MS Windows
briani 27239
Problem med usb kort læser i win xp pro us
Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-10-02 17:55

Har lige installeret en PQI ekstern usb smartmedia/compact flash kort
læser på min fars pc.
Driverne er indlæst og maskinnen genkender de 2 ekstra drev med det
samme - og alt virker, der kan læses fra begge drev.

Men når så pc'en skal lukkes ned, så går den i hårknude, og fortæller,
at der er sket et hardware problem ved installation af den nye enhed,
og dette forhindre win xp pro i at lukke korrekt ned.

Jeg kan herefter kun lukke ned ved at tage strømmen på selve pc'en.
Prøver så at tænde pc igen, og det virker fint, lukker den ned -
virker fint. Prøver igen - og nu sker det samme ved nedluknign af pc -
den fyrser og kommer med samme besked.

PQI læseren gør altså systemet ustabilt - eller vel retter sagt
DRIVEREN.
Har prøvet at lede efter ekstra drivere på PQI website, men kan ikke
finde noget.
Hvis jeg fjerner enehden softwaremæssigt inde win xp inden nedlukning,
så lukkes der fint ned - så det er den, der giver problemet.

Hvad kan jeg gøre - nogne gode forslag - udover at købe en ny usb kort
læser ?

At skulle fjerne usb-stikket rent fysisk hver gang, eller tilslutte
det rent fysisk bag på pc'en er ikke en mulighed, da pc toweret står
nede på gulvet inde under et stort skrivebord.

HJÆLP !

Der er tale om en pc med PIII cpu, Win XP pro us edt., PQI EXTERN
smartmedia/compact flash USB læser.

Kind regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 16-10-02 18:08

Dr. Ralph skrev:

> [...]
> fortæller, at der er sket et hardware problem ved installation af
> den nye enhed, og dette forhindre win xp pro i at lukke korrekt

Der er tilsyneladende et generelt problem med USB-kortlæsere på
WinXP. Jeg har en bekendt som købte en Mr. Platinium kortlæser ude
i Bilka fornylig. Den kører sådan set fint nok, men hvis den sidder
i USB-stikket under opstart og nedlukning så kan det gå grueligt
galt. Som regel ender det i en eller anden tilfældig blå skærm
under opstart og hvis man forsøger at lukke WinXP mens kortlæseren
er koblet til, så låser Windows i 9 ud af 10 tilfælde.
Min egen kortlæser (Antec), har nogenlunde det samme problem.
Hvis den er koblet til, så vil WinXP Pro UK SP1 ikke lukke, men
siger at jeg skal frakoble kortlæseren først. (Det samme gælder
for øvrigt for Win2000 som jeg har installeret på et andet drev).

Jeg har løst det ved kun at koble USB-kortlæseren til når jeg skal
bruge den. Det er jo fordelen ved USB at du blot kan smide stikket i
og trække det ud igen mens Windows kører og med en USB-hub i soklen
af skærmen, er stikket nemt at få adgang til.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-10-02 19:03

> [...]
>og trække det ud igen mens Windows kører og med en USB-hub i soklen
>af skærmen, er stikket nemt at få adgang til.

OK, tak for info - min far har - som måske bekendt - overtaget min NEC
FP1375 22' skærm, men jeg anvendte aldrig usb hubs på den, da jeg
havde 4 i mit MOBO og et ekstra pci kort med yderligere 5 - men iflg
specs siger www.nec.se , at den skulle have 4 usb tilsutninger, 1 up
og 3 down - ved du, om man skal bruge den 1 up eller en af de 3 down
til en usb tilslutning af PQI usb læseren ?

Jeg sidder ikke ved skærmen lige nu - og kan derfor ikke tjekke det
selv - men vil da gerne høre om du ved det ?

Kind regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 16-10-02 19:36

Dr. Ralph skrev:

> [...]
>
> Jeg sidder ikke ved skærmen lige nu - og kan derfor ikke tjekke det
> selv - men vil da gerne høre om du ved det ?

Det tror jeg sagtens at han kan. Min skærm har 1 up og 4 down,
hvis jeg forstår up og down rigtigt i USB-sammenhæng. Jeg har et
kabel gående fra usb-porten bagpå pc'en op til skærmen og derefter
er det blot at koble usb-enheder på de 4 andre porte.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-10-02 19:54

> [...]
>kabel gående fra usb-porten bagpå pc'en op til skærmen og derefter
>er det blot at koble usb-enheder på de 4 andre porte.

Tak !
Kind regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : J. Jørgensen

Dato : 16-10-02 21:08

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så lukkes der fint ned - så det er den, der giver problemet.
>
> Hvad kan jeg gøre - nogne gode forslag - udover at købe en ny usb kort
Det er irriterende - jeg har selv prøvet det samme.
Man kan ikke undgå at glemme at fjerne den skide kortlæser, inden man lukker
ned for computeren.
Jeg var så heldig at bytte kortlæser med en ven.
Har nu en "Allnet 5 in 1" - den kører ME/XP og LINUX uden driver, og er
fuldstændig problemfri.
Jeg kan se på æsken at den har kostet kr. 398,00 fra EDB Kompagniet.
Ønsker du flere specifikationer, er jeg gerne til tjeneste.

> [...]
> det rent fysisk bag på pc'en er ikke en mulighed, da pc toweret står
> nede på gulvet inde under et stort skrivebord.

Det er muligt, idet du blot skal bruge forlængerkabler fast tilsluttet USB
portene.