CSS: kan man med css definere baggrundsfar~
Fra : Andreas Falck

Dato : 15-10-02 22:45

Jeg har forsøgt at gøre dette, men det er ganske enkelt ikke lykkedes
for mig!

Jeg har læst hvad jeg kunne finde, bl.a. på html.dk, men fandt ikke
noget der løser opgaven for mig!

Er der nogen der har gode forslag. (Og så skal jeg lige sige at jeg er
absolut nybegynder med CSS)

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/
og kom meget gerne med en vurdering i rette forum!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-10-02 23:10

Tue, 15 Oct 2002 23:44:44 +0200, skrev "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@get2net.dk>:

Øhh, hvad skal jeg citere?
Derfor er det en god ide ikke at skrive hele spørgsmålet i
subject, men skrive det i indholdet.

Subject: tabelfarver havde været bedre.

Det kan laves på mange måder med css.

eller tilsvarende med <table>

Bruger css i <head> eller på et særskilt cssark, så kan du lave
det med class, hvis ikke alle skal være ens.

..roed   {background-color: red}

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-02 08:49

[ ... ]
> Bruger css i <head> eller på et særskilt cssark, så kan du lave
> det med class, hvis ikke alle skal være ens.
>
> .roed {background-color: red}

Jeg kan ikke få dette til at virke

Jeg har i mit eksterne CSS-ark:

..tabel {
color: #98AD99;
}

..cel1bgr {
color: #006800;
}

Og i mit HTML-dok har jeg følgende:

width="90%">

align="center">

Dette virker ikke for mig, - men der er jo så meget jeg ikke fatter af
dette, og jeg er først lige begyndt at eksperimentere med CSS.

Jeg har fået CSS til at virke på fonte og jeg kan sætte og skifte
baggrundsfarve på <body>!

mvh
Andreas

Fra : Chrisser

Dato : 16-10-02 09:16

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i mit eksterne CSS-ark:
>
> .tabel {
> color: #98AD99;
> }
>
> .cel1bgr {
> color: #006800;
> }

[snip]

> [...]
> dette, og jeg er først lige begyndt at eksperimentere med CSS.
>
> Jeg har fået CSS til at virke på fonte og jeg kan sætte og skifte

Hmm, hvis du nøjes med at skrive color, så mener jeg at det er det samme som
at angive en farve på teksten, og hvis du pt ikke har noget tekst i din
tabel er det jo ikke nemt at se resultatet.

Prøv at rette det til background-color som Knud Gert Ellentoft også skrev.

Chrisser

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-02 10:11

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Prøv at rette det til background-color
> som Knud Gert Ellentoft også skrev.

Jeg havde også skrevet background-color i mit CSS-ark, men det
"smuttede" jeg skulle skrive det i mit indlæg.

Og af en eller anden mystisk grund så virker det nu, efter at jeg
havde genstartet min maskine 2. gang! Hm, windows?

Men mange tak for hjælpen til jer begge, - nu har jeg mod på at
fortsætte med at lære dette!

mvh
Andreas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-10-02 10:13

Wed, 16 Oct 2002 10:16:21 +0200, skrev "Chrisser"
<cbj@egdatainform.dk>:

>Hmm, hvis du nøjes med at skrive color, så mener jeg at det er det samme som
>at angive en farve på teksten, og hvis du pt ikke har noget tekst i din
>tabel er det jo ikke nemt at se resultatet.

Ja, color er forgrundsfarve (underligt ord) og dvs. at det som
regel er fonten, der bliver skrevet med denne farve.

>Prøv at rette det til background-color som Knud Gert Ellentoft også skrev.

Og det er jo tilsyneladende det, der er fejlen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-10-02 10:15

Wed, 16 Oct 2002 09:48:36 +0200, skrev "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@get2net.dk>:

>.cel1bgr {
> color: #006800;
>}

Hvis det er baggrundsfarven, der kal være dette, så er det
background-color du skal bruge og ikke color.

>Jeg har fået CSS til at virke på fonte og jeg kan sætte og skifte
>baggrundsfarve på <body>!

Der må du jo også have brugt background-color.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-10-02 10:24

[ ... ]
> Der må du jo også have brugt background-color.

Jeps alt virker nu! Og mange tak for hjælpen og jeres tålmodighed med
en tungnem nybegynder!

Resultatet kan ses her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Det er altså endnu kun forsiden der er tilrettet med css til styring
af baggrundsfarver via CSS. (glem resten af siderne der ligger der).

mvh
Andreas