|
| Doplerlog Fra : Jakob Larsen |
Dato : 15-10-02 16:41 |
|
Er der nogen i denne NG der kan hjælpe mig med en lille udfordring... Det
drejer sig om at jeg skal finde en definition
på en "Doblerlog", som vist nok hører hjemme i den maritime verden. Kan I
hjælpe?
/Jakob
| |
Klaus (15-10-2002)
| Kommentar Fra : Klaus |
Dato : 15-10-02 17:12 |
|
"Jakob Larsen" <jlar01@i4.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3dac36e9$0$32578$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen i denne NG der kan hjælpe mig med en lille udfordring... Det
> drejer sig om at jeg skal finde en definition
> på en "Doblerlog", som vist nok hører hjemme i den maritime verden. Kan I
> hjælpe?
>
> /Jakob
>
Prøv at søge på Google under doppler og log.
Klaus
| |
Ivar Holm (15-10-2002)
| Kommentar Fra : Ivar Holm |
Dato : 15-10-02 19:25 |
|
Fra "Teknisk Navigationsudstyr" til brug ved undervisning til
sætteskippereksamen:
"Den østrigske fysiker Johann Christian Doppler beskrev som den første
dopplereffekten i 1843."
Endvidere:
..."Dopplereffekten kan f.eks. iagttages ved at lytte til en forbikørende
ambulance, der anvender sin sirene. I den periode ambulancen nærmer sig, er
sirenens tonehøjde højere, end den er, når ambulancen har passeret
iagttageren"..
Omsat til det maritime så har skibet en lydgiver (ekkolodstransducer)
placeret på skibsbunden. Denne affyrer et lydsignal med en bestemt frekvens
skråt fremad i sejlretningen. Når lyden rammer havbunden og kastes tilbage
mod transduceren, så er det med en lidt højere frekvens. Frekvensforskellen
er et udtryk for, hvor hurtigt skibet sejler. Hvis skibet ligger stille, er
der ingen frekvensforskydning, og farten er derfor nul.
Dette er den korte forklaring. En større udredning kan bl.a. læses i
ovennævnte bog.
Ivar Holm
| |
Jakob Larsen (15-10-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Larsen |
Dato : 15-10-02 21:05 |
|
mange tak - lige hvad jeg skulle bruge :)
Jakob
************************************************************
Jakob Larsen
Stud.geom
Aalborg University
"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3dac5ca3$0$7040$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Fra "Teknisk Navigationsudstyr" til brug ved undervisning til
> sætteskippereksamen:
>
> "Den østrigske fysiker Johann Christian Doppler beskrev som den første
> dopplereffekten i 1843."
>
> Endvidere:
>
> .."Dopplereffekten kan f.eks. iagttages ved at lytte til en forbikørende
> ambulance, der anvender sin sirene. I den periode ambulancen nærmer sig,
er
> sirenens tonehøjde højere, end den er, når ambulancen har passeret
> iagttageren"..
>
> Omsat til det maritime så har skibet en lydgiver (ekkolodstransducer)
> placeret på skibsbunden. Denne affyrer et lydsignal med en bestemt
frekvens
> skråt fremad i sejlretningen. Når lyden rammer havbunden og kastes tilbage
> mod transduceren, så er det med en lidt højere frekvens.
Frekvensforskellen
> er et udtryk for, hvor hurtigt skibet sejler. Hvis skibet ligger stille,
er
> der ingen frekvensforskydning, og farten er derfor nul.
>
> Dette er den korte forklaring. En større udredning kan bl.a. læses i
> ovennævnte bog.
>
> Ivar Holm
>
>
>
>
| |
|
|