Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tiff el hvad?
Fra : Rune L. Christiansen

Dato : 15-10-02 23:26

Hvad er det mest fordelagtige format at arkivere billedfiler i, hvis de
senere skal kunne behandles i PS? Og scannes fra dias.

/Rune

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-10-02 23:41

"Rune L. Christiansen" <runelundsgaard@hotmail.com> skrev:

>Hvad er det mest fordelagtige format at arkivere billedfiler i, hvis de
>senere skal kunne behandles i PS? Og scannes fra dias.

Tjah - et eksplosivt emne. Jeg bruger png (24 bit), fordi det er
tabsfrit og alligevel kun fylder under det halve af tiff og godt det
halve af psd. Men EXIF-data går tabt, i det mindste ved
batch-konvertering.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-10-02 10:25

"Rune L. Christiansen" <runelundsgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er det mest fordelagtige format at arkivere billedfiler i, hvis de
> senere skal kunne behandles i PS? Og scannes fra dias.

Hvis de skal kunne scannes igen, er det vel bedst at gemme dine dias. Det
giver i øvrigt det bedste resultat, da du så kan scanne i den størrelse, der
er brug for.

Hvis billederne er efterbehandlet i photoshop, ville jeg gemme i .psd eller
..tiff mhp. at bevare justeringslag.

Det fylder godt nok en del, men lagermedier er efterhånden billige. Om du
vil ofre de ekstra penge, afhænger vel af billedernes formål.

Venlig hilsen
Henrik