100 Mbps ?
Fra : Allan M

Dato : 15-10-02 20:20

Hvad svarer 100 Mbps i KB/Sek.

Altså på min 256 Adsl kan jeg ca. hente med. 27 Kb/S
Hvad ville jeg kunne hente med en 100 Mbps ?

Allan

Fra : Dan Mortensen

Dato : 15-10-02 20:25

"Allan M" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
> Hvad svarer 100 Mbps i KB/Sek.
>
> Altså på min 256 Adsl kan jeg ca. hente med. 27 Kb/S
> Hvad ville jeg kunne hente med en 100 Mbps ?

Tja den hurtige hovedregning siger 10.800 Kb/s

/DM

Fra : Allan M

Dato : 15-10-02 20:39

> Tja den hurtige hovedregning siger 10.800 Kb/s

Muligt at jeg er fatsvag men : Mener du 10.800 Kb eller 10,8 Kb ?

Allan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-10-02 21:00

On Tue, 15 Oct 2002 21:20:13 +0200, Allan M wrote:
> Hvad svarer 100 Mbps i KB/Sek.

12500 kB/s = 12.5 MB/s

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-02 22:41

In article <ETZq9.108614$Qk5.4831981@news010.worldonline.dk>, Allan M wrote:
> Hvad svarer 100 Mbps i KB/Sek.
>
> Altså på min 256 Adsl kan jeg ca. hente med. 27 Kb/S
> Hvad ville jeg kunne hente med en 100 Mbps ?

Kommer an på din protokol- Uden protokol kan du regne med
100 / 8 = 12.5 KB/s.

Hvis du bruger TCP/IP er der et overhead på 36 bytes for
hver pakke (som max må indeholde 1500 databytes). Så det
er over 2% tab.

Typisk med ftp kan man på 10Mbit køre 1100-1150 kbyte/sek.
Og med 100 Mbit omkring 11000 kbyte/sek.

Men i praksis ihvertfald 10Mbyte/s.

Hvis du bruger hjemmelavede cabler der ikke er cat-5,
eller bruger for billige netkort og/eller diske, så
kan din hastighed falde til hvad som helst mellem dette
og 1-2 kbyte/s.

Fra : Kasper \(8260\)

Dato : 16-10-02 00:25

> Kommer an på din protokol- Uden protokol kan du regne med
> 100 / 8 = 12.5 KB/s.

Der står 100 Mbps og ikke en 100 kbps

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-10-02 16:33

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in

> Typisk med ftp kan man på 10Mbit køre 1100-1150 kbyte/sek.
> Og med 100 Mbit omkring 11000 kbyte/sek.
>
> Men i praksis ihvertfald 10Mbyte/s.

Hmm - i praksis - vil det sige at du kører dette på dit eget LAN? Hvis
du gør vil jeg da gerne høre om din øvrige hardware.

Mine erfaringer med Aalborg Universitets netværk i NOVI bygningerne (et
LAN) siger at hastigheden meget sjældent i praksis er over 8MByte/s. Og
det er med Intel Pro 10/100+ netkort og nogle meget dyre switche og
kabling der fint kan klare minimum 100Mbit.

Jeg vil nok nærmere (baseret på min erfaring med to forskellige NOVI
netværk og mit eget lokalnet derhjemme) mene at man i praksis befinder
sig omkring 6-8MByte/s på et 100Mbit LAN hvor der køres med TCP.

Mvh
Flemming

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-10-02 16:47

> Jeg vil nok nærmere (baseret på min erfaring med to forskellige NOVI
> netværk og mit eget lokalnet derhjemme) mene at man i praksis befinder
> sig omkring 6-8MByte/s på et 100Mbit LAN hvor der køres med TCP.

Jeg synes nu fint man kan kome op på 100 Mbyte / sek, på alm. IDE diske og
et intel pro 100+ netkort. Det kommer også an på hvad maskinen ellers står
og får interrupts fra. Eks. sløve eller ueffektive disk controllere.

//Jesper

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-10-02 18:21

Jesper Lund <jesper@ballbreaker.dk> wrote in

> [...]
> diske og et intel pro 100+ netkort. Det kommer også an på hvad
> maskinen ellers står og får interrupts fra. Eks. sløve eller

Mine målinger stammer fra både SUN maskiner - og PC'ere. Og det er både
almindelige pc'ere der ikke har haft andet at lave end være FTP server
med standard onboard ATA100 controllere og et par stykker med Promise
Fasttrack TX4 / TX2 controllere - og det har ikke ændret på
hastigheden at der blev anvendt deciderede IDE controllere eller om det
var onboard controllere. SUN maskinernes HW kan jeg ikke udtale mig om,
men deres load var meget lav på de tidspunkter jeg har testet
nethastighed, så jeg antager at de ikke var generet af mange interrupts
eller sløve diske.
Hvordan måler du de 100Mbyte (går ud fra du mener Mbit)? Der må da
under alle omstændigheder være et vist overhead alt efter hvilken
protokol du anvender?

Flemming

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-02 08:54

Yup, jeg mente 10 Mbyte /sek.

> Hvordan måler du de 100Mbyte (går ud fra du mener Mbit)? Der må da
> under alle omstændigheder være et vist overhead alt efter hvilken
> protokol du anvender?

Jeg overførte et CD image med både nfs på linux, og FTP. Begge dele tog
jeg tid på, og regnede hastigheden ud. Begge dele tog ca. et minut.

//Jesper