MS Windows
briani 27239
Fjerne win2K efter inds. af Win XP...
Fra : Christopher Tracy

Dato : 15-10-02 16:01

Hej

Jeg har lige indstaleret Win XP på min comp., hvor der var Win2K før og...
Men selv om jeg "sagde" at den skulle fjerne den gamle windows, Win2K, så
spørger den om jeg vil køre 2000 eller XP under opstart af maskinen, jeg kan
også se at der ligge mange gamle filer på crevet stadigvæk.

Så er mit spørgsmål så, hvordan får win2k væk ?

Mange tak på forhånd
/C.T.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-10-02 16:51

Tue, 15 Oct 2002 17:01:21 +0200, skrev "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com>:

> [...]
>spørger den om jeg vil køre 2000 eller XP under opstart af maskinen, jeg kan
>også se at der ligge mange gamle filer på crevet stadigvæk.

Er det kun bootmenuen, hvori den optræder eller ligger selve
Windows 2000 stadig på maskinen?

Hvis det er første, så gå i start => kør => msconfig => boot.ini
og slet Windows 2000.

Tag en kopi af boot.ini først, hvis der skulle ske en fejl, den
liggger som en skjult fil i roden af c:\.

Vil du gøre det på en mere sikker måde, så højreklik på Denne
computer => Egenskaber => Avanceret => (resten bliver på engelsk,
så du må selv oversætte til dansk) Startup and Recovery => sæt
tiden til 0 i Time to display boot menu.

Denne måde er sikrest, da du ikke retter noget i boot.ini, men
får blot dualboot skjult og dermed ingen risiko for ikke at boote
op efter ændring.
Og den kinje fra eller til i boot.ini betyder ikke noget.
Du skal selvfølgelig lige sørge for XP er default Windows.

Du kan også redigere boot.ini her ved knappen Edit.

Fra : Christopher Tracy

Dato : 15-10-02 17:36

Hej

> Er det kun bootmenuen, hvori den optræder eller ligger selve
> Windows 2000 stadig på maskinen?

Det er altså stadig den fulde version af win2k der ligger, er der ikke måde
man kan afindstalere den på, uden at skulle til at indstalere win XP igen,
hvis du forstår hvad jeg mener ?

/C.T.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-10-02 18:04

Tue, 15 Oct 2002 18:36:05 +0200, skrev "Christopher Tracy"
<goldartist@yahoo.com>:

>Det er altså stadig den fulde version af win2k der ligger, er der ikke måde
>man kan afindstalere den på, uden at skulle til at indstalere win XP igen,

Du kan sagtens slette windows 2000 mappen uden problemer, det der
er lidt sværere er at finde ud af, hvad der herudover hører til
2000 og hvad til XP, især hvis de ligger på samme partition.

Fra : Christopher Tracy

Dato : 15-10-02 18:09

Hej

> Du kan sagtens slette windows 2000 mappen uden problemer, det der
> er lidt sværere er at finde ud af, hvad der herudover hører til
> 2000 og hvad til XP, især hvis de ligger på samme partition.

Det vil sige, at du vil foreslå at starte helt forfra igen, eller hva' ?

(Og hvis jeg gør det, hvordan sikre jeg mig så at dette problem ikke opstår
igen ?)

/C.T.

Fra : Edmund

Dato : 15-10-02 18:12

Christopher Tracy wrote:
> [...]
> ikke måde man kan afindstalere den på, uden at skulle til at
> indstalere win XP igen, hvis du forstår hvad jeg mener ?

Hvis XP og Win2000 ikke bruger de samme mapper kan du vel bare slette
dem.

Jeg går ud fra at alle versioner af Win2000 bruger mappen Winnt.
XP bruger windows mappen

Nu skriver du ikke hvilke sprogversioner dine systemer har.

Så der kan være problemer med at slette programmer eller program files.
Jeg ved ikke om en dansk versin af Win2000 bruger mappen programmer
eller program files.
Men bruger du en dansk XP kan du slette program files, hvis du har en.

Documents and Settings skal du nok ikke røre ved, da den bruges af begge
sprogversioner af XP og 2000.

Men hvis du ikke har installeret ret mange programmer i din nye XP bør
du starte helt forfra, og vælge slet partition eller disk under XP
installation.

Hvilken XP har du.
Er det XP home skal du hente installationsdisketter fra microsoft for at
kunne bruge slet C drev under install
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994

--
Mvh Edmund

Fra : Christopher Tracy

Dato : 15-10-02 18:34

Hej

> Jeg går ud fra at alle versioner af Win2000 bruger mappen Winnt.
> XP bruger windows mappen

Der er 3 windows mappe; Windows - windows.000 og windows.001

> Nu skriver du ikke hvilke sprogversioner dine systemer har.

Det er dansk begge 2...

> Men hvis du ikke har installeret ret mange programmer i din nye XP bør
> du starte helt forfra, og vælge slet partition eller disk under XP
> installation.

Ja det har jeg tænkt på at det nok var det nemmeste...

/C.T.

Fra : Edmund

Dato : 15-10-02 19:05

Christopher Tracy wrote:
> Hej

> Der er 3 windows mappe; Windows - windows.000 og windows.001

Kan jeg så udlede af dette at der er XP pro du har, for i XP home laver
den windows.0 hvis man installerer XP flere gange uden at formatere.

Du kan se i boot.ini hvilken windows mappe du faktisk bruger

Har du ikke en mapper der hedder Winnt, når det er en dansk win2000 du
har

> Ja det har jeg tænkt på at det nok var det nemmeste...

Hvis det er XP pro du har, skal du måske også hente
installationsdisketter, jeg er ikke dog ikke sikker.

Problemet i XP Home er at der bliver lagt nogle midlertidige
installationsfiler på C-drev, og dem kan man jo ikke slette.

Men bruger man installations-disketter laver den ikke disse midlertidige
installationsfiler.

--
Mvh Edmund

Fra : Christopher Tracy

Dato : 15-10-02 21:39

Hej

Ja jeg valgte altså løsningen, med at lave en ny indstallation, det var nok
også det bedste, det var det sted hvor man skulle trykke "L" under setup'en
at jeg havde trykket noget andet, så den ikke formaterede :-/

Men siger ihvertfald tak for hjælpen.

/C.T.