Væskemangel og maveinfektion
Fra : Kristin Andreassen

Dato : 15-10-02 22:14

Hej alle

Vender mig nu til gruppen med håb om gode råd. Brutus har ikke kunnet holde
maden i sig i tre dage nu. Hver gang han har spist, kaster han det op igen,
og hvis der ikke er noget at kaste op, kommer der slim og skum. I dag havde
jeg ham så til dyrlægen, hvor han fik konstateret maveinfektion. Jeg fik
nogle piller til ham, som skulle "smøre" mavesækken, samt noget skånekost.
Problemet er nu, at Brutus har en kedelig vane med kun at ville have det
samme som Maximus spiser, og han har ikke villet røre skånekosten. Jeg gav
ham en kvart pille først, som jeg skulle, men den kastede han op en halv
time senere.

Jeg har prøvet at bløde skånekosten op i kogt vand og give ham kogt
tempereret vand at drikke, men han vil ikke have det. Jeg har endda prøvet
at give ham kogt, lunkent vand i en sprøjte, men det hader han, da han ikke
kan fordrage at blive holdt fast. Den eneste der vil have skånekosten, er
Maximus.

Har I nogle forslag til, hvad jeg kunne gøre for at give ham appetitten
tilbage? Skal jeg lade ham faste? Lige nu er han stadigvæk rimelig frisk,
blot lidt mere træt end sædvanlig, men jeg er bange for at han skal blive så
dehydreret, at slet ikke kan tage noget til sig og skal lægges i drop,
hvilket jeg naturligt nok vil undgå.

På forhånd mange tak,

Kristin.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-10-02 23:02

Stakkels mis - det lyder ikke rart
Jeg har ingen mirakelkur, desværre... men jeg fik da nogle tanker mens
jeg læste.
Medicinen: er der ingen mulighed for at han evt. kan få det som
indsprøjtning, så han kan begynde at få glæde af det? Eller er det en
slags syreneutraliserende, så det _skal_ spises?
Jeg tænkte om han har konstant kvalme, for så er det jo naturligt at
han ikke vil spise. Kan man mon evt. få kvalmestillende medicin som
katte kan bruge?
Hvis han godt vil have det samme som Maximus er det lige før jeg ville
lade han få bare lidt - bare for at få noget mad i ham.. det er ikke
godt for ham at faste så længe
Om dehydrering: Da mine var meget syge af en maveinfektion i sin tid,
fik Ditte, der blev voldsomt afkræftet på få dage, lagt et væskedepot
ind i nakken (en kæmpesprøjte med en væskeopløsning - Ringers Laktat).
Hun var totalt pukkelrygget som en lille dromedar i nogle timer - men
hvor det dog hjalp! Hun fik også en b-vitamin indsprøjtning, fordi
vores daværende dyrlæge sagde at det kunne stimulere appetitten.
Ellers - bliv ved med at prøve at få væske i ham - og det er meget
lettere sagt end gjort, jeg ved det Og hvis det ikke lykkes snart,
så ville jeg få fat i dyrlægen igen
Og så rigtig god bedring og krydsede fingre og poter herfra..

Fra : Bente Jepsen

Dato : 16-10-02 07:14

> [...]
> så ville jeg få fat i dyrlægen igen
> Og så rigtig god bedring og krydsede fingre og poter herfra..

Hej Kristin.

Jeg har også god erfaring med et væskedepot lagt ind under huden i
nakken. Jeg havde en siameser, som var forkølet og ikke kunne lugt,
og derfor heller ikke ville spise, som vi havde forsøgt at putte lidt væske
i med en sprøjte (uden nål), men som Ann sikkert vil giver mig ret i,
er siamesere nogle stædige bæster, når der er noget de ikke vil, ja
så vil de ikke, så vi endte også hos dyrlægen og det var en stor lettelse
fordi du slipper for at skulle prøve at tvinge en syg kat til noget på en
måde man helst vil være fri for.
Så jeg synes også du skulle spørge dyrlægen og væskedepot og en
sprøjte med medicin, så er I sikre på at han får det.

Mange håb om snarlig bedring herfra
Bente

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-10-02 13:17

In article <3dad039e$0$1033$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Bente Jepsen
<bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> wrote:

> men som Ann sikkert vil giver mig ret i,
> er siamesere nogle stædige bæster, når der er noget de ikke vil, ja
> så vil de ikke,

Hm jaeh ,-) Men på den anden side kan jeg såmænd godt følge katten i,
at det er ubehageligt at nogen vil tvinge noget i én, når man nu har så
skrækkelig kvalme - og det alligevel kommer op igen om lidt...

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 16-10-02 10:38

Hej begge to

Tak for Jeres svar
Jeg prøvede at give ham lidt vand i sprøjten, men han strittede til sidst så
kraftigt i mod, at jeg opgav. Det lykkedes til sidst at få noget mad i ham,
det eneste han ville spise var kitbits fra whiskas, men det er da bedre end
ingenting. Om ikke andet er der sikkert en hel masse salt i sådan noget, så
han har fået nogle elektrolytter. Han begyndte da også efterhånden at drikke
lidt selv, og her til morgen virker han næsten som sig selv, og har ikke
feber mere, så jeg tror det går den rigtige vej Jeg har lige givet ham
en af de syreneutraliserende/smørende piller, så må vi se om han vil have
noget skånekost, eller om Maxi spiser det!

Venlig hilsen Kristin (og Brutus og en sulten Maximus)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-10-02 13:19

In article <msar9.113298$Qk5.4905294@news010.worldonline.dk>, Kristin
Andreassen <kristinREMOVETHIS@homemail.dk> wrote:

> Han begyndte da også efterhånden at drikke
> lidt selv, og her til morgen virker han næsten som sig selv, og har ikke
> feber mere, så jeg tror det går den rigtige vej

Gudskelov - det lyder som om han har det bedre

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 16-10-02 17:17

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte om han har konstant kvalme, for så er det jo naturligt at
> han ikke vil spise. Kan man mon evt. få kvalmestillende medicin som
> katte kan bruge?

Man kan godt få kvalmestillende medicin til katte; vores dyrlæge gav Basil
"noget mod kvalme" da han var blevet syg og ikke ville spise.

Han fik i det hele taget en masse indsprøjtninger - 4 i alt - af forskellig
art, jeg fandt ikke helt ud af hvad det hele var, men det virkede. Allerede
sent samme aften spiste han igen

Bøv har også fået lagt de der "vandpukler" et par gange da hans tænder var
allerværst og hvor han heller ikke ville drikke noget. Det ser sjovt ud (og
katten "lækker" når man aer den) men det ser ud til at virke og det er da
noget nemmere end at skulle tvinge vand i munden på en (siameser-)kat

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Denise

Dato : 16-10-02 17:27

Hej Lisbeth

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
forskellig
> art, jeg fandt ikke helt ud af hvad det hele var, men det virkede.

Jeg spørger altid hvad det er de får og får skrevet det ned. Hvis nu der
sker noget i løbet af aftenen og man skal til en anden dyrlæge, er det
altså rart at vide, hvilke medicin katten har fået. Bare et godt råd.
Iøvrigt vil prednison, der jo er noget grimt noget i mine øjne, give øget
appetit, så det var jo nok det den fik.

> [...]
> katten "lækker" når man aer den) men det ser ud til at virke og det er da
> noget nemmere end at skulle tvinge vand i munden på en (siameser-)kat

Jeg har også gode erfaringer med vandpukler, i stedet for drop, der jo kan
beskadige kattens blodårer (ifølge min dyrlæge).
Øh, lige pludselig synes jeg, at jeg lød ret negativ og belærende, det var
altså ikke meningen
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 16-10-02 18:26

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså rart at vide, hvilke medicin katten har fået. Bare et godt råd.
> Iøvrigt vil prednison, der jo er noget grimt noget i mine øjne, give øget

Jo men jeg fik da (så vidt jeg husker) osse at vide HVAD det var hun fyldte
i lille Basil, men jeg var så pladdernervøs at jeg ikke kan huske det, og da
slet ikke sansede at skrive det ned *G* Desuden havde jeg Andrea (datter - 7
år) med så det hele var lettere forvirrende.
Man er ikke sig selv når der er noget med de små pus.

Men du har da ret i at man BØR få ordenlig besked. Det er jeg bare ikke så
god til at huske i situationen *G*

Jeg er osse typen der altid glemmer at spørge min egen læge om et eller
andet når jeg en sjælden gang er dér...

Jeg opfattede IKKE dit indlæg som overdrevent belærende. Du har jo faktisk
ret

Hilsen
Lisbeth

Fra : Denise

Dato : 16-10-02 19:32

Hej Lisbeth
Der er ikke nogle der er så forvirret og nervøs som mig, når jeg er hos
dyrlægen. Hvis manden ikke er med og kan huske hvad der bliver sagt, trækker
jeg papir og blyant op ad lommen. Min dyrlæge han griner altid, han ved jeg
er helt fra den
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 16-10-02 19:51

> [...]
trækker
> jeg papir og blyant op ad lommen. Min dyrlæge han griner altid, han ved

Hihi, men mit problem er at jeg altid overvurderer min egen hukommelse. Jeg
synes jo SAAAAGTENS jeg kan huske det dyrlægen fortæller mig.... indtil jeg
kommer hjem altså.

Beklageligvis har jeg hukommelse som en spand uden bund, så næste gang har
jeg både glemt hvad der blev sagt OG at jeg ikke kan huske det

Hilsen
Lisbeth

Fra : Denise

Dato : 16-10-02 19:57

Hihi, vi er vist nogle fjolser, men bare vi ved det Jeg har altid så
travlt med at formulere det næste spørgsmål, at jeg ikke har tid til at høre
svaret færdigt på det første, så det kører helt fint når jeg snakker med
dyrlægen .
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 16-10-02 22:23

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in

> [...]
> tænder var allerværst og hvor han heller ikke ville drikke noget.
> Det ser sjovt ud (og katten "lækker" når man aer den) men det ser

Det fik Johan også dengang ham blev skambidt af en anden kat. Min
dyrlæge advarede mig om at han kunne lække lidt, men stadset virkede og
så var det jo nemt at lægge et tæppe og håndklæde på hans favorit
soveplads.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 17-10-02 18:32

Hej Kristin.
Du kan eventuelt prøve med et andet mærke skånekost. Vi har haft Leo på
skånekost sidste efterår i flere omgange pga. maveproblemer, og der var
klart et af mærkerne, han _ikke_ kunne lide - han foretrak noget af det
tørre brød, der egtl. var beregnet til fuglene...

Hilsen Birgitte

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 18-10-02 00:29

"Birgitte Krogh" skrev

> Du kan eventuelt prøve med et andet mærke skånekost.

Hej Birgitte

Brutus er heldigvis kommet sig over sit maveonde. Han ville ikke have
skånekosten (som tykke Maximus iøvrigt spiste for ham) , men han begyndte
efterhånden at spise den mad han plejer, og der har ikke været opkastninger
siden tirsdag Jeg giver ham stadig mavesyredæmperpillerne for at
forebygge evt. tilbagefald.

Hilsen Kristin (og Tykkimus, og Brutus der er sit vanlige, frække,
nysgerrige jeg)

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 18-10-02 15:23

Kristin Andreassen skrev i meddelelsen ...
>Brutus er heldigvis kommet sig over sit maveonde.

Godt at høre

Hilsen Birgitte