strømstyrke i ledninger til halogenpæ
Fra : Rune Zedeler

Dato : 16-10-02 01:22

Jeg har 6 20W-halogenpærer parallelforbundet opee i loftet.
Da halogenpærer kører på 12V må strømstyrken være 6*20W/12V = 10A.
Dette synes jeg lyder helt vildt og voldsomt.

Ledningen fra transformeren til den sidste pære er vel ca. 6m. Hvor
meget strømtab mon der sker i ledningen i forhold til i pærene (lad os
se bort fra at pærene sidder jævnt fordelt, således at der på den sidste
halve meter kun løber små 2A).

-Rune

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-10-02 04:39

Rune Zedeler wrote:

> [...]
> meget strømtab mon der sker i ledningen i forhold til i pærene (lad os
> se bort fra at pærene sidder jævnt fordelt, således at der på den sidste

Mener du tab. - I Watt.?

Hvis det er kobberledning er der ca. 17milliohm i 1m for 1mm2 tværsnit.
En kobbertråd på f.x. 5mm2 areal har dermed ca. 3,5mohm/m.

Med 0,5 m får du under 0,1W tab v. 2A.
Det er ikke så meget at man kan mærke en opvarmning.
Spændingsfald på ca. 14mV. Det er ikke meget.

Ohms lov gælder stadig. Det er derfor vi har relativt høje spændinger i
stikkontakten, ca. 230V.
Dermed er strømmen lavere end ved 12V, for samme efekt. Ca. 20 gange.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Rune Zedeler

Dato : 16-10-02 16:19

Jørgen Rasmussen wrote:

> Spændingsfald på ca. 14mV. Det er ikke meget

Tak for svaret (også til jer andre).
Tillægsspørgsmål: Hvis jeg havde 19 halogenpærer, kunne jeg så (med
fornuftigt resultat) serielforbinde dem og smide dem direkte i en
stikkontakt?

-Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 16:28

Rune Zedeler skrev:

>Tillægsspørgsmål: Hvis jeg havde 19 halogenpærer, kunne jeg så (med
>fornuftigt resultat) serielforbinde dem og smide dem direkte i en
>stikkontakt?

Ja. Jeg har det med 36 stk. 6 V-pærer.

--
Bertel

Fra : karamel

Dato : 17-10-02 00:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja. Jeg har det med 36 stk. 6 V-pærer.

Der er bare det problem, at hvis blot én eneste pære brænder...

Hilsen
Karamel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 07:13

karamel skrev:

>Der er bare det problem, at hvis blot én eneste pære brænder...

Ja, men man sparer trafoen og undgår den stærke strøm.

--
Bertel

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-10-02 14:23

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men man sparer trafoen og undgår den stærke strøm.

Til gendgæld har du et system det kan give en ganske betragteligt stød.

Normalt er lederne i de moderne halogenpære-systemer ikke isoleret...det
skal de være når du bruger 220V i systemet.

Hvis der sker en kortslutning er det jo heller ikke transformatorens sikring
der sætter grænsen for hvor meget energi der kan tappes.
De 19 pærer æder 380W(19*20W). Derfor er der sandsynligvis en sikring i
transformatoren der går ved et forbrug på 400-500W.

Sker det direkte i stikkontakten kan en kortslutning suge 2200W(plus det
løse) før sikringen i dit relæ går.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 15:06

Mikkel Christensen skrev:

>Til gendgæld har du et system det kan give en ganske betragteligt stød.

Jo, med det adskiller sig jo ikke fra normale netledninger.

>Normalt er lederne i de moderne halogenpære-systemer ikke isoleret...det
>skal de være når du bruger 220V i systemet.

Klart.

>Sker det direkte i stikkontakten kan en kortslutning suge 2200W(plus det
>løse) før sikringen i dit relæ går.

Det er da en ringe pris at betale for den mærkbare besparelse der
består i at man ikke har (endnu) en trafo til at ligge og spilde
energi. En kortslutning varer måske 20 ms og koster derved ca.
0,0012 øre i strøm.

--
Bertel

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-10-02 20:05

> [...]
> består i at man ikke har (endnu) en trafo til at ligge og spilde
> energi. En kortslutning varer måske 20 ms og koster derved ca.

Det er heller ikke prisen på en kortslutning jeg taler om.

Jeg mener bare at man skal være omhyggelig, som med alt andet hjemmefusk, da
den energi systemet kan frigive pludselig bliver 4-5 gange større.
Større U betyder større change for der kan springe gnister over en afstand
der ellers var for lille osv.

Pointen er at hvis du laver en fejl er det pludselig energien fra en hel
sikringsgruppe der kan blive frigivet hvor det før var meget mindre...
Det er jo også derfor el-installationer skal være godkendt (tag mig ikke som
el-lovens håndhæver der straffer ulydige folk med slag fra stokke, jeg laver
da også alt det jeg kan selv. Selvom det måske ikke er helt lovligt at sætte
en stikkontakt op)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 21:08

Mikkel Christensen skrev:

>Jeg mener bare at man skal være omhyggelig, som med alt andet hjemmefusk ...

Selvfølgelig. Jeg opfattede nu også Runes spørgsmål som
hypotetisk.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-10-02 15:25

Mikkel Christensen wrote:

> Til gendgæld har du et system det kan give en ganske betragteligt stød.
>
> Normalt er lederne i de moderne halogenpære-systemer ikke isoleret...det
> skal de være når du bruger 220V i systemet.

Tja, både høj strøm og høj spænding kan være farlige, men på hver sin
måde. Men da effekten er P=U·I, kan man jo ikke gøre både U og I lave
(så får man ikke ret meget lys ud af det).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-10-02 19:59

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, både høj strøm og høj spænding kan være farlige, men på hver sin
> måde. Men da effekten er P=U·I, kan man jo ikke gøre både U og I lave
> (så får man ikke ret meget lys ud af det).

Tjo, jeg prøver også bare at pointere at man normalt ikke kan få stød af de
12V i halogenpæresystemet.
Derfor er det ikke isoleret.
Men smækker man 220V i er det straks en anden sag.

Er det ikke 36V der er grænsen i skolernes fysiklokaler for hvad eleverne må
lege med?
Også selvom jeg mener grænsen for hvor man reelt kan mærke noget går på den
anden side af 50V.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 21:11

Mikkel Christensen skrev:

>Er det ikke 36V der er grænsen i skolernes fysiklokaler for hvad eleverne må
>lege med?

Nej, den er 24 V - men foretagsomme elever der tapper
vekselspænding mellem to faser kan komme op på 36 V hvis der er
24 V mellem 0 og en fase (så strengt taget er det forbudt med
mere end 17 V veksel).

>Også selvom jeg mener grænsen for hvor man reelt kan mærke noget går på den
>anden side af 50V.

Jeg har ladet mig fortælle at svagere spændinger kan forstyrre
hjertet hvis der er et uheldigt sammenfald af frekvenser og
omstændigheder.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 17-10-02 22:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har ladet mig fortælle at svagere spændinger kan forstyrre
> hjertet hvis der er et uheldigt sammenfald af frekvenser og
> omstændigheder.

Hvis man måler resistansen fra et sted på kroppen til et andet,
er målingen ekstremt afhængig af hudens resistans, da den er
den er langt større end resten af kroppens resistans.
Hvis man stikker fx. kanyler ind under huden vil det kræve
langt mindre spænding at slå et menneske ihjel. Derfor har
der altid været mere restriktive krav for el-installationer på et
sygehus end andre steder.

Ivar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-02 06:17

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

>Hvis man måler resistansen fra et sted på kroppen til et andet,
>er målingen ekstremt afhængig af hudens resistans, da den er
>den er langt større end resten af kroppens resistans.

Det vidste jeg egentlig godt, men jeg havde ikke tænkt nærmere
over det. Jeg har læst et skøn der sagde 7000 Ohm ved overgangen
mellem ledning og hud og 1000 Ohm gennem kroppen - i alt 15'000
Ohm ved et 'normalt' elektrisk stød.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 18-10-02 16:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har læst et skøn der sagde 7000 Ohm ved overgangen
> mellem ledning og hud

Resistansen er selvfølgelig afhængig af kontaktfladens areal.

En elektro-kardio-graf er et apparat til måling af hjerte-
musklernes bevægelser, det måler de strømme der opstår
i hjertemusklerne. Normalt benyttes tre elektroder, en på hver
af armene og en på venstre ben. Tidligere tiders dårlige
forstærkerteknik fordrede en meget lav modstand. Man satte
simpelthen hver af de tre ekstramitter ned i hver sin zinkbalje
med saltvand.

Her er et sådan apparat, fra en bog fra 1929:
http://ivarmagnusson.dk/ekg1929/

Ivar

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 18-10-02 18:16

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> over det. Jeg har læst et skøn der sagde 7000 Ohm ved overgangen
> mellem ledning og hud og 1000 Ohm gennem kroppen - i alt 15'000

Den holder for det meste ikke for fysiklærere!

Ihvertfald ikke den gang jeg gik i skole. Fysiklæreren gjorde altid
større modstand (Ohm'sk, altså) en eleverne.

Efter at have konstateret dette flere gange med forskellige lærere,
måtte vi konkludere at "noget" i fysiklærerens miljø øgede hans
elektriske modstand, og et ret godt bud på dette var kridtstøv fra
tavle+kridt. Der var faktisk _væsentlig_ forskel på lærere og elever.

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-10-02 23:02

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> wrote in message
> tavle+kridt. Der var faktisk _væsentlig_ forskel på lærere og elever.

Det afhænger også meget af hvor meget du klemmer sammen om
måleelektronerne...

Jeg kan variere modstanden mellem mine tommelfingre fra 150k til 2M5.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Søren

Dato : 24-10-02 07:43

> [...]

> elektriske modstand, og et ret godt bud på dette var kridtstøv fra
> tavle+kridt. Der var faktisk _væsentlig_ forskel på lærere og elever.

Ja, lærere er normalt ældre end eleverne og har ikke længere ungdommens
fugtige hud ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 24-10-02 07:48

Søren skrev:
> Ja, lærere er normalt ældre end eleverne og har ikke længere
ungdommens
> fugtige hud ;)

Så hvis nogen skulle finde på at sige: "Hvor ER du klam!", så er bør
det altså opfattes som en kompliment: "Hvor ER din hud ung og fugtig!"

Men ja, du har naturligvis ret.

-------
Tomas

Fra : Søren

Dato : 24-10-02 11:54

Hej Tomas,

> Så hvis nogen skulle finde på at sige: "Hvor ER du klam!", så er bør
> det altså opfattes som en kompliment: "Hvor ER din hud ung og fugtig!"

Nå var det det hun mente ;)

*LOL*

Ja ja, for den rene er alting rent :)

Fra : Ivar

Dato : 17-10-02 10:31

Rune Zedeler skrev:

> Tillægsspørgsmål: Hvis jeg havde 19 halogenpærer, kunne jeg så (med
> fornuftigt resultat) serielforbinde dem og smide dem direkte i en
> stikkontakt?

Det kan du godt, du skal blot være klar over at det er ulovligt,
med mindre du bruger materiel der er beregnet til 230V.
Du må altså ikke bruge de almindelige lampefatninger til
halogenpærer du kan købe i byggemarkeder.
Hvis din installation skal være forsvarlig, bliver den helt
sikkert dyrere uden transformer end med.

Ivar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-02 15:08

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

>Det kan du godt, du skal blot være klar over at det er ulovligt,
>med mindre du bruger materiel der er beregnet til 230V.

Hver lampe vil kun få et spændingsfald på 12 V og samme strøm som
ved den normale montering. Hvis en lampe springer, afbrydes
strømmen. Jeg kan derfor ikke se at man skulle behøve noget
særligt materiel - udover naturligvis at alle ledninger skal være
isolerede.

Tænk på en lyskæde til et juletræ. De fatninger kan ikke klare
230 V.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 17-10-02 17:12

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hver lampe vil kun få et spændingsfald på 12 V og samme strøm som
> ved den normale montering.

Det er ikke strømmen der er problemet, det er de 230V i forhold til
jord. For materiel til 230V er der regler for isolering, afstande til
metaldele m.m. Ved 12 V er der ingen krav til isolering, der behøves
faktisk slet ikke at være nogen.

Tidligere var juletræskæder altid med serieforbundne lamper. I dag
tror jeg typen med transformer er den mest almindelig. Lamper og
fatninger kan laves uhyre simple, når der ikke skal tages hensyn til
risiko for stød.

Jeg vil på det kraftigste advare mod at anvende materiel beregnet til
12V til 230V installationer. Glem ikke, at der hvert år bliver der dræbt
mennesker, pga. af ulykker med 230V. Især er kombinationen af 230V
og vand er farlig.

Ivar

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-10-02 20:09

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 12V til 230V installationer. Glem ikke, at der hvert år bliver der dræbt
> mennesker, pga. af ulykker med 230V. Især er kombinationen af 230V

En ting er jo også hvor vidt det er forsvarligt.
Noget andet er at forsikringen ikke dækker når du har lavet en ulovligt
installation.

Uanset om det teoretisk set er gjort mere kompetent end en elektrikers kunne
have gjort det.

De serieforbundne lydkæder du køber er jo også godkendte for at de må
sælges.

Fra : Ivar

Dato : 17-10-02 22:07

Mikkel Christensen skrev:

> De serieforbundne lydkæder du køber er jo også godkendte for at de må
> sælges.

I dag er der intet krav om Demko-godkendelse. Hvis du køber noget
el-udstyr, er det udelukkende op til producenten om det overholder
reglerne. Det er ikke et lovkrav med D-mærkning.
Demko er solgt til amerikanske UL.

Ivar

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-10-02 06:44

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
> Tidligere var juletræskæder altid med serieforbundne lamper. I dag
> tror jeg typen med transformer er den mest almindelig. Lamper og

Såååh... Jeg har endnu ikke set en eneste i handlen...

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-10-02 16:33

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Hver lampe vil kun få et spændingsfald på 12 V og samme strøm som
> ved den normale montering. Hvis en lampe springer, afbrydes
> strømmen.

Og til gengæld stiger spændingsfaldet over den sprungne lampe til de
fulde 230 V.

--
Henning Makholm "I stedet for at finde på en bedre plan havde de alle
sammen den frækhed at spørge mig, hvad *jeg* ville foreslå."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-10-02 12:54

Henning Makholm wrote:

> Og til gengæld stiger spændingsfaldet over den sprungne lampe til de
> fulde 230 V.

Ja. Men det er vel ikke særligt farligt når den strøm man evt. trækker
ved at kortslutte ledningerne ved den sprungne pære, skal gå igennem
alle de andre pærer? Hvad mon der sker hvis man propper fingeren ned
i fatningen til den sprungne pære og således kortslutter de 230 volt?
Ikke noget, vel.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 13:49

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Ja. Men det er vel ikke særligt farligt når den strøm man evt. trækker
>ved at kortslutte ledningerne ved den sprungne pære, skal gå igennem
>alle de andre pærer?

JO!

>Hvad mon der sker hvis man propper fingeren ned
>i fatningen til den sprungne pære og således kortslutter de 230 volt?
>Ikke noget, vel.

ZAP!

Spændingen fordeler sig i forhold til elementernes modstand (Ohms
lov). Derfor trækker menneskekroppen næsten den fulde spænding.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-10-02 14:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> JO!

> ZAP!
>
> Spændingen fordeler sig i forhold til elementernes modstand (Ohms
> lov). Derfor trækker menneskekroppen næsten den fulde spænding.

Du har vist ret.

Er din serielle kæde til 230 volt så alligevel uforsvarlig?

Hvis man i stedet lavede en serieforbindelse hvor der var en resistor
som var langt større end resistansen i en finger, så kunne man vel
berøre to elektroder med en spændingsforskel på 230 volt (i øjeblikket
lige før berøringen) uden at få stød.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-02 14:52

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Er din serielle kæde til 230 volt så alligevel uforsvarlig?

Ikke mere end en vilkårlig anden lampefatning hvor man får det
samme stød ved at proppe fingrene deri.

> [...]
>som var langt større end resistansen i en finger, så kunne man vel
>berøre to elektroder med en spændingsforskel på 230 volt (i øjeblikket

Ja, men det duer ikke til lampekæden fordi det (i praksis) ville
slukke forstrømmen.

--
Bertel

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 16-10-02 21:00

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med 0,5 m får du under 0,1W tab v. 2A.
> Det er ikke så meget at man kan mærke en opvarmning.
> Spændingsfald på ca. 14mV. Det er ikke meget.

Men hvorfra får du 5mm^2 i tværsnitsareal?
En typisk ledning i hjemmet (beregnet til 10A) er kun på 0,75mm^2.
De omtalte halogenpærer bruger dog ofte en form for stålwire som både
leder(den de hænger i) og den har et meget større tværsnitsareal(derfor har
du sikkert ret når du skriver 5mm^2).
Men så snakker vi jo heller ikke i kobber mere, og derfor vil modstanden, og
dermed tabet, være meget større.

Er formlen for tab i en leder ikke(?): P = R*I^2
R = 3,5mOhm/m*6m = 21Ohm
P = 21mOhm*10A^2= 2,1W
Men antageligt må det være meget større da det jo ikke er kobber der
benyttes.

Bemærk at jeg ikke er sikker på formlen for tab!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-10-02 00:23

Mikkel Christensen wrote:

> Er formlen for tab i en leder ikke(?): P = R*I^2

Jo. P = U·I = R·I² = U²/R
Her er U det (uønskede) spændingsfald over lederstykket alene. U er
*ikke* spændingsforskellen mellem de to ledere (hen over nyttekompo-
nenten).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-10-02 19:36

Mikkel Christensen wrote:

> Klip
> >
> Men hvorfra får du 5mm^2 i tværsnitsareal?
> En typisk ledning i hjemmet (beregnet til 10A) er kun på 0,75mm^2.

Det får jeg såmænd fra at det er 12V. Og dermed må tværsnittet være øget i
forhold til 230V.
Pga. højere strøm.
Der er jo kun et eksempel.! (han skriver jo ikke noget om tværsnit, såvidt jeg
husker)

> Er formlen for tab i en leder ikke(?): P = R*I^2

Jo, der er det _også_!

Men da U = R x I , kan du omforme det til udtrykket jeg bruger.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 09:37

Rune Zedeler skrev:

>Da halogenpærer kører på 12V må strømstyrken være 6*20W/12V = 10A.
>Dette synes jeg lyder helt vildt og voldsomt.

Det er det også. Det er derfor man opfordres til at sørge for at
alle forbindelser er 100 % i orden fordi der ellers let opstår
brandfare. Men det er rigtigt nok.

Strømtabet kan jeg ikke udtale mig om, men strømmen er ens i hele
kredsløbet. Det er spændingen der falder over en modstand.

--
Bertel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-10-02 12:21

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> Strømtabet kan jeg ikke udtale mig om, men strømmen er ens i hele

Der kan ikke tabes strøm i et lukket elektrisk kredsløb.

Fra : Thomas Steen Peterse~

Dato : 16-10-02 13:53

> [...]
>
> Strømtabet kan jeg ikke udtale mig om, men strømmen er ens i hele
> kredsløbet. Det er spændingen der falder over en modstand.

Ja, i et serielt koblet kredsløb.
Hér sidder halogenerne parallelt, og dermed er strømmen der løber i
ledningsstykket mellem den "sidste" og den "næstsidste" halogen lavere end
strømmen der løber i ledningsstykket mellem transformatoren og den "første"
halogen...

--
Mvh.
Thomas Petersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-10-02 14:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Strømtabet kan jeg ikke udtale mig om, men strømmen er ens i hele
> kredsløbet. Det er spændingen der falder over en modstand.

Strømmen er størst i »hovedledningerne« mellem transformatoren og den
første pære. (Det blev oplyst at det var en parallelforbindelse.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)