
Hvilken årgang ? Hvad skal jeg være opmærksom på ? Og hvad der ellers er vær
at vide ?

\Grønne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-02 01:01

"Grønne" <anders(fjern)@spejderweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der nogen der kan komme med lidt information ? Er det en god motor ?
> Hvilken årgang ? Hvad skal jeg være opmærksom på ? Og hvad der ellers er

Det er en Volvo 2001 ikke en 02. Den er som du skriver på 10hk og er fra
serien 2001 02 og 03. Volvo har selv produceret blokken og denne serie
regnes for nogle af de bedste motorer, volvo har produceret (når man taler
små motorer). Efterfølgerne 2010 20 og 30 er f.eks. ikke produceret af volvo
selv.

Det er en fin lille motor, nem at komme til, alt sidder på fronten. Den er
fra 87 eller 88 og blev i starten både solgt som ferskvand- og
saltvandskølet.

Der er på 2002 blevet observeret en del problemer med strålerne på
krumtap/gearaksel hvilket har resulteret i nogle temmelig omfattende skader
til følge. Problemet opstår, når motoren bliver 11-13 år. FTLF har skrevet
en del om problemet.

Jeg mener, at 2001 og 02 har samme gearkasse.

Jeg mener ikke, at motoren har nogle desiderede svage punkter, men
brændstofpumpen har det med at blive slidt temmelig hurtigt. Det kan ikke
betale sig at reparerer den, ny pumpe i stedet..

Claus