1866 epidemi - halssyge
Fra : kirsten pedersen

Dato : 15-10-02 21:07

Hvem kan hjælpe?

Jeg sidder her med microkort med døde fra Bøvling 1866 - og har ellers ikke
vanskeligheder med at læse - de er ret tydelige. Over en kortere periode dør
mange børn af samme sygdom (halssyge?) - Jeg har været inde hos Statens
Arkiver's hjemmeside og se på store og små gotiske bogstaver, men jeg er
ikke sikker. Kan de to s'er være skrevet på to forskellige s-måder?
Hvis jeg er inde på det rigtige, hvad menes så med halssyge.
venlig hilsen kirsten

Fra : Ole Munk

Dato : 15-10-02 21:34

> [...]
> ikke sikker. Kan de to s'er være skrevet på to forskellige s-måder?
> Hvis jeg er inde på det rigtige, hvad menes så med halssyge.

Jeg vil gætte på, at halssygdommen kunne være skarlagensfeber

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Michael Lund

Dato : 15-10-02 21:41

"kirsten pedersen" <kirsten@tatt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke sikker. Kan de to s'er være skrevet på to forskellige s-måder?
> Hvis jeg er inde på det rigtige, hvad menes så med halssyge.

Hvis du søger (f.eks. i Google) på ordet "Halssyge" vil du se, at du nok er
inde på det rigtige.
Der er mange der er døde af dette. Hvad det dækker over ved jeg dog ikke,
men mon ikke det er beskrevet i nogle af de mange side henvisninger.

Mvh.
Michael Lund

Fra : Bodil Madsen

Dato : 15-10-02 22:10

Halssygen er højst sandsynligt difteritis.
Ja, de 2 s-er skrives på forskellig måde: Det lille gotiske s skrives i
begyndelsen af ord eller stavelser med en lang linie både over og under
linien ( det ligner lidt lille f) . Det lille s skrives i slutningen af ord
eller stavelser som det lille r, som jeg lærte at skrive det for 50 år
siden, vi kalder det for
"grisehale s ".
Bodil Madsen

Fra : LisBJensen

Dato : 15-10-02 22:29

"kirsten pedersen" skrev d. 15-10-02 21:07 dette indlæg :
> [...]
> ikke sikker. Kan de to s'er være skrevet på to forskellige s-måder?
> Hvis jeg er inde på det rigtige, hvad menes så med halssyge.

Hej Kirsten
Kunne man måske forestille sig at det var Lungebetændelse.
Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Show The Andersens

Dato : 16-10-02 06:18

Pga. spam problemer bedes du slette "sletmig¤" ved email henv.
Al post tjekkes via SpamPal mod diverse DNSBL-servere.

Halssyge: Der er kommet flere forslag til nytididig diagnose. Det må jo være
ondt i halsen som man dør af og tilsyneladende smitsomt. Det kan så enten
være almindelig halsbetændelse (hvoraf scarlagensfeber er en underart) eller
difteri og må vel pga dødsfaldene være difteri (den man i dag vaccinerer
mod - hver gang vi får en stivkrampevaccination er den tilsat - det begyndte
man med for få år siden fordi difteri bredte sig i Østeuropa.

Annette

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 16-10-02 06:26

Uden tvivl difteritis.
Der var ret mange lokale og mere udbredte epidemier af det dengang.
mvh
Jørgen

Fra : kirsten pedersen

Dato : 16-10-02 06:39

Mange tak til jer alle
Jeg satser på difteritis. Skarlagensfeber bliver længere henne nævnt som en
dødsårsag. Også tak for den 'gotiske' forklaring.
venlig hilsen kirsten