Foto
IBM760 5420
Teil 3020
OSS (FAQ) for denne gruppe?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-10-02 15:54

Nu er jeg selv i den situation, at jeg står overfor køb af
digitalkamera. Jeg har tidligere hidset mig op over alle de trivielle
spørgsmål der kommer angående dette og jeg synes stadigvæk det er lidt
træls, fordi mange af spørgsmålene jo er de samme gang på gang.

Man kunne passende samle svarene på disse "Ofte Stillede Spørgsmål" og
henvise til den. Men hvem gider at lave den og vedligeholde den? Den
behøver ikke at være meget avanceret med hensyn til layout og smarte
effekter - den skal bare være effektiv, så man hurtigt kan finde frem
til svarene på sine spørgsmål.

Jeg er sikker på, at mange synes det er en god ide om nogen tog
initiativet og så sidder vi allesammen der og venter på at der sker
noget. Jeg har et domæne som ikke bliver brugt særligt meget endnu og
der er plads nok. Jeg kan også skrive HTML, så som en start påtager
jeg mig gerne at strække kølen.

Jeg kan starte med at stille nogle spørgsmål og så snart der er kommet
kvalificerede svar, vil jeg oprette en side.

1. Hvilken flashlæser skal jeg købe til mit Mutsihutsi 3000ZX? Når jeg
ser på diverse online shops, er der så mange forskellige typer, at jeg
bliver helt forvirret.

2. Hvilke erfaringer er der generelt med handel i f.eks. Tyskland?

3. Er der nogen der har noget godt eller skidt at sige om følgende:
- Guenstiger, Tyskland (http://www1.guenstiger.de)
- TECHNIKdirekt, Tyskland (www.technikdirekt.de)
- TopVision, Luxemburg (www.topvisionshop.com)
- Scandinavian Photo, Sverige (www.scandinavianphoto.se)
- Kamerahuset, Danmark (www.kamerahuset.dk)
- Er der flere der er interessante?

Forslag til flere spørgsmål udbedes venligst.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-10-02 16:42

On Wed, 16 Oct 2002 16:53:33 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:
>Jeg kan starte med at stille nogle spørgsmål og så snart der er kommet
>kvalificerede svar, vil jeg oprette en side.

Fint initiativ!

> [...]
>bliver helt forvirret.

>2. Hvilke erfaringer er der generelt med handel
på nettet?
Moms, garanti, told (EU-regler), Grey-market produkter,PAL- og/eller
NTSC-udgang

Ja fx (http://www.photoandmore.de/) og
http://www.digitaldepot.co.uk/

>Forslag til flere spørgsmål udbedes venligst.
Få Madsen til en gang for alle at forklare begreber som pixels,
opløsning, kompression og dpi.

Røde øjne
Filformater: Raw, Tiff, JPEG

Tom

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-10-02 22:24

Tom Wagner <tomwag@worldonline.dk> skrev:

>Få Madsen til en gang for alle at forklare begreber som pixels,
>opløsning, kompression og dpi.

God ide! Bare han gider - men det er jo en investering, på længere
sigt.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : ha

Dato : 16-10-02 19:06

> Forslag til flere spørgsmål udbedes venligst.

- Hvad er forskellen på smartcard og compactflash?
- Hvad er bedst, - flere små kort eller et stort?
- Hvad er en kortlæser?
- Hvor finder jeg driver til mit kamera?
- Hvilke batterier er billigst/bedst. Genopladelige eller?
- Hvordan fjerner jeg "røde øjne"?
- Hvilken (gratis) software kan lave resize af flere billeder på een gang?
- Hvor kan jeg få mine billeder fremkaldt via internet?
- Hvis jeg vil brænde mine billeder ned på en CD og lave et slideshow,
der også kan ses på en DVD-afspiller, hvordan gør jeg så det?
- Hvordan skal jeg arkivere mine billeder så de er nemme at finde igen?

mvh
ha

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-10-02 19:08

"ha" <not-me@dot.com> wrote in

> Hvor kan jeg få mine billeder fremkaldt via internet?
....Hvor er det billigst?
....Hvor er det bedst?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : John

Dato : 16-10-02 20:29

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> "ha" <not-me@dot.com> wrote in

> ...Hvor er det billigst?
> ...Hvor er det bedst?

Og hvilket digitalkamera er bedst ? *lol*
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-02 07:16

On Wed, 16 Oct 2002 20:06:14 +0200, ha wrote:

> [...]
> der også kan ses på en DVD-afspiller, hvordan gør jeg så det?
>- Hvordan skal jeg arkivere mine billeder så de er nemme at finde igen?

Gode og typiske spørgsmål. Nu mangler vi bare besvarelserne

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sinkbæk

Dato : 16-10-02 19:28

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> noget. Jeg har et domæne som ikke bliver brugt særligt meget endnu og
> der er plads nok. Jeg kan også skrive HTML, så som en start påtager

Hej!

Hvis du gerne vil have hjælp til programmering (kan selv PHP) - er det et
projekt jeg gerne vil hjælpe med at få på benene.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-02 07:16

On Wed, 16 Oct 2002 20:28:23 +0200, Sinkbæk wrote:

>Hvis du gerne vil have hjælp til programmering (kan selv PHP) - er det et
>projekt jeg gerne vil hjælpe med at få på benene.

Mit domæne indeholder desværre ikke mulighed for ASP/PHP, så lige her
og nu, er det ikke aktuelt.

Jeg ser dog mit initiativ som et startskud og håber at det vil modnes
og udvikles med tiden og så vil det da være relevant at lægge det ud
på et sted hvor man kan lave databasestrukturer og forskellige former
for søgning m.m., for en omfattende OSS vil sikkert hurtigt blive
uoverskuelig i plain HTML.

I løbet af nogle dage vil jeg samle nogle spørgsmål og svar og smække
dem op på mit domæne og offentliggøre adressen. Så kommer der
forhåbentlig gang i bidragene med såvel nye spørgsmål, samt gode og
kvalificerede svar. I mellemtiden kan I jo spekulere på hvordan en
sådan OSS-side kan/skal håndteres fremover:

- Er der nogen der vil medvirke som emneredaktører?
- Er der nogen der vil stille et domæne med PHP til rådighed?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sinkbæk

Dato : 17-10-02 08:13

Kurt Hansen skrev:
> - Er der nogen der vil medvirke som emneredaktører?
> - Er der nogen der vil stille et domæne med PHP til rådighed?

Hej igen!

Jeg har et webhotel der understøtter PHP og der kan også bruges database.
Men mon ikke der skal oprettes et ekstra domæne på det webhotel? - har
tjekket - fotofaq.dk er ledigt til formålet. (nu skal det bare registreres)

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-02 09:27

On Thu, 17 Oct 2002 09:12:50 +0200, Sinkbæk wrote:

> [...]
>tjekket - fotofaq.dk er ledigt til formålet. (nu skal det bare registreres)

Ja, den slags fåes jo for få penge nu om dage, men hvem skal betale
registreringen af navnet og det løbende abonnement for et hotel? jeg
er ikke vild med reklamer, men hvis det drejer sig om under 100 kr. om
måneden til driften, vil en enkelt sponsor jo være nok.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Sinkbæk

Dato : 17-10-02 09:36

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> er ikke vild med reklamer, men hvis det drejer sig om under 100 kr. om
> måneden til driften, vil en enkelt sponsor jo være nok.

Vi kan sagtens finde noget der er billigere - der skal jo ikke bruges flere
100 mb.
Fx www.web10.dk eller www.wannafind.dk er ok udbydere. Prøv at kigge på
deres priser, yderst billigt.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-02 12:25

On Thu, 17 Oct 2002 10:35:38 +0200, Sinkbæk wrote:

>Vi kan sagtens finde noget der er billigere - der skal jo ikke bruges flere
> [...]

Jamen bestemt da, men stadigvæk: hvem skal betale - vil du?
Vi er jo ikke en forening med kassebeholdning og løbende kontingent.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Kjær

Dato : 17-10-02 12:35

> Jamen bestemt da, men stadigvæk: hvem skal betale - vil du?
> Vi er jo ikke en forening med kassebeholdning og løbende kontingent.

Jeg kan godt stille et "hotel" til rådighed på 100 MB og adgang til ASP og
SQL...PHP understøtter jeg ikke endnu desværre, med mindre der er nogen her
der kan hjælpe med opsætningen.

--
Mvh,

Peter Kjær
www.air365.dk - Dykkerklubben for alle certifikater.
www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning og UV-fotografering

Fra : Sinkbæk

Dato : 17-10-02 13:05

Peter Kjær skrev:
> [...]
> SQL...PHP understøtter jeg ikke endnu desværre, med mindre der er nogen

Jeg vil gerne hjælpe med opsætningen af Apache, PHP og Mysql - er det på
windows eller linux?

Kontakt mig evt. direkte.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-02 14:25

"Sinkbæk" wrote:

> Hvis du gerne vil have hjælp til programmering (kan selv PHP)
> - er det et projekt jeg gerne vil hjælpe med at få på benene.

Hvorfor ikke bruge http://www.digitalfotografen.dk/ - det står
faktisk klar til formålet, og jeg er næsten 100% sikker på at
Anders vil supportere ethvert tiltag omkring et foto-FAQ.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-10-02 22:05

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> hensyn til layout og smarte effekter - den skal bare være
> effektiv, så man hurtigt kan finde frem til svarene på sine

Jeg har forsøgt at lave et tilsvarende projekt med et batteri
FAQ, og det endte stort set om med at blive et en-mands-job,
s.v.j.h. så var der 3 fra gruppen som bidrog med info og rettelser.

Et køb af nyt digicam FAQ er langt mere omfattende, og da
udviklingen løber meget stærkt, så vil det blive svært at skrive
teksterne så generelle, at de kan holde i meget mere end et halvt
års tid.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-02 07:22

On Wed, 16 Oct 2002 23:04:32 +0200, Niels Ebbesen wrote:

>Jeg har forsøgt at lave et tilsvarende projekt med et batteri
>FAQ, og det endte stort set om med at blive et en-mands-job,
>s.v.j.h. så var der 3 fra gruppen som bidrog med info og rettelser.

Hvis du stadig har nogle tidssvarende tekster fra denne FAQ, vil du
måske donere dette materiale til den nye OSS?

3? Tænk, det ville jeg være tilfreds med i første omgang Som
initiativtager ender man som regel med at skulle gøre al arbejdet
selv, så de første 3 må gerne melde sig - eventuelt som ansvarlige
for et afgrænset område.

> [...]
>udviklingen løber meget stærkt, så vil det blive svært at skrive
>teksterne så generelle, at de kan holde i meget mere end et halvt

Jeg kan godt se at det kræver en finger på pulsen og at brugerne af en
OSS må forvente opdateret information. Nu er disciplinen jo imidlertid
netop "Ofte Stillede Spørgsmål" og hvis man begrænser det til det, er
sagen jo klar. Man kan jo barlade være med (i første omgang) at bringe
svar på mere end der bliver spurgt om

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-02 11:48

Kurt Hansen wrote:

> Hvis du stadig har nogle tidssvarende tekster fra denne FAQ,
> vil du måske donere dette materiale til den nye OSS?

Det ligger på nettet, så et link er alt hvad der behøves...

http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 17-10-02 16:24

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

Hvis du mener http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml og
http://www.lotte-m.dk/fotografi_klassisk_lys.shtml er brugbare,
er du velkommen til at linke til dem i faq'en.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-10-02 01:39

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> begrænser det til det, er sagen jo klar. Man kan jo barlade være
> med (i første omgang) at bringe svar på mere end der bliver

Jeg har tænkt over sagen, som tidligere nævnt så synes jeg at dit
forslag om et FAQ er en god idé.

Et FAQ en rigtig god ting, især hvis det er redigeret med omhu,
jeg har selv drømt om at lave et, men måtte erkende at jeg ikke
havde den fornødne tid, for et FAQ kræver løbende vedligeholdelse.

Men jeg har faktisk fået den idé, at man jo bare kan ta' de
spørgsmål der bliver stillet, og så de svar der bliver postet her
i gruppen, det kræver ganske vist noget redigeringsarbejde, men
det er ikke nær så tungt som at skrive artikler om hvert emne.

Jeg håber at du vil gå igang og være primusmotor på et FAQ, med
lidt held så skal folk nok begynde at blande sig, når du har
præsenteret et udspil.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-10-02 06:37

On Sat, 19 Oct 2002 02:38:57 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>i gruppen, det kræver ganske vist noget redigeringsarbejde, men
>det er ikke nær så tungt som at skrive artikler om hvert emne.

Ja, det er jo oplagt. Jeg kunne imidlertid godt tænke mig nogle
tilkendegivelser om hvorvidt man bare kan tillade sig at gøre det,
uden at spørge de pågældende?

>Jeg håber at du vil gå igang og være primusmotor på et FAQ, med
>lidt held så skal folk nok begynde at blande sig, når du har
>præsenteret et udspil.

Det er netop det der er mit udgangspunkt: At være primus motor
(foregangsmand/initiativtager), i håbet om, at nogen vil være med. Jeg
afgiver gerne opgaven helt eller delvist, f.eks. til emneredaktører,
og endelig kan det jo være det viser sig, at på trods af min gode
vilje, magter jeg ikke at gøre det godt nok.

I første omgang drejer det sig om overhovedet at få noget sat igang
som der kan bygges videre på - så må vi se hvordan det går.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lotte M

Dato : 19-10-02 14:57

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er jo oplagt. Jeg kunne imidlertid godt tænke mig nogle
> tilkendegivelser om hvorvidt man bare kan tillade sig at gøre det,
> uden at spørge de pågældende?

Indlæg på Usenet kan have værkshøjde, således skribenten
har ophavsret. For at være på den sikre side er det en god ide
at få tilladelse til et svar foreviges i faq'en - ophavsret eller ej,
så er det også det mest høflige.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-10-02 21:13

Kurt Hansen wrote:

> Ja, det er jo oplagt. Jeg kunne imidlertid godt tænke mig
> nogle tilkendegivelser om hvorvidt man bare kan tillade sig
> at gøre det, uden at spørge de pågældende?

Det kan jo forholdsvis nemt klares, for hvis du/vi (vi er dem der
hjælper til) lige poster et Re, med en bemærkning om at ekstratet
af en given tråd, er egnet for gruppens FAQ, så kan folk jo
brokke eller la' være.

Det udelukker naturligvis de gamle tråde, men det anser jeg ikke
som værende et problem, vi skal se fremad, og der kommer hele
tiden nye tråde med de gentagelser som er relevante.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-10-02 08:34

On Thu, 17 Oct 2002 08:15:47 +0200
Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> Gode og typiske spørgsmål. Nu mangler vi bare besvarelserne

Måske man skulle arbejde lidt med intentionen af faq'en. Det
bemærkes, at de foreslåede spørgsmål udelukkende omhandler digitale
emner - jeg mindes at der er flere websites, der behandler den slags
spørgsmål allerede :)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-02 09:25

On Thu, 17 Oct 2002 09:33:54 +0200, Thomas Heide Clausen wrote:

> [...]
[cut]

> [...]
>bemærkes, at de foreslåede spørgsmål udelukkende omhandler digitale
>emner - jeg mindes at der er flere websites, der behandler den slags

Det lyder da glimrende. Har du nogle links? Hvis de er på udenbysk,
kan man måske få lov at oversætte.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Madsen

Dato : 18-10-02 03:19

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> noget. Jeg har et domæne som ikke bliver brugt særligt meget endnu og
> der er plads nok. Jeg kan også skrive HTML, så som en start påtager

Nu har jeg ikke fulgt med i denne gruppe i ret lang tid, så jeg
kender ikke historien bag, men har tit undret mig over denne side:
<http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp> Hvorfor står den udfor
dk.fritid.foto inde på <http://usenet.dk/grupper.pl?seek=dk.fritid> ?

Kunne der ikke placeres en FAQ på den side, hvis der er behov for en
sådan?

Madsen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-10-02 10:50

Madsen wrote:

> Kunne der ikke placeres en FAQ på den side, hvis der er behov
> for en sådan?

Hvis denne gruppe laver et FAQ, så kan den sagtens få et link på
www.usenet.dk - det er der mange andre grupper der har.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen