Forældermyndighed i 1840´erne?
Fra : Jette Pedersen

Dato : 16-10-02 20:58

Hvordan var reglerne for forældremyndighed omkring 1840 for "uægte børn"?

Jeg har en Cecilie Jensdatter som i ca. 1835 får en datter udenfor
ægteskabet med Claus Andersen.

Ved FT 1840 bor datteren hos sin mor, men ved FT 1845 hos sin far og dennes
kone Maren Jensdatter, hvor hun betegnes som "deres børn". Faderen var
allerede gift ved FT 1840, men da havde parret ingen børn.

Jeg er stødt på en del "uægte" i familien, men har ikke tidligere set, at
barnet er optaget i faderens "nye" familie. Moderen er stadig ugift i 1845,
men bor på sin brors gård sammen med hans familie og sin mor, så det er
næppe dårlige sociale kår, der har været årsagen.

Med venlig hilsen

Jette Pedersen
Kolding

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-10-02 23:24

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev Wed, 16 Oct 2002 21:58:16 +0200

>Hvordan var reglerne for forældremyndighed omkring 1840 for "uægte børn"?

Jeg ved egentlig ikke om der var nogen regler. Men i praksis var det
ofte et spørgsmål om ren og skær overlevelse - kald det yngelpleje om du
vil.
Altså at barnet blev anbragt hos nogen der havde mulighed for at
forsørge det, indtil det selv kunne begynde at gøre nytte for føden.

Det kunne være naboer, det kunne være nogen af moderens nære slægtninge.
Men det kunne også, som du her er stødt på, være den biologiske far,
hvis han senere blev etableret og måske ikke selv havde så mange børn.

På den tid var man jo endnu helt ikke kommet over de krisetider der
fulgte efter statsbankerotten. Store dele af landbefolkningen levede i
under økonomiske vilkår der var langt ringere end under hoveriet og
stavnsbåndet i slutningen af 1700 tallet.

Befolkningstilvæksten gjorde kun ondt værre, og der er også mange
'uægte' børn i den periode, så det var i mange tilfælde simpelthen et
spørgsmål om at få barnet anbragt et sted, hvor det kunne have det
nogenlunde indtil det selv kunne gøre nytte for føden.

--
mvh, A:\Feldborg