Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lav jeres egen gruppe.....
Fra : Poul Petersen

Dato : 26-02-01 09:35

I, der higer efter at få bedømt Jeres billeder - hvorfor opretter I ikke
jeres egen gruppe med billedkritik -
Forøvrigt er det så som så med tilbagemeldinger - for hvad er et godt
billede - med hvilke øjne - det kan selv eksperter ikke bedømme.
Se bare på de billeder der rundt om i verden vinder priser - det er ofte
billeder andre ville have kasseret, inden det blev bedømt.
Amatørfotografer: Bedøm derfor selv Jeres billeder - synes i selv det er
godt - er det godt - I ved bedre end alle andre, hvilket arbejde og hvilke
stemning og hvilke " sjæl " i har lagt i optagelsen.
P. Petersen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-02-01 11:55

Poul Petersen wrote:

> I, der higer efter at få bedømt Jeres billeder - hvorfor opretter I ikke
> jeres egen gruppe med billedkritik -

Hva' har du fixerpest i dit mørkekammer...?

Billedkritik har naturligvis en lige stor en berretigelse i denne
gruppe, som alle andre fotorelaterede emner, og selv om man ikke selv
deltager i disse diskutioner, så bør man unde andre plads og råderum til
at diskutere hinandens billeder.

Næ Poul - det er derimod dig der skal lære at bruge UseNet, du skal
opfatte news:dk.fritid.foto som et overordnet møderum, hvor alle kan
poste et oplæg til en debat, og dem der interesserer sig for emnet
svarer og danner dermed en "tråd", og "tråden" er så et underordnet
møderum, som du kan deltage i, eller ignorere - det er da skide smart
ik'....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 26-02-01 12:47

Poul Petersen wrote:

> I, der higer efter at få bedømt Jeres billeder - hvorfor opretter I ikke
> jeres egen gruppe med billedkritik -

Hej Poul

Nej! Hvis ikke foto er billeder og snak om billeder, hvad er det så? Det
er grejet, der er en underafdeling - ikke billederne. Så ad åre måske
dk.fritid.foto.udstyr.

Indtil videre må man vist nok realistisk sige, at trafikken i gruppen
ikke er større, end at der er plads til udstyrsdiskussionerne og
digitalfolket sammen med det væsentlige: billederne.

Al ære være dem, der stiller med eksempler til diskussion.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 26-02-01 11:17

Poul Petersen <poulina@mail.dk> wrote in message
> [...]
> godt - er det godt - I ved bedre end alle andre, hvilket arbejde og hvilke
> stemning og hvilke " sjæl " i har lagt i optagelsen.

Der er vel næppe behov for en hel nyhedsgruppe, netop da der ikke er så
meget "traffik" om dette emne?

Fordelene, som jeg ser dem, bag billedkritiksiden er:

1) et centralt sted, hvor billeder til offentlig kritik kan ses, hvilket er
bedre end folks personlige hjemmesider hist og her. Folk der ikke
nødvendigvis følger med i nyhedsgruppen jævnligt, kan stadig følge i
billederne der er til kritik.

2) koncentration om eet billede pr. uge. I stedet for at diskussionerne
udvandes af at have flere billeder - eller ligefrem billedsamlinger - til
kritik hver uge, koncentreres kritikken automatisk et enkelt.

Generelle bemærkninger:
Få tilbagemeldinger er ikke det samme som at billederne ikke bliver set. De
fleste billeder bliver set langt over 100 gange, selv om kun få kommenterer
dem direkte i nyhedsgruppen.
Forhåbentligt påvirker billederne alle (eller mange) til at overveje hvad
der er godt og skidt. Der skal ikke sættes en karakter på, som i en
konkurrence. Det er netop personlige vurderinger. At der ikke findes en
objektiv bedømmelse er irrelevant - det er netop intersubjektiviteten der
higes efter.
At nogle andre end en selv og ens familie og venner synes at et billede er
godt/dårligt, spændende/kedeligt, pænt/grimt eller lignende er god kritik,
da man som fotograf kan bruge det til vurdere sit eget billede mere kritisk
(men ikke objektivt).
At et billede er til kritik betyder ikke at fotografen ikke selv har bedømt
billedet. De fleste viser vel billeder de selv synes er gode? Men det er
ikke nødvendigvis, hvad andre mener. Når man udstiller et billede til
kritik, vil man jo gerne have *andre* folk reagerer på billedet.

Kort sagt: billedkritik er en god måde at blive en bedre fotograf på.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

NB: Og så mener jeg at billedkritik er langt mere spændende end 15 links til
TechnikDirekt og diskussion af gamle kviksølvbatterier - men det hele er
trods alt relevant i nyhedsgruppen, som jeg ikke mener bør splittes op.

Fra : Fotografering.org

Dato : 26-02-01 16:49

> I, der higer efter at få bedømt Jeres billeder - hvorfor opretter I ikke
> jeres egen gruppe med billedkritik -

Denne gruppe er både til teknik og billeddiskussion / kritik.
Jeg kender fundatsen særdeles godt. I den står der:

"I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, samt
tekniske emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m."

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 26-02-01 19:21

Hej Poul

On Mon, 26 Feb 2001 08:35:11 GMT, "Poul Petersen" <poulina@mail.dk>
wrote:

>I, der higer efter at få bedømt Jeres billeder - hvorfor opretter I ikke
>jeres egen gruppe med billedkritik -

Jeg har lidt svärt ved at forstå hvorfor just billedbedömning skal
väre udelukket fra en gruppe som angiveligt heder dk.fritid.foto, det
er da om noget foto så det forslår.

>Forøvrigt er det så som så med tilbagemeldinger - for hvad er et godt
>billede - med hvilke øjne - det kan selv eksperter ikke bedømme.

En sag er hvor mange som kommenterer billederne, en andes sag er hvor
mange som faktisk ser på dem, for egen del kan jeg sige att jeg ikke
kommenterer alle men derimod ser dem alle. Jeg er sikkert ikke ensom
om at göre sådan.

>Se bare på de billeder der rundt om i verden vinder priser - det er ofte
>billeder andre ville have kasseret, inden det blev bedømt.

Her holder jeg slet ikke med dig. Vist händer sommetider at et
prisbelönnet billede efter min mening ser ud som et typeis fejlskud.
Men majoriteten af de billeder som placeres i fotokonkurrenser er
faktisk af väldigt höj kvalitet, det er så ligegyldigt om det er
konkurrenser for professionelle eller for amatörer. Og det er
definitivt ikke billeder som på denne side havde kritiserets sönder og
sammen.

>Amatørfotografer: Bedøm derfor selv Jeres billeder - synes i selv det er
>godt - er det godt - I ved bedre end alle andre, hvilket arbejde og hvilke
>stemning og hvilke " sjæl " i har lagt i optagelsen.

Jeg kan holde med dig når du siger at man selv skal bedömme sine
billeder, specielt inden man visr dem for en större offentlighed.
Derimod skal man, også som amatör, läre at se på et bilede hvad det
egentlig kan sige den som ikke var med da billedet togs.

Du og jeg kan ta en hel serie billeder fra f.eks en konsert af nogen
sort, for hver og en af os siger de en masse, vi "hörer" musikken når
vi ser billederne. Viser vi samme billeder for nogen som ikke var med
på konserten vil denne nogen måske opfatte de fleste af dem som ganske
intetsigende, han kan, af naturlige årsager, ikke huske stemningen og
musikken.

Sådanne billeder skal man läre at holde indenfor den aller närmeste
kreds, nemlig de som var med.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Martin Franch

Dato : 26-02-01 23:32

Budskabet er vist lidt selvmodsigende : indledningen er en opfordring til en
selvstændig gruppe omkring billedkritik, og efterfølgende opfordres vi til
at se bort fra andres mening, dvs at billedkritik er overflødig eller en
umulighed !?!
Mvh Martin Franch

Fra : Torben

Dato : 28-02-01 15:52

Hold da kæft..
Er du medlem af dansk folkeparti??

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-02-01 21:06

"Torben" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message
> Hold da kæft..
> Er du medlem af dansk folkeparti??

Det må da vist være kandidat til årets mest intelligente kommentar!

mvh
Jan - der på ingen måde er knyttet til eller føler sympati for DF

Fra : Poul Petersen

Dato : 01-03-01 08:54

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> skrev i en meddelelse
> I, der higer efter at få bedømt Jeres billeder - hvorfor opretter I ikke
> jeres egen gruppe med billedkritik -

" Kære " Torben og Jan.
Jeres svar viser at I har mere politik i hovedet end interesse i foto - men
der kan vel heller ikke være plads til begge dele.

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-03-01 17:50

> " Kære " Torben og Jan.
> Jeres svar viser at I har mere politik i hovedet end interesse i foto -
men
> der kan vel heller ikke være plads til begge dele.

Åeh - jeg har noget af en knold, så mon ikke der er plads nok. Ja nogle vil
endda sige at der er masser af ledig plads.

I øvrigt forstår jeg ikke rigtig hvad du mener - min kommentar var da
nærmest et hug til Torben, hvis kommentar til dig forekom mig tåbelig. Men
du må skam godt være sur på mig alligevel.

Men selvom jeg egentlig er temmelig indifferent overfor dit spørgsmål, vil
jeg da gerne give mit bidrag.
Jeg synes
1) at det er en udmærket ide at give billedkritik.
2) at det ofter er overflødigt selv at kommentere - som regel ikke fordi jeg
synes billederne er gode eller dårlige, men fordi mange af dem er inderligt
uinteressante (for mig).
3) ofte at jeg til gengæld har en del fornøjelse af at læse kommentarerne
fra andre.

Konklusion: Selvfølgeligt hører billedkritikken hjemme her i dette forum.

mvh
Jan

Fra : Poul Petersen

Dato : 01-03-01 18:16

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra andre.
>
> Konklusion: Selvfølgeligt hører billedkritikken hjemme her i dette forum.

Undskyld Jan - Mvh. P. Petersen.

Fra : Torben

Dato : 01-03-01 23:00

Min kommentar til Hr. Poul`s indlæg om billedkritik skal ses som en joke,
men jeg kan ikke lade være med at drage pareller til Df`s ensporede politik.

M.V.H.

Torben