Vektorer
Fra : Morten

Dato : 15-10-02 15:34

Hej

Hvis man kender summen og differensen af to vektorer, hvordan bestemmes sa
disse? Jeg har en idé om, at det ma have noget at gorer med parallelogram
betragtninger, sa der for har jeg forsogt at tegne et.
B /---------------------------------/ C
/ /
/ /
/ /
A/-----------------------------------/ D

Mvh. Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-10-02 15:40

Scripsit "Morten" <mozart@mobilixnet.dk>

> Hvis man kender summen og differensen af to vektorer, hvordan bestemmes sa
> disse?

Det letteste er at gøre det rent symbolsk som et ligningsssystem med
to ubekendte:

x + y = a
x - y = b

Læg de to ligninger sammen og få 2x=a+b.
Træk dem fra hinanden og få 2y=a-b

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-10-02 15:43

"Morten" <mozart@mobilixnet.dk> writes:

> Hvis man kender summen og differensen af to vektorer, hvordan bestemmes sa
> disse?

Ganske som med tal. Prøv at lægge de kendte udtryk sammen (og overvej,
hvad du får ud).

--
"Please don't eat me! I have a wife and kids. Eat them!"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-10-02 13:57

Morten wrote:

> Hvis man kender summen og differensen af to vektorer, hvordan bestemmes sa
> disse? Jeg har en idé om, at det ma have noget at gorer med parallelogram
> betragtninger, sa der for har jeg forsogt at tegne et.

Din tegning kommer ikke så godt igennem. Prøv at bruge en skrifttype
hvor alle tegn er lige brede.

Andre er inde på hvordan det løses algabraisk (som ligninger).

Men du kan også løse det ved hjælp af din tegning. Parallelogrammet
med diagonaler består af fire små trekanter. Ved at betragte dem kan
du se at den ene side er ½a+½b og den anden ½a-½b, hvor a og b er
de opgivne diagonalvektorer. (Brugt at diagonalerne halverer hinanden
i et parallelogram.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)