hurtig hjælp er dobbelt hjælp - printersha~
Fra : Ole Rosted

Dato : 16-10-02 08:57

Hej,

Jeg har fåert den opgave - i den "rigtige" netværksmands fravær at
skifte server på et lokalt netværk der også har forbn. med Internet
gennem ADSL. Der er foruden et modem (tror jeg?) en lille 3 Com dåse
af en eller anden art.
Jeg troede, at hele kunststykket kunne klares ved, at jeg monterede et
netkort i den påtænkte server, installerede protokollerne og tage
stikket fra den gamle server og sætte i den ny.

Det virker også godt nok! Der er adgang til nettet fra alle (6)
computere, MEN der kan kun udskrives fra serveren!!(??)
Serveren har en laser printer på printerporten - de øvrige pc har i
printeregenskaber enten "printerport" eller strengen \\k1\hp
hvilket jeg ikke aner hvad betyder. Jeg ved heller ikke hvorfor de
ikke er sat ens op.

Serverens identifikation er: k1
workgroup: Datastue

De andre hedder k2 -> k5 - samme workgroup.

Der har før kunnet udskrives fra alle printerne. !!

Printer ikonerne på k2-k5) er nu gray'ed Alle pc'ers netwærk er sat op
med de samme protokoller og "fil og printer deling" er i alles netværk
oversigt.

Er der nogen der ud fra dette, kan give et hurtigt bud på, hvad jeg
har gjort forkert - og hvordan jeg retter det?

pc'erne kører alle win98.

Miot udgangspunkt var, at jeg ikke behøvede tænke på forbindelserne
mellem de 5 computere, der jo måtte være/var korrekt opsatte fra
starten, og at min indsats derfor begrænsede sig til at skifte stik
fra den gamle server til den ny, idet den gamles identifikation
indskreves i den ny, og at de samme protokoller (udover det ny
netkort) anvendtes.

Som sagt: det virker på nettet, men ikke på printerdelingen!(?)

Venlig hilsen Ole Rosted

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-10-02 10:18

Ole Rosted wrote:
> strengen \\k1\hp
> hvilket jeg ikke aner hvad betyder.

Det betyder printeren "hp" på maskinen "k1".

Er printeren sharet ud på serveren under navnet
hp?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Ole Rosted

Dato : 16-10-02 11:07

On Wed, 16 Oct 2002 11:17:51 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

Hej,

Tak for hurtigt svar!

>Det betyder printeren "hp" på maskinen "k1".

Det anede mig, men

>Er printeren sharet ud på serveren under navnet
>hp?

næppe - jeg har ikke gjort noget ved serveren andet end at installere
netkortet sætte det op i "NETVÆRK", skrive identifikationen ind og
sætte stikket fra den gamle server i den ny. Hvor sharer jeg printeren
ud?

Jeg påtog mig kun opgaven fordi jeg troede det stort set bestod i at
skifte stikket fra den ene til den anden. Jeg har ikke en pind
forstand på netværk, men er godt klar over det med identifikations
strengene. Men hvor printeren sættes til share som HP aner jeg ikke.

Eftersom der er netadgang fra alle computerne, kan man jo tale om en
betinget succes, men det var rart, om jeg kunne få printeren med på
spøgen.

Ole

Fra : Ole Rosted

Dato : 16-10-02 11:23

On Wed, 16 Oct 2002 11:17:51 +0200, Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

Hej igen,

>Er printeren sharet ud på serveren under navnet
>hp?

Dit spørgsmål fik mig til at lkikke på min printeropsætning herhjemme.
Her er intet netværk, men i printerens egenskaber -> detaljer er der
en knap: "Tilføj port".
Trykker jeg på den kommer der en menu, hvor netværksprinter er valgt
samt et felt, der kan udfyldes med: "Sti til netværksprinter" med
tilhørende browse knap.
Da jeg som sagt ikke har netværk herhjemme, kan jeg ikke se, hvilke
muligheder jeg vil blive præsenteret for i "hele netværket"
Er det den vej, jeg skal??

vh. Ole

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-10-02 11:57