Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
E-10 Manual Focus problem
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 16-10-02 07:31

Hej alle (om ikke andet alle E-10 ejere ),

jeg føler mig meget overbevist om at jeg har et af de E-10'ere med et
manuelt fokus problem. Symptomerne er nøjagtigt som beskrevet på
diverse websites:

Når jeg bruger manuel fokus og billedet er skarpt i søgeren, får jeg
uskarpe billeder.

Når jeg bruger autofokus, får jeg knivskarpe billeder, men i søgeren
er det uldent i kanterne.

Jeg tænkte på:

- Har nogen af jer et link til et sted hvor der evt. beskrives f.eks.
hvilken serie af E-10'erne der har denne fejl ? (F.eks. alle kameraer
i serien med serienr. XXXXXX)

- Har nogen af jer selv haft problemet, og i så fald hvad har I gjort
for at få det rettet ?

Jeg fik på et tidspunkt en mail fra Kjeld Grønberg der fortalte at
hans kamera havde samme problem, og en måde til at bestemme helt
nøjagtigt om man har problemet. Jeg kunne om ikke andet godt tænke mig
at høre fra Kjeld hvis han stadig læser gruppen her, for at høre
hvordan det gik med hans kamera. Jeg har sendt et par mails for at
høre, men intet svar. Det ku' jo være han bare har skiftet e-mail

Anyway, håber nogle af jer kan hjælpe ! Jeg er ellers meget glad for
kameraet (bortset fra access-tiderne når der skal gemmes billeder,
KÆFT hvor er det belastende !), men i GUDER hvor er jeg træt af ikke
at ku' tage billeder med manuel fokus.

Venlig hilsen
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-10-02 16:32

On Wed, 16 Oct 2002 08:30:39 +0200, Jacob Saaby Nielsen
<dont@think.so> wrote:

>Når jeg bruger manuel fokus og billedet er skarpt i søgeren, får jeg
>uskarpe billeder.
>
>Når jeg bruger autofokus, får jeg knivskarpe billeder, men i søgeren
>er det uldent i kanterne.

Du har vel indstillet søgeren til dit eget syn på diopterskruen ved
søgeren?
Prøv at søge i Olympus SLR Forum på dpreview.com så får du en masse at
vide om dit problem.

Tom

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 17-10-02 08:56

Tom Wagner wrote:

> Du har vel indstillet søgeren til dit eget syn på diopterskruen ved
> søgeren?

Ork, alting er prøvet. Der er ingen tvivl om at mit kamera har det
dejlige manual focus problem. Symptomerne svarer nøjagtigt til dem
alle andre har.

Noget helt andet er, at Olympus ingen steder beskriver hvor meget
et hak på diopter-ringen svarer til i brillestyrke, og det ikke har
været muligt for mig at finde ud af det.

> Prøv at søge i Olympus SLR Forum på dpreview.com så får du en masse at
> vide om dit problem.

Jeg har søgt diverse sites igennem for information, og kan finde mange
steder der beskriver problemet, men intet der kan bekræfte at problemet
er fra en bestemt serienummer-række.

Flere steder står der beskrevet at dem der har sendt kameraet ind, enten
har fået et "nyt" kamera (som typisk har været et ældre kamera), skræk-
historier om X antal reparationer umiddelbart efter hinanden, ventetider
og hvad ved jeg.

Men, det er jo i udlandet, og alt andet lige kan det jo være at Olympus
Danmark har en anden holdning til problemet

Med venlig hilsen
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Tom Wagner

Dato : 17-10-02 14:16

On Thu, 17 Oct 2002 09:56:16 +0200, Jacob Saaby Nielsen
<dont@think.so> wrote:

>Noget helt andet er, at Olympus ingen steder beskriver hvor meget
>et hak på diopter-ringen svarer til i brillestyrke, og det ikke har
>været muligt for mig at finde ud af det.
Det ved jeg heller ikke, men det har vel heller ikke den store
betydning, hvis den blot indstilles korrekt.

> intet der kan bekræfte at problemet
>er fra en bestemt serienummer-række.
Heller ikke her, kan jeg hjælpe dig.

> [...]
>har fået et "nyt" kamera (som typisk har været et ældre kamera), skræk-
>historier om X antal reparationer umiddelbart efter hinanden, ventetider
Ja, man hører jo naturligt nok mest fra de uheldige og utilfredse
brugere.
Her er lidt mere om problemet, men desværre ikke megen praktisk hjælp.
http://www.jphilarnold.com/e10focus/tests.htm

http://www.tokenasians.com/articles/e10faq.html#Q5

http://davidweikel.com/E10_samples/manual_focus/manual_focus.shtml

>Men, det er jo i udlandet, og alt andet lige kan det jo være at Olympus
>Danmark har en anden holdning til problemet
Jeg har ikke haft problemet, men har modtaget fin service fra Olympus
DK i anden sammenhæng. Jeg ville skynde mig at ringe til dem.

Tom