Søsygearmbånd
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 15-10-02 19:15

Jeg har i diverse båd-tilbehørs-forretninger bemærket at man kan købe
sådanne "søsygearmbånd", men hvordan er det lige at de kan forhindre søsyge?
Er det iøvrigt noget som virker og noget som I mener er noget værd?
--
Med venlig hilsen / Best regards
Morten Jørgensen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-10-02 20:57

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har i diverse båd-tilbehørs-forretninger bemærket at man kan købe
> sådanne "søsygearmbånd", men hvordan er det lige at de kan forhindre
søsyge?

Det er nok netop pointen! Du kan sikkert også tage f.eks en ølkapsel og tape
den fast til din højre øreflip og opnå samme effekt. Nemlig ingen!

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 15-10-02 21:17

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message
> Det er nok netop pointen! Du kan sikkert også tage f.eks en ølkapsel og
tape
> den fast til din højre øreflip og opnå samme effekt. Nemlig ingen!

Jeg mener at have læst i en bog at det rent faktisk virker, men det er meget
muligt at det er fordi man nu ved at det virker (!), så tænker man slet ikke
på det mere... Ej, sådan er det nok ikke.

Kom lige i tanke om at kigge på www.netdoktor.dk og evt. se om jeg ikke kan
komme i kontakt med en læge eller noget dér.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-10-02 09:56

> Kom lige i tanke om at kigge på www.netdoktor.dk og evt. se om jeg ikke
kan
> komme i kontakt med en læge eller noget dér.

En læge (og sejler) har faktisk udtalt sig ganske omfattende om emnet (i
Bådnyt el. lign). Frit efter hukommelsen handlede det om:

- alkohol er ikke godt
- mangel på søvn er ikke godt
- at opholde sig om læ er ikke godt
- at fryse/blive kold er ikke godt
- sult er ikke godt
- tørst er ikke godt (man har en tendens til at undervurdere sit væskebehov
til søs - i.e. drik ofte vand)
- at sidde ved roret kan hjælpe
- at tale åbent om "problemet" kan virke præventivt
- Hvis du alligevel skal være syg, så er bananer en god ting at have i
maven, da de nemt og ubesværet kommer op igen
- Lægen nævnte også armbåndet som yderst tvivlsomt

Søsyge opstår som et resultat af "forvirrede" sanser. Hvis der f.eks. ikke
er overensstemmelse mellem det, dine øjne ser, og det, din balancesans
opfatter - ja, så har man problemet. Sagen var måske en anelse mere
kompliceret - men ikke meget!

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 16-10-02 10:15

> [...]
> er overensstemmelse mellem det, dine øjne ser, og det, din balancesans
> opfatter - ja, så har man problemet. Sagen var måske en anelse mere

Det er også det har jeg hørt og det virker da også meget logisk, derfor
skulle man tro at det ville hjælpe konstant at kigge ind på land.
Men selvfølgelig tror jeg da også på det med at sidde ved roret, for så
tænker man jo på noget helt andet.

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-10-02 12:52

Isang tao pinangalanan Morten Jørgensen nagsulat :

>"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote
klip

>Det er også det har jeg hørt og det virker da også meget logisk, derfor
>skulle man tro at det ville hjælpe konstant at kigge ind på land.

Næh, man skal kigge på søen. Når du ser en bølge, ved du at det kommer
til at gå op og ned, den viden overføres til dine sanser så de ikke
kommer i uoverensstemmelse med hvad du ser og de føler.

>Men selvfølgelig tror jeg da også på det med at sidde ved roret, for så
>tænker man jo på noget helt andet.

Det minder mig om, at jeg skal have lavet en ny rorpind med en anden
udformning af håndtaget))
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 16-10-02 15:13

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> wrote in message
> Næh, man skal kigge på søen. Når du ser en bølge, ved du at det kommer
> til at gå op og ned, den viden overføres til dine sanser så de ikke
> kommer i uoverensstemmelse med hvad du ser og de føler.

Ja, sådan kunne man jo også gøre. Men nu ved jeg ikke lige hvordan hjernen
arbejder, om den skal have et stykke tid til at "forberede sig" eller den
bare skal kunne se med det samme, når omgivelserne bevæger sig.

Er din viden om dette emne noget der virkelig passer eller er det bare noget
du gætter på?

> Det minder mig om, at jeg skal have lavet en ny rorpind med en anden
> udformning af håndtaget))

Ja, sådan noget kunne man også tænke på imens jo.

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-10-02 18:58

> [...]

>bare skal kunne se med det samme, når omgivelserne bevæger sig.
>
>Er din viden om dette emne noget der virkelig passer eller er det bare noget

Det er udelukkende baseret på mine egne erfaringer.
Jeg har heldigvis kun været rigtig søsyg en eneste gang og det ligger
mange år tilbage.
De få gange hvor jeg har oplevet et ubehag i søgang har altid været når
jeg ikke kunne se søen, f.eks. hvis jeg har opholdt mig nede om læ i
længere tid i min egen båd.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 16-10-02 19:26

> [...]
> De få gange hvor jeg har oplevet et ubehag i søgang har altid været når
> jeg ikke kunne se søen, f.eks. hvis jeg har opholdt mig nede om læ i

Ja, det er jo til at forstå.
Hvordan føltes det egentlig at blive søsyg? Jeg har vidst nok aldrig prøvet
det før...

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-10-02 20:23

> [...]

>Ja, det er jo til at forstå.
>Hvordan føltes det egentlig at blive søsyg? Jeg har vidst nok aldrig prøvet

Det starter som regel med kvalme og udvikler sig til opkast, svimmelhed
og meget stærkt ubehag. Nogle kan blive så dårlige, at de er parat til
at hoppe overbords for at gøre en ende på ulideligheden.

Med andre ord, det er _ikke_ noget du ønsker at komme ud for.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 16-10-02 20:53

> [...]
> at hoppe overbords for at gøre en ende på ulideligheden.

> Med andre ord, det er _ikke_ noget du ønsker at komme ud for.

Nej, det lyder bestemt ikke som noget jeg kunne tænke mig at prøve! ;-(

Fra : PeterB

Dato : 08-11-02 19:39

Søsyge optræder i mange forskellige grader. De kan opsummeres i
følgende 3 grader:

1. grad: Man kaster op, selv efter at den allersidste dråbe galde er
vredet ud bliver mavesækken alligevel ved med at prøve at komme ud af
halsen, og det er tæt på at lykkes den. Ens højeste ønske er at komme
i land LIGE NU. Man ønsker intenst, at man ikke var taget med på turen

2. grad: Man er nu så dårlig, at man er overbevist om, at man aldrig
kommer helt over dette igen uden varige mén. Man begynder at blive
alvorligt bekymret over, om man ikke kan risikere at dø af at være SÅ
dårlig.

3. grad: Man glæder sig til at dø lige om lidt.

Min egen første (og eneste) søsyge var nok en 2.grads, første tur med
en fiskekutter på størrelse med 4 mands besætning i efterårsstorm på
Nordsøen. Men det afholdt mig dog ikke fra at sejle i handelsflåden
bagefter og nu lystsejlads.

mvh PEter

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 08-11-02 21:45

"PeterB" <xxxx62@sol.dk> wrote in message
> Søsyge optræder i mange forskellige grader. De kan opsummeres i
> følgende 3 grader:

Og den eneste sikker kur er at stå under et træ :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-02 22:39

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> søsyge?
>
> Det er nok netop pointen! Du kan sikkert også tage f.eks en ølkapsel og
tape
> den fast til din højre øreflip og opnå samme effekt. Nemlig ingen!

Heller ikke, hvis det er fra en Skibsøl?

Claus

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-10-02 00:57

Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

>tape
>
>Heller ikke, hvis det er fra en Skibsøl?

Havskum, skulle være den bedste

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-10-02 09:30

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> Isang tao pinangalanan Claus Tersgov nagsulat :

> Havskum, skulle være den bedste

Bwadrr. Frygtelige minder fra min studietid kommer tilbage til mig. Havskum
smager IKKE godt!
Men hvis kapslen kan afhjælpe søsyge, så kunne det jo godt være, at man
alligevel skulle....

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Frørup

Dato : 16-10-02 12:45

Isang tao pinangalanan Peter Ingsø Laursen nagsulat :

>"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

>Bwadrr. Frygtelige minder fra min studietid kommer tilbage til mig. Havskum
>smager IKKE godt!

Hvem pokker har også sagt at det skulle drikkes?

>Men hvis kapslen kan afhjælpe søsyge, så kunne det jo godt være, at man
>alligevel skulle....

Nej,nej,nej.... hæld øllet ud og tape kapslen fast til øret

Fra : Ivar Holm

Dato : 16-10-02 11:48

Undertegnede, der er sømand, har heldigvis aldrig haft problemer med søsyge.
Men jeg har sejlet sammen med to sømænd, som efter mange år til søs stadig
havde omtalte problem. Når det blev "snaldervejr", så havde de altid et
stykke tørt rugbrød inden for rækkevidde. Dette gnavede de af i ny og næ, og
således kunne de stadig passe deres arbejde.

Dette er et billigt og overkommeligt råd. Prøv det!

Ivar Holm

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 16-10-02 15:14

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
og
> således kunne de stadig passe deres arbejde.
>
> Dette er et billigt og overkommeligt råd. Prøv det!

Og er der nogen garanti for at det hjælper?

Fra : simris.

Dato : 16-10-02 17:39

Hej Morten !!

Personligt hører jeg ikke til gruppen ,der bliver søsyg, men det har nu
hændt, især ved længere fisketure langt til havs på vesterhavet og for lidt
søvn , mit råd til dig er Søsygepiller, fås på apoteket, virker altid !!

Og husk så lige den med væsken og hvilen ,meget vigtigt

God tur !!!

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 16-10-02 18:34

"simris." <info@fishnboat.dk> wrote in message
> [...]
> søvn , mit råd til dig er Søsygepiller, fås på apoteket, virker altid !!
>
> Og husk så lige den med væsken og hvilen ,meget vigtigt

Ja, søsygepiller virker fint synes jeg. Men det kan man jo ikke blive ved
med i mange år i træk...

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 16-10-02 19:45

> [...]
søsyge?
> Er det iøvrigt noget som virker og noget som I mener er noget værd?

Havhav.

En kvindelig erhverssejler, som jeg møder ca. hvert andet år, har altid
døjet med søsyge i hårdt vejr. "Der er ikke noget, der virker" har hun altid
sagt. Men i de senere år er hun, af andre grunde, begyndt at spise
ingefær(er det ikke det, der er godt for mange ting? ellers ret) og hun
synes også, at det har hjulpet på søsygen.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 16-10-02 20:18

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ingefær(er det ikke det, der er godt for mange ting? ellers ret) og hun
> synes også, at det har hjulpet på søsygen.

Okay, man hører ofte at det er godt til noget, så hvorfor ikke også imod
søsyge?

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 17-10-02 16:53

"Morten Jørgensen" <admin@startlinket.dk> wrote in message
> [...]
søsyge?
> Er det iøvrigt noget som virker og noget som I mener er noget værd?

Nå, men I skal have tak for hjælpen.
Jeg tror jeg vil tage ud i en forretning og høre lidt om det.